Malé triky, jak se vyhnout velké spoustě cukru

 

Omezovat množství cukru ve stravě často není jednoduché. A to například ve chvílích, kdy, ačkoliv máme jen ty nejlepší úmysly a rádi bychom si dali něco zdravého, spěcháme a přemáhá nás chuť na sladké. Je pak snadné sáhnout po dochucené vodě či limonádě, nebo se uchýlit ke sladké variantě naší oblíbené svačinky. Často s myšlenkou, že už to přeci nebude takový rozdíl. Jenomže on je. A jaký!

Proto jsme pro vás připravili krátký přehled toho, jak velkému množství cukru můžete jednoduše uniknout, pokud si odpustíte slazenou verzi některých potravin a nahradíte je jejich vhodnějšími a zdravějšími příbuznými.

Kolika kostkám cukru se mohu vyhnout, když si dám…

Nápoje – vztaženo ke 250 ml

Referenční kostka cukru – 4 g

 

…neochucenou vodu místo ochucené. Vyhnu se 2 a půl kostkám cukru!

Minerální, pramenitá voda s příchutí 250 ml = 10 g cukru

Voda = 0 g cukru

 

…neochucenou vodu místo limonády. Vyhnu se 7 kostkám cukru!

Limonáda průměrně 250 ml = 28 g cukru

Voda = 0 g cukru

 

…džus naředěný v poměru 1:1 místo neředěného. Vyhnu se téměř 4 kostkám cukru!

Džus průměr 250 ml = 30 g cukru

Džus ředěný vodou 250 ml = 15 g cukru

 

…cappuccino bez cukru místo ochuceného caffe latte. Vyhnu se téměř 3 kostkám cukru!

Caffe latte ochucené  = 16 g cukru

Cappuccino bez cukru = 5 g cukru

 

…neslazený čaj místo slazeného ice-tea. Vyhnu se téměř 4 kostkám cukru!

Slazený ice-tea 250 ml = 15 g cukru

Neslazený čaj = 0 g cukru

 

…bílý jogurtový nápoj místo ochuceného. Vyhnu se téměř 4 kostkám cukru!

Ochucený jogurtový nápoj 250 g = 26 g cukru

Bílý jogurtový nápoj 250 g = 11 g cukru (laktózy)

 

…bílý jogurt místo ovocného ochuceného. Vyhnu se 3 a půl kostkám cukru!

Ovocný slazený jogurt 150 g = 20 g cukru

Bílý jogurt neslazený 150 g = 6 g cukru (laktózy)

 

… ovesné vločky místo slazených zapékaných müsli (vztaženo na porci 40 g). Vyhnu se 2 kostkám cukru!

Zapékané müsli 40 g = 9 g cukru

Ovesné vločky 40 g = 0,5 g cukru

 

… chléb se sýrem/šunkou místo chleba s medem/džemem. Vyhnu se 3 kostkám cukru!

porce džemu/medu = 12 g cukru

 

Pozn.: Pro názornost je na kostky cukru přepočítán celkový obsah cukru, tzn. i přirozeně se vyskytující cukr v ovoci nebo v mléce.

 

 

Hodnocení (45 hlasů):

Komentáře

16. 01. 2017 07:01

zuzbum

Za mlada jsem sladila kávu i čaj 3 kostkami do hrnku - dnes nesladím vůbec...nechce se mi tomu ani věřit, že jsem to mohla vypít, kdyby mi dnes někdo hodil do kávy kostku cukru, asi bych ji šla vylít - nedá se to pít :-)

15. 01. 2017 08:38

masten

Sladké nápoje nepiju, kávu ani čaj nesladím, ale sladké ke kafíčku, to se musím hodně ovládat. Nejlepší je doma nic nemít, maximálně vysokoprocentní čokoládu.

14. 01. 2017 16:03

JARI59

Většinou přislazuji dávkou ovoce

13. 01. 2017 21:01

Sarkar

Slazené nápoje jsem odbourala už před pár lety, ale porad

12. 01. 2017 08:15

Fila Byla

Také jsem myslela, že zapékané oproti sypaným musli bude větší rozdíl - respektive doufala jsem v to.

12. 01. 2017 06:34

ajanka

Vidím, že spoustu cukru ušetřím tím, že tyto věci nekonzumuji :-). Ale jinak pro zajímavost dobře přepočteno. Škoda že výrobcům se nemůže stanovit, kolik přidaného cukru smí do výrobku dát.

12. 01. 2017 06:26

filipova

jogurt naslano jsem ještě nezkoušela, tak třeba o víkendu zkusím, a na porovnání cukru v čokoládách jsem zvědavá

11. 01. 2017 23:13

koral

V této oblasti by se mi taky dařilo. Žádné sladké vody,žádný cukr do kávy a čaje. Jen někdy med a citron do čaje. Když někdy jogurt,tak bílý. Ale to sladké pečené,to je .......konec

11. 01. 2017 22:53

koulinda

Tak tady by se mi celkem dařilo, sladké limči a vody nepiju, ale zase piju málo.Pořád je co zlepšovat:-))

11. 01. 2017 22:30

Hanka Malkova

hajekrad: Těšte se na článek zaměřený na porovnání cukru v čokoládách, kde se dozvíte odpověď :) Mám ho naplánovaný na příští úterý.

11. 01. 2017 22:11

Dumar

Bílý jogurt s kořením na tzatziky také nemá chybu ani cukr :)

11. 01. 2017 21:52

Banaska

Nesladím, dortíky, oplatky, sladké nápoje, ochucené jogurty nekonzumuji. Možná je to i tím, že ani jako dítě jsem nic takového k jídlu nedostávala... Ale mám ráda nudle s mákem, žemlovku, ovocné knedlíky...

11. 01. 2017 21:50

hajekrad

Moc by mne zajímalo srovnání kvalitní hořké čokolády s vysokým obsahem kakaa a standardní hořké čokolády. Je tam rozdíl v množství přidaného cukru, nebo význam kvalitní čokolády spočívá v něčem jiném?

11. 01. 2017 21:35

Hanka Malkova

Med má naopak ještě trochu více cukru než džem (med je z 80 % v podstatě cukr - skládá se z glukózy a fruktózy, džem obsahuje více vody, a proto má cukru trochu méně). Ale většinou si na chleba namažete větší vrstvu džemu než medu, takže ve výsledku to v jedné porci, co se týče cukru, vyjde úplně nastejno.

11. 01. 2017 20:53

JARI59

Vypadá to, že ty zdravější varianty bych neměla mít problém dodržet.

11. 01. 2017 20:21

lucaj3

Ja mam třeba ráda jen bílý jogurt, trochu soli, pepře a sušeného česnekunahazim do.toho rakce a okurku a mám mnamku na cely večer :)

11. 01. 2017 20:15

otylie

Zkuste i bílý jogurt "na slano" dávám si do něj vegetu anebo solčanku (což je sušená zelenina s mořskou solí) také změna oproti slazeným.

11. 01. 2017 19:58

1a234

Medvědice- to s tím medem, to máš pravdu.

11. 01. 2017 19:53

Konhana

Neberte mi caffe latte, bez ostatního se obejdu, ale latíčko nedám :-)

11. 01. 2017 19:06

Medvedice3

Překvapilo mě, že stejné množství medu (relativně přírodní produkt) má stejné množství cukru jako marmeláda (předpokládám, že ve srovnání s tou průmyslově vyráběnou).

11. 01. 2017 18:20

kacka

Sladké miluji, ale když doma není, nic si nedám...máme zbatky darovaného cukroví, které mi naštěstí nechutná. Jím bílé jogurty a piju neslazené nápoje, to je OK.

11. 01. 2017 18:08

Masa55

Sladké vody a limonády mi nikdy nechutnali, kdežto než si dát bílý jogurt , tak to si ho radši ani nebudu kupovat, to mi fakt nechutná.

11. 01. 2017 17:07

Dvolena

Mno, tak s těmi neochucenými jogurty to bude dost problém - bílé mi opravdu nejedou. Ostatní se ale vydržet dá, i když občas zhřeším nějakým sladkým nápojem ;-)

11. 01. 2017 14:07

VEBE55

Z výše jmenovaného se mě nic netýká, ale pak smlsnu čokoládu!!!

11. 01. 2017 14:03

Evusja

Kávu ani čaj nesladím, sladké nápoje nepiju, jogurt pouze bílý...vzorňas, co. Jenže jsem si zvykla na sušenky a čokoládičku...já dříve 100%masožravec - ale souvisí to bohužel s věkem a hormony. A tak bojuji s cukrem též.

11. 01. 2017 13:56

linda

Budu jíst bílý jogurt místo ochuceného ušetřím tak nevhodný cukr

11. 01. 2017 13:44

poradna

Jen žasnu, kolik kostek cukru do sebe naláduju, když většinou z nepravidelného jídla do sebe potom rychle něco vpustím....

11. 01. 2017 13:42

tkoskubova

Riozhodla jsem se vynechat ke snídani ovesné insttní kaše a pokusím se je nahradit bílým jogurtem s vločkami.Musím však zpočátku přidat alespoň jednu malou lžičku medu.

11. 01. 2017 12:08

Lenda26

Asi víc začnu zařazovat obyčejný bíláý jogurt a ovoce a můj milovyný řecký jogurt Milko jenom občas jako odměnu. Sladké limonády nepiju, přestala jsem sladit raní kaše..

11. 01. 2017 11:24

sifaka

Nápoje se mně bohužel taky netýkají.Jen v létě frapé, to sladím dost.Musím se tedy porozhlédnout jinde.
Nedalo ba se zatrhnout té"plastové lobby" aby trávila lidi těmi sladkými vodami? Když kouknu do obchodu-sladké pití kam se podíváš:-((

11. 01. 2017 10:57

bagi666

Teda džus si už teď ředím 1díl džusu, 3díly vody (pomalu jako šťávu :-)) ale i tak koukám, že je to spousta zbytečné energie.

11. 01. 2017 10:56

Nápoje nesladím a když mám chuť na sladkost v období sledování mých oblíbených sladkostí, počkám 5 minut, jestli si to přeci jen nerozmyslím. Ale tak ukázněná nejsem vždycky. Teď ano, protože je po Vánocích a je měsíc cukrů.

11. 01. 2017 10:30

1a234

Pěkný přehled.Já si nápoje nesladím,piju většinou vodu,bílý jogurt jsem si dala do úkolů.Pro mě jsou velku problém sachafidy A tuky,to bude boj.

11. 01. 2017 09:21

paniLiba

Do jogurtu si dávám lžičku pšeničných otrub a lžičku směsi semínek a pár kousků drobného ovoce z mrazáku, posypu skořicí, nemá to chybu

11. 01. 2017 09:11

babicka Eva

Perfektní inspirace, moje oblíbené ovocné jogurty musím vyměnit za bílé s ovocem.

11. 01. 2017 08:13

Hanka Malkova

HankaCh: Ono je potřeba se vždycky zamyslet i nad velikostí porce, sice zapékané müsli mají na 100 g většinou více než 20 g cukru, ale běžná porce je kolem 40 g, takže ve výsledku toho cukru není tolik. U jogurtů, kde je běžné balení 150 nebo 200 g, u kefírů dokonce až 500 g, se tam v jedné porci toho cukru nasčítá opravdu hodně.

11. 01. 2017 08:12

lenkamarie

To co se mi daří dodržovat je,že nepiju sldké nápoje a ráno také sladké nejím.

11. 01. 2017 08:01

bohuminska

Má to jeden háček, když zaměním džem za sýr mám problém s tuky. Vždy je to o množství

11. 01. 2017 07:49

HankaCh

V případě zapekaneho müsli jsem myslela, že je to víc, nějak mám zafixovane, že je hodně sladké.

11. 01. 2017 07:37

filipova

tak tohle je pro mě jednoduchý, nesladím, sladké nápoje nepiju a ke snídani mě zasytí žitný chléb s kvalitní šunkou a zelenina, po sladké snídani mám brzy hlad a celý den mě honí mlsná

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma


TOPlist