TOPlist
Sledujte nás:

Vyjeďte ze zajetých kolejí aneb cukroví na mnoho způsobů

Zpět
 

Odepřít si cukroví na Vánoce je nemyslitelné a navíc zbytečné týrání. Jestliže se bojíte, že konzumací cukroví vaše hodnoty na váze budou enormně vysoké, vyvedeme vás z omylu. Dodržujete-li přes celý rok zásady zdravého a vyváženého jídelníčku a o Vánocích trochu zahřešíte, nemělo by se nic tak hrozného stát. Na druhou stranu to neznamená, že si můžeme cukroví dopřávat v neomezeném množství. Nutriční specialistka Mgr. Kateřina Šimková ze Zdravého stravování se podělí o tipy, jak radikálně přes Vánoce nepřibrat, a jak ozdravit či ozvláštnit cukroví.

Nadváha a obezita není dílem okamžiku

Je důležité si uvědomit, že výrazný hmotnostní přírůstek si nevybudujeme přes noc. Nadváha či obezita jsou důsledkem dlouhodobě špatně nastaveného jídelníčku, nedostatkem pohybové aktivity a špatně nastavenou energetickou bilancí. „Chceme-li držet naši hmotnost na stejných hodnotách, musíme organismu dopřát pravidelnou a vyváženou stravu, základním předpokladem je, že náš energetický příjem bude vůči výdeji přinejmenším vyrovnaný a v případě, že se pokoušíme hmotnost snížit, tak bude energetický příjem nižší než celkový výdej,“ říká Kateřina Šimková. Očekáváme-li, že si dopřejeme o Vánocích o něco více sladkostí, je potřeba vykompenzovat cukrový úlet dostatkem pohybu. 

Cukroví s výživovou nadstavbou

Vánoční pečivo v klasické podobě tvoří převážně mouka, cukr a tuk, což z něho činí vysoce kalorické pečivo, které často ještě poléváme nekvalitní čokoládovou polevou či cukrovým zdobením. Výsledkem je extrémně vysoký příjem jednoduchých sacharidů a prázdných kalorií s minimem živin. Pokud si dáme pár kousků, určitě nás to „nezabije“, pokud by ale mělo být cílem získat z cukroví i prospěšné živiny, jděte na to letos trochu jinak. „Zkuste vsadit na inovaci receptur a využít nutričně zajímavější vstupní suroviny. Nahraďte tradiční bílou pšeničnou mouku za celozrnnou, ječnou, teffovou či pohankovou. Celozrnná mouka má vyšší obsah vlákniny a nižší glykemický index, pohanková i teffová je bezlepková a oplývá výjimečnými nutričními hodnotami. Teff je oceňován pro obsažené bílkoviny, má vyšší obsah vlákniny, vápníku a železa,“ říká Kateřina Šimková.


Ošalte smysly

Cukroví bez sladké chuti by nebylo ono, ale čeho je moc, toho je příliš. Tradiční receptury cukrem rozhodně nešetří. Vyzkoušejte u receptur, kde množství cukru negativně neohrozí konzistenci, použít o třetinu až polovinu cukru méně. Budete možná překvapeni, že cukroví bude chutnat ještě lépe a vy nebudete přeslazení. „Další možností je stáhnout po surovinách, které jsou přirozeně sladké. Toho můžeme dosáhnout přidáním banánu, mrkve, skořice, lyofilizovaného ovoce, vysokoprocentní čokolády nebo čekankového sirupu. Kombinací obou přístupů můžeme dosáhnout skvělých výsledků, jak chuťových, tak z pohledu složení cukroví,“ dává tip Kateřina Šimková.

Nebojte se změn

Změna je život a může být k lepšímu. Vyzkoušejte zařadit do svátečního mlsání nové druhy zdravějšího cukroví a dopřejte mlsnému jazýčku nové chutě a gurmánské zážitky. Pokud si na to netroufáte sami, tak můžete svěřit přípravu profesionálům. „Letos jsme pojali pečení cukroví ve Zdravém stravování ve velkém stylu. Nejenže, jako každoročně, pečeme cukroví dle méně kalorických receptur a doplňujeme je zdravějšími surovinami, ale letos jsme se pustili i do cukroví pro vegany a cukroví, které je připraveno z bezlepkových surovin,“ uzavírá Kateřina Šimková. Pro ty, kteří si chtějí vyzkoušet inovativní cukroví, připojujeme dva recepty. Další najdete na blogu Zdravého stravování

Ořechy v čokoládě

Ingredience:

  • Mandle (nejlépe ve tvaru hranolků)
  • Pistácie 
  • Směs sušeného ovoce
  • cukr krupice 
  • kakaové máslo
  • bílé, mléčná a hořká čokoláda na polevu

Postup:

Mandle posypeme cukrem, přidáme trochu vody, promícháme. Dáme sušit do trouby přibližně na 45 minut na 120 °C. Cukr nám nesmí zkaramelizovat.

Rozpustíme kakaové máslo při nízké teplotě (pozor – rychle se přepaluje). Směs sušeného ovoce a pistácie obalíme v kakaovém másle. Přidáme mandle s cukrem a dobře promícháme. Necháme v ledničce mírně ztuhnout (průběžně promícháváme). Nakonec rozpustíme čokoládu, směs vložíme do čokolády, promícháme. Lžičkou nabíráme a dáváme do muffinové formy, která dá směsi tvar. Necháme ztuhnout.


Rýžové rohlíčky

Ingredience:

  • 190 g rýžové mouky                                                                                                    
  • 135 g másla                                                     
  • 85 g vlašských ořechů                                                                                      
  • 55 g cukru                                                                                                                              
  • 35 g vanilkového cukru

Postup:                                               

Vlašské ořechy rozemeleme. Ze všech surovin vypracujeme těsto, které vtlačíme do vymazaných formiček a pečeme na 140-160 °C dokud rohlíčky nejsou křupavé. Vychladlé rohlíčky můžeme posypat vanilkovým cukrem.

Nezapomeňte však, že i zdravé cukroví je stále cukroví a hlídejte si snědené množství.

Hodnocení (0 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

Naši partneři