TOPlist


Jak jíst (a myslet) zdravě bez hřešení

 

 

Hřešení – to je slovo, které obvykle používáme, když méně či více vybočíme z (dietního) režimu, který jsme si předsevzali.

My jsme se ale tento týden rozhodli dát „hřešení“ vale. Čas od času vybočit z režimu a dopřát si jídlo, které máme rádi, i přesto, že je třeba kaloričtější a do našeho dokonale vyváženého jídelníčku se moc nehodí, totiž není nic špatného. Naopak, je to zcela přirozená součást i opravdu zdravého životního stylu.

Udržet si nadhled i při hubnutí a nemít z takového vybočení z režimu hned výčitky svědomí, je opravdu velmi důležité a rozhodně to patří ke zdravému vztahu k jídlu. Jenomže takový zdravý vztah k jídlu, zvláště po letech diet a rozdělování potravin na dobré a špatné, není žádnou samozřejmostí.

Obzvláště u takzvaných chronických dietářů může každé neplánované vybočení, „zahřešení“ a jídlo nad plán, roztočit začarovaný kruh, ve kterém jedno přejedení vede k dalšímu a dalšímu. Nutno podotknout, že jedno uklouznutí vám s váhou nezahýbe, pokud však takové jednorázové „zahřešení“ vede k období naprosté „nekontroly“ a přejídání, může to s vašimi snahami zhubnout pořádně zatočit.

Co s tím?

Zkuste si čas od času dopřát nějakou svou oblíbenou potravinu, kterou jste třeba záměrně zcela vynechávali, protože je kalorická a tedy méně vhodná při hubnutí. Dopřejte si ji třeba i v menším množství, ale o to více si ji vychutnejte a snažte se vnímat takovou chvíli jako součást vašeho jídelníčku. 

Protože i když během dne zařadíte třeba nějakou méně vhodnou potravinu, v rámci vašeho celodenního jídelníčku si i tak můžete udržet vyvážený příjem živin i energie. Právě z toho důvodu jsme ve STOBu nikdy nepředepisovali konkrétní jídelníčky. Ty totiž většinou nedávají prostor pro ty skutečně oblíbené, a třeba i méně vhodné potraviny, což v důsledku může vést k jejich porušení a roztočení začarovaného kruhu přejídání a výčitek svědomí. Daleko výhodnější je naučit si sám sestavit vyvážený a pestrý jídelníček, do kterého se v rozumném množství vejde každá potravina, kterou máte rádi. 

Ideálním pomocníkem, který vám se sestavení takového jídelníčku poradí, je náš chytrý program na zapisování jídelníčku Sebekoučink. Díky Sebekoučinku zjistíte, že v celodenním kontextu je možné si udržet vyvážený příjem živin i energie, a přesto se nevzdat oblíbených dobrot. 

Pokud však víte, že patříte k těm, u nichž jednorázové vybočení z režimu vede k výčitkám svědomí, ke vzdání se všech dalších snah o udržení vyváženého jídelníčku a že je pro vás zatím nemyslitelné, dovolit si „hřešit“ bez výčitek, pak je ze začátku vhodné se co nejvíce vyvarovat situacím, kdy může takové „hřešení“ nastat.

Z dlouhodobého hlediska je však dobré na zdravějším vztahu k jídlu pracovat. Pomoci vám s tím může například náš online kurz.

10 rad, jak předejít situacím "hřešení" a přejídání

Těchto pár základních rad vám pro začátek pomůže předejít přesně těm situacím, které často označujeme pojmem hřešení. Rady však platí i obecně pro každého, kdo chce žít a jíst zdravěji a udržet si nadhled.

 1. Jezte pravidelně

Věděli jste, že neudržitelné chutě (nejenom) na sladké, mohou mít i fyziologický původ? Pokud celý den téměř nejíte, zcela vynecháte některé nebo i více hlavních chodů, váš organismus je vyhladovělý a večer vám to dá vehementně najevo. Možná to sami znáte. Přijdete domů po celém dni, kdy jste se nestíhali pořádně najíst, a sníte vše, co vám přijde pod ruku.

Pokud však budete jíst pravidelně a nebudete žádné jídlo vynechávat, večerní „nájezdy“ na ledničku a zbytečné přejídání už nemusí být vaším problémem.

Jak na pravidelné jedení teoreticky i prakticky, najdete v naší 3. Výzvě.

2. Dbejte na správnou skladbu jídelníčku

Kromě pravidelného režimu je ale důležitá i správná skladba jídelníčku. Kromě toho, že by ve vašem jídelníčku měly být zastoupeny všechny základní živiny v dostatečném množství, měli byste také věnovat pozornost glykemickému indexu. Zkuste se vyvarovat potravinám s vysokým glykemickým indexem, které mají tu vlastnost, že vám rozhoupou hladinu cukru v krvi a brzy po jejich konzumaci budete mít opět hlad a chuť na sladké.

O glykemickém indexu se více dočtete například v tomto článku.

Častou chybou je také vynechávání sacharidů či velmi nízký energetický příjem. Tělu zkrátka bude energie chybět a bude se o ni hlásit.

3. Pečujte o svou psychiku – tabulka čokolády není náplastí na smutek

Hubnutí a zdravý životní styl je více než záležitostí žaludku, záležitostí hlavy a naší psychiky. Pokud o ni pečujete, vyhýbáte se zbytečnému stresu, snažíte se myslet pozitivně, dopřáváte své hlavě i (aktivní) odpočinek a umíte pracovat s negativními emocemi i jinak, než že je zajíte (a je jedno čím to bude), pak vám gratulujeme. Na takovém základu se zdravý přístup k jídlu a životnímu stylu totiž staví jedna radost.

4. Jezte všímavě

Zní to jednoduše a jednoduché to skutečně může být. Naučte se při jedení soustředit opravdu jen na to, co právě ochutnáváte a co to s vámi dělá. Udělejte si z jídla příjemný zážitek. Snažte se si na něj udělat dostatek času, jezte pomaleji a každé sousto si maximálně vychutnejte. Pozorujte, jak vám jídlo chutná, jak vás uspokojuje. A třeba zjistíte, že ony ty přesmažené hranolky z fast-foodu jsou vlastně opravdu hrozně slané a mastné a ten dezert zase příliš sladký a hutný. Třeba dokonce zjistíte, že vám k dokonalé spokojenosti a pocitu nasycení stačí mnohem menší porce, než jakou obvykle sníte. Když jídlo hltáme či jíme bezmyšlenkovitě, pak si nejenom ani nestačíme všimnout jeho kvality, chuti a dalších vlastností, ale také máme daleko větší tendenci sníst jídla zbytečně moc. A to je velká škoda.

Jak na trénink takového všímavého jedení a další rady a tipy najdete v naší 10. Výzvě.

5. Nakupujte chytře

Tady platí jednoduché pravidlo – co nekoupíte, to nesníte. Vyvarujte se tedy kupování velkých „výhodných“ balení a nekupujte nekvalitní potraviny či polotovary. Zaměřte se na základní suroviny, nikdy nezapomínejte na ovoce a zeleninu a preferujte kvalitnější výrobky.

Druhým zásadním pravidlem pro chytrý a „zdravý“ nákup pak je – nechoďte nakupovat hladoví.

6. Plánujte svůj jídelníček

Pak se vám totiž nestane, že vynecháte hlavní jídlo a následný „vlčí“ hlad vás dožene až do nejbližšího fast-foodu či automatu s ne úplně vhodnými sladkostmi. Dobře naplánovaný jídelníček má celou řadu výhod. Kromě chytrého a efektivního nákupu vám pomůže i s tím mít jídla během dne zdravě a vyváženě poskládaná.

Naplánovaný jídelníček vám pomůže udržet si kontrolu a dobrý pocit ze sebe sama.

7. Hledejte alternativy

Téměř každá kalorická bomba má i svou zdravější variantu, která se jí chuťově může vyrovnat, nebo ji dokonce i předčit. Naučte se takové alternativy hledat nebo si je připravte sami doma.

Jste velcí milovníci zmrzliny, ale tak nějak tušíte, že dávat si jí v létě každý den by pro váš pocit a linii nebylo úplně vhodné? A kdo říká, že zmrzlina musí být kalorická a plná cukru a tuku? Některé zmrzliny nemusí mít vůbec špatné složení. Čtěte tedy obaly a vybírejte si ty druhy, které mají méně energie a více pozitiv. Navíc pokud se pustíte do domácí přípravy, můžete použít takové suroviny, které i ze zmrzliny udělají velice zdravý a vhodný dezert. Je to jen na vás.

8. Nezakazujte si oblíbená jídla

Zakázané ovoce chutná nejlépe. Proto může být takové zakazování si oblíbených dobrot při hubnutí opravdu kontraproduktivní a zbytečné.

Raději než zákazů se držte zlatého pravidla „Všeho s mírou.“

9. Vybočujte plánovaně

Víte, že strávíte večer na oslavě, nebo že jste o víkendu pozvaní na svatbu? Pak nemá cenu si namlouvat, že si nedáte dort a že možná neochutnáte i nějaké kaloričtější dobroty. Protože ochutnáte a není na tom nic špatného! Takové události jsou přeci jednou za čas a když si je naplno užijete, ochutnáte to, co vás zrovna bude lákat, a navíc se vám podaří se úplně nepřejíst a další den se vrátit do vašeho normálního jídelního režimu, pak je to ideální scénář.

10. Nemyslete černobíle

Černobílé myšlení může být (nejenom) při hubnutí velmi nebezpečné. Dělení jídla na dobré a špatné, povolené a zakázané, vám bere svobodu v rozhodování, radost z jídla a vede ke zbytečnému odpírání si oblíbených jídel. Odnaučte se škatulkovat a jídla si užívejte.

Hodnocení (35 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

14. 07. 2019 22:01

Ehwaz

Každý den mám v jídelníčku zařazen kousek dobré kvalitní čokolády. Těším se na ni, vychutnám si ji... a hubnu. Zkrátka s ní počítám :-)

12. 07. 2019 20:45

LuckaN78

díky za připomenutí, stále se učím

12. 07. 2019 20:02

Veve12

Moc pěkný blog! Občas mám jak tomu říkám "prasečí den" nějaká oslava, návštěva a pod... Důležité je vrátit se hned do naučeného režimu :-))))

12. 07. 2019 19:31

sarka45

Hezky shrnuto. A nic, co by se nedalo zvládnout. Pro mě je nejtěžší plánování a všímavé jedení.

11. 07. 2019 07:35

ApolenaN

děkuji za výborně napsaný článek, je dobré si to všechno připomínat; škoda, že u všech šílených odkazů na zaručené dietní přípravky nevyskakuje taky odkaz na stránky stobu

09. 07. 2019 22:08

bessi

Teorii zvládám perfektně, teď ještě tu praxi

09. 07. 2019 19:53

martashi

Opakování je matka moudrosti a tohle opakování rozhodně neuškodí.

09. 07. 2019 10:16

tmavovlaska

Bohužel si dopřávám své oblíbené sušenky a čokoládu častěji než bych měla, jinak jím pravidelně, snídaně, obědy i večeře zdravé.

09. 07. 2019 10:06

Masa55

Suoer článek, nebylo vůbec na škodu si to připomenout. díky Stobe

08. 07. 2019 19:20

tkoskubova

Moc děkuji za desatero,většinou se toho držím.

08. 07. 2019 12:58

klosa

Desatero teoreticky ovládám , ale v praxi už je to horší.

08. 07. 2019 11:19

filipova

díky za desatero snažím se dodržovat

08. 07. 2019 09:27

Hanina1

Tohle desatero mám "teoreticky zmáknuté" dokonale. Praktické naplňování je v pár ohledech poslabší, musím zapracovat na všímavém jezení a vyhýbání se kompenzaci negativních emocí jídlem.

08. 07. 2019 07:27

ajanka

Velice užitečné desatero :-).

08. 07. 2019 06:27

Jirina55

souhlasím a asi bych to nevyjádřila jinak. Užitečné desatero ..

08. 07. 2019 05:31

Hanakomo

Užitečné desatero. Přesně jak píšete. Za mě velký souhlas

08. 07. 2019 04:58

babicka Eva

Perfektní desatero, některé body musím ještě vylepšit.

11. 07. 2018 21:00

dasa67

Snažím se jíst pravidelně a jenom občas si dám něco navíc, co bych neměla, ale nevyčítám si to a raději přidám nějaký pohyb nebo příště něco zdravějšího.

09. 07. 2018 05:19

ajanka

Váhu přez léto držím bez větších problémů, jelikož je dost pohybu, tak i nějaká ta znrzlina nebou kousek ovoce navíc se hned využije dál :-).

09. 07. 2018 04:40

Hanakomo

Také si myslím, že občas si dát něco co nám chybí neni hřích, ale trochu a ne pořád

08. 07. 2018 14:16

nevzdavatse

Článek mi "mluví z duše". Člověk by neměl být otrokem myšlenek. Jídlo může být i potěšením, pokud platí všeho s mírou :-).

06. 07. 2018 22:39

Niraska

Už mám vyzkoušeno, že uvedené desatero opravdu funguje, ale ráda si to všechno zopakuji. Zrovna teď o prodlouženém víkendu jsem si naplánovala jedno takové sladké vybočení :-)

06. 07. 2018 20:54

Jirina55

Včera jsem si dělala test zdravého životního stylu, v pořadí třetí. A sama jsem byla překvapená, co všechno mi za poslední měsíce přešlo do krve a do života. A i při redukční dietě platí zakázaného největší krajíc. A i když přešvihnu kalorie, doháním to pohybem. Bez výčitek a bez toho, že se chci za něco trestat

06. 07. 2018 18:14

jesus

hubnutí jako tvrdá řehole se mi dávno zprotivila, zhubla jsem sice 17kg, ale pak jsem začala mít psychické problémy, ono je lépe jednou za čas ochutnat to, co vás těší

05. 07. 2018 00:03

babicka Eva

Správné desatero, snažím se ho dodržovat.

03. 07. 2018 13:05

Macatice

Já to taky tak dělám - nemám obavy se jednou za čas (tak dvakrát do měsáce) najíst víc, než by asi semaforky měly rády. Když jsem měl hubnoucí sebekoučink, měla jsem ho dokonce plávitě nastavený na trošičku nižší příjem - a když jsem přes den něco umlsla, například dvě porce oříšků místo jedné nebo tučnější sýr, případně neplánovanou vídeňskou kávu navíc, obvykle se to vešlo do desetiprocentního povoleného zeleného nadnormativu. A větší "hostina" jednou dbvakrát do měsíce myslím, že udržovala tělo v tom pocitu, že nehrozí hladomor a nezačalo šetřit na horší časy.
Tak jsem si třeba nedávno dala v hospodě jako dezert palačinky se zmrzlinou a šlehačkou, protože jsem na něměla chuť, a o dva dny poté odmítl nabízenou margotku s tím, že sladké bych moc neměla a teď, když nemám chuť, si nechci brát jen proto, že mi někdo nabízí.

03. 07. 2018 12:09

tmavovlaska

Zatím stále jídlo na povolené a zakázané rozděluji, musím na sobě pracovat a nevidět to černobíle.

03. 07. 2018 11:16

mgraja

Zmrzku si tiež občas dám, ale nie každý deň...Vyberám si ovocné alebo orieškové a tá z angelata je fakt mňam :)
takže 1-2x za týždeň ale s chut´ou

03. 07. 2018 08:12

Masa55

Díky za připomenutí, plánovat si a jíst pomalu, to se stále učím.....

02. 07. 2018 23:01

bessi

Díky za zopakování pravidel

02. 07. 2018 22:00

ekavkova

Zmrzlina je pro mne v létě aspoň 1x týdně téměř nezbytná, Takže s ní počítám při kalkulaci denního příjmu. Většinou nahrazuje odpolední svačinu.

02. 07. 2018 21:51

LuckaN78

díky za zopakování pravidel...jen je doopravdy dodržovat...

02. 07. 2018 16:47

madridacka

Pravidla se snažím dodržovat a pro jistotu jsem je dala na nástěnku

02. 07. 2018 16:25

martashi

Tato pravidla opravdu fungují.

02. 07. 2018 10:57

tkoskubova

Naprosto souhlasím,čím více se soustředím na to,co mohu či nemohu,váha neubývá.

02. 07. 2018 09:34

filipova

tyto pravidla dodržuji

02. 07. 2018 07:17

Veve12

Pravidly se řídím a jde to, váhu držím. Důležité je, vrátit se hned do vyjetých kolejí.

02. 07. 2018 06:51

ajanka

Tyto pravidla dodržuji již celkem bez problémů a mám to vysledované co a jak na mě funguje :-).

02. 07. 2018 05:41

Hanakomo

Tak přesně je tohle správné. Občas si můžeme dát to co si zakazujeme. Ale trochu a hned zase zpět na zdravý styl.

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma