TOPlist


Jak a proč dochází ke změnám energetického příjmu bílkovin u různých typů cyklů Sebekoučinku?

Poměr živin se v různých cyklech sebekoučinku (hubnu, udržuji, žiji zdravě) liší.

Z celkového energetického příjmu osoby, která nehubne – tedy která zvolí cyklus „žít zdravě“, by měly bílkoviny tvořit 10-15 %. Příjem bílkoviny by měl být 0,8-1 g na kg hmotnosti na den. Dalších 30 % z celkového energetického příjmu připadá na tuky a 55 % je čerpána ze sacharidů.

Při cyklu „chci hubnout“ se poměry mění, a to ve prospěch vzestupu množství bílkoviny na 25 respektive až možných 30 % z celkového denního energetického příjmu. Množství energie čerpané z tuků při redukčním režimu zůstává stejné tj. 30 % a úměrně k vzestupu bílkoviny musí zákonitě klesat energetický příjem čerpaný ze sacharidů na 40 %. Velmi často se stává, že lidé, kteří chtějí hubnout, sníží příjem energie až příliš na úkor tuků a případně bílkovin, a tím vzroste množství energie hrazené ze sacharidů. Převedeno do praxe – dají si raději dva suché rohlíky, než jeden rohlík namazaný kvalitním tukem, suché corn-flakes v domnění, že vše „cereální“ se slučuje s hubnutím. Tímto však nejenom nekomfortně hubnou, ale i škodí svému zdraví. Jídla s převahou sacharidů mají vyšší glykemický index a nutí slinivku břišní vylučovat zbytečně velké množství inzulínu, aby se vypořádala s vysokou hladinou krevního cukru. Převaha sacharidů je typická pro ženský jídelníček. Svačinu „vyřeší“ sušenka, ke kávě dortík, cestou z nákupu sníme narychlo rohlík. I mnozí z vás se při redukčním režimu nastaveném Sebekoučinkem musí naučit, ze kterých zdrojů bílkoviny do svého jídelníčku dodat, abyste dosáhli potřebného množství neboli zeleného semaforku.

Pokud ukončíte redukční cyklus a začnete „cyklus udržovací“, dojde k tomu, že vám Sebekoučink poměrně velkým skokem sníží doporučený příjem bílkovin. Ze 25 % energetického příjmu při redukčním režimu se dostanete na průměrných 20 % z celkového energetického příjmu při udržovacím cyklu a ještě na nižší hodnotu (15 %) při cyklu Žij zdravě. Vzhledem k tomu, že se navyšuje i celkový doporučený energetický příjem, bude rozdíl oproti redukčnímu cyklu v doporučovaném množství bílkovin významný a může pro vás být i tato náhlá změna nepříjemná. Proto máte možnost si ručně postupně snižovat procentuální podíl bílkovin podle svého tempa. Doporučujeme, abyste bílkoviny snižovali postupně, a tím si i pozvolna přivykli na nové složení vašeho jídelníčku.

Ruční nastavení množství bílkovin je určeno také pro uživatele, kteří mají množství bílkovin ve svém jídelníčku, nejčastěji ze zdravotních důvodů, omezené. Pokud mezi ně patříte, konzultujte prosím složení svého jídelníčku se svým ošetřujícím lékařem. Pokud bude váš lékař registrován na našem STOBklubu, můžete ho zařadit mezi své „lektory“, a tím bude mít váš lékař přímo možnost kontrolovat složení vašeho jídelníčku.

Shrneme, že možnost změnit poměr bílkovin (tuky zůstávají 30 % z celkového energetického příjmu a sacharidy se dopočítají) je určena především odborníkům, kterého máte např. za lektora a pod jehož vedením měníte své návyky a nebo superpokročilým, kteří již rozumí dobře všem funkcím v Sebekoučinku a chtějí si zmírnit ostré hranice při přechodu jednotlivých cyklů. Z tabulky poznáte meze, kam až si můžete procento bílkovin měnit. U cyklu hubnout není dobré snižovat příjem bílkovin pod 25 % - někdy se doporučuje i 30 % z celkového energetického příjmu. Využívání této funkce rozhodně nedoporučujeme začátečníkům. Tato funkce je umístěna v položce Nastavení .

Pokud máte ve svém jídelníčku stále malé množství bílkovin - inspiraci na potraviny bohaté na bílkoviny získáte při kliknutí na červený minusový bílkovinný semaforek.

Tabulka bílkovin podle cyklů

Tabulka bílkovin podle cyklů

Cyklus

Min/%

nastaveno

Max%

zhubnout

25

25

30

udržet váhu

16

20

25

žít zdravě

12

15

20

Autor: MUDr. Marie Skalská

 

Hodnocení (32 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

31. 05. 2013 22:41

bronchitida

mam doporučeno 20 procent bilkovin mam problem to nepřekročit zda se mi to malo rano šunka max.6 deka,odpoledne 100g masa a dam si na svaču podmasli a mam 20 procent prosim poradte mi děkuji

13. 05. 2013 23:06

Jan Vacha

ta vysoká procenta bílkovin nutná k hubnutí mě docela překvapila

27. 04. 2013 16:54

Iva77

Bílkoviny jsem navýšila na 30%, je tedy pravda, že někdy nevím, čím ta procenta "naplnit" ....

22. 04. 2013 13:02

befeleme

děkuji za vysvětelení

30. 03. 2013 16:03

DSHWARZ

taky děkuji za možnost rozšířit si vědomosti

15. 03. 2013 11:38

muriela

Děkuji za informace :-)

13. 03. 2013 07:00

JaninaDseznamcz

Tuky mi dělají problémy svítí mi dost často červeně :-)
Děkuji za článek Maruško :-)

11. 01. 2013 16:07

saiphy

2/3 tuků by měly být rostliného původu? Tak to by mě zajímalo, jak toho docílit, tak abych splnila jak poměr tuků, tak i bílkovin. (Aniž bych musela jíst soju..)

07. 10. 2011 10:18

terezahodycova

Madlenka: Na záložce Nastavení!

07. 10. 2011 10:16

Madlenka

Bude se to nastavovat na záložce Važení-měření?
Já to vítám. Při udržováku 8500 kJ mi to hází 100g bílkovin, což se mi zdá moc, při váze 68 kg. Je fakt, že Tanita mi spočetla spotřebu bílkovin podle svalové hmoty cca 90g, ale i to je míň.

06. 10. 2011 23:27

důležité je rozlišovat rostlinné a živočišné, tedy nasycené a nenasycené. Živ. přináší do cév cholesterol, rostlinné jsou nám prospěšné. Jistě se nevyhneš živ. tukům úplně, jsou skryté v mase, mléčných výrobcích apod., ale cca 2/3 a víc by mělo být z rostlinných zdrojů.
A nelze je nahradit, tuky hrají významnou roli ve fungování těla, ve správných pochodech, takže omezit je taky není úplně prospěšné :)

06. 10. 2011 21:40

Pangea

Mám takový dotaz. Funkce bílkovin a sacharidů v jednotlivých režimech je mi celkem jasná a je myslím i pro laika pochopitelná. Zajímalo by mě ale, jak je to s tuky. Je opravdu nezbytně nutné si namazat na rohlík máslo, aby tam bylo těch 30% tuků? Není možné pokrýt část příjmu z tuků třeba bílkovinami? Samozřejmě za předpokladu, že nějaký tuk ve stravě zůstane (olivový olej do salátu, trocha pod maso, v rybách atd.) Když jsem poctivě zapisovala, tak jsme měla tuků vždycky málo (a neřešila jsem to), protože jsem se záměrně vyhýbala tučným potravinám. Vadí to něčemu?

06. 10. 2011 21:21

hehe "Terezo budeme ji tam dávat?" :D