TOPlist
Sledujte nás:

Naučte se při hubnutí říct: „Děkuji, nechci“

Zpět
 

V článku Jak požádat druhé o pomoc při hubnutí, jsme vysvětlili, proč nemůžete od druhých automaticky očekávat, že budou vědět, jak vám mají při hubnutí pomoci. Jen vy sami si musíte ujasnit, jak konkrétně má pomoc vypadat a pak o ni druhé požádat. 

V tomto článku se zaměříme na asertivní jednání, které vám pomůže zvládnout nepříjemné situace s těmi, kdo vaše hubnutí bojkotují, i s těmi, kteří jsou vašemu srdci velmi blízcí a svoji náklonost projevují dobrým jídlem nebo jsou přesvědčeni, že vy hubnout nepotřebujete. Vy jste najednou ve slepé uličce. Nechcete daného člověka odmítnutím urazit, ale víte, že jídlo jíst nechcete.


Jak vypadá asertivní jednání?

Vaše reakce při odmítání jídla se může pohybovat od pasivity (vezmu si vše, co se mi nabízí, a jsem z toho nešťastná/ý) až k agresivitě (pohádám se s blízkými, a jsou z toho nešťastné obě strany). Žádoucí je dopracovat k chování asertivnímu.

Základem asertivního jednání je otevřená komunikace bez použití manipulativních strategií a stálé zachovávání respektu a úcty k sobě i k těm druhým. Nechceme získat nad druhým člověkem navrch. Jsme-li asertivní, dokážeme si jasně vymezit své osobní hranice, ale zároveň respektovat osobní hranice druhých. 

Příklady:

„To jsem ráda, že jsi konečně tady, celý týden peču a připravuji pohoštění, už se na tebe všichni moc těšíme. Tak pojď ke stolu, už je všechno nachystané...“

„Ale no tak, co je to s tebou, vždyť jsem to pekla hlavně kvůli tobě, to jsi měla vždycky nejradši…“

Příklady asertivních odpovědí (s respektem k sobě i druhé straně):

Mami, moc děkuji za to, že ses tak snažila. Já to všechno jíst nechci – jím teď trochu jinak, snažím se vybírat si zdravější a méně kalorická jídla. Mám radost z toho, že mi to jde a cítím se teď konečně dobře ve svém těle. Ochutnám třeba jeden kousek nebo si vezmu něco málo domů. A moc by mi pomohlo, kdybychom se příště mohly na jídle dohodnout, já něco přivezu a pak to spolu uvaříme, co myslíš?“

„Děkuji, nepřidám si. Jsi hodná, je to výborné, vždyť vidíš, jak to všem chutná. Jsem už najedená a nemám na další jídlo opravdu chuť. Nutila bych se do toho, a to by neudělalo radost ani tobě. „

„Děkuji, nepřidám si. Vezmu si moc ráda později to ovoce, co je na stole.“

„Děkuji, ale vezmu si tohle, mám na to největší chuť.“ 

„Ne, díky, teď nebudu, je mi nejlíp, když nemám tak plný žaludek.“

"Opravdu je takhle mnohem líp. Mám ze sebe radost, mám víc energie, elánu a síly. Není to nic proti tobě, ale já bych k tobě nejezdila ráda, kdybych měla pocit, že tě budu trápit, když nesním to, co mi připravíš. Domluvme se na změně." 

"Já si vezmu jeden kousek zákusku a ten si vychutnám. Ale ten řízek si už opravdu nedám."

Nechcete-li nic vysvětlovat, stačí říct stručné „Děkuji, nechci.“ A při dalším a dalším nátlaku větu opakujte. 


>> Získejte při hubnutí podporu odborníka a skupiny. Kurzy zdravého hubnutí STOB <<


Co s těmi, kdo vaše hubnutí bojkotují?

  • Existuje několik důvodů, proč tohle někteří lidé dělají.
  • Cítí se nesví, když si dopřávají a vy nejíte.
  • Jsou zvyklí projevovat zájem o druhé tím, že nabízejí jídlo.
  • Někteří, obzvláště ti, kdo mají sami kilogramy navíc, mohou žárlit na vaše odhodlání a úspěch. 
  • Nevěří vašim proklamacím o hubnutí a chtějí otestovat, zda berete hubnutí skutečně vážně.

Rady, jak v těchto případech postupovat:

  • Zkuste pojmenovat, jaké pocity a myšlenky ve vás chování druhého člověka vyvolává. Buďte zdvořilí, ale autentičtí.
  • Zkuste daného člověka přímo požádat, aby vám místo svého chování pomohl a sdělte mu konkrétně, jak by to mohl udělat.
  • Pokud se předchozí body nesetkají s úspěchem, případně se konverzace přiostřuje, změňte téma hovoru na to, co daného člověka zajímá. Odvraťte jeho pozornost od sebe.
  • Snažte se při poznámkách takového člověka myslet na něco příjemného, uvolněte se. Můžete si například živě představit sebe, až dosáhnete cílové váhy a budete se cítit dobře ve svém těle, budete v nějaké příjemné situaci, na hezkém místě v přírodě apod.

Pamatujte, že není třeba, abyste ve společnosti demonstrativně hladověli a předváděli svůj asketismus. Držte se pravidla „všeho s mírou“.

Na druhou stranu myslete i na to, že je nedůstojné, aby vám někdo jiný diktoval, co máte nebo nemáte jíst. Vždy by to mělo být vaše svobodné rozhodnutí. Ve svých rozhodnutích buďte pevní a zásadoví. Pokud totiž hostitel vidí, že se někdy necháte přemluvit, bude to na vás zkoušet i příště.


Hubněte s podporou odborníka a skupiny

Naše dlouholeté zkušenosti a tisíce úspěšných absolventů kurzů zdravého hubnutí říkají jediné – s podporou se zkrátka hubne lépe. Přihlaste se do kurzu a buďte při hubnutí úspěšní.

>> Kurzy zdravého hubnutí - aktuálně online <<

 

Hodnocení (1 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

29. 03. 2021 10:01
Děkuji za článek. Říct: "Děkuji, nechci." mi vždycky dělalo problém.

Naši partneři