Články

Nejnovější článek

Tipy na luštěninové rychlovky

Vytvořeno: 14. 02. 2017

Ing. Hana Málková Rádi byste začali luštěniny zařazovat do svého jídelníčku častěji, ale bojíte se, že příprava luštěninových pokrmů bude časově náročná? Tak obavy stranou! Nechte se inspirovat našimi luštěninovými rychlovkami a uvidíte, že to s nimi jde raz dva.

  • počet komentářů: 45
  • počet hodnocení: 84
  • průměrné hodnocení: 4.8

Další články

Luštěninová mouka - univerzální surovina, která překvapí

Vytvořeno: 12. 02. 2017

Ing. Hana Málková, Ing. Karolína Fourová   Luštěninová mouka? Smíchám ji s vodou a udělám z ní kaši? Nebo k čemu je taková mouka dobrá? Možná to mnohé z vás překvapí, ale luštěniny se dají použít nejen na výrobu kaše.

  • počet komentářů: 73
  • počet hodnocení: 81
  • průměrné hodnocení: 4.8

Exotika Kanárských ostrovů a barevná Itálie s lektorkou Miluškou Novou

Vytvořeno: 09. 02. 2017

Dovolené a další události, které vybočují z běžného denního režimu, se často stávají obdobími, kdy máme tendenci opustit své běžné stravovací a pohybové návyky. Lidé se často vrací z dovolené s pár kilogramy navíc a pěkné zážitky zastíní nepříjemný pohled na  displej osobní váhy.

  • počet komentářů: 2
  • počet hodnocení: 9
  • průměrné hodnocení: 5

Únor - měsíc luštěnin

Vytvořeno: 06. 02. 2017

Vítáme vás v novém měsíci projektu Prožij rok zdravě, který přichází se zbrusu novým tématem. Tím jsou slibované luštěniny. Luštěniny jsou výživově velmi cenné potraviny, která by měly být pravidelnou součástí našich jídelníčků.

  • počet komentářů: 67
  • počet hodnocení: 85
  • průměrné hodnocení: 4.6

Leden končí, ale na cukry si dejte pozor i nadále!

Vytvořeno: 30. 01. 2017

Bc. Tereza Beníčková Leden je podle kalendáře na svém úplném konci a první měsíc projektu Prožij rok zdravě, který byl zasvěcen tématu cukry, pomalu ale jistě dobíhá do cíle. Ale jelikož nový tematický měsíc projektu začíná vždy první pondělí v měsíci, budeme se cukry, doufejme, že společně s vámi, zabývat po zbytek týdne až do neděle.

  • počet komentářů: 56
  • počet hodnocení: 66
  • průměrné hodnocení: 4.6

Cukr a fet aneb cukr očima svérázného lékaře

Vytvořeno: 30. 01. 2017

MUDr. Karel Kubát Posadil se k cukrovému stolu, vzal do ruky cukrovou tužku a začal psát. Štěstí! To je to, oč tu běží. Každým okamžikem bychom měli usilovat o to, abychom byli šťastní. Chviličku se zarazil. Nějak mi vyprahlo. Udělám si čaj. Odložil tužku a šel si uvařit čaj.

  • počet komentářů: 28
  • počet hodnocení: 53
  • průměrné hodnocení: 4.7

Domácí vs. kupované aneb Jak se vyhnout velkému množství cukru

Vytvořeno: 30. 01. 2017

Ing. Hana Málková Snídaně a především tedy svačiny, bývají kamenem úrazu, co se přidaného cukru týká. V takových nenápadných "malých jídlech" jako je rychlý snack během dne totiž často obohatíte svůj jídelníček o mnohem více kilojoulů z přidaných cukrů, než by vám mohlo být milé.

  • počet komentářů: 20
  • počet hodnocení: 38
  • průměrné hodnocení: 4.7

Nejčastější mýty o cukru a potravinách cukr obsahujících

Vytvořeno: 29. 01. 2017

Převážná část textu byla převzata z knihy Nakupujeme s rozumem, vaříme s chutí, kde najdete i spoustu dalších cenných rad. Třtinový cukr je zdravější než řepný Cukr řepný i třtinový jsou tvořeny stejnou látkou – sacharózou.

  • počet komentářů: 18
  • počet hodnocení: 40
  • průměrné hodnocení: 4.7

Kolik cukru je obsaženo v nápojích?

Vytvořeno: 28. 01. 2017

Cukr v nápojích Po článcích o obsahu cukru v čokoládách, mléčných výrobcích, obilných kaších a cereáliích se dostáváme k nesčetněkrát řešenému tématu, které je v souvislosti s obsahem cukru v potravinách vždy na předních místech zájmu - k nápojům.

  • počet komentářů: 31
  • počet hodnocení: 54
  • průměrné hodnocení: 4.7

Cukr z pohledu potravinářského zbožíznalství

Vytvořeno: 28. 01. 2017

Převážná část textu byla převzata z knihy Potravinářské zbožíznalství (Jana Dostálová, Pavel Kadlec a kolektiv, 2014). Když už se celý měsíc zabýváme cukrem, kolik a v jakých potravinách je obsažen a jak ho co možná nejsnadněji omezit, určitě neuškodí, abychom se něco dozvěděli i o cukru jako takovém.

  • počet komentářů: 21
  • počet hodnocení: 44
  • průměrné hodnocení: 4.3

10 tipů, jak odolat chuti na sladké

Vytvořeno: 24. 01. 2017

Ing. Hana Málková Již více než dva týdny se společně vzděláváme, učíme se, co bychom správně měli a neměli jíst, říkáme si, kde je kolik cukru a jak ho jednoduše ušetřit. Znalostmi jsme už docela dobře vybaveni a přesto nás ta čokoláda stále láká a nedokážeme odolat.

  • počet komentářů: 69
  • počet hodnocení: 101
  • průměrné hodnocení: 4.7

Glukózo-fruktózové sirupy

Vytvořeno: 24. 01. 2017

Doc. Ing. Jiří Brát, Csc. Nejčastější surovinou pro výrobu glukózo-fruktózových sirupů je kukuřice, sirupy mohou být vyráběny i z pšenice či jiných surovin obsahujících škrob. Běžný spotřebitel se s těmito produkty nesetká v maloobchodní síti, ale za to jsou velmi často používány v celé řadě potravin.

  • počet komentářů: 26
  • počet hodnocení: 52
  • průměrné hodnocení: 4.5

Obilná kaše - kupovaná vs. domácí

Vytvořeno: 24. 01. 2017

Ing. Lenka Vymlátilová Příprava domácí ovesné kaše vám ráno zabere zhruba 5 minut. Přesto se stále mnoho lidí uchyluje k instantním obilným kaším z důvodu úspory času. Dvě minuty navíc při přípravě domácí kaše se ale vyplatí.

  • počet komentářů: 51
  • počet hodnocení: 67
  • průměrné hodnocení: 4.6

Jsou náhradní sladidla prospěšná?

Vytvořeno: 24. 01. 2017

V poslední době se množí debaty, zda používat či nepoužívat "náhradní" sladidla. Sladidla mají své zastánce, ale i odpůrce. Jedna rovina debaty se týká bezpečnosti sladidel. Přestože se objevuje řada názorů o tom, že náhradní sladidla způsobují zdravotní problémy, včetně i potenciálně možného výskytu rakoviny, vědecké studie to nepodporují.

  • počet komentářů: 15
  • počet hodnocení: 38
  • průměrné hodnocení: 4.3

Kolik cukru obsahují obilné kaše?

Vytvořeno: 23. 01. 2017

Obilné kaše jsou snídaňovou stálicí. Nepřekonatelnou výhodou instantních druhů je jejich snadná příprava. Napadlo vás ale někdy, kolik cukru obsahuje jedna porce této rychlé snídaně? Instantní slazená ovesná kaše vám kromě nějakého množství prospěšných beta-glukanů poskytne mnohdy až 18 g skrytého cukru.

  • počet komentářů: 19
  • počet hodnocení: 38
  • průměrné hodnocení: 4.7

Stévie

Vytvořeno: 23. 01. 2017

Stévie (Stevia rebaudiana) je rostlina pocházející z tropických a subtropických oblastí Jižní a Střední Ameriky. Domorodými indiány v Paraguayi je po staletí používána ke slazení čaje. Rod Stevia zahrnuje přibližně 240 různých bylin a keřů, z hlediska botanického zařazení je stévie příbuzná například slunečnici.

  • počet komentářů: 34
  • počet hodnocení: 54
  • průměrné hodnocení: 4.3

Jsou takzvané zdravé alternativy cukru skutečně zdravější?

Vytvořeno: 22. 01. 2017

Preference sladké chuti je pro nás téměř přirozeností. Klasický bílý cukr se ovšem často snažíme díky různým vlivům (odborné informace, mediální tlak) v dobré víře omezovat. Místo něj pak používáme jeho alternativy, které mají údajně být našemu zdraví prospěšnější.

  • počet komentářů: 37
  • počet hodnocení: 50
  • průměrné hodnocení: 4.6

Kolik cukru je skryto ve snídaňových cereáliích?

Vytvořeno: 22. 01. 2017

Důležitost snídaně je naprosto nezpochybnitelný fakt. Média, odborníci na výživu i lékaři kladou veřejnosti na srdce, že snídaně je nejdůležitějším jídlem celého dne a měla by být složena, kromě bílkovin a malého množství kvalitních tuků, převážně z komplexních sacharidů.

  • počet komentářů: 26
  • počet hodnocení: 49
  • průměrné hodnocení: 4.6

Fruktóza nebo glukóza?

Vytvořeno: 21. 01. 2017

Doc. Ing. Jiří Brát, Csc. Je fruktóza vhodnější ke konzumaci než glukóza? To je otázka, se kterou se často setkáváme. Fruktóza (cukr ovocný) i glukóza (cukr hroznový) patří mezi monosacharidy. Cukr řepný nebo třtinový (sacharóza) je disacharid tvořený právě z glukózy a fruktózy.

  • počet komentářů: 23
  • počet hodnocení: 51
  • průměrné hodnocení: 4.7

Mlsání bez cukru?

Vytvořeno: 20. 01. 2017

Ing. Karolína Fourová Při výběru sladidla je třeba být opatrný se slovem “zdravý”. Můžete totiž zjistit, že ačkoliv sladíte medem nebo třtinovým cukrem či javorovým sirupem, tedy dle vašeho nejlepšího vědomí a svědomí zdravě, ručička na váze se posouvá stále vice směrem vpravo a knoflík u kalhot je knoflíkové dírce čím dál více vzdálen.

  • počet komentářů: 57
  • počet hodnocení: 74
  • průměrné hodnocení: 4.5

Jak zjistit, kolik cukru se skrývá v našich jídelníčcích?

Vytvořeno: 20. 01. 2017

Ing. Hana Málková Je obyčejně snadné rozpoznat, že například tabulka sladké mléčné čokolády, navíc s nějakou ještě o něco sladší náplní, bude cukru obsahovat mnohem více než tabulka hořké čokolády s vysokým obsahem kakaa.

  • počet komentářů: 29
  • počet hodnocení: 59
  • průměrné hodnocení: 4.6

Děti a sladkosti, jak na to?

Vytvořeno: 17. 01. 2017

Ing. Lenka Vymlátilová Mám 2 malé děti. A dle pořekadla „Vrána k vráně sedá“ mám ve své blízkosti i spousty rodičů s dětmi. A z hlediska své profese se zájmem vnímám i jejich rozličné stravovací zvyky. Většina rodičů se aktivně zajímá o stravování svých dětí.

  • počet komentářů: 37
  • počet hodnocení: 64
  • průměrné hodnocení: 4.6

Je cukr droga?

Vytvořeno: 17. 01. 2017

Doc. Ing. Jiří Brát, Csc. Na internetu a v časopisech se můžeme setkat s řadou názorů, že cukr se chová podobně jako droga a že si lze vybudovat na cukru závislost. Vědecké studie však toto úplně nepotvrzují. Vědci z Edinburghu dospěli k závěru, že u složek potravin neexistuje podobná závislost jako v případě drog, která by měla biochemický základ.

  • počet komentářů: 45
  • počet hodnocení: 67
  • průměrné hodnocení: 4.4

Co je horší: cukr nebo tuk?

Vytvořeno: 17. 01. 2017

Tisková konference Fóra zdravé výživy, „Hlavní viník: cukr?“, 25. 11. 2015 Cukr je v současné době velmi diskutovaným tématem, napříč odbornou i laickou veřejností. Svým rozsahem komunikace převyšuje cukr i stálý evergreen mezi tématy – tuky.

  • počet komentářů: 55
  • počet hodnocení: 79
  • průměrné hodnocení: 4.4

Proč je potřeba hlídat příjem cukru?

Vytvořeno: 17. 01. 2017

Podle světové zdravotnické organizace (WHO) celosvětově narůstá počet osob s nadváhou i lidí obézních. Čísla, která na svých stránkách uvádí, působí až neuvěřitelně – 1,9 miliard dospělých osob s nadváhou, z toho celých 600 000 000 trpících obezitou (poslední údaje pochází z roku 2014).

  • počet komentářů: 17
  • počet hodnocení: 49
  • průměrné hodnocení: 4.3

S jakými výrobky z luštěnin se můžete setkat?

Vytvořeno: 16. 01. 2017

Prof. Ing. Jana Dostálová, CSc., Fórum zdravé výživy Abyste se po měsíci únoru mohli považovat za skutečné experty na luštěniny, neradi bychom vás ochudili o jakékoliv faktické informace, které by vám mohly pomoci se v tomto tématu lépe zorientovat.

  • počet komentářů: 26
  • počet hodnocení: 54
  • průměrné hodnocení: 4.6

Pečení z luštěnin

Vytvořeno: 15. 01. 2017

Ing. Hana Málková, Ing. Karolína Fourová Skutečnost, že mají luštěniny v kuchyni široké pole působnosti, už víte. Snažíme se vám přinášet tipy, jak luštěniny využít třeba i trochu méně tradičně. Neznamená to, že bychom měli upustit od tradičních receptů našich babiček, ale ne každému tyto recepty vyhovují, tak proč si jídelníček občas trochu nezpestřit - třeba využitím luštěnin při pečení.

  • počet komentářů: 0
  • počet hodnocení: 0
  • průměrné hodnocení: zatím nehodnoceno

"Náhradní" sladidla

Vytvořeno: 15. 01. 2017

Převážná část textu byla převzata z knihy Potravinářské zbožíznalství (Jana Dostálová, Pavel Kadlec a kolektiv, 2014) Obecná charakteristika sladidel Sladidla patří mezi přídatné látky, jejichž použití je ošetřeno vyhláškou 4/2008 Sb.

  • počet komentářů: 37
  • počet hodnocení: 52
  • průměrné hodnocení: 4.3

Sójové texturované výrobky vs. maso

Vytvořeno: 15. 01. 2017

Ing. Karolína Fourová, Ing. Hana Málková První pokusy o výrobu sójových texturovaných výrobků, někdy nesprávně nazývaných také sójové maso, začaly ve Spojených státech již v roce 1960. Nový produkt se ale nestal příliš úspěšným a na potravinářský trh expandoval až o deset let později, kolem roku 1970.

  • počet komentářů: 0
  • počet hodnocení: 0
  • průměrné hodnocení: zatím nehodnoceno

Luštěninové pomazánky

Vytvořeno: 14. 01. 2017

Ing. Lenka Vymlátilová  Tyto pomazánky nám tak trochu zachránily život, a proto jsem jejich velkým propagátorem a milovníkem. Začala jsem je připravovat poté, co jsem se dozvěděla o dceřině alergii na mléko, lepek, sóju a vaječný bílek. Moc potravin k snědku nezbývalo, a tak jsem začala experimentovat se zeleninovými a luštěninovými pomazánkami.

  • počet komentářů: 0
  • počet hodnocení: 0
  • průměrné hodnocení: zatím nehodnoceno

TOPlist