TOPlist


Co nám přináší konzumace zeleniny?

 

Zelenina obsahuje mnoho zdraví příznivých látek, které se podílejí na snížení výskytu kardiovaskulárních a metabolických onemocnění a na snížení rizika rakoviny, zejména trávicího ústrojí. Zelenina je z převážné většiny (cca z 80 %) tvořena vodou, je dobrým zdrojem vlákniny (u většiny druhů 1–3 g/100 g), díky čemuž se řadí k potravinám  s velkým objemem, ale nízkou energetickou  hodnotou. Energetická hodnota zeleniny se nejčastěji pohybuje mezi 50-200 kJ.

Vyšší energetickou hodnotu má hrášek a kukuřice.            

100 g kukuřice 400 kJ                                             100 g hrášku 340 kJ

                  

 

Obsah jednotlivých základních živin (tedy sacharidů, bílkovin a tuků) je z výživového pohledu až na výjimky bezvýznamný.  Zeleniny si však ceníme kvůli obsahu vitaminů (zejména vitaminu C, vitaminů skupiny B a karotenoidů) a vlákniny. Některé druhy zeleniny jsou také větším zdrojem minerálních látek (železa, vápníku, hořčíku, draslíku, manganu apod.), jejichž vstřebatelnost je však bohužel špatná. Zejména vápník vytváří s kyselinami ze zeleniny (např. s kyselinou šťavelovou) nerozpustné sloučeniny, a tím je pro organismus velmi špatně využitelný.

Významný je v zelenině také obsah dalších, např. fenolových látek, z nichž většina působí jako antioxidanty. V zelenině (zelí, kapustě, brokolici a další košťálové zelenině) jsou přítomné i další ochranné látky, např. glukosinoláty, ze kterých po záhřevu vznikají látky působící preventivně proti rakovině. Pokud se konzumují nepřiměřeně velká množství této zeleniny za syrova, mohou naopak působit škodlivě – negativně ovlivňují funkci štítné žlázy. V cibulové zelenině (cibule, česnek) jsou obsaženy látky brzdící růst mikroorganismů. Některé ochranné látky, např. lykopen obsažený v rajčatech, jsou lépe využitelné po tepelné úpravě, a proto bychom měli konzumovat zeleninu syrovou i tepelně upravenou.

Jednou z nejdůležitějších látek v zelenině je již zmiňovaná vláknina, která má na náš organismus řadu pozitivních vlivů. Více se dozvíte v tomto článku Jaká jsou pozitiva vlákniny obsažené v zelenině?

Hodnocení (19 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

12. 06. 2019 21:20

zdenalan

Zeleninu využívám každý den, hrášek vysazuji ve třech etapách ,tak ho mlsáme celé léto a ještě dám do mrazáku na zimu.

12. 06. 2019 21:20

zdenalan

Zeleninu využívám každý den, hrášek vysazuji ve třech etapách ,tak ho mlsáme celé léto a ještě dám do mrazáku na zimu.

12. 06. 2019 13:33

jesus

syrovou zeleninu moc nekonzumuji, spíš mám ráda sterilovanou a vařenou, mám již špatné zuby aporuchu štítné žlázy, takže raději upravenou zeleninu

08. 10. 2016 16:19

RuzaD

ten mrazeny hrasek to je dobry napad, vecer mam desnou chut něco zobat. po cesneku me často boli zluznik.

06. 10. 2016 13:48

Lubicka

Já jsem v poslední době přišla na chuť sterilované cizrně upečené v troubě, lepší než brambůrky.

05. 10. 2016 09:41

dagmarhruska

I u nás se lécí cibulí a cesnekem. Hrásek mám také ráda, letos jsme ho meli i cerstvý ze zahrádky, ale hned se snedl, chutnal i vnoucátkum.

05. 10. 2016 09:00

madridacka

Léčba cibulí a česnekem má v naší rodině tradici.

04. 10. 2016 14:22

JARI59

Ten hrášek jako mlsání - bezva tip, určitě vyzkouším

04. 10. 2016 00:32

evinka49

Mražený hrášek přelitý vařicí vodou a po vychlazení mlsání u televize-bezva mňamka

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma