TOPlist


Jak si nahrát profilovou fotku?

Informace

  • Registrace: 04. 11. 2013

sebekoučink Sebekoučink

100%

10.2kg
0 kg 9 kg

Získané body

Jak sbírat body?

Počítadlo pohybu

Můj pohyb

Chůze:0 km
Kolo:0 km
Cvičení:0 h 0 min

Všichni uživatelé

Chůze:91574.35 km
Kolo:49809.02 km
Cvičení:4235 h 37 min

Přidat pohyb

STOBkolo

Více o STOBkolu

prasatkoslim

Jak psát blog?

Jak bojuji s jídlem

14. 05. 2014

Všechny čtenáře velmi zdravím.  Rozhodla jsem se k sepsání dalšího blogu, tentokrát na téma jídlo. Kohokoliv potkám po delší době, tak mě málem nemůže poznat a hned následuje otázka, jak jsem to dokázala, že jsem tolik zhubla. A já pravidelně každému odpovídám, že jsem upravila stravu a začala cvičit. Ti hubení mi většinou pogratulují k výsledku, ti, kteří chtějí jít s váhou dolů se začnou ptát, jak na to. Když řeknu, že si hlídám energetický příjem potravin (tzn. že si počítám KJ), tak na mě většina z nich hledí nevěřícně s údivem, možná i trošku se směsí pocitu"tohle já tedy dělat nebudu“ (já se jim nedivím, před pár lety mi to přišlo stejně divné jako jim). Následují otázky, jestli si opravdu všechno vážím a zapisuju, a co dělám, když mám chutě, co dělám, když třeba cestuju,nebo nejsem doma, atd. atd.  Takže pro tyz vás, které to zajímá, je tento blog.

V prvé řadě si myslím, že je to způsob hubnutí osvědčený a fungující, nicméně je vhodný spíš pro dlouhodobé hubnutí, pokud potřebujete shodit více kilo. Asi bych to nedělala, kdybych chtěla zhubnout 5 kilo. Jenže můj cíl byl úbytek 40kg, a to už prostě není tak snadné. 

Zkoušela jsem zhubnout několikrát různými způsoby, a nikdy to nemělo příliš efekt.  Dnes už vím, že to bylo proto, že mi absolutně unikalo, kolik má která potravina KJ. Protože i když jsem se snažila jíst zdravě, pravidelně, dobré a kvalitní potraviny, tak stejně váha dolů nešla. A to z jediného důvodu  – že jsem i při „dietě“ snědla kolem 8000-9000KJ/den. Což je na mě moc.

Když jsem poprvé spustila program Sebekoučink, prozkoumala ho a začala tedy vše vážit a zapisovat, nestačila jsem se divit a najednou mi začalo docházet, proč to hubnutí vlastně nešlo. Zjistila jsem, že i zdravé potraviny mohou být velmi kalorické. Myslela jsem si, že když budu jíst tmavé pečivo, rýži, těstoviny, zeleninu, kuřecí maso, sýry a další,vesměs zdravé potraviny,  bude to v pohodě a kila půjdou dolů. Vždyť to všude píšou a celkově jsem měla dojem, že vařím dietně. Díky počítání KJ jsem velmi rychle vystřízlivěla.

Asi týden jsem si zkusila počítat svůj dosavadní jídelníček. Můj první problém bylo množství jídla. Vážně jsem jedla dost, i když mi to tak nepřipadalo. Přišla jsem na to, že absolutně nemám představu o gramáži potravin.Prostě, když jsem si dělala snídani, nikdy jsem nepřemýšlela o tom, kolik tam mám másla, kolik šunky, kolik chleba. Až jsem si to hodila do tabulky, nemohla jsem tomu uvěřit. Zjistila jsem, že vůbec není problém si udělat snídani za 2500KJ, a to bylo opravdu hodně, pokud jsem chtěla zhubnout.

Druhá záludnost jsou kalorie –KJ. Pochopila jsem, že není jogurt jako jogurt, salám jako salám, … Proto, když se mě někdo zeptá, co jím nebo nejím, je velmi těžké odpovědět. Jím všechno,nevyloučila jsem žádnou kategorii potravin – ani uzeniny, ani pečivo, ani přílohy, ani dobrůtky. Ale v každé kategorii  jsou potraviny různé – s větší či menší kalorickou hodnotou, takže jsem prostě začala vybírat jen ty méně kalorické.Jen pro příklad: místo klasického nebo tmavého pečiva jsem zařadila fitness celozrnné chleby, knäckebroty, kukuřičné plátky, místo salámu vysočina jím šunku (nejčastěji kuřecí prsní), místo másla floru light (ale častěji spíše lučinu nebo tvarohové pomazánky), místo sýru gouda 45% si dám eidam 20% nebo 30%, atd. Najednou ta snídaně nebyla za 2500KJ, ale za 1500KJ, přestože množství bylo stejné a jídlo druhově také velmi podobné.  Zvládla jsem tedy ubrat KJ a o nic jsem nepřišla, dopřála jsem si dobré jídlo, odpovídajícího množství, tudíž jsem uspokojila chutě a dostatečně zacpala žaludek. To je velmi důležité proto, aby se člověk vydržel dlouhodobě stravovat dietně.

 Samozřejmě, že jsou chvíle, kdy mám chuť na něco kaloričtějšího, nicméně to je potom otázka výměnného obchodu v mé hlavě. Tak jo, chceš zmrzlinu? Dobře dej si, ale na svačinu si už dáš jenom jogurt. A druhé já, řekne ano nebo ne, podle toho, jestli mám hlad nebo jen chuť a třeba taky podle toho, jak dlouho zbývá do dalšího jídla. Pokud mám větší hlad, oželím zmrzlinu a radši si dám vydatnější svačinu. Nebo mě honí mlsná na čokoládu – záleží, jak jsem na tom během dne kaloricky, pokud mi KJ zbývají, tak si ji bez výčitek dopřeju. Pokud nezbývají, opět nastupuje výměnný obchod. Většinou si místo čokolády dám proteinovou tyčinku s čokoládovou polevou třeba místo svačinky. Je to lepší varianta z několika hledisek –dám si toho víc za stejnou energetickou hodnotu, více mě to zasytí a chutě to uspokojí. Navíc do sebe necpu jenom tuky a cukr.

Díky tomu, že se snažím jíst vyváženě, co se týče skladby stravy, se mě chutě docela vyhýbají a nebo jsou dobře ovladatelné. Myslím si, že moje tělo nestrádá, protože to co chce,většinou dostane.  Pokud se ráno vzbudím a už mám chutě na sladké, dopřeji si sladkou snídani. Hned je mi lépe, cítím se dobře, chutě přestanou prudit a problém je vyřešen a já můžu bez problémů pokračovat ve svém jídelníčku. Podle mého názoru je to jeden ze základních principů pro úspěch – poslouchat své tělo a dopřát mu, to co chce (a přitom ho zkusit maličko oklamat J).Proto příliš nejsem zastáncem velkého plánování jídelníčku, nebo striktních předepsaných jídelníčků. Bylo by pro mě velmi těžké něco takového dodržovat.Prostě si nedovedu představit jíst něco, na co zrovna nemám chuť.

Další častá otázka - co dělám,když nejsem doma, třeba někam cestuju? Tak to je úplně snadné. Chce to víc plánovat a jídlo si s sebou nachystat. Pokud vím, že budu pryč půl dne,tak se doma dobře nasnídám, sbalím něco malého na svačinku do tašky (ovoce,proteinová tyčinka, jogurt) a většinou mám připravený oběd, až se vrátím, abych kvůli hladu nesáhla po nějaké „nouzovce“. Pokud vím, že budu pryč třeba celý den, tak si s sebou nabalím 2 svačinky a naplánuju oběd – buď jej mám připravený s sebou (za předpokladu, že je kde ohřát a sníst), nebo počítám s tím, že budu obědvat jinde (na návštěvě, v restauraci) a přizpůsobím si KJ během dne tak, aby mi to vyšlo do mého limitu.

Takže na závěr mého románu, bych chtěla dodat, že určitě lze dobře zhubnout i bez počítání KJ a bez vážení potravin. Stačí jen nad jídlem přemýšlet, mít trochu představu o složení potravin, dodržovat všeobecně známé a mnohokrát zmiňované zásady. Ale pokud to nejde delší dobu, je třeba hledat chybu. A tím, že si spočítáme, kolik sníme,na tu chybu většinou narazíme J

Hodnocení (50 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

30. 07. 2016 18:09

sifaka

Tyto staré a úspěšné blogy by mohly být nastraženy někde po ruce hlavně pro nováčky.Jsem tu už dva měsíce a dostala jsem se sem až dnes.Hodně poučný blog a už vidím,jak vše zapadá do souvislostí.Děkuji.

09. 07. 2014 20:57

paratko

krásný blog ;) jj je to všechno v hlavě, výměnný obchod ;)

06. 07. 2014 19:00

Díky za inspiraci.

06. 07. 2014 00:41

Madlenka

Mám to přesně takhle. Potřebuji větší porce a už si je umím udělat. Mlsám, když mi zbývá nebo když zrovna nemám "hlad" a je čas jídla.

11. 06. 2014 18:44

sedmitecne

Taky se přidávám ke gratulacím.Já sama jsem tímto způsobem shodila 30kg a váhu se snažím hlídat.Nejprve jsem si vše musela srovnat v hlavě a pak to šlo skoro samo!Už jen pro ten pocit sama ze sebe,co dokážu a že si můžu koupit zase o něco menší oblečení...Tak že jen tak dál...

03. 06. 2014 12:40

Ariellaida

Moc hezký blog, díky za něj! Přesně takovýmito činy a myšlením se mi podařilo přebytečná kila shodit. Díky a ještě jednou gratuluji!

26. 05. 2014 14:09

Krak.en

perfektnně napsané :-) děkuji za motivaci

22. 05. 2014 15:57

kopretinenecka

perfektně napsané, gratuluji k super výsledkům. Já jsem tu teprve krátce, ale už také vidím skladbu jídelníčku jinak než dřív. Hodně mi sebekoučink pomáhá. Po týdnu už se dokážu srovnat do zelených semaforků skoro bez problémů.

19. 05. 2014 18:55

HankaCh

Moc hezky napsané.

18. 05. 2014 21:15

ivusa45

Hezky jsi to napsala, je v tom hodně pravdy.

18. 05. 2014 20:50

prasatkoslim

Ivamal blogy můžete uveřejnit :-) Děkuji všem za gratulace a povzbuzení :-)

17. 05. 2014 21:29

ajanka

Moc hezky napsané a pro ty kteří se snižováním nadváhy teprve začínají bezva vzor. Moc veliká gratulace k tomu, co jsi dokázala a přeji ti,aby se ti dařilo si váhu i udržet!

17. 05. 2014 18:09

zdenalan

Tady září pozitivní človíček na dálku,určitě příkladné.

17. 05. 2014 11:12

ji.lanka

Krásný a poučný příklad :-)

16. 05. 2014 23:46

vemaka

Prma,hurá jsi náš dobrý příklad,díky

16. 05. 2014 22:49

Anina1

Opravdu si to krásně napsala, je to od " srdíčka " .Přeji ti, ať se daří dál :-)

16. 05. 2014 22:27

ivamal

Přidávám se ke gratulantům - mohli bychom blogy uveřejnit v našem časopise Pochutnej sei se STOBem - je ke stažení na www.stob.cz
pokud nao - můžete mi poslat fotky a to co můžeme uveřejnit na mail malkova@stob.cz moc děkuji - bylo by to povzbuzeními pro ty, kteří třeba nejsou na stobklubu

15. 05. 2014 11:20

eneme

Rozumné názory, zkušenosti ! Podle mého názoru jím mnoho co do váhy jídla. Nesladím cukrem, nemastím, ale to množství ! je pořád velké.

15. 05. 2014 09:16

ji.lanka

Opravdu, perfektní slohová práce, moc hezké :-)

15. 05. 2014 07:14

andyandy1

Moc hezky napsané:-))

14. 05. 2014 23:06

aleachim

šikulka, krásný blog a myslím, že to hodně z nás má nebo mělo podobně. Přeji hodně úspěchů :D

14. 05. 2014 22:57

prasatkoslim

Děkuji, jsem ráda, že se vám blog líbí, a že se v něm poznáváte :-) Opravdu to není nic těžkého, možná ze začátku, než si člověk najde svůj systém. Mě velmi vyhovuje to, že vidím kolik jsem snědla a kolik mi zbývá KJ. Podle toho dál plánuji jídlo během dne. Řídím se tím, jaký mám hlad, ale i jaké mám chutě. A tím, že svému tělu vyhovím, si myslím, že dělám velmi dobře. Nedělá mi vůbec problém tuto "dietu" dodržovat. Proto věřím, že i když budu chtít váhu udržet, bude to v pohodě. Určitě ještě budu nějakou dobu počítat, protože to je teprve 7 měsíců co hubnu, a to si myslím, že je docela krátká doba na změnu životního stylu. Nechci to podcenit.

14. 05. 2014 22:23

kuhnj

Perfektně sepsané, asi jsem to měla hodně podobné. Já taky měla pocit, že nejím moc a upřednostňují zdravé potraviny. Ale vážení a počítání mě uvedlo do reality. Mám před sebou ještě dlouhou cestu, abych dokázala to co ty!!!

14. 05. 2014 22:13

msuchank

Krásně si to sepsala.
Přesně tak si to užívám i já. I tu točenou zmrzlinu si dám a vychutnám, když mám o výletě na kole najeté km, tak proč ne. Mám to jako svačinu.
A jestli je tento styl stravování ,, dieta,, tak klidně už budu držet ,,dietu,, celí život. :-D :-D :-D :-D

14. 05. 2014 21:37

Veve12

Moc krásný blog. Tak přesně jsem to měla já, myslela jsem, že jím zdravě a málo. V dietologické poradně mi paní řekla, že základ mám dobrý o znalosti, jen to jídlo vždy něčím zkazím - anglická slanina, šlehačka, vysočina, jogurty... Stačilo nahradit potraviny a výsledek byl vynikající. S váhou už jsem v normě, ale s tvým výsledkem se to nedá srovnat. Je to obdivuhodné, tolik kilogramů. Moc gratuluji a přeji ať se ti daří shodit i posledních pár kilo a potom váhu udržet, což je těžší než hubnout.

14. 05. 2014 21:08

Mamaci

Moc pěkně jsi to sepsala a hlavně vystihla podstatu. Přesně jsi popsala, že si každý má najít svůj jídelníček, který mu chuťově sedí a vyhovuje. Na začátku je to trochu pracnější, ale po pár týdnech snadné.

14. 05. 2014 19:48

Hana2

Krásně napsaný blog, je vidět, že víš co chceš a bez výmluv si za tím jdeš. Moc ti to sluší, gratuluju ke krásnému úbytku a děkuju za motivaci :-)

14. 05. 2014 19:26

valeoo

já když jsem začala hubnout tak jsem si vážila jídlo jen měsíc, prostě mě to nebavilo .Ale jako ty jsem si uvědomila co a jak váží a co je kalorické.Bez problému jsem za 13.měsíců dala 40kg dolu.Ale pak přišla nemoc a nějak jsem se od prosince do března nemohla z toho vyhrabat.Antibiotika mi šli vždy naproti a tím jsem se přestala hýbat.A hned jsem nabrala 3kg.A ty se mě drželi i když jsem se hýbat začala. A proto jsem vlezla na tyto stránky a jedu podle tabulek. Výhoda je že si to naplánuji a mám po starostech co k jídlu .Jinak super popsáno

14. 05. 2014 19:21

Jitulka.

Moc hezky sepsané!

14. 05. 2014 18:04

vemaka

Vypadáš úžasně.Jsi špička z nás a múj vzor.Jsem už babička a tak musím spěchat,abych si vše ještě s vnoučátky užila.

14. 05. 2014 15:05

PetraPo

Hezky napsané a inspirativní ! :-) Moc ti to sluší, gratuluju k heroickému výkonu !

14. 05. 2014 13:33

coumba

Moc hezký blog. U tebe je vidět, že opravdu víš, co chceš. A za tím si jdeš. A bez výmluv. Za to máš můj velký obdiv. Držím palce ať ti to vydrží nastálo!!

14. 05. 2014 13:08

Velmi pozitivně a motivovaně psaný blog. Moc se mi líbilo co jsi napsala.

14. 05. 2014 12:57

jilkajda

Ano, na to již jsem také přišla, pokud chci hubnout, musím zapisovat. Asi si člověk zvyšuje porce a ani o tom neví. Takže máš to v hlavě hezky srovnané. Gratuluji k velikému úspěchu.

14. 05. 2014 11:33

dagmarhruska

Tak nejprve bych ti chtela napsat jak ti to moc slusí. Potom bych ti chtela pogratulovat a podekovat za pekný a motivující blog. Mnozství jídla to byl a je presne muj problém. Taky jsem jedla velké porce, i kdyz zdravé. Ted jsem zacala opet se semaforkama, protoze opravdu jedine ty fungují. Ráda bych zhubla asi tak 15 az 17 kg. Myslela jsem, ze je to nemozné, ale u tebe vidím, ze kdyz se opravdu chce, tak jde vse. Tise ale prejícne i trochu závidím:-))

14. 05. 2014 11:20

prasatkoslim

Menhet děkuji :-) Máš pravdu, možná to slovíčko bojuji mělo být v uvozovkách :-) Já si hubnutí dá se říct užívám, protože se netrápím, zkouším nové potraviny, nové recepty, sbírám informace o jídle a životním stylu a tím se bavím :-) Když se k tomu přidává vytoužený výsledek, tak je to skvělé. Zatím jsem zhubla 35 kg. Těch dalších 5 kg bych ještě chtěla pro dobrý pocit :-) Ale vím, že už je to napořád, že už se nikdy nevrátím k předešlému životnímu stylu, i když budu moci sníst více KJ, když už si budu chtít váhu udržet :-)

14. 05. 2014 10:53

alvapboudica

Jo, krátký blog to není, ale je pravdivý. Méně je v tomto případě více. Množství jídla dělá hodně.

14. 05. 2014 10:42

happyidea

Přesně tak, pod poslední odstavec bych se mohla podepsat! :-) Gratuluju k úspěchům, jsou významné, vypadáš skvěle!

14. 05. 2014 10:40

menhet

Poté, co jsem tvůj blog přečetla, tak myslím, že s jídlem rozhodně nebojuješ, ty si ho užíváš :)
Gratuluju k nádherným výsledkům.

14. 05. 2014 10:33

Katerina007

jééé Ty jsi jak já :-)

14. 05. 2014 10:31

Klarasolil

Presne tak,pises mi z duse...

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Kvíz o ceny

Soutěž o 5 poukazů na eshop REJFOOD v hodnotě 300 Kč

Ankety

Jak často jíte zakysané mléčné výrobky (jogurt, kefír, zákys apod.)?

Hlasovat