TOPlist


Hlavní zásady při protahování

 

Správné protažení zkrácených či opakovaně namáhaných svalových skupin přispívá k lepšímu výkonu, většímu rozsahu pohybu, ve kterém je svalová skupina zapojena, snižuje riziko svalového poranění, zlepšuje celkové držení těla, vyrovnává svalové dysbalance vzniklé jednostranným přetížením ať už ve smyslu horní versus dolní polovina těla či pravá versus levá polovina těla. Pravidelné protahování byste měli řadit na stejnou úroveň jako pravidelné posilování oslabených svalových skupin.

Jaké jsou hlavní zásady důležité při protahování:

-svalové skupiny protahujte po min. 5-10timinutovém zahřátí a následném uvolnění kloubních struktur

-protahujte v teplé místnosti, v pohodlném neškrtícím oděvu

-cvik provádějte pomalu, cíleně, bez rychlých pohybů, změn poloh a přechodů

-protahovanou polohu zaujímejte i opouštějte pozvolna pod vaší volní kontrolou

-protahovací cvičení provádějte ve stabilních polohách, nejlépe v sedu či lehu, případně s oporou. Méně vhodné jsou cviky, kdy svaly navíc zajišťují antigravitační funkci tj. stoj, předklon.

-rozsah protažení je vždy pod vaší vědomou kontrolou. Musíte být schopní kdykoliv cvik zastavit, polohu opustit

-v žádné poloze nekmitat, nešvihat, nepérovat

-cvičení musí být bez subjektivních pocitů bolesti

-protahovací účinek doplňujte dechovým stereotypem. Nádech je kratší a výdech delší. Nikdy dech nezadržujte. Optimálně ještě doplňujeme s pohybem očí, kdy s nádechem je pohled vzhůru, který stimuluje napětí ve svalech a s výdechem se pohled klopí k zemi za účelem ještě většího svalového uvolnění.

-s výhodou je vhodné u zdatnějších cvičenců využít postizometrického útlumu tj. nejdříve kontrakce respektive protažení svalu 10-30 sekund, poté uvolnění svalu na 2-3 sekundy a následně opět protažení svalu na 10-30 sekundy

-cvičte, protahujte pravidelně, optimálně každý den

-cviky obměňujte a volte různé varianty

MUDr. Marie Skalská (MaSka)

Hodnocení (59 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

25. 01. 2017 20:44

ina49

Po cvičení se někdy protáhnu,budu se muset protahovat vždy.

25. 10. 2015 08:23

Pořád toho nevím dost! Děkuji :-)

20. 07. 2015 22:12

1983malorka

Já jsem se zatím nijak moc neprotahovala, ale asi začnu. Díky za príma článek.

17. 07. 2013 09:19

O.K. nekmitat, nešvihat, nepérovat a vždy používat svůj dech a subjektivní pocit. Každý z nás má individuální dispozice a rozsah pohybu.

19. 06. 2013 22:53

kmitám, švihám a péruju :-/ Tak od zítřka už správně :)

09. 05. 2013 15:48

Jan Vacha

občas mám sklon kmitat.....musím tento zlozvyk odstranit

03. 05. 2013 21:36

zdenalan

Také protahuji.

22. 04. 2013 00:48

mimino

22.4.2013
Protahovat jsem začala podle Stobu.

16. 04. 2013 23:17

MartinaSilna

Protahování pořád podceňuji...

16. 04. 2013 22:56

hakykralova

Dala jsem si nový cíl, udělat provaz, takže protahuju a protahuju a pro změnu protahuju

14. 04. 2013 21:04

PerditaX

Poslední dobou si připadám čím dál tím zatuhlejší a nějak mi nepomáhá ani to protahování

28. 03. 2013 13:47

Hanuja

Myslím, že protažní je hodně důležité. Někdy ani neposiluji, ale na protažení nezapomenu.

27. 03. 2013 21:12

gabriela78

objevila jsem kouzlo pilates, je až neskutečné, jak může být člověk po určité době cvičení pružný...a hlavně se cítím dobře, doporučuji

23. 03. 2013 18:34

DSHWARZ

občas se mi do protažení nechce, ale pak se to pozná

22. 03. 2013 21:52

Simonka11

Mně pilates připadá takové divné, ale asi záleží na cvičitelce..

19. 03. 2013 09:54

mospika

objevila jsem pilates a jsem nadšená

17. 03. 2013 22:33

Hanina58

Často na protažení zapomínám..

17. 03. 2013 21:10

Kveta Silna

Jen se víc protahovat, mám zkrácené svaly

14. 03. 2013 14:48

muriela

Svatá pravda, bohužel spousta sportovců si myslí, že je to zbytečné

11. 03. 2013 09:00

filipova

já jsem to neprošvihla ale už se těším na opakování, protože si všechno nepamatuji

09. 03. 2013 09:47

jira58

Video jsem propásla,mrzí mě to,musím si více hlídat,až bude další.Myslím,že protahování je přínosné pro tělo před samotným cvičením.

07. 03. 2013 18:37

DSHWARZ

taky jsem jej prošvihla, tak se těším, jak se budou lekce opakovat..

06. 03. 2013 17:07

Babala

to video tady je super.

06. 03. 2013 06:35

jilkajda

Protahování mně naučila dcera po chůzi s hůlkami. Je to bezva

04. 03. 2013 16:34

tkoskubova

Protahování je základ pro všechna cvičení,jak před samotnou činností,tak i po zátěži,a to je ještě důležitější.Sama to provádím už mnoho let,jen každodenně,i když by to mělo lepší účinek.

01. 03. 2013 21:46

belle.poupee

Já na protahování občas zapomínám..polepším se;-)

27. 02. 2013 21:45

jkodesova

Protahování je vzdycky fajn. Nejhezčí část na cviceni :)

26. 02. 2013 07:58

JaninaDseznamcz

Diky za článek teď už víme jak na to správně jít.

25. 02. 2013 19:09

radka78

Protahovat je po cvičení to nejdůležitější.

24. 02. 2013 00:49

gabag

to video,jak je u S7 je super, bylo by fajn kdyby někde pak zůstalo a bylo jich mnohem víc.Tak jsem se ted zase protáhla a jdu spinkat:)

22. 02. 2013 19:53

JarMilo

Marusko, dnes jsem si rikala, ze musim najit nejaky clanek, ktery me rekne, jak spravne se protahovat a vesmir mi poslal tvuj clanek, diky, hned jej dnes prakticky vyzkousim.

22. 02. 2013 19:53

JarMilo

Marusko, dnes jsem si rikala, ze musim najit nejaky clanek, ktery me rekne, jak spravne se protahovat a vesmir mi poslal tvuj clanek, diky, hned jej dnes prakticky vyzkousim.

22. 02. 2013 19:53

JarMilo

Marusko, dnes jsem si rikala, ze musim najit nejaky clanek, ktery me rekne, jak spravne se protahovat a vesmir mi poslal tvuj clanek, diky, hned jej dnes prakticky vyzkousim.

22. 02. 2013 18:39

Liba Babina

Výborný článek a naše Maruška je úžasně ohebná.

22. 02. 2013 18:35

Martina12Silna

potřebný článek!!

20. 02. 2013 16:25

.lelinka.

jo jo protažení je základ :-)

25. 01. 2013 10:46

allyally

super článek :D hned to jdu zkusit :D

11. 09. 2012 12:02

jiranho

Ahoj, konečně jsou tu prima rady, jak správně protahovat svaly , jen...trošku, pokud dovolíte, bych poopravila vysvětlení, jak se provádí postizometrická relaxace - uvolnění a protažení po předchozím napětí.

V praxi vypadá tento postup následovně:

Protahované svalstvo uvedeme do izometrické kontrakce proti minimálnímu odporu,ve které setrváme 10 – 15s(což je tlak proti odporu s výdrží - při nádechu) - následuje uvolnění 2 – 3s (s výdechem) a klidné a plynulé protahování 10 – 30s (s pynulým dýcháním). Li.

10. 09. 2012 21:34

mechulka

skvělý článek :-) určitě budu provádět :-)

10. 09. 2012 20:52

CcLuln

Jůůů, myslím si, že Kalerme má opravdu dobrý nápad :) asi bychom se určitě všechny poučily :) a děkuji za další poučný článek :)

10. 09. 2012 18:11

Fjorgyn

Tak na videa se už moc těším :)

10. 09. 2012 17:38

Vzorečky budou i s videííčkama...M.

10. 09. 2012 14:59

kalerme

Ještě jsem tu nehledala, ale nebylo by skvělé sem dát více fotek v pozicích protahování s variantami dobře/špatně? Jen nápad...

Článek je dobrý, přínosný. Díky!