Chtělo by to kolo

 

Výběr vhodné velikosti kola

Podle velikosti a druhu kol rozeznáváme: kola dětská, silniční, krosová (treková), horská a BMX.

Správná velikost kola zajistí ty nejlepší jízdní vlastnosti. Cílem je, aby rám zbytečně nepružil, nebo neomezoval svojí velikostí při nasedání a sesedání z kola, avšak byl dostatečně stabilní. Při výběru vhodné velikosti kola se řídíme naší tělesnou výškou.

Velikostí (výškou) rámu se rozumí vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky, kde ústí do rámu. Velikost se udává zpravidla v palcích (1 palec = 2,54 cm). Velikosti rámů se mohou nepatrně odlišovat dle značky kola nebo konstrukce rámů

Horní rámová trubka by neměla být níž než rozkrok (vyjma kol dámských).

Výška cm postavy

Orientační výška rámu podle velikosti v palcích krosová horská, v cm silniční

Do 160

15 “, 16“, 50-52cm

160-170

16-17“, 17-18“, 52-54cm

170-185

18-20“, 20-21“, 54-60cm

185-195

21-22“, 22-23“, 60-62cm

195 a více

23“, 24“, 62-64cm

Technika jízdy jednotlivce

Při jízdě se cyklista musí cítit pohodlně v jízdní pozici s mírně pokročenýma rukama a mírně pokrčenou nohou i v nejvzdálenějším místě chodidla od sedla. Při nastavení sedla dbejte, aby vaše noha byla mírně pokrčena i s patou na pedálu. Pokud máte sedlo příliš nízko, zbytečně přetížíte stehenní svaly a naopak při vysokém sedle svaly lýtkové.

Osa pedálu je pod nejširším místem chodidla (zhruba v přední třetině délky chodidla). Při správné technice šlapání se pata chodidla nepohybuje pod úrovní jeho špičky. Lépe se to provádí s uchycením boty na pedálu (tzv. „nácviky“ SPD). Frekvence šlapání při turistice je nejlépe 60-90 otáček za minutu. Kolena se nevytáčejí ven, ale spíše při vyšší frekvenci šlapání dovnitř.

Při šlapání se pánev nesmí houpat z leva doprava. Pánev by měla být při jízdě v sedle takřka nehybná.

Sklon sedla se nastavuje podle chuti jezdce nebo druhu kola. U horských, crossových a silničních kol je ideální vodorovná poloha.

Měnění převodů

Slouží k udržení stále stejné frekvence šlapání i při změnách rychlosti. Neměl by se křížit řetěz – velký převodník x velký pastorek nebo malý převodník x malý pastorek. Převod měníme včas mimo silový záběr, ale v momentu kdy šlapeme. Při aerobním výkonu je lepší vždy dávat přednost spíše lehčím převodům s vyšší intenzitou šlapání.

Brzdění

Brzdíme oběma brzdami současně (pozor na správné seřízení brzd – zadní brzda musí zabírat dříve než přední - v opačném případě je riziko pádu – přeletění přes řidítka), brzdové páky jsou ve směru prodloužení předloktí. Palce a ukazovák (minimálně) tvoří zámek, ve kterém držíme řídítka. Zbylé prsty, případně i s ukazovákem, ovládají brzdové páky. Při prudkém brzdění a při jízdě ze strmého svahu se posunujeme těžištěm dozadu. Při jízdě v dešti počítáme s horší účinností brzd a rizikem smyku

Jízda po rovině

Pevně sedíme v sedle, nepřenášíme práci dolních končetin na trup a ani obráceně. To však neznamená, že by horní polovina těla nepracovala

Zatáčení

V prudší zatáčce nešlapeme a nenecháme vnitřní nohu dole, protože by mohla vlivem naklopení kola zavadit o zem a riskovali bychom nepříjemný pád. Na nestabilním povrchu neměníme prudce směr jízdy, kolo by se mohlo stát neřiditelným.

Jízda do kopce – ze sedla, při tlaku na pedál mnohem více využíváme hmotnost vlastního těla a tahu rukou za řídítka. I v tomto případě je výhodnější využít lehčí převod s vyšší frekvencí šlapání. Jízdu ze sedla využíváme i pro uvolnění sedacích partií těla.

Jízda ve sjezdu

Podle rychlosti a sklonu terénu posouváme těžiště vzad. Zmenšujeme čelní odpor vzduchu sníženým posedem. Pevně držíme řídítka a jsme připraveni brzdit. Zvětšíme rozestupy mezi jezdci skupiny.

Přejezd před překážku

Překážku přejíždíme s váhou nebo stojem v pedálech (nesedíme naplno v sedle). Koleje a obrubníky najíždíme co možná nejvíce kolmo. Větve přejíždíme uprostřed. Těžiště těla kopíruje terén, kterým jedeme. Přeskočit překážku můžeme jen ve větší rychlosti. Bezpečnější je v menší rychlosti postupné překonání překážky nejdříve nadlehčením předního a následně zadního kola.

Orientační nosnosti jízdních kol

Hodnoty maximální nosnosti kol se mohou mezi jednotlivými výrobci lišit.

Druh kola

Orientační nosnost

MTB

120kg

Crossová kola

120kg

Trekingová kola

140kg

Silniční kola

120kg

Dirt/Street/Trial

120kg

Dětská kola 12 "/16 "

50kg

Dětská kola 20 "

80kg

Dětská kola 24 "

100kg

BMX

150kg

Povinnosti cyklisty

Na vozovce se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky. Cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou, nesmí jezdit (mimo dětí do 10ti let) po chodníku. Cyklista mladší 18ti let je povinen za jízdy použít ochrannou přilbu.

Dle PaedDr. Jiřího Šafránka, FTVS UK, www.mojekolo.cz zpracovala Marie Skalská (MaSka), Tereza Hodycová

Hodnocení (30 hlasů):

Komentáře

23. 02. 2016 20:56

mechura

Už na začátku mé cesty hubnutí jsem si pořídil kolo. Je to super. Bez kola si už léto nedokážu představit.

06. 12. 2015 10:46

Lulucinenecka

Kolo si chci na jaře kupovat, ale ta max.nosnost u většiny značek mě štve....asi budu muset sáhnout hlouběji do kapsy a dívat se po dražších modelech...:-/

06. 07. 2013 13:49

stepnikukacka

kolo je bezva, ale taky brzdím jen zadníma

19. 06. 2013 22:53

Léto bez kola? Určitě ne :P

09. 05. 2013 15:52

Jan Vacha

kolo k životu jednoduše patří

05. 05. 2013 16:05

Hana2

Také moc ráda jezdím na kole :-)

09. 04. 2013 11:23

jirifeytl

Léto a kolo prostě patří k sobě :-)

23. 03. 2013 19:43

Simonka11

Na silnici se jezdit bojím, takže ráda vyrážím na polní cesty v okolí

23. 03. 2013 18:35

DSHWARZ

počasí kolistům zatím moc nepřeje, snad už brzy přijde jaro..

20. 03. 2013 10:19

jilkajda

Díky Petře za radu, za chvíli budu kupovat :-)))

20. 03. 2013 10:05

Veruj

Zjistila jsem, že celou tu dobu, co jezdím na kole, brzdím špatně :D Vždy chytnu jen zadní brzdy a tím si vystačím.

17. 03. 2013 14:05

Petr Silny

DSHWARZ, vozím mobil, v zapeklité situaci pomůže, na defekt mnohdy stačí, duše, pumpička a montpáky (plastové) a z vlastní zkušenosti vím, že na cyklostezce vždy někdo pomůže. pokud budeš mít materiál, tak si cyklisti pomohou :-)

17. 03. 2013 14:01

Petr Silny

Jilkajda, na chatu můžeš jak horské tak trkingové, budeš-li si ale kupovat, vždy se na něm svez ale min. 15 minut a poznáš ze 2-3 co ti doporučí, které ti nejlépe sedělo. Nekde půjčí kolo i na celý výlet. Nekupuj podle barvy a ceny, pokud ti má být kolo radostí a budeš opravdu jezdit

14. 03. 2013 13:29

jilkajda

Také budu kupovat nové kolo (horské), potřebuji do lesního terénu na chatu

14. 03. 2013 13:05

JaninaDseznamcz

moje kolo půjde také do servisu a před rokem jsem vybourala na kole a pak jsem měla strach,začala jsem jezdit až na podzim a teď už je všechno v pohodě :-)

10. 03. 2013 17:12

DSHWARZ

taky než letos vyjedu musíme provést generálku kola po zimě, aby dobře jezdilo.

08. 03. 2013 12:17

PerditaX

Kolo já ráda. Jenže každý kopec "učím kolo chodit". Třeba při výletu na ještěd jsem skoro polovinu trasi nachodila. Vážně se začínám zabývat elektrokolem. Aby mi s těmi kopci pomohlo.

07. 03. 2013 18:40

DSHWARZ

kolo mne baví, hlavně tam, kde vedou cyklostezky, na silnici se přece jenom trochu bojím..Taky mně straší defekt, to bych asi musela to kolo zahodit celé.

07. 03. 2013 17:43

Babala

Už se těším na jaro, až kolo provětrám.

03. 03. 2013 07:24

zuzana61

Kolo mám již spoustu let a nedám na něj dopustit, je lehké, rychlé a hlavně jsem se s ním úžasně sžila :-))

02. 03. 2013 10:41

gabag

já bohužel s karpálníma tunelama jezdit nemůžu-hrozně to bolí....

02. 03. 2013 09:02

filipova

budu si kupovat nové kolo tak snad mi v obchodě správně poradili a poradí ni správnou velikost, jakékolo chci vím jen u tý velikosti tápu

01. 03. 2013 23:28

belle.poupee

Já mám kolo raději menší, na postavu 174 jsem si vybrala "16" horala..potřebuji dosáhnout špičkama na zem :-)

26. 09. 2012 18:58

Petr65

Doplnil bych ještě, že velmi důležitá je správná poloha sedla v předozadním směru. Jak na to? Je dobré požádat někoho o pomoc. V jednom se to řeší špatně. Sednete na kolo, pedály dáte do vodorovné polohy. Šlapky musí být ve správné pozici - nejširší část chodidla je nad oskou šlapátka - ideální jsou eSPéDéčka, tam je to pěkně zafixované. Následně se spustí olovnice (či podobné udělátko) z kolena - provázek visí přes čéšku, závažíčko na spodní části provázku musí mířit na osku šlapátka. Pokud je mimo musíte posunout sedlo dopředu či dozadu. Za správné seřízení vám budou vděčná jak záda tak kolínka.

TOPlist