TOPlist


Jak zjistit intenzitu cvičení

 

Intenzita zatížení musí být vždy přiměřeně přizpůsobena druhu, frekvenci a trvání pohybové aktivity tak, aby zajistila dostatečnou fyziologickou účinnost a současně neměla negativní účinky na zdraví.

Často používaným ukazatelem správné intenzity cvičení je srdeční tepová frekvence. Vyzkoušejte kalkulátor tepové frekvence na www.stob.cz.
V praxi se používá zjištění přímo v místě hmatatelného tepu nebo ji můžeme sledovat pomocí měřičů tepové frekvence. Nejznámějším přístrojem je tzv. Sporttester, který tepovou frekvenci neustále zaznamenává v průběhu celého cvičení. Cvičící se musí naučit reagovat na signály svého těla a sportovat na úrovni, která vyhovuje právě jemu. Je-li tep moc rychlý, je třeba zmírnit pohybovou aktivitu a pokud je naopak pomalý, je nutné zvýšit intenzitu. Dobrým hrubým ukazatelem intenzity je také dýchání. Pohybuje-li se cvičící v pásmu aerobního tréninku, mělo by být dýchání zrychlené a prohloubené.

Zcela jednoduchým testem je také test hovoru. Pokud jedinec dýchá normálně a nemá při cvičení problémy souvisle mluvit, pak se pravděpodobně nachází v pásmu snížené intenzity. Pokud dýchá zhluboka, schopnost mluvit je velmi snížena, ale ještě nelapá po dechu, pak se pravděpodobně vyskytuje v optimálním pásmu intenzity. Pokud dojde k lapání po dechu a jedinec není schopen vyslovit více než tři slova, pak se dostal do příliš intenzivního cvičení a je již v anaerobním pásmu, které je často doprovázeno svalovou bolestí a únavou.

Pro zvyšování fyzické zdatnosti je doporučována intenzita cvičení těsně pod anaerobním prahem.Čím vyšší je fyzická zdatnost, tím výše je umístěný anaerobní práh a tudíž i intenzita.

Společnost sportovní medicíny doporučuje obecně jako kriterium kvality u dospělých osob intenzitu zátěže na úrovni 60-90% maximální tepové frekvence, přičemž maximum tepové frekvence se odvozuje ze vzorce :

TFMAX = 220 - věk

Hodnocení (67 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

02. 11. 2015 14:16

Zajímavé!

06. 05. 2013 14:47

JohnMayall

ten výpočet maximální tepovky mi přijde jemně zvláštní....je mi 28 a běžně mám při kvalitním běhání tepovku na 215 Max a 195 průměr. při intenzitě zátěže na 60-90% bych se měl pohybovat v průměrných číslech 115- 173. Podle tohodle výpočtu jsem asi nějaký hybrid nebo mi brzy při tom běhu, byť se šetřím a nejdu ,,na krev,, hrozí kolaps.

02. 05. 2013 08:49

ráda bych si koupila sporttestr jelikož ho nemám. Myslím že je to důležitá součást cvičení.

24. 04. 2013 19:58

JaninaDseznamcz

Test při hovoru je pro mě nejlepší,protože sporttestr nemám

23. 04. 2013 20:17

Iva77

Teď právě řeším tepovou frekvenci při chůzi, resp. heatu - použila jsem poznatky děvčat zařazených do studie na FTVS a "dovolila" jsem si dost podstatně zvýšit - ale pohyb udýchám :-)

23. 04. 2013 16:51

mimino

23.4.2013
Zatím sporttester nemám.Uvažuji o koupi.

23. 04. 2013 11:09

VelkaKatka

Co když dovedu dlouze mluvit, ikdyž mám podle sporttesteru tepovou frekvenci kolem 80%? Při rychlé chůzi. Špatný sporttester?

21. 04. 2013 17:20

mimino

21.4.2013
Klidovou tepovou frekvenci jsem si několikrát měřila a často jsem ji nedokázala změřit.

09. 04. 2013 13:56

Cervanek

jak je to s chůzí s holema???

09. 04. 2013 13:55

Cervanek

Podle mého pulsmetruje 120 ,sle podle tohoto výpočtu bych musela mít 158,tak nevím

17. 03. 2013 08:34

Miladka

Zajímavé informace, vyzkouším.

15. 03. 2013 23:29

kamkracim

Mám pulzmetr...

14. 03. 2013 13:26

Hanina58

No podle propočtu musím choditvelmi pomalu, skoro jako šnek:-)

13. 03. 2013 20:25

Hanina58

Hned si to jdu spočítat.

13. 03. 2013 20:13

Já ráda chodím sama, zatáhnu břicho a šlapu. Okolo 3 km úplně cítím,jak se všechno povoluje, svaly, klouby, krásně " kloužou " a já si to vychutnávám a šlapala bych dál a dál a ještě když u toho svítí sluníčko a je teplo,tak neznám nic krásnějšího. Já už chci jaro!!!!!!!!!!!!!

13. 03. 2013 20:05

JaninaDseznamcz

Test hovoru je prima dnes jsem zkoušela při chůzi a bylo to fajn.Dokud s někým dete bavíte se,ale jak jsem šla pak sama pěkně jsem přidala do kroku a to bych asi takový dialog vést nemohla. :-)

13. 03. 2013 17:51

Hanuja

Zajímavé. Test hovoru.

13. 03. 2013 12:01

Hana2

Test hovorem mi vyhovuje :-)))

12. 03. 2013 23:05

Vvendulka

Jojo, test hovorem taky využívám :-)

12. 03. 2013 22:15

Hanina58

Zkusím ten test hovorem, připadá mi dobrý.

12. 03. 2013 19:03

DSHWARZ

dobrý je test hovorem, přsnější sporttester.

12. 03. 2013 15:00

Babala

Mně ten kalkulátor nějak nefunguje

12. 03. 2013 14:15

Kalibarca

Ideální test hovoru

12. 03. 2013 12:03

zuzikra

pohyb s idelaní tepovkou je asi nejlepší chůze, jak už chci třeba jet na elipticalu, tak se musím hlídat abych to nepřešvyhla

12. 03. 2013 10:39

potvurka77

Používám sporttester a snažím se jím řídit,když cvičím. Klidně i zvolním,i když jedou na DVD rychleji,abych zpomalila tep. Přece jen se mi hlásí zvukově,když jsem mimo.

12. 03. 2013 08:52

gabag

já mám teda problém udržet tepovku v aerobním pásu...třeba u jízdy na rotopedu je mi příjemnější jezdit v anaerobním pásmu...sportestr jsem pořídila...ale příliš složitě se nastavuje

12. 03. 2013 07:33

filipova

používám test hovoru, měřič tepové frekvence nemám

12. 03. 2013 05:53

seredka

Používám pás a hodinky Suunto, super pomocníci

04. 03. 2013 12:33

hamali

Používám měřič tepové frekvence. Ale je fakt, že i test hovoru člověku hodně napoví :-)

04. 03. 2013 06:16

jilkajda

Test hovoru používám, když jdeme s dcerou s hůlkama. Do kopce jsem určitě v anaerobním pásmu, funím jako kobyla :-)

03. 03. 2013 20:06

Janula

to ivanhu: mám také krokoměr, ale používám ho pouze na počet kroků a tím pádem na ujité nebo ušlapané km, na měření spálených kJ používám sporttester, přijde mi přesnější, navíc u něj si hlídám "tu svou spalovací tepovku". :-)

03. 03. 2013 15:58

belle.poupee

Ivanhu: nemém krokoměr, ale sporttester od Suunta a řídím se podle něj. Vždy mi vypočítá mnohem méně než program tady.

25. 01. 2013 11:02

allyally

chystám se ho koupit, ale zatím s ním zkušenosti nemám...

06. 03. 2011 15:04

ivanhu

Koupil jsem si krokoměr - zadal jsem do něj váhu a délku kroku a po 5-ti km procházce rychlostí 6 km/hod mi spočítal, že jsem spálil 1575 kJ. Pokud hodnotu zadám do fitkoučingu (chůze trvala 50 min), vyjde mi hodnota 2070 kJ. Rozdíl o jednu 1/4. Co je přesnější? Má s krokoměry někdo zkušenost?
Ivan

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma