Cvičení je lék

Mnoho lidí se začne věnovat pohybové aktivitě proto, že chce její pomocí zhubnout. Taková volba je jistě velmi správná, i když je nutné ji zkloubit i se změnou jídelníčku.

Proč nehubnu, i když se hýbu?

Příčin nezdaru hubnutí i přes vykonávání pohybové aktivity může být hned několik. Abychom docílili odbourávání 1 kg tukové tkáně, musíme docílit energetického výdeje rovnajícího se 25 – 30 000 kJ (6-7000 kcal).

Chceme- li hubnout pouze pohybem, měli bychom však zachovat dosavadní množství energie přijaté jídlem a záporné energetické bilance dosáhnout právě zařazením pohybových aktivit. Pokud se však podíváte do Fitkoučinku, zjistíte, že na to, abyste spálili např. jednu tatranku je třeba zhruba hodinu chůze. Pohyb má zkrátka řadu jiných kladů než jen energetický výdej.

Musíme si také uvědomit, že při pohybu se tvoří více svaloviny, která je těžší než tuková tkáň. Svalová hmota je pro naše tělo velmi žádoucí a často se stává, že při zařazení pohybové aktivity tělo zaznamená zpočátku spíše zmenšení tělesných proporcí než úbytek tělesné hmotnosti.

Jaké pohybové aktivity vám zaručeně udělají dobře?

Odpověď je jednoduchá – takové, které jsou dostatečně intenzivní, vykonáváme je dostatečně dlouho a zařazujeme pravidelně.

Při výběru pohybové aktivity bychom však kromě toho, kolik jejím prostřednictvím spálíme kilojoulů, měli brát v potaz i svůj zdravotní stav a pohybové schopnosti. Zvolíme-li aktivitu byť intenzivní, ale nepřiměřenou našim možnostem a schopnostem, může to mít neblahý dopad na naše zdraví, a přivodíme si tak více problémů než užitku.

Kolik energie při pohybové aktivitě vydáváme je pro člověka, který hlídá svůj energetický příjem a výdej, jistě užitečný údaj, ale nejenom ten by měl být rozhodující proto, jakou aktivitu zvolíme.

Důležité je využívat každou možnost, kdy lze pohyb vykonávat. Hledejme takové aktivity, které nás baví a tudíž přinášejí do našeho života radost. Je asi více než jasné, že pouze u pohybu, který přináší pozitiva tělu i duši, vydržíme dlouhodoběji a jeho provozování pro nás nebude jen nutným zlem.

TIP!

Přijďte si vyzkoušet další formy pohybu na Den zdraví a vyberte si, co vás bude bavit.

Cvičení bude probíhat celý den současně v sedmi prostorách a bude odstupňované podle intenzity od úplných začátečníků až po pokročilé pod vedením cvičitelek STOBu a hostů. Kromě aerobiku můžete vyzkoušet i latino-aerobik, zumbu, tai-či, břišní tance, cvičení na fitballech, balanční cvičení na disku, zdravotní cvičení SM system, cvičení do kanceláře, pilates a pod., budete se učit i relaxační techniky. Nebude chybět ani turnaj ve stolním tenise a odbíjené pro amatéry. A víte co je to SmartFit či Indoor Rowing? Ať víte nebo nevíte – přijďte vyzkoušet na Den zdraví. Těší se na vás lektoři STOBu a jejich hosté.

Iva Málková, Jana Divoká

Hodnocení (44 hlasů):

Komentáře

23. 07. 2015 22:33

1983malorka

Pohyb je lék, ale do určité míry, člověk se nesmí přeceňovat.

11. 05. 2013 22:35

Jan Vacha

budu muset omezit ty tatranky, když tady čtu ty odpovídající hodiny pohybu na jejich ,,vypocení,,

29. 04. 2013 10:32

VelkaKatka

Dľkuji za článek.

08. 04. 2013 20:10

Hanuja

Snažím se hýbat. Hlavně chůzí. Snažím se co nejrychleji.Snažím počet km v hodině zvyšovat.

23. 03. 2013 18:38

DSHWARZ

po sportovní aktivitě je na světě hned veseleji.

19. 03. 2013 09:18

Kveta Silna

v zdravém těle zdravý duch,

18. 03. 2013 12:55

maja311

zajímavé a jak ji budeš hodnotit? čas na stopkách a intenzita????

17. 05. 2012 23:40

Janicta

Ve výběru pohybových aktivit ve fitkoučinku dost postrádám sexuální aktivitu... A to je přeci jedna z nejlepších a nejpříjemnějších ;)

TOPlist