TOPlist
Sledujte nás:

Datum registrace: 30. 06. 2013

Jak si nahrát profilovou fotku?

ZuzkaDostalova

Původní Sebekoučink

30 %
0 kg 10 kg

Již zhubnuto: 3 kg

Získané body

Tento měsíc: 0
Celkem: 7903
Zobrazit více

 

?

Jak sbírat body

Počítadlo pohybu

Můj pohyb
Chůze: 0 km
Kolo: 0 km
Cvičení: 0 h 0 min
 
Všichni uživatelé
Chůze: 132650.48 km
Kolo: 65973.90 km
Cvičení: 5505 h 16 min

Přátelé

?

Jak požádat o přátelství

Stob skupiny

 

?

Jak se připojit ke skupině

ZuzkaDostalova

Jak psát blog?

Upozornění: Jedná se o blog uživatele STOBklubu, který neprochází kontrolou a nemusí splňovat zásady STOBu.

Nordic Walking - jak vybrat hole

03. 03. 2014

Kolébkou Nordic Walkingu je Finsko. Na začátku tento sport sloužil především

jako letní příprava běžkařů, jelikož se využívá podobných pohybů a zapojují se tím

svalové partie, které jsou pro běh na lyžích nezbytné. V současné době je již

Nordic Walking samostatnou sportovní disciplínou, oblíbenou i u nás –

v Čechách:-)

 

Co je pro tento sport nezbytné:

J    speciální hole určené pro Nordic walking

J    pohodlné oblečení

J    nízké boty (existují i speciální, ale stačí běžecká obuv)

 

Jak vybrat správně hole:

Důležitá je délka hole – ideální délku holí vypočítáme tak, že vynásobíme výšku postavy číslem 0, 68.

  urceni-velikosti

Hole jsou jednodílné (pevné)– doporučuji a teleskopické. Pevné hole

(100 – 145 cm) se od sebe liší pěti centimetry. Např. člověk vysoký 173cm

má mít podle vzorečku hole 117,6cm dlouhé – začátečník by si měl pořídit hole

kratší, tedy 115cm, pokročilý může o trochu delší – 120 cm. Jednoduše řečeno,

při opření hole o zem, svíráme v lokti pravý úhel.

 

Jak vypadají hole na nordic walking:


 nordic walking hole Birki RDX - 120 cm

Jsou vyrobeny z lehkého a odolného materiálu (lehké slitiny, karbon) – absorbuje nárazy hole na zem.Mají štíhlou, ergonomicky upravenou rukojeť s poutkem („rukavičkou“) – u některých výrobců se rozlišuje i velikost rukavičky S, M, L, XL.

Nemají talířek. Dole najdeme speciálně konstruovaný hrot, který je na tvrdém povrchu kryt pryžovou násadou („botičkou“). U nordic walkingu je botička zkosená.


Rozdíly mezi holemi na nordic walking a trekovými holemi:


Madlo: u nordic walking holí je dlouhé a štíhlé

            u trekových holí – tvarované na prsty jako u holí na sjezdové

                                          lyžování

 

Poutko: NW – rukavička –musí zajistit, aby madlo zůstalo i v otevřené dlani

              Trekové – hůl nám z otevřené dlaně vypadne


Tělo: NW – štíhlé a pružné, pevné i teleskopické

         Trekové hole jsou většinou teleskopické,celkově těžší a tubus hole

          robustnější

        

Trekové hole mají talířek,který u NW holí většinou chybí.

 

Botičky: NW – zkosené gumové krytky

              Treking – zakulacené špuntíky

 

Hrot: NW – je ostrý (jako u holí na běžecké lyžování)

         Treking – je tupý (jako u holí na sjezdové lyžování)

 

Kvůli těmto nedostatkům se nedoporučuje používat trekové hole na Nordic walking, zbytečně se přetěžují zádové svaly, v terénu se nezapíchnou do země a tím nám nedávají pocit jistoty, oporu a odraz, který potřebujeme.


Při nordic walkingu hole zapichujeme za tělem – pomáhají nám do kroku a do

dynamické chůze. Trekové hole zapichujeme kolmo do země – tím nám dávají

oporu, při vysokohorské tůře nám pomáhají nahoru, do kopce. Oba typy holí

odlehčují kloubům a páteři, pokud je správně používáme.

 

Z vlastní zkušenosti doporučuji hole na nordic walking pevné – z důvodů pružnosti hole (má lepší tlumivost) a tím pádem i odlehčení ramenům a mohou vydržet celý život. Teleskopické hole mají jednu obrovskou výhodu – při složení se dobře převážejí, a také jednu nevýhodu – častým skládáním dochází občas k zasouvání hole při chůzi.

Na závěr chci říci, že nemám nic proti trekovým holím, pokud se používají správně – tj. na vysokohorskou turistiku nebo jen jako oporové hole. Na to jsou perfektní. Ale každý, kdo vyzkoušel oba typy holí při chůzi mi dá doufám za pravdu, že lehčí, pružnější a hlavně speciální hole jsou na nordic walking vždy lepší.

 

Ráda si poslechnu Vaše názory a zkušenosti:-)



Hodnocení (15 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

19. 03. 2014 20:04
Jitulka: To jsem ráda, že se to zlepšuje a baví to:-) Jj, už se s nimi i běhá - jako vždy to lidem nestačilo, tak si našli i něco náročnějšího:-))
12. 03. 2014 18:59
Ještě jednou děkuji za rady Zuzko. Dnešní druhá procházka byla lepší. Povolit ruku za sebou pomohlo. Našla jsem video, kde intruktor s holemi běhal. Vypadalo to dobře. Nevěděla jsem, že se dá s holemi i běhat.
12. 03. 2014 00:25
Jitulka: Když se zdá, že někdy ruce a nohy nevycházejí, tak to chce se uvolnit a nesoustředit na to. Ideální je buď hůlky pustit a táhnout za sebou (či chytnout tak, aby se nedotýkaly země) a chytit rytmus. Když chodíte bez holí, tak se snažit mávat rukama trochu více:-) I tak doporučuju instruktora...třeba až vyjedete někam na víkend... Jj, odepínání rukaviček je skvělá vychytávka:-)
11. 03. 2014 16:56
Ahojky moje první 4 km s holemi byly fajn. Rychlost místo 5,3 jsem měla 5,7. Mám problém koordinovat ruce a nohy. Mám pocit, že ty nohy mám rychlejší než ruce. Asi dělám něco špatně (instruktor u nás není). Zkusím najít nějaká videa. Na hůlkách je příjemné, možnost odepínaní rukaviček. HLAVNĚ NEKLAPOU. Toho jsem se bála. Díky za pomoc.
10. 03. 2014 21:17
Ještě bych po dnešní zkušennosti opravdu doporučila si délku holí někde vyzkoušet, podle tabulek i vzorce bych měla mít délku holí dle výšky 115cm, naštěstí mám teleskopické a ty mi instruktorka nastavovala na 122,5 cm, asi mám dlouhé nohy ;-) takže koupené pevné hůlky jen podle tabulek bych měla krátké ...
10. 03. 2014 20:22
A zítra jdu také na výšlap - slíbila jsem to dvěma kolegyním, že je trochu protáhnu:-) Doufám, že bude tak krásně jako o víkendu..

Keramika: Není špatné si jít hůlky do obchodu vyzkoušet a pak koupit přes internet:-) Jsem si jistá, že více značek bude vyhovovat...
10. 03. 2014 20:20
Tak to je skvělé, že se vám tak dobře šlape:-)

HankaCh: Není zač děkovat..já jsem nadšená, když to někoho chytne tak jako mě - a ještě jste k tomu získala manželův doprovod:-)

novotnasona: Jsem ráda, že blog pomohl v rozhodování, budu ráda, když se také pochlubíte, jaké hole jste vybrala a jak se s nima chodí:-)
10. 03. 2014 19:18
děkuji za informace, pomohly mi v rozhodování :)
10. 03. 2014 13:59
Kup, nebudeš litovat. :-))
10. 03. 2014 12:53
Hani a Růženko, pěkně jste mě navnadily, snad si taky koupím fizany....
Vám ať to pěkně šlape!!!!!
10. 03. 2014 12:01
Skvělé, ještě jednou Zuzko dík za článek. Instruktorka nás (nakonec jsem byla i s mužem) to naučila, poradila a i celou dobu hlídala, jestli neděláme chyby. A dopadlo to tak, že muž dostane hůlky dodatečně k narozeninám ;-)
10. 03. 2014 07:21
Ahoj, děvčata. První chození bylo senzační, krásné počasí a sluníčko k tomu. S hůlkami na NW to jde úplně jinak, jsou lehoučké, nehrkají, což mne velice rozčilovalo u těch starých, a jsou pružné. No, co vám budu vykládat. Paráda a krásný zážitek. Jsem ráda, že jsem si je koupila. Doufám, že je nezapomenu někde v hospodě. Hezký den všem. :-))
09. 03. 2014 21:45
Rupok54, HankaCh a Jitulka: Tak jaké bylo první chození? Počasí krásně vyšlo...tak snad skvělé. Těším se i na zkušenosti s instruktorkou:-)

Jitulka: Jsem moc ráda, že vyhrály pevné hole...jsou fakt lepší:-))

Renca13: Souhlasím, že i s trekovýma se chodí fajn...ale pokud bude možnost, určitě vyzkoušejte hole na nordic:-) Zaručuju, že poběžíte hned do obchodu;-) To nejdůležitější je se hlavně hýbat + neškodit tělu - a to chůze s trekovýma holema rozhodně splňuje.
08. 03. 2014 10:53
Díky Zuzko, cenné rady, mám trekové, koupím časem na NW, i stěma trekovýma se chodí fajn, ale asi to bude, jak píšete všichni nesrovnatelné!
08. 03. 2014 10:26
Děkuji Zuzko za rady. Právě jsem si hole objednala. Nakonec u mne zvítězily Like pevné dlouhé 115 cm. Tak jsem moooc zvědavá, jak mi to s nimi půjde.
07. 03. 2014 18:05
Tak hole už mám doma a jsou úžasné lehounké (prý jsem si dobře vybrala) a na pondělí mám rovnou domluvenou hodinu s instruktorkou u které jsem si hůlky vyzvedávala, prý vyrazíme do lesa ;-) tak se moc těším. Dík za impuls, konečně jsem se rozhoupala. Tak teď ještě v nějakém horizontu boty, před chvílí jsem zkoušela běžecké a je to naprosto nestrovnatelné s trekingovými, ty běžecké byly neuvěřitelně lehoučké, to se to pak asi opravdu chodí jedna radost :-) A sportester jsem taky na vaše rady včera koupila v lidlu, tak teď už s těmi kg navíc snad něco udělám ;-)
07. 03. 2014 12:56
Děvčata, hůlky už přišly. Jsou krásné, lehoučké a já už se moc těším na zítřek až je provětrám. Dnes už mám odchozeno. :-)
07. 03. 2014 09:40
Děkuji za pomoc se rozhoupat, konečně jsem si objednala Fizan NW LITE orange, tak snad se mi s nimi bude dobře chodit.
06. 03. 2014 23:33
V Praze organizuje od jara kurzy Priessnitz walking (Nordic + dýchání dle Buchlova a ochlazování končeitn) Livie Hajná liviahajna@seznam.cz,
a jinak na všech pobytech STOBu, jak týdenních tak červnový víkend na Konopišti je výuka Nordic walking nebo Prissnitz walking nebo Bungy Pump (Turnov). A to i u moře - ted si užívali s holemi až 20km procházky podél moře na Kanárech - Fuerteventura
06. 03. 2014 21:30
cknw.cz
06. 03. 2014 19:12
Rupok54: Tak ať se s nimi skvěle "šlape".:-)

HankaCh: Bohužel v Praze vůbec netuším...poptám se. Třeba někdo z ostatních Stobáků poradí:-)
06. 03. 2014 16:13
Taky moc děkuji za článek a komentáře, hole už mám vybrané, zatím teda skládací, protože někde psali, že pokud se mi to zalíbí a koupím si pevné, tak ty teleskopky může využívat kdokoliv z rodiny.
Ještě mám dotaz ohledně lekcí, nemáte v Praze někdo nějaké vyzkoušené a prověřené, už na podzim jsem chtěla nějakou lekci vyzkoušet, byla jsem objednaná a těsně před mi napsali, že pro nezájem se ruší ...
06. 03. 2014 13:15
Tak jsem si , milá děvčata objednala hůlky naNW FIZAN NW Speed red NO2.22W. Jsou sice dvoudílné, což jsem zprvu nechtěla ale líbí se mi. Snad budou i dobré. Až vyzkouším, dám vědět. Díky za rady.
05. 03. 2014 20:06
Náhradní botičky jsem si koupila hned s holemi, jen jsem nevěděla, že se dají dokoupit i hroty, za tuto informaci moc děkuji :-)))
05. 03. 2014 19:32
Rupok54 a Arabela: Děkuji za milé komentáře:-) Jsem ráda, že se článek líbil a že všichni tak prahnete po informacích "jak to dělat správně" a navštěvujete i různé semináře. Kdybych vám všem mohla dát LIKE, tak to udělám:-)
05. 03. 2014 08:05
Kdysi jsem byla na semináři k Nordic W. a mimo jiné nám bylo sděleno. že hole na NW mají být pevné a ne teleskopické z důvodu, že teleskopické přenášejí nevhodné vibrace do rameního a loketního kloubu. Takže jak píše Zuzka. lepší jsou pevné hole.
A děkuji za přehledný článek, spousta lidí stále neví o zásadním rozdílu mezi trekovými holemi a holemi na NW.
05. 03. 2014 07:07
Zuzi, perfektní článek i vysvětlení pod ním. Díky, že jsi tomu, a nám taky, věnovala tolik času. Teď je toto téma dost aktuální. Díky. :-))
04. 03. 2014 19:56
Diskuse k botičkám....existuje spousta druhů botiček...i cenově velmi rozdílných ... důležité je u NW, aby byly zkosené. Kupujeme jich do práce hodně a zkusili jsme i různé druhy - zjistili jsme, že skoro všechny sedí, takže si člověk nemusí kupovat podle značky hole. Některé boty totiž stojí i klidně 249,- Kč....jiné i 49,-Kč.

Po asfaltu či chodníku máme mít botičky nasazené - a pak hole neklapou (pokud v botičkách nemáme díru - čili jsou už prochozené).
Do přírody - terénu vždy bez botiček, aby se hole pěkně zapíchly. Občas si někdo botky na asfalt nenasadí a pak klape:-) Přiznávám, že to není příjemný zvuk.

Jinak i ochozené hroty se dají dokupovat...takže nejdůležitější je tělo hole.
04. 03. 2014 19:50
Moorka: Jsme moc ráda, že jste spokojená:-)

Opisek: Souhlasím, záleží na kvalitách hole - ale stářím se ochodí asi každé - měli jsme teleskopické v práci a jak jsme je pořád přenastavovali pro klienty, tak to nedopadlo dobře. Nyní už máme pevné hole - jednodílné a spokojenost největší:-)

Rupok54 a Keramika: Je těžké říct jen jednu značku holí - je jich hodně kvalitních a každá značka nabízí širokou škálu kvality, aby vyhověli veřejnosti. Já mám ráda Leki, dobré jsou Fizan, v práci máme Gabel a Birki - a spokojenost, Start...

Dulda: Cena je ještě obtížnější - dají se koupit od 800,-Kč do 5 000,-Kč ...možná i víc. Já vždy tvrdím, že nejlepší na začátek jsou hole za 1000,-Kč ve slevě tak z 1 600 - 1 800,-Kč:-) Ale neptejte se mě, kde tu slevu mají:-(

HankaCh a sduranova: děkuji:-) Souhlasím, že skladnost holí je výhodou, ale zatím mám jen zkušenosti, že nepruží, tak jak mají, ale nejvíce ve spoji - a tím je i větší zátěž na ramena.

Saša (Afrais): Děkuji:-) Souhlasím s tím, že pokud někdo začíná, je dobré jít na lekci k instruktorovi. Občas také zjistím, že dotyčný potřebuje spíš oporu a tak mu doporučím trekové hole.

Jitulka.: Podle mého dobrá volba - protože chcete teleskopické. Mám ráda značku Leki, protože mají odepinatelnou rukavičku a tak hole nemusíte pořád sundávat. A jinak je to kvalitní značka.:-)

04. 03. 2014 18:33
Co myslíte je to dobrá volba?
http://www.insportline.cz/5445/nordic-walking-hole-leki-supreme-new
Přeci jenom to není levná zaležitost. Ráda bych si to u vás zkušených chodců ověřila. Díky za odpovědi.
04. 03. 2014 15:23
Ano, správně "obuté" neklapou, klapou, když jsou ochozené. Spíš jsem myslela, když vybíráte, abyste se koukli rovnou i na to, zda prodejce nabízí běžně a "dostupné" i ty náhradní botičky, aby je pak člověk nesháněl po čertech a nemusel kupovat do foroty, protože dodání trvá věčnost.
04. 03. 2014 15:03
no koupit nove boticky, ale ted s pravdou ven, obcas lidi nemaji koncovku obutou nebo jiz deravou. U trekovych holi zcela bezne.
Kvalitni klacky maji kvalitni boticky.
Taky mi to leze na nervy, ale zase na druhou stranu, kdyz chodim za tmy behat vim, ze nekde na okruhu jsou babky s klackama. U prehrady je to slyset hodne daleko.
04. 03. 2014 14:29
Sašo: Mám dotaz jak vybrat správné botičky, které neklapou? Jak to poznám při výběru? Včera jsem šla po cyklostezce za paní, které ty hole klapaly a lezlo mi to neuvěřitelně na nervy. Kdyby mi takto klapaly hole pořád, tak je asi nebudu moc používat.

Máte někdo zkušenosti, které hole, aby neklapaly?
04. 03. 2014 11:34
Nenapadlo mě, že je problém používat trekové hole s botičkou ve městě... Používám je již skoro rok a jsem spokojená...pravda je, že jsem nikdy nezkusila ty na nordic walking, tak nemohu provnat rozdíl....koupila jsem si trekové hole které mají i krytky -botičky i špunty, mohu měnit, chodím většinou v lesoparku, po ulicích ale i v přírodě, tak mi tyto přišly jako dobrá volba...mám hole Worker In 722
04. 03. 2014 10:16
Já zůstávám z praktických důvodů také u dvoudílných, odlehčených, odpružených. Nezasouvají se, stačí dobře utáhnout. Ale je pravda, že je neskládám pokaždé, v předsíni mi stojí nastavené.
Při výběru doporučuju myslet taky na to, jak snadno a za kolik se shánějí "náhradní díly" - botičky, které se ochodí a pak klapou.
Kdo je nikdy nedržel v ruce, tomu doporučuju vydat pár korun na jednu lekci s trenérem, který ukáže, jak s nimi chodit správně. Většina lidí má tendenci se moc opírat a používat je málem jako berle, když to přeženu:-) Drobná rada: když se necítíte, že jdete správně, spusťte ruce s holemi podél těla a nemyslete na ně. Hole se za vámi potáhnou, ruce se automaticky začnou pohybovat přirozeně a až se jejich pohyby zvětší, automaticky posunete hůl, kam máte. Spousta lidí má sklon, když se urputně soustředí, předvádět mimochodníka;-) Jdou stejnou nohou a stejnou rukou vpřed. A klid, tohle jsou schopní dělat i studentíci na hodině pohybovky, když po nich chcete, aby normálně, přirozeně přešli sál! Nasadí soustředěný výraz a vykročí pravou nohou a švihnou k tomu pravou rukou:-)
04. 03. 2014 10:08
taky bych prosila poradit značku,
moc užítečný blog, chystám se hole koupit
04. 03. 2014 10:02
Skvele popsano. Ja pouzivam teleskopicke od FIZANu, lehoulinke NW jen 320 g obe hulky, jednodilne by mi moc nevyhovovaly, nedaji se slozit do batohu, podle potreby prodlouzit ci zkratit (pouzivam je obcas na inlinech). Dobre hole zacinaji na 1000 a konci okolo 4t.
04. 03. 2014 09:31
Jo a ještě Zuzko - díky za další pěkný a užitečný blog :-)
04. 03. 2014 08:44
Moc děkuji za přehledný článek, hole vybírám už dlouho a pořád nějak nejsem schopná nějakého rozhodnutí, asi bych chtěla pro začátek teleskopické, abych si eventuelně mohla tu výšku upravit a kvůli skladnosti, ale dál nevím, těch značek a druhů je tolik, že i kdy jsem si dala zhruba cenový limit tak i tam mi zůstalo ještě hodně na výběr ...
Docela by mě zajímalo, kdo s jakou značkou má jaké zkušennosti ...
04. 03. 2014 07:43
Za kolik se vlastně takové trochu slušné NW hole dají koupit?
04. 03. 2014 07:42
Která značka je ta správná? Chtěla bych si hole koupit ale je toho tolik...Jestli se v tom někdo orientujete, poraďte prosím.. :-))
04. 03. 2014 07:27
Sama mám NW hole dvoudílné, pokud jsou alespoň částečně karbonové, tak začátečník rozdíl v tlumení v porovnání s holemi jednodílními nezaznamená a pokud si vyberete správnou značku, zasouvání za chůze se netřeba obávat (hole "drží" i při povolení o celou jednu otočku).
04. 03. 2014 07:14
Děkuji za rady. Zkusím to. Zkušenosti teprve budou.
04. 03. 2014 05:13
Zuzko, dala jsem na tvoje rady, koupila jsem si NW hole a jsem s nimi moc spokojená. U kamarádky jsem si vyzkoušela i trekové hole a rozdíl je veliký. Poradila jsi mi moc dobře, děkuji :-)))

Kvíz o ceny

Soutěž o produkty Meggle
Soutěž byla ukončena, gratulujeme výhercům. Výhru je nutné si vyzvednout na Dni Zdraví 22.10.2022 v Praze na Pankráci. Více info zde

Ankety

Jaké nové recepty byste chtěli na STOBklubu?

Naši partneři