TOPlist


Články

Nejnovější článek

Sušenky jako součást zdravého jídelníčku?

Vytvořeno: 20. 04. 2017

Kdekoho by mohlo napadnout, že výrobky, jako jsou například sušenky, do zdravého jídelníčku nepatří a je třeba je vyřadit. Avšak my, kteří jsme již absolvovali během projektu Prožij rok zdravě již několik témat, víme, že pestrý jídelníček je závislý především na správném výběru potravin, nikoli na striktním vyloučení celé jejich skupiny.

  • počet komentářů: 30
  • počet hodnocení: 33
  • průměrné hodnocení: 4.7

Další články

Severský zdroj vlákniny

Vytvořeno: 16. 04. 2017

Minulý týden jsme se věnovali jednotlivým jídlům v rámci celého dne a ukázali si, jak lze v každém jídle podíl vlákniny poměrně jednoduše zajistit. Tento týden bude téměř celý věnovaný pečivu, jelikož právě pečivo se může na celkovém denním příjmu vlákniny značně podílet.

  • počet komentářů: 38
  • počet hodnocení: 61
  • průměrné hodnocení: 4.8

Jak zjistit množství vlákniny v potravinách?

Vytvořeno: 06. 04. 2017

Ing. Hana Málková Umění čtení potravinových obalů jsme se věnovali již několikrát. Při skutečně správném výběru potravin totiž hrají údaje na obalech velmi důležitou roli. A teď nemáme na mysli ty informace na přední straně, které jsou většinou různě zvýrazněné a svítí na všechny strany, aby zákazníka zaujaly na první pohled (a možná ho i tak trochu popletly a oklamaly).

  • počet komentářů: 40
  • počet hodnocení: 52
  • průměrné hodnocení: 4.9

Jednoduché triky, jak obohatit jídelníček o vlákninu

Vytvořeno: 04. 04. 2017

Ing. Hana Málková O vláknině a jejích účincích už jsme se leccos dozvěděli, pojďme se nyní ještě více zaměřit na to, jak dosáhnout doporučeného denního příjmu v praxi. Dnes vám dáme pár základních tipů a triků, jak celkem jednoduše správným výběrem či záměnou podobných potravin významně zvýšit příjem vlákniny.

  • počet komentářů: 25
  • počet hodnocení: 43
  • průměrné hodnocení: 5

Přivítejte vlákninu ve svém jídelníčku!

Vytvořeno: 30. 03. 2017

Bc. Tereza Beníčková Máme pro vás radostnou zprávu! Po měsíci tuků, v rámci něhož jsme se také učili některé nepříliš vhodné potraviny omezovat, přichází téma vlákniny, které je naopak v našich jídelníčcích až příliš často nedostatek.

  • počet komentářů: 48
  • počet hodnocení: 80
  • průměrné hodnocení: 4.6

Oleje bohaté na omega 3 kyseliny

Vytvořeno: 26. 03. 2017

Není to tak dávno, co se v našich kuchyních využíval z olejů pouze ten slunečnicový a z něj se připravovalo vše, od teplé kuchyně až po tu studenou. Postupem času si cestu do českých domácností prošlapal olej olivový a tím byla započata zlatá éra olejů.

  • počet komentářů: 37
  • počet hodnocení: 48
  • průměrné hodnocení: 4.5

Nebezpečí vlákniny - zkušenost nutriční terapeutky

Vytvořeno: 24. 03. 2017

Bc. Andrea Jakešová Vláknina je bezpochyby důležitou složkou naší stravy, nicméně i u vlákniny platí, že všeho by mělo být s mírou a nic se nemá přehánět. Řada z nás ví, což jste se mohli dočíst i v tomto článku, že nadbytek vlákniny může způsobit nepříjemné nadýmání, zácpu a může snižovat vstřebávání některých živin, s tím vším jsem také byla seznámena během studia nutriční terapie.

  • počet komentářů: 0
  • počet hodnocení: 0
  • průměrné hodnocení: zatím nehodnoceno

Může mít vláknina negativní účinky?

Vytvořeno: 24. 03. 2017

Ing. Lenka Vymlátilová   Ačkoliv lidský organismus nedokáže (až na výjimky) vlákninu strávit, přináší nám spousty benefitů, o kterých jste si mohli přečíst v předchozích článcích. Může mít ale blahodárná vláknina i nějaké negativní účinky? Samozřejmě že může.

  • počet komentářů: 0
  • počet hodnocení: 0
  • průměrné hodnocení: zatím nehodnoceno

Mýty o chlebu a pečivu

Vytvořeno: 21. 03. 2017

Fórum zdravé výživy, www.fzv.cz Tmavé pečivo je zdravější Není. Výživově výhodnější je pečivo celozrnné, které je lepším zdrojem vitaminů, minerálních látek a vlákniny. Je pravda, že celozrnné pečivo je často tmavší (ale nemusí tomu tak nutně být), ale ne každé tmavší pečivo je celozrnné.

  • počet komentářů: 31
  • počet hodnocení: 55
  • průměrné hodnocení: 4.9

Jak správným použitím tuků snížit nasycené mastné kyseliny v našem jídelníčku?

Vytvořeno: 19. 03. 2017

O tucích a jejich složení jste se během měsíce správných tuků již řadu věcí dozvěděli. Víte, které tuky jsou vhodné, a které by bylo vhodné omezovat. Snad již překonaným mýtem je domněnka, že tuky do zdravého jídelníčku vůbec nepatří, tuky pro náš život potřebujeme, a proto spíše než abyste tuky z jídelníčku vyřazovali, nahraďte tuky a tučné potraviny s vysokým obsahem nasycených mastných kyselin (SAFA) potravinami s vysokým obsahem mono- a polynenasycených mastných kyselin (MUFA a PUFA).

  • počet komentářů: 35
  • počet hodnocení: 63
  • průměrné hodnocení: 4.8

Lepek a související onemocnění

Vytvořeno: 19. 03. 2017

Doc. MUDr. Pavel Kohout, Ph.D., Fórum zdravé výživy Lepek je v dnešní době často diskutovaným tématem, lepek a potraviny lepek obsahující se skloňují nejen v souvislosti s nemocemi, při kterých je jejich vynechání z jídelníčku základním léčebným prostředkem.

  • počet komentářů: 23
  • počet hodnocení: 40
  • průměrné hodnocení: 4.8

Má bezlepková dieta význam i pro zdravé jedince?

Vytvořeno: 19. 03. 2017

Ing. Hana Málková Bezlepková strava či jen prosté vylučování pečiva je v posledních letech velmi populární. Až třetina Američanů dodržuje preventivně bezlepkovou dietu s domněním, že zhubnou nebo že jim to přinese určité zdravotní benefity. Velmi rozšířené je dodržování bezlepkové diety i v České republice.

  • počet komentářů: 27
  • počet hodnocení: 44
  • průměrné hodnocení: 4.8

Upečte si kváskový chléb

Vytvořeno: 18. 03. 2017

Ing. Lenka Vymlátilová Pečení domácího chleba je módní záležitostí.  Já jsem začala péct z jednoho prostého důvodu – chtěla jsem chléb celozrnný, upečený opravdu a pouze z celozrnné mouky a tím zvýšit příjem blahodárné vlákniny ve svém jídelníčku.

  • počet komentářů: 44
  • počet hodnocení: 42
  • průměrné hodnocení: 4.9

Pečivo v našem jídelníčku

Vytvořeno: 18. 03. 2017

Mgr. Tamara Starnovská, Fórum zdravé výživy Obiloviny jsou od nepaměti součástí našeho jídelníčku. Kdysi tvořily základ lidské potravy kaše a placky. Z nich se pak vyvinul chléb, který se stal základem stravy a současně i nádobím a příborem.

  • počet komentářů: 21
  • počet hodnocení: 39
  • průměrné hodnocení: 4.8

Vysvětlení základních pojmů ze světa pečiva

Vytvořeno: 16. 03. 2017

Abychom se v tom celkem složitém světě pečiva hned na začátku neztratili, vysvětlíme si v tomto článku pár základních pojmů, se kterými se sice při nákupu pečiva často setkáváme, ale jen málokdo z nás ví, co každý z nich znamená a možná občas i jeden za druhý zaměňujeme.

  • počet komentářů: 27
  • počet hodnocení: 39
  • průměrné hodnocení: 4.8

Celozrnné pečivo a jeho dostupnost na českém trhu

Vytvořeno: 16. 03. 2017

Bc. Pavel Mašek, Ing. Hana Málková V předešlých článcích jste se dozvěděli, jak je vláknina našemu tělu velmi prospěšná a že ji bohužel česká populace konzumuje menší množství než zní doporučení. Způsobů, jak zvýšit příjem vlákniny, je nespočet a postupně vás o nich informujeme.

  • počet komentářů: 36
  • počet hodnocení: 38
  • průměrné hodnocení: 4.8

Pečivo a jeho druhy

Vytvořeno: 16. 03. 2017

Prof. Ing. Jana Dostálová, CSc., Fórum zdravé výživy Jak dělíme pekařské výrobky? V následující tabulce je uvedeno dělení pekařských výrobků dle legislativy, tyto názvy najdete na obale nebo v případě nebaleného pečiva na štítku či jinde v blízkosti prodávaného výrobku.

  • počet komentářů: 26
  • počet hodnocení: 45
  • průměrné hodnocení: 4.8

Velikonoční nádivka jako od babičky, ale zdravěji

Vytvořeno: 13. 03. 2017

Článek byl publikovaný 12.4.2017 na internetových stránkách Vím, co jím. Velikonoce jsou opět tady a s nimi i tradiční pochoutky. Těšíte se na každoroční nádivku, nebo vás nahlodávají pochybnosti o tom, zda tato lahůdka není příliš tučná a kalorická? Uvažujete o tom, zda si dovolit jednou za čas gurmánský hřích nebo raději hledáte cestu k odlehčené verzi.

  • počet komentářů: 30
  • počet hodnocení: 41
  • průměrné hodnocení: 4.7

Jak obohatit večeři o vlákninu?

Vytvořeno: 13. 03. 2017

Ing. Hana Málková Ani během posledního jídla dne bychom neměli nechávat potřebnou vlákninu úplně stranou. I večeře může do našeho jídelníčku přinést prospěšnou vlákninu. A my si nyní ukážeme, jak na to. Inspiraci, zvláště pokud jste zvyklí na teplé večeře, můžete samozřejmě čerpat i z předcházejícího článku, ve kterém jsme věnovali pozornost obědům.

  • počet komentářů: 24
  • počet hodnocení: 47
  • průměrné hodnocení: 4.8

Léto už je za dveřmi - užijte si ho se STOBem

Vytvořeno: 12. 03. 2017

Už nyní nás hřejí první jarní sluneční paprsky a tak nás co nevidět překvapí i horké léto. Celou zimu jste poctivě dodržovali zásady zdravého životního stylu a potili se v tělocvičně? Odměňte se za vaše snažení a vyražte na dovolenou se STOBem, jak jinak než plnou pohybu a zdravého jídla.

  • počet komentářů: 0
  • počet hodnocení: 6
  • průměrné hodnocení: 4.8

Jak obohatit oběd o vlákninu?

Vytvořeno: 12. 03. 2017

Ing. Hana Málková Možná už za sebou máte snídani a dopolední svačinku, které jste na základě tipů z předchozích dvou článků (zde a zde) připravili tak, že vám pomohly ukrojit značnou část z doporučené denní dávky vlákniny.

  • počet komentářů: 32
  • počet hodnocení: 46
  • průměrné hodnocení: 4.9

Vláknina v prevenci kolorektálního karcinomu

Vytvořeno: 11. 03. 2017

Doc. MUDr. Pavel Kohout, Ph.D., Fórum zdravé výživy Nejčastějším nádorem v České republice (vyloučíme-li tmavé nádory kůže) je u mužů rakovina prostaty a u žen rakovina prsu. Druhým nejčastějším maligním onemocněním u obou pohlaví je pak rakovina tlustého střeva a konečníku (kolorektální karcinom).

  • počet komentářů: 26
  • počet hodnocení: 46
  • průměrné hodnocení: 4.8

Vláknina a kardiovaskulární onemocnění

Vytvořeno: 11. 03. 2017

Prof. Ing. Rudolf Poledne, Ph.D., Fórum zdravé výživy Pozitivní vliv vlákniny na lidský organizmus se začal zdůrazňovat až v 80. letech minulého století. Jedním z pozitiv působení vlákniny je její vliv na srdečně-cévní systém.

  • počet komentářů: 21
  • počet hodnocení: 37
  • průměrné hodnocení: 4.7

Jak obohatit svačinu o vlákninu?

Vytvořeno: 11. 03. 2017

Ing. Hana Málková Svačiny mohou svou skladbou vypadat podobně jako snídaně, kterým jsme se věnovali v předchozím článku.  Potřeba je však oproti snídani o něco zmenšit velikost porce. Nejvíce uberte na sacharidech (pokud vás nečeká zrovna nějaká náročná pohybová aktivita), nicméně i sacharidy mají v rámci svačiny své místo a není třeba je úplně vylučovat.

  • počet komentářů: 32
  • počet hodnocení: 47
  • průměrné hodnocení: 4.9

Jak obohatit snídani o vlákninu?

Vytvořeno: 10. 03. 2017

Každý tematický měsíc se snažíme předat vám kromě nutného teoretického základu i skutečně praktické rady a tipy, jak docílit změny jídelníčku. A tento týden bude veskrze praktický. Zaměříme se totiž na to, jak obohatit o potřebnou a zdravou vlákninu každé jídlo dne, ukážeme si jednoduché recepty a triky, díky nimž bude dosažení denního doporučeného limitu pro příjem vlákniny hračkou.

  • počet komentářů: 29
  • počet hodnocení: 49
  • průměrné hodnocení: 4.8

Ochutnejte avokádo

Vytvořeno: 10. 03. 2017

Článek byl publikovaný 1. 3. 2016 na internetových stránkách Vím, co jím. Mgr. Zuzana Douchová   Zdroj: Avocado z Shutterstock Přivítali byste rádi jaro plní síly, energie a s úsměvem? Potom si dopřejte pořádnou dávku avokáda! Toto exotické ovoce je totiž přímo nabité všemi zdravými živinami a má všestranné využití v kuchyni.

  • počet komentářů: 38
  • počet hodnocení: 57
  • průměrné hodnocení: 4.8

Není salát jako salát, ani hrách jako hrášek

Vytvořeno: 07. 03. 2017

Mgr. Tereza Rogalewiczová Že je vláknina prospěšná pro naše zdraví a že máme jako populace potíže zajistit si její dostatečný denní příjem, je obecně známý fakt. Také už víme, co bychom měli konzumovat, abychom tento nedostatečný příjem zvýšili.

  • počet komentářů: 29
  • počet hodnocení: 40
  • průměrné hodnocení: 4.9

Co je vláknina?

Vytvořeno: 05. 03. 2017

Vláknina je definována jako složka potravy většinou rostlinného původu, která není štěpitelná trávicími enzymy člověka ve střevech, a která se v tenkém střevě nevstřebává. Jedná se proto o látky, které jsou nestravitelné a nevyužitelné jako přímý zdroj energie (vyjma produktů střevních bakterií).

  • počet komentářů: 26
  • počet hodnocení: 45
  • průměrné hodnocení: 4.7

Účinky vlákniny v našem těle

Vytvořeno: 03. 03. 2017

 Doc. MUDr. Pavel Kohout, Ph.D., Fórum zdravé výživy    Vláknina byla původně zařazena mezi látky balastní (nevyužitelné), proto se dlouho předpokládalo, že se jedná o látky, které člověk k výživě nepotřebuje a je nutné je proto z potravy odstranit.

  • počet komentářů: 35
  • počet hodnocení: 51
  • průměrné hodnocení: 4.8

Kolik vlákniny bychom měli přijmout a jak doporučení plnit?

Vytvořeno: 03. 03. 2017

Ing. Hana Málková Podle doporučení by měl dospělý zdravý jedinec přijmout 30 g vlákniny za den, realita je však jiná a průměrný Čech zkonzumuje jen zhruba 10–15 g vlákniny denně. Jak dosáhnout doporučeného příjmu vlákniny? Vláknina je obsažena zejména v celozrnných výrobcích, luštěninách, ovoci, zelenině a ořechách a semínkách.

  • počet komentářů: 25
  • počet hodnocení: 43
  • průměrné hodnocení: 4.8

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma