TOPlist


Sedmero novoročních rad Ivy Málkové

 

Stává se vám každoročně, že si dáte na Nový rok nereálná předsevzetí ve vztahu k hubnutí – „teď už fakt zhubnu aspoň 20 kg“ nebo „budu jíst jen dietní potraviny“, „už nikdy se netknu čokolády“, „přinutím se k intenzivnímu pohybu“ apod. Čím striktnější jsou předsevzetí, tím rychleji je opustíte. Už 1. ledna si říkáte – proč mně váha ukazuje zase více než vloni, jsem nemožná a stejně to zase nevydržím. A máte pravdu. Často si ani nevěříte, že tomu bude letos jinak.

V psychologii se používá termín naučená bezmocnost. Člověk na základě pocitu slabosti a nedostatku schopností získaného na základě vlastních zkušeností nabude dojmu, že nemá smysl řešit problémovou situaci vlastním úsilím. Ale aby se neřeklo – prvního ledna se sluší hubnout. Sám/sama to nezvládnu, a tak bezhlavě zkusím nějaké prostředky, které se určitě s novým rokem objeví a budou slibovat – „s námi rychle lehce snadno bez práce“. A to je to, po čem toužíte. Protože si sami nevěříte, dáváte se všanc jiným – rozum jde v tu chvíli stranou. Že to nezafungovalo vloni, předloni, předpředloni – zvítězí opět emoce s toužebným přáním – tentokrát to bude ono, zhubne to za mě. A navíc oproti nabídkám před pár lety – nemusím ani nikam dojít. Vyřeším vše po internetu – někdo mě na dálku udělá „rychlodiagnózu“ a nabídne zázračný elixír. Toho využívají obchodníci s hubnutím – vytvoří ideál štíhlé postavy a nabízí jednoduché prostředky k jejímu dosažení.

Nezdá se vám pošetilé se domnívat, že postoj k hubnutí a způsoby, které stereotypně používáte a opakujete každoročně úplně stejně, povedou letos k vytouženým výsledkům?

Zkuste to letos jinak!

Změna myšlení

1. Dávejte si reálné cíle

Vypusťte ze svého slovníku slůvko „nikdy“. Vás život už nebude rozdělen na období strádání, kdy hubnete, a na období absolutní nekontroly, kdy sbíráte síly na další hubnutí, a stejně si to kvůli pocitům viny neužijte. Hubnutí by vám nemělo odčerpávat životní energii, kterou můžete potom uplatnit daleko účelněji.

2. Zbavte se černobílého myšlení

Nedívejte se na sebe jako na tlustou, nebo hubenou, na jídlo jenom jako na dobré, nebo špatné, dietní, nebo nedietní, dovolené, nebo nedovolené. Neříkejte si „už nikdy více“, neboť tyto myšlenky nedávají prostor pro chyby. Nemyslete černobíle v kategoriích všechno, nebo nic. I když nejste nejlepší, nemusíte být nejhorší, i když nejste nejkrásnější, nejste nejošklivější, a když máte pár kilo navíc, nejste tlouštíkem. Pokud zvládnete sféru myšlení, jste na nejlepší cestě si váhové úbytky udržet.

Změna emocí

3. Pokud máte opravdu závažný stres – těžké životní období – řešte samotný problém s psychologem.

4. Zmapujte si situace, které vás vytáčí, a dopředu si vymyslete příjemné aktivity, které budete v tuto chvíli vykonávat a které nejsou slučitelné s jídlem (půjdete na procházku se psem, začnete bušit do piána, zavoláte přítelkyni nebo – umíte-li – využijete relaxačních technik).

Změna návyku

5. Nechte zvítězit rozum nad emocemi

Zapojte rozum – každý rok děláte v rámci novoročních předsevzetí totéž (a váha jde stále nahoru), nevyplývá z toho, že tentokrát byste to měli zkusit jinak? Nehubněte podle zázraků v reklamách ani podle přesně rozepsaných diet. Naučte se sestavit jídelníček z pro vás dostupných potravin, abyste se co nejvíce přiblížili svým jídelním zvyklostem, pochutnali si a aby byl jídelníček zároveň energeticky chudší. Váš jídelníček by měl být rozmanitý, aby dodal tělu vše, co pro správný chod potřebuje. Sestavíte ho tak, abyste u něj mohli setrvat delší dobu, a budete hubnout přibližně 1/2 kilogramu týdně. Při této rychlosti by vaše váhové úbytky měly být trvalé. Když to zjednodušíme, budete jíst střídmě z pestrého stolu, a to tak, že se budete moci i nadále radovat z jídla a ze života vůbec. Pokud budete přece jen muset trošku změnit skladbu dosavadního jídelníčku a omezit množství zkonzumovaných potravin, nebudete brát tuto změnu tragicky, ale naopak jako příležitost dokázat si, že nejste ovládáni něčím nebo někým zvnějšku, že nejste otrokem jídla, ale že dovedete kontrolovat a řídit sami sebe. Optimistický životní pohled, pocit, že to zvládnete, vám dává šanci na úspěch.

6. Pokud se nechcete zatěžovat studiem výživy – stačí dodržovat tyto rady

Zaměňujte postupně potraviny pro hubnutí zcela nevýhodné za potraviny méně výhodné až třeba výhodné tak, aby to vaše chuťové buňky přijaly za své. Bílkoviny přijaté v bůčku vyměníte za bílkoviny v prorostlém vepřovém, libovém vepřovém až třeba za bílkoviny v rybě či kuřeti, sacharidy s vysokým GI v croissantu za piškot až za jogurt či tvaroh. Lze shrnout, že konzumovat byste měli především potraviny energeticky méně vydatné, zato však biologicky cenné. Zjednodušeně to znamená: omezit potraviny bohaté zejména na nevhodné (hlavně živočišné) tuky a cukry a zvýšit konzumaci zeleniny, ryb a luštěnin. Jako zdroji bílkovin byste měli dávat přednost nízkoenergetickým mléčným výrobkům, rybám, drůbeži, libovým masům, vajíčkům a rostlinným bílkovinám. Zdrojem sacharidů by mělo být celozrnné pečivo, vhodné přílohy, snídaňové ne moc přislazované cereálie, ovoce. Zelenina by měla být optimálně součástí každého pokrmu. Nezapomeňte denně vypít alespoň 1,5 litru neenergetických či nízkoenergetických nápojů. Měli byste jíst pravidelně a zachovávat hlavní pokrmy.

7. Měňte návyky pod odborným řešením

Pokud byste chtěli řešit svá kila pod vedením skutečných odborníků, nabízí vám pomocnou ruku STOB. Metodika – ověřená za dobu 30 let desítkami tisíc klientů – řeší především nácvik vůle a vede nejen k redukci váhy, ale zejména k jejímu udržení. Lidé nejedí často z hladu, ale podnětem k jídlu navíc jsou jiné „spouštěče“ – toxické prostředí, zvyk nebo stav mysli či emoce. Velmi efektivní je skupinové hubnutí – přehled konkrétních kurzů hubnutí od ledna 2015 včetně jejich hlavního zaměření (kurzy pro muže, pro uspěchané, odvykání kouření s cílem nepřibrat) naleznete na www.stob.cz. STOB pořádá v lednu jednodenní výživový nebo psychologický seminář, abyste se stali sami sobě koučem. Nabízí též různé pomůcky, např. „bibli hubnutí“ – Nakupujeme s rozumem, vaříme s chutí nebo novou knihu Obezita malými krůčky k velké změně.

 

Více o knihách na www.stob.cz

Hodnocení (35 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

10. 01. 2017 11:12

sifaka

Opakování matka moudrosti.Za loňský rok jsem nezhubla tolik, kolik bych ráda a kolik jsem si plánovala.Kupodivu mi úbytek vydržel i přes dovolenou a vánoční svátky.Ovšem přiznávám a potvrzuji, že jsem opravdu vyměnila potraviny a hlídám si časový odstup.Největší rezervy vidím ve velikosti porcí.Zkusím na tom letos zapracovat.

06. 01. 2016 14:19

Moc pěkný článek:-)

08. 02. 2015 10:31

sedmitecne

Vše je pravda, pokud si to člověk sám nesrovná v hlavě a nerozhodne se, že to opravdu stojí za to, tak nezhubne. Vím to ze své zkušenosti, kdy se mi podařilo zhubnout 30kg. Po skončení jsem sice přibrala 5kg, ale tuto váhu se snažím udržovat.

16. 01. 2015 12:31

Aneri13

krásně napsané, myslím, že důležité je nejít do toho tak teď to teda vydržím těch 12 týdnů a pak si dám do nosu... a přejít do starých kolejí.... ale jsme jen lidé, tak po dosažení reálné váhy určitě taky sem tam zahřeším třeba v neděli :D a bez výčitek... p.s. letos jsem si žádné předsevzetí NEDALA

11. 01. 2015 10:44

Masa55

Jje to tak krásně napsané, zdá se to být tak lehké, ale změnit stravování to je úkol veliký, dlouhodobý a chce to mít tu správnou motivaci. Já to klidně vydržím 3 měsíce, si všechno vážit, ale pak ....., postupně zase vařím jídla na co jsme léta zvyklé a dopadne to zase stejně, 5 kg co jsem dala dolů mám do roka zase zpět.

09. 01. 2015 17:22

sona1959

Děkuji za krásný článek.

07. 01. 2015 11:06

Veve12

Krásný blog. Můžu z vlastní zkušenosti potvrdit, že hubnutí začíná v hlavě. A postupná výměna potravin je také skvělý nápad.

07. 01. 2015 08:45

Fila Byla

Hezky napsané a hlavně - sama to mám zažité z několika stran a můžu potvrdit, že tak to často funguje.

06. 01. 2015 13:37

jesus

když novoroční předsevzetí, tak rozumné, já si ale novoroční předsevzetí nedávám, spíš se držím celý rok a dávám si reálné cíle

04. 01. 2015 07:24

helcik63

Krásně napsané a hlavně pravdivé

03. 01. 2015 12:48

marta1954

Je to pravdivé a ta postupná výměna potravin funguje.Jsme oba v důchodu a začali jsme omezovat tuky v našem jídle/když dnes vidím co oleje jsme za ty roky spotřebovali,nestačím se divit/máme rádi polévky a dnes to jde i bez hory jíšky,stačí rozmačkat zeleninu,brambory a dát občas lžičku jíšky a 3 l hrnec je v pohodě.některé polévky jsou výborné i bez zahuštění.Porce jsme taky postupně zmenšili a světe div se,za čtvrt roku jsme dohromady zhubli 25 kilo.Cítíme se oba mnohem líp a věřím že se konečně změní náš život k našemu prospěchu,oba jsme víc pohybliví,máme prostě radost ze života a některé bolesti z nadváhy postupně odcházejí.Předsevzetí si nedáváme,jen víme že nám bude líp a to je důležité a tak budeme pokračovat.Přeji všem aby se jim to podařilo srovnat v hlavě,aby měli víc času na sebe a dařilo se...

03. 01. 2015 09:40

ivamal

děkuji všem za příspěvky a poslechněte si novoroční webinářhttp://www.stobklub.cz/Webinar/, přeji vše nej nej

02. 01. 2015 11:52

Blondeo

Krásný článek. Hubnutí je opravdu v hlavě, kdo si to tam dobře poskládá, zhubne. Držím palce sobě i ostatním!

30. 12. 2014 10:42

clearbook

Moc hezky napsané. Hlavně bod o postupné výměně potravin. Už mi zbývá jen začít postupně zmenšovat porce a začít jíst pravidelně a častěji. To je moje chyba.

28. 12. 2014 21:11

Aisha39

U mě tahle novoroční předsevzetí vůbec nefungujou...,přesně jak je psáno v článku. Hubnu doopravdy už podruhý, a i jako před 11 lety jsem i tentokrát začla před Vánocemi. A dá se říct, že to funguje. Ta "opravdová rozhodnutí" (asi 3x - 4x) jsem zazdila už po týdnu. Je to opravdu o tom, že lidi nečtou, neví, chtějí všechno hned... . Je třeba mít v hlavě srovnané co doopravdy chci a co ne. Přiznávám, že jsem dřív jídlo moc neřešila, protože jsem měla dost pohybu, že jsem vlastně ani nemusela. Řešit jsem to začla až když přišla nemoc velkých klobů a já skoro ze dne na den zůstala bez pohybu, na který jsem byla zvyklá. Začla jsem se o to znovu zajímat, kombinovat a řešit, a zdá se, že i tohle funguje. Jde to pomalu, ale jde to. Vím co chci, a tak taky do toho jdu. Určitě je potřeba hodně rad, pomoci a podpory a tenhle klub je prostě fajn

27. 12. 2014 17:24

Sanyz

Každý by si opravdu měl uvědomit, že bez úpravy stravy a životního stylu prostě trvale nezhubne. Víte, prodávám a nejradši mám po svátcích tuhle větu...... od teď ,,nežeru", já totiž hubnu..... úžasná věta a za čtrnáct dnů si ten stejný člověk koupí tři rohlíky, 20 deka salátu s majonézou, kofolu a čokoládu s větou.....nemá to cenu, stejně nezhubnu..... každý rok je to stejné, nedají si říct a nedají!!!!!!!!! nečtou, nezajímají se, nepídí se po informacích, chtějí zhubnout hned a napořád a nejlépe deset kilo za měsíc! Všem kdo hubnutí myslí vážně, přeji hodně úspěchů !! :-)

26. 12. 2014 21:43

sveckaj

Opakování matka moudrosti.Dala bych to jako povinnou četbu,aby spousta Novoročních aktivních "co nejdříve se snažících zhubnout a nejlépe s co nejmenším úsilím a snahou" si ušetřila zklamání z toho co zákonitě přijde většinou po cca 14 dnech,max.měsíci co zjistí ,že se nestane zázrak a bez určité disciplíny,snahy a aktivity se prakticky nic neděje.
Nemyslím to zle,také jsem si tím pošla,takže neodsuzuji,jen prosím....zamyslete se nad tím,čeho chcete dosáhnout a co jste ochotni a schopni pro to udělat.A hlavně,že to není chvilková záležitost,ale u většiny z nás dlouhodobá,troufám si říct i celoživotní změna stylu a myšlení.Každopádně hodně úspěchů všem :)

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Přečtěte si také