TOPlist


Články

Nejnovější článek

10 rad, jak správně zacházet se zeleninou

Vytvořeno: 19. 07. 2017

Ing. Hana Málková Zelenina je na jednu stranu plná vitaminů a dalších prospěšných látek, ale na druhou stranu je v tomto ohledu velmi křehká a nesprávnou manipulací můžeme o řadu těchto pozitiv přijít. Proto vám přinášíme základní rady, jak se zeleninou zacházet, abyste využili jejích pozitiv co nejvíce.

  • počet komentářů: 29
  • počet hodnocení: 49
  • průměrné hodnocení: 4.8

Další články

Jak ušetřit čas při přípravě zeleniny?

Vytvořeno: 15. 07. 2017

Nebojte se sterilované ani mražené zeleniny, je mnohdy čerstvější než ta čerstvá!   Také se vám pod pojmem zeleninové jídlo vybaví jen představa, kolik času vám jeho příprava zabere? Nákup, škrábání, loupání, mytí, krájení, strouhání.

  • počet komentářů: 41
  • počet hodnocení: 53
  • průměrné hodnocení: 4.5

Zelenina - skvělý pomocník při hubnutí

Vytvořeno: 05. 07. 2017

Zelenina je naším velkým pomocníkem při hubnutí a udržování váhy. Denně byste jí měli sníst alespoň 400 gramů v co nejpestřejším zastoupení jednotlivých druhů. Většina druhů zeleniny obsahuje jen okolo 100 - 200 kJ na 100 g a můžete jí tedy sníst větší množství, aniž by vám to navýšilo významně denní energetický příjem.

  • počet komentářů: 41
  • počet hodnocení: 54
  • průměrné hodnocení: 4.7

Červenec dá zelenině zelenou!

Vytvořeno: 30. 06. 2017

Bc. Tereza Beníčková První prázdninový měsíc projektu Prožij rok zdravě bude patřit barvám zdraví. Tématem, které nás provede celým červencem, je totiž zelenina. Léto a jeho (doufejme) horké počasí přímo vybízí k osvěžení a odlehčení jídelníčku.

  • počet komentářů: 49
  • počet hodnocení: 60
  • průměrné hodnocení: 4.6

Jak na domácí výrobu pickles?

Vytvořeno: 27. 06. 2017

Ing. Lenka Vymlátilová   Vše podstatné o pickles, neboli mléčně kvašené zelenině, jsme si řekli v tomto článku. Nyní se společně podívejme na to, jak si takovou zdraví prospěšnou dobrotu připravit doma. :-) Mléčně kvasit můžete mnoho druhů zeleniny.

  • počet komentářů: 0
  • počet hodnocení: 0
  • průměrné hodnocení: zatím nehodnoceno

Vše o pickles

Vytvořeno: 27. 06. 2017

Ing. Lenka Vymlátilová   Dnešní doba přeje anglickým názvům a zkratkám. A to i v případě jídla. Pokud pickles naservírujete svým rodičům či prarodičům, jejich odpověď pravděpodobně bude: „Vždyť je to normální kvašák“.

  • počet komentářů: 0
  • počet hodnocení: 0
  • průměrné hodnocení: zatím nehodnoceno

Zeleninový a ovocný kalendář

Vytvořeno: 26. 06. 2017

Ing. Lenka Vymlátilová   V zimě často naříkáme, že zelenina není vůbec dobrá a je předražená. Na druhou stranu ale víme, že není sezóna a nemůžeme čekat chuťové zázraky. Naše stereotypní chování se nám nevyhýbá ani v jídle a tak v jídelníčcích stále dokola vidím – rajče, okurka, rajče a okurka.

  • počet komentářů: 18
  • počet hodnocení: 22
  • průměrné hodnocení: 5

Desatero zdravého dětského mlsání

Vytvořeno: 25. 06. 2017

Ing. Lenka Vymlátilová Je zřejmé, že z hlediska správné výživy nelze konzumaci sladkostí dětem obecně doporučit, ale není určitě správný ani opačný extrém. Děti dříve či později sladkosti poznají a budou jim určitě chutnat. Pak je možné, že snědí vše, co budou mít po ruce, některé děti mohou pojídat sladkosti i tajně.

  • počet komentářů: 33
  • počet hodnocení: 40
  • průměrné hodnocení: 4.9

Zelenina po celý rok

Vytvořeno: 25. 06. 2017

Ing. Hana Málková Ne náhodou jsme zrovna měsíc červenec zvolili měsícem zeleniny. Kdy jindy si také na zeleninu zvykat a pravidelně ji zařazovat do jídelníčku, když ne zrovna přes léto? Řada z vás má k dispozici čerstvou zeleninu ze zahrádky, a pokud to štěstí zrovna nemáte, tak i zelenina z obchodu je většinou šťavnatá a cenově přijatelná.

  • počet komentářů: 25
  • počet hodnocení: 31
  • průměrné hodnocení: 4.9

Zelenina po celý den

Vytvořeno: 24. 06. 2017

Ing. Hana Málková Denně 5 porcí zeleniny a ovoce, ptáte se, jak toto doporučení plnit? Ideálně si rozložte konzumaci zeleniny do celého dne, můžete ji doplnit v podstatě ke každému jídlu. Ukážeme vám, že je celkem jednoduché toto pravidlo plnit. Snídaně Pokud preferujete slané snídaně například v podobě pečiva, není nic jednoduššího než přidat i kousek čerstvé zeleniny.

  • počet komentářů: 33
  • počet hodnocení: 43
  • průměrné hodnocení: 4.8

Kdy zelenina škodí?

Vytvořeno: 19. 06. 2017

Bc. Andrea Jakešová   Jak již moc dobře víte, zelenina je významnou složkou naší stravy, jelikož je skvělým zdrojem vlákniny, vitamínů, některých minerálních látek a navíc neobsahuje mnoho kalorií, což oceníme nejenom v redukčním jídelníčku.

  • počet komentářů: 27
  • počet hodnocení: 44
  • průměrné hodnocení: 4.7

Fenykl

Vytvořeno: 18. 06. 2017

Tento článek byl publikovaný na internetových stránkách Vím, co jím.  Již jste vyzkoušeli fenykl, nebo kolem něj na trhu či v obchodě jen zvědavě kroužíte, ale nemáte představu, co s ním, a odvahu ho naservírovat? Probuďte v sobě touhu objevovat a fenykl vyzkoušejte.

  • počet komentářů: 55
  • počet hodnocení: 46
  • průměrné hodnocení: 4.5

Mražená zelenina není podřadná

Vytvořeno: 17. 06. 2017

Je to téměř 70 let, co se staly lednice a mrazáky samozřejmostí. Tato „revoluce“ umožnila uchovávat čerstvé potraviny v našich domovech, což je příčinou nejen většího pohodlí, ale také menšího plýtvání potravinami a uspoření peněz.

  • počet komentářů: 26
  • počet hodnocení: 42
  • průměrné hodnocení: 4.8

Jak si vybrat "zdravou" sušenku?

Vytvořeno: 16. 06. 2017

Ing. Hana Málková Na úvod je nutné zopakovat, že nejsou zdravé a nezdravé potraviny, ale spíše zdravá a nezdravá množství, vždy je tedy třeba pohlížet na jídelníček jako na celek, a ne dělit striktně potraviny na zdravé a nezdravé, proto ty uvozovky v názvu článku.

  • počet komentářů: 42
  • počet hodnocení: 56
  • průměrné hodnocení: 4.8

Salát na tisíc způsobů

Vytvořeno: 13. 06. 2017

Ing. Hana Málková Jak již bylo řečeno mnohokrát, zeleninu lze využít na mnoho způsobů. Jedním z nich jsou zeleninové saláty, které jsou zejména přes léto oblíbenou večeří nebo i lehkým obědem. Skvěle ale mohou posloužit i na svačinu nebo třeba doplní vaše letní grilování.

  • počet komentářů: 50
  • počet hodnocení: 57
  • průměrné hodnocení: 4.9

Listové saláty

Vytvořeno: 12. 06. 2017

Ing. Hana Málková Pod pojmem salát se většině z vás nejčastěji vybaví salát ledový či tradiční salát hlávkový. Druhů je však mnohem více a není tedy na škodu si jídelníček občas zpestřit. Základní druhy salátů Hlávkový salát – klasika, kterou asi netřeba představovat.

  • počet komentářů: 37
  • počet hodnocení: 46
  • průměrné hodnocení: 4.8

Červená řepa

Vytvořeno: 12. 06. 2017

Tento článek byl publikován 9.9.2016 na internetových stránkách Vím, co jím. Autorem je  Mgr. Jitka Laštovičková. Červená řepa je jedním z druhů zeleniny typických spíše pro podzim. Při správném skladování nám vydrží dlouho a připravit z ní můžeme celou řadu báječných, chutných a zdravých pokrmů plných vitamínu C a kyseliny listové.

  • počet komentářů: 17
  • počet hodnocení: 21
  • průměrné hodnocení: 4.9

Ředkvičky

Vytvořeno: 12. 06. 2017

Tento článek byl publikovaný na internetových stránkách Vím, co jím. Je mnoho důvodů, proč by ředkvičky neměly v našem jídelníčku chybět. Jsou sice často malé, zato z hlediska zdraví prospěšných látek jsou pro lidský organismus doslova bombami.

  • počet komentářů: 29
  • počet hodnocení: 40
  • průměrné hodnocení: 4.8

Dejte šanci špenátu

Vytvořeno: 11. 06. 2017

Tento článek byl publikovaný na internetových stránkách Vím, co jím. Autorem je Mgr. Jitka Laštovičková. Možná s nechutí vzpomínáte na nevábnou zelenou hmotu na talíři ve školní jídelně, možná se vám při pomyšlení na špenát naopak sbíhají sliny.

  • počet komentářů: 51
  • počet hodnocení: 51
  • průměrné hodnocení: 4.7

Jak na vyvážený jídelníček v praxi?

Vytvořeno: 10. 06. 2017

Ing. Hana Málková Obecná pravidla, jak si sestavit vyvážený jídelníček, jsme si shrnuli v tomto článku. Nyní už se na to podíváme více prakticky a stručně si probereme jednotlivá jídla dne. V každém jídle dne by měly být zastoupeny ideálně všechny základní živiny, tedy určitý podíl bílkovin, tuků a sacharidů.

  • počet komentářů: 36
  • počet hodnocení: 53
  • průměrné hodnocení: 4.9

Košťálová zelenina - proč ji do jídelníčku zařadit?

Vytvořeno: 10. 06. 2017

Košťálová zelenina, především brokolice, květák a zelí, může pomoci proti nádorovému onemocnění. Právě tato zelenina obsahuje mimo jiné látku zvanou sulforafan, která má prokazatelně protinádorové účinky. Košťálová zelenina snižuje riziko rakoviny prsu až o polovinu.

  • počet komentářů: 52
  • počet hodnocení: 53
  • průměrné hodnocení: 4.8

Druhy zeleniny

Vytvořeno: 10. 06. 2017

Občas trocha teorie neuškodí, tak se pojďme vrátit do školních lavic a zopakovat si, jaké druhy zeleniny existují. :-) Co to vlastně zelenina je? Zelenina, to jsou jedlé části rostlin a podle toho, o kterou část se jedná (kořeny, bulvy, nať, plody apod.), ji můžeme rozdělit do několika skupin: • košťálová – zelí, kapusta, květák, kedlubna, brokolice, pekingské a čínské zelí • kořenová – mrkev, celer, petržel, pastinák, křen, ředkev, ředkvička aj.

  • počet komentářů: 32
  • počet hodnocení: 52
  • průměrné hodnocení: 4.6

Přírodní antioxidanty - jak pomáhají našemu zdraví?

Vytvořeno: 05. 06. 2017

Tento článek byl publikovaný 4. 4. 2017 na internetových stránkách Vím, co jím.  Antioxidanty jsou látky, které chrání naše tělo tím, že neutralizují působení tzv. volných radikálů. Převaha volných radikálů tělo poškozuje.

  • počet komentářů: 24
  • počet hodnocení: 55
  • průměrné hodnocení: 4.8

Kdy zelenina při hubnutí příliš nepomáhá

Vytvořeno: 05. 06. 2017

  Ing. Hana Málková   V článku Zelenina - skvělý pomocník při hubnutí jsme si ukázali, jak nám může být zelenina při hubnutí či udržování váhy nápomocná. Jednoznačným závěrem je, že zelenina v našich jídelníčcích nesmí chybět, a to nejen při hubnutí.

  • počet komentářů: 35
  • počet hodnocení: 58
  • průměrné hodnocení: 4.8

V červnu nás mlsná nedožene

Vytvořeno: 03. 06. 2017

Celoroční projekt Prožij rok zdravě se pomalu blíží do své poloviny. Ti z vás, kteří společně s námi prožili uplynulé měsíce, ví, že již máme za sebou celou řadu témat z výživy, a díky poslednímu měsíci jsme se toho mnoho dozvěděli i o pohybu.

  • počet komentářů: 38
  • počet hodnocení: 55
  • průměrné hodnocení: 4.7

Jak správně nakupovat zeleninu?

Vytvořeno: 29. 05. 2017

Text byl převzat z knihy Nakupujeme s rozumem, vaříme s chutí, kde najdete i spoustu dalších cenných rad.  Aby zelenina splňovala tvrzení o jedné z nejvhodnějších potravin pro naše zdraví, je třeba ji správně vybrat. Čerstvá zelenina Měli bychom upřednostňovat zeleninu sezonní, nejlépe u nás vypěstovanou.

  • počet komentářů: 30
  • počet hodnocení: 51
  • průměrné hodnocení: 4.7

Kolik bychom měli sníst zeleniny?

Vytvořeno: 29. 05. 2017

Ing. Hana Málková Denně byste měli přijmout zhruba 400 g zeleniny – to odpovídá např. veliké okurce nebo dvěma středním paprikám, třem rajčatům nebo jejich kombinaci. Vidíte tedy, že přijmout 400 g zeleniny za den je reálné. Samozřejmě je výhodné kombinovat různé druhy zeleniny a konzumaci rozložit v průběhu celého dne jako součást téměř každého pokrmu.

  • počet komentářů: 32
  • počet hodnocení: 51
  • průměrné hodnocení: 4.7

Pozitiva vlákniny obsažené v zelenině

Vytvořeno: 29. 05. 2017

Ing. Hana Málková Obecně se uvádí, že vlákninu (nestravitelné sacharidy, popř. celulózu či pektin) nedokáže lidský organismus zpracovat. Pravdou ale je, že některé druhy vlákniny mohou být v zažívacím ústrojí zčásti tráveny, a tedy i částečně využity jako zdroj energie.

  • počet komentářů: 33
  • počet hodnocení: 53
  • průměrné hodnocení: 4.8

Nutriční hodnoty běžných druhů zeleniny

Vytvořeno: 29. 05. 2017

Další údaje najdete v podrobné databázi potravin zde: Databáze potravin Všechny hodnoty jsou uvedené na 100 gramů daného druhu zeleniny. Zelenina kJ kcal B (g) T (g) S (g) Brokolice 15

  • počet komentářů: 29
  • počet hodnocení: 54
  • průměrné hodnocení: 4.8

Chutě na sladké. Lze je vůbec porazit?

Vytvořeno: 29. 05. 2017

Ing. Lenka Vymlátilová Není snad žhavějšího tématu než právě zvládání chutí na sladké a jejich nadměrná konzumace. Řešíme to opravdu na každém redukčním kurzu STOB a nepřeháním, pokud napíši, že snad i v každé z 12 lekcí.

  • počet komentářů: 32
  • počet hodnocení: 38
  • průměrné hodnocení: 4.8

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma