Články

Nejnovější článek

Mlsání bez cukru?

Vytvořeno: 15. 01. 2017

Ing. Karolína Fourová Při výběru sladidla je třeba být opatrný se slovem “zdravý”. Můžete totiž zjistit, že ačkoliv sladíte medem nebo třtinovým cukrem či javorovým sirupem, tedy dle vašeho nejlepšího vědomí a svědomí zdravě, ručička na váze se posouvá stále vice směrem vpravo a knoflík u kalhot je knoflíkové dírce čím dál více vzdálen.

  • počet komentářů: 13
  • počet hodnocení: 15
  • průměrné hodnocení: 4.6

Další články

"Náhradní" sladidla

Vytvořeno: 15. 01. 2017

Převážná část textu byla převzata z knihy Potravinářské zbožíznalství (Jana Dostálová, Pavel Kadlec a kolektiv, 2014) Obecná charakteristika sladidel Sladidla patří mezi přídatné látky, jejichž použití je ošetřeno vyhláškou 4/2008 Sb.

  • počet komentářů: 12
  • počet hodnocení: 17
  • průměrné hodnocení: 4.4

Leden měsíc omezení cukru

Vytvořeno: 11. 01. 2017

Množství cukru v jídelníčcích české populace je často o dost vyšší, než se doporučuje. Průměrný Čech ročně spořádá téměř 34 kg cukru! Když se toto množství vztáhne na výživové doporučení, průměrně zkonzumujeme skoro dvakrát více cukru, než bychom měli.

  • počet komentářů: 45
  • počet hodnocení: 65
  • průměrné hodnocení: 4.6

Údaje o nutričních hodnotách na obalech. Jak to s nimi je?

Vytvořeno: 11. 01. 2017

Jak již bylo zmíněno, od 13. prosince 2016 vstoupila v účinnost vyhláška, na základě které má výrobce povinnost označovat potraviny jejich nutričními údaji. Mezi povinné údaje patří mimo jiné i informace o obsahu cukrů. Více užitečných informací o značení cukru na obalech potravin se dozvíte zde.

  • počet komentářů: 27
  • počet hodnocení: 38
  • průměrné hodnocení: 4.5

Svačiny bez přidaného cukru

Vytvořeno: 11. 01. 2017

Není nic snazšího než sáhnout po něčem malém a plném špatného tuku a cukru, když nás odpoledne dožene hlad a mlsná. Anebo se můžeme připravit předem a mít po ruce záchranu v podobě následujících svačin. 1. Ořechy. Nesolené, neslazené mandle, pekany, pistácie, arašídy, vlašáky.

  • počet komentářů: 50
  • počet hodnocení: 42
  • průměrné hodnocení: 4.9

Jak na obalech zjistit množství cukru?

Vytvořeno: 10. 01. 2017

Sledovat množství cukru na obalech potravin je v případě, že chceme naše stravování dostat pod kontrolu, jistě doporučeníhodné. Někdy to ale může být pořádný oříšek. Obaly mohou být nepřehledné, názvy nečitelné (ač by to tak samozřejmě dle evropského nařízení být nemělo) a i když se nám je přeci jen podaří rozklíčovat, stejně občas nevíme, co si vlastně pod kterým názvem představit.

  • počet komentářů: 22
  • počet hodnocení: 37
  • průměrné hodnocení: 4.5

Kolik cukru se skrývá v mléčných výrobcích?

Vytvořeno: 10. 01. 2017

Mléko a mléčné výrobky do jídelníčku zcela jistě patří, ať už kvůli obsahu kvalitních bílkovin, příznivých bakterií přítomných v zakysaných mléčných produktech nebo tolik ceněného vápníku. Dejte si však pozor, abyste spolu s těmito hodnotnými živinami nepřijali i další zbytečnosti, které naše tělo nepotřebuje - třeba právě cukr.

  • počet komentářů: 32
  • počet hodnocení: 37
  • průměrné hodnocení: 4.6

Malé triky, jak se vyhnout velké spoustě cukru

Vytvořeno: 10. 01. 2017

Omezovat množství cukru ve stravě často není jednoduché. A to například ve chvílích, kdy, ačkoliv máme jen ty nejlepší úmysly a rádi bychom si dali něco zdravého, spěcháme a přemáhá nás chuť na sladké. Je pak snadné sáhnout po dochucené vodě či limonádě, nebo se uchýlit ke sladké variantě naší oblíbené svačinky.

  • počet komentářů: 40
  • počet hodnocení: 45
  • průměrné hodnocení: 4.7

Kde by vás možná nenapadlo hledat cukr

Vytvořeno: 09. 01. 2017

Ing. Karolína Fourová, Ing. Hana Málková Fakt, že bonbony, slazené limonády nebo jiné sladkosti obsahují velké množství jednoduchých cukrů, již nikoho nepřekvapí. Pokud si hlídáte množství cukru, které zkonzumujete, mohlo by Vás překvapit, jaké množství cukru možná přijmete prostřednictvím zdánlivě zdravých a často i slaných potravin.

  • počet komentářů: 34
  • počet hodnocení: 54
  • průměrné hodnocení: 4.6

Bílý ďábel?

Vytvořeno: 09. 01. 2017

Alexandra Fraisová Cukr je v dnešním světě výživy nepřítelem číslo 1. Omezovat přidaný cukr ze stravy je naprosto v pořádku a prospěšné, ale občas to zachází až příliš daleko. Co je ještě nepřítel, a co už je přehnané? Drasticky omezit úplně všechno, co obsahuje jakoukoli formu cukru, je dlouhodobě neudržitelné a navíc je to taky dost složité.

  • počet komentářů: 24
  • počet hodnocení: 46
  • průměrné hodnocení: 4.8

Bdělá pozornost nebo čokoláda?

Vytvořeno: 07. 01. 2017

Iva Málková Proč a jak jíte Mementem tohoto článku je, pokud máte zase novoroční touhu hubnout, abyste se tentokrát více věnovali více než tomu co jíte, tomu proč a jak jíte. Nasazení různých diet, kdy pouze měníte obsah jídelníčku, už máte mnozí z vás za sebou, většinou bez kýženého trvalého výsledku.

  • počet komentářů: 17
  • počet hodnocení: 26
  • průměrné hodnocení: 4.7

Kolik cukru bychom měli přijímat?

Vytvořeno: 06. 01. 2017

Jak už víte, cukr v potravinách dělíme na přirozeně se vyskytující a cukr přidaný. Lidský organismus neumí rozlišit cukry v potravinách přirozeně se vyskytující a cukry přidané. Přidané cukry však představují pro organismus čistý energetický příjem.

  • počet komentářů: 23
  • počet hodnocení: 48
  • průměrné hodnocení: 4.6

Cukry přidané vs. přirozeně se vyskytující

Vytvořeno: 06. 01. 2017

Cukry rozlišujeme na cukry v potravinách přirozeně se vyskytující (ovoce, zelenina, mléko a neochucené mléčné výrobky) a cukry přidané. Mezi přidané cukry řadíme všechny mono- a disacharidy s energetickou hodnotou vyšší než 3,5 kcal/g, pocházejících z jiných zdrojů než ovoce, zeleniny a mléčných produktů.

  • počet komentářů: 30
  • počet hodnocení: 41
  • průměrné hodnocení: 4.7

Jak snížit příjem cukru?

Vytvořeno: 06. 01. 2017

Rádi byste omezili svůj příjem cukru, ale kromě toho, že si odpustíte svůj obvyklý „poobědový“ dortíček, vás žádné další kroky, jak na to, nenapadají? Tak pozorně čtěte! Je totiž mnoho způsobů, jak na cukr ve vaší stravě vyzrát.

  • počet komentářů: 42
  • počet hodnocení: 53
  • průměrné hodnocení: 4.7

Co jsou sacharidy a jak je dělíme?

Vytvořeno: 05. 01. 2017

Prof. Jana Dostálová, Csc., Tisková konference Fóra zdravé výživy, „Hlavní viník: cukr?“, 25. 11. 2015 Sacharidy patří spolu s bílkovinami a tuky mezi hlavní živiny. Někdy se ještě můžeme setkat s názvy jako karbohydráty, uhlohydráty nebo uhlovodany, které jsou však zastaralé a neměly by se používat.

  • počet komentářů: 15
  • počet hodnocení: 45
  • průměrné hodnocení: 4.5

Přehled sacharidů

Vytvořeno: 05. 01. 2017

Prof. Jana Dostálová, Csc., Tisková konference Fóra zdravé výživy, „Hlavní viník: cukr?“, 25. 11. 2015 označení skupina složení příklady zdroje jednoduché sacharidy = cukry monosacharidy obsahují jednu cukernou jednotku glukóza (hroznový cukr) sirupy, ovoce (zejména hrozny révy vinné) a med fruktóza (ovocný cukr) dtto, ale v jiných množstvích oligosacharidy disacharidy obsahují dva monosacharidy sacharóza (řepný nebo třtinový cukr) – skládá se z glukózy a fruktózy cukr, kterým běžně sladíme, přidává se do řady potravinářských výrobků – jemného a trvanlivého pečiva, snídaňových cereálií, cukrářských výrobků, cukrovinek a čokolády, zmrzlin, nealkoholických nápojů aj.

  • počet komentářů: 24
  • počet hodnocení: 42
  • průměrné hodnocení: 4.7

Co to cukry vůbec jsou?

Vytvořeno: 05. 01. 2017

      Cukry patří do kategorie sacharidů, jedná se o mono- a disacharidy. Mluvíme-li o cukru, máme většinou na mysli cukr řepný, tedy sacharózu. Mezi cukry se řadí kromě sacharózy i glukóza, fruktóza, laktóza a některé další.

  • počet komentářů: 21
  • počet hodnocení: 48
  • průměrné hodnocení: 4.5

Kde jednotlivé sacharidy najdeme?

Vytvořeno: 05. 01. 2017

Prof. Jana Dostálová, Csc., Tisková konference Fóra zdravé výživy, „Hlavní viník: cukr?“, 25. 11. 2015   Nejběžnějším jednoduchým sacharidem (cukrem) je sacharóza. Vyrábí se z cukrové řepy nebo z cukrové třtiny a legislativně ji označujeme jako cukr.

  • počet komentářů: 9
  • počet hodnocení: 25
  • průměrné hodnocení: 4.6

Pánové pod taktovkou odborníka

Vytvořeno: 23. 12. 2016

Pánové pod taktovkou odborníka Karolína Fourová   Téměř polovina českých mužů trpí nadváhou a celá pětina z nich je obézních. Androgenní obezita se vyznačuje zvýšeným obvodem pasu a právě tento typ postavy připomínající jablko představuje pro lidské zdraví mnohem větší riziko než řádné ženské pozadí.

  • počet komentářů: 3
  • počet hodnocení: 6
  • průměrné hodnocení: 5

Ušetřete kalorie na svátečním pohoštění s Bonduelle

Vytvořeno: 12. 12. 2016

Ačkoliv je štědrovečerní večeře jednou za rok a není proto žádným velkým prohřeškem si výjimečně dopřát a naplánovat si navýšení kalorického příjmu, přeci jen není na škodu sem tam nějaké ty kalorie ušetřit.

  • počet komentářů: 4
  • počet hodnocení: 6
  • průměrné hodnocení: 4.3

Trend mražené zeleniny. Mražená nebo čerstvá?

Vytvořeno: 01. 12. 2016

Karolína Fourová Je to téměř 70 let, co se staly lednice a mrazáky samozřejmostí. Tato „revoluce“ umožnila uchovávat čerstvé potraviny v našich domovech, což je příčinou nejen většího pohodlí, ale také menšího plýtvání potravinami a uspoření peněz.

  • počet komentářů: 11
  • počet hodnocení: 19
  • průměrné hodnocení: 4.4

Internet při hubnutí – pomocník nebo škůdce?

Vytvořeno: 25. 11. 2016

 I. Málková Technika škodí i pomáhá Prevalence obezity celosvětově roste a přináší tak těžce řešitelné problémy jak pro zdraví jednotlivce, společnosti, tak i ekonomické pro celý zdravotnický systém. Vzhledem k omezeným možnostem stávajících metod ovlivňování hmotnosti populace je žádoucí využívat i metod nových, např.

  • počet komentářů: 0
  • počet hodnocení: 3
  • průměrné hodnocení: 5

Uvař i ty s Flora Gold a vyhraj!

Vytvořeno: 07. 11. 2016

Máte rádi náš časopis Pochutnej si se STOBem? Máte rádi recepty, které pro Vás spolu s našimi sponzory pečlivě vymýšlíme? Máte oblíbený recept, o který byste se rádi podělili s ostatními? :-) Nyní máte jedinečnou možnost uvařit, objevit se v našem časopise a navíc vyhrát.

  • počet komentářů: 0
  • počet hodnocení: 2
  • průměrné hodnocení: 5

Den zdraví 2016, den dobré nálady, jídla a pohybu.

Vytvořeno: 03. 11. 2016

Dobré jídlo, pohyb, smích, soutěže a milá setkání, to byl Den zdraví 2016. Dlouho očekávaný jubilejní dvacátý ročník akce Den zdraví vyvrcholil v neděli 23. října v pražských Modřanech. Několikaměsíční přípravy se vyplatily a všichni příznivci zdravého životního stylu si přišli na své.

  • počet komentářů: 8
  • počet hodnocení: 8
  • průměrné hodnocení: 5

Máte speciální výživové požadavky? Na co si dát pozor, pokud trpíte laktózovou intolerancí, celiakií nebo cukrovkou?

Vytvořeno: 29. 10. 2016

Začít se zdravě stravovat je ve své podstatě jednoduché. Do jídelníčku zařadíte více ovoce a zeleniny, pečivo začnete vybírat celozrnné, vynecháte smažená tučná jídla a odpustíte si odpolední zákusky ke kávě. Pokud ovšem trpíte onemocněním, které vyžaduje speciální dietu, pak je třeba si stravování na míru upravit.

  • počet komentářů: 5
  • počet hodnocení: 8
  • průměrné hodnocení: 4.3

Soutěž "Hravě žij zdravě" slaví 10. výročí!

Vytvořeno: 20. 09. 2016

  Když přišly lektorky sdružení STOB na nápad motivovat děti ke zdravému životnímu stylu pomocí moderních technologií, sotva by je napadlo, že soutěžní internetový kurz Hravě žij zdravě vydrží v oblibě školáků deset let.   A právě 19.

  • počet komentářů: 3
  • počet hodnocení: 3
  • průměrné hodnocení: 5

Nezapomeňte přibalit dětem do školy zdravou svačinu. Značka: Plnou vitaminů!

Vytvořeno: 07. 09. 2016

Ing. Karolína Fourová   Problematika dětského stravování je tématem, které nenechá chladným nejednoho rodiče. Po celém světě, a stejně tak i v České republice, neustále roste procento dětí s nadváhou nebo obezitou. Důvody jsou různé a navzájem se prolínají.

  • počet komentářů: 7
  • počet hodnocení: 12
  • průměrné hodnocení: 3.8

Letní grilování nemusí být dietním strašákem

Vytvořeno: 05. 08. 2016

Ing. Hana Málková   Největším tématem následujících měsíců bude rozhodně grilování. Je možné ho bez problémů zařadit do zdravého jídelníčku? Letní posezení s přáteli nemusí znamenat zbytečné porušování diety a přibírání na váze.

  • počet komentářů: 0
  • počet hodnocení: 12
  • průměrné hodnocení: 3.9

Také malý hlad lze zahnat zdravě

Vytvořeno: 10. 06. 2016

Ing. Karolína Fourová Základem správných stravovacích návyků je rozložení jídelníčku do tří až pěti přiměřeně velkých denních porcí. Dopolední svačina je velmi důležitá, především pokud vstáváte brzy ráno.

  • počet komentářů: 5
  • počet hodnocení: 8
  • průměrné hodnocení: 4.8

Nastartujte organismus po zimě

Vytvořeno: 19. 04. 2016

Bc. Karolína Fourová S příchodem jara se setkáváme s mnohými radami, jak se vyhnout jarní únavě. Vězte, že pokud konzumujete pestrou, nutričně vyváženou stravu, obsahující dostatečný podíl makroživin, ale i minerálních látek a vitaminů, žádné pocity únavy si na vás nepřijdou.

  • počet komentářů: 1
  • počet hodnocení: 13
  • průměrné hodnocení: 4.2

TOPlist