TOPlist


Jak se liší jednotlivé tuky a oleje ve složení mastných kyselin?

 

Doc. Ing. Jiří Brát, CSc.

Hlavní rozdíly z hlediska výživy představuje vzájemné zastoupení jednotlivých skupin mastných kyselin. Tabulka ukazuje příkladné složení nejčastěji používaných tuků a olejů. Skutečné hodnoty se od těchto příkladných mohou lišit díky přirozené variabilitě surovin. Rozhoduje například druhová a odrůdová skladba rostlin a živočichů, ale i klimatické podmínky v příslušném roce pro pěstování olejnin, u živočišných tuků dále způsob krmení či konkrétní část zvířete, ze které je tuk získán.

Velké rozdíly najdeme u ryb, kde obsah nasycených a omega 3 mastných kyselin může být nižší i vyšší. Záleží například, zda ryby byly odloveny ve volných mořích či pocházejí z rybích farem a čím zde byly krmeny. Ryby z farem mívají obvykle nižší obsah omega 3 mastných kyselin. Vyšší naopak bývá podíl nasycených nebo omega 6 mastných kyselin. Naopak jihočeský kapr, který je přikrmován patentovanou směsí řepkových a lněných šrotů, má vyšší podíl omega 3 mastných kyselin oproti těm, které jsou přikrmováni v rybnících obilím.

 

Tuk / olej

SAFA

TFA

MUFA

ω3 PUFA

ω6 PUFA

Řepkový olej

8

1

61

9

20

Slunečnicový olej

12

1

25,5

0,5

61

Sojový olej

16

1

23

7

53

Olivový olej

15

0

75

1

9

Palmový olej

50

0,5

40

0

9,5

Palmojádrový tuk

82

0

14

0

4

Kokosový tuk

90

0

7

0

3

Vepřové sádlo

41

2

48

1

8

Mléčný tuk

67,5

2,5

27

0,5

1,5

Hovězí lůj

50

4,5

40

0,5

5

Kuřecí tuk

41

1

37

1

20

Rybí tuk

28

0

52

15

5

Kakaové máslo

60

0

38

0

2

SAFA-nasycené mastné kyseliny, TFA-transmastné kyseliny, MUFA-mononenasycené mastné kyseliny, PUFA-polynenasycené mastné kyseliny

Tuky nebo oleje?

Tuky jsou při 20 °C pevného skupenství, oleje jsou kapalné. U živočišných a tropických tuků převládají nasycené mastné kyseliny, proto jsou tuhé. A proto by měl být správně název kokosový tuk a nikoli olej. To souvisí i se zjednodušováním komunikace pro běžného spotřebitele tak, jak to formulují např. Doporučení pro obyvatele USA. Kapalné oleje by měly být ve stravě upřednostňovány a nahrazovat pevné tuky. Roztíratelné tuky balené v kelímku mají převahu nenasycených mastných kyselin a ty, které neobsahují částečně ztužené tuky, se spolu s oleji řadí mezi preferované potraviny.

Nezapomínejte na omega 3

Z tabulky je zřejmé, že většina běžně používaných tuků a olejů má jen nízký obsah omega 3 mastných kyselin. Výjimkou v této tabulce je řepkový nebo sójový olej a rybí tuk (kromě toho jsou dobrým zdrojem omega 3 ještě některé méně tradiční oleje - např. lněný, vlašské ořechy, chia semínka apod.). Sójový olej není v České republice příliš rozšířen jako např. v USA, kde je na trhu dominantní surovinou. Proto by měl být u nás jako zdroj omega 3 preferován řepkový olej.

Sledujte výživové údaje

Řada potravin obsahuje kombinaci více druhů olejů a tuků, typickým příkladem jsou roztíratelné tuky (margaríny). Výživovou hodnotu daného výrobku určuje vzájemné zastoupení jednotlivých surovin, proto je důležité sledovat tabulku výživových údajů na obale - zejména obsah nasycených mastných kyselin, a pokud je uvedeno, tak i zastoupení omega 3 a omega 6. Tato čísla jsou důležitější, nežli surovinové složení - tedy jaké druhy olejů a tuků byly použity ve výrobě.

Jak vybrat ten správný margarín se můžete dočíst v tomto článku.

Hodnocení (30 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

20. 07. 2017 23:27

Yogii

Vždycky se najdou nové a zajímavé informace.

01. 04. 2017 21:36

LuckaN78

Opět pěkná tabulka, přehledná a uzitecna

31. 03. 2017 09:50

Kumpi

používám do salátů olivový, řepkový teprve začínám zařazovat :-)

31. 03. 2017 07:49

JARI59

řepkový olej používám velmi často, denně

31. 03. 2017 07:49

JARI59

řepkový olej používám velmi často, denně

31. 03. 2017 00:02

Macatice

martashi: Představ si, ýe by tědneska někdo nutil jíst každé ráno lžičku oleje, který běžně používáš na smažení nebo do salátů. Samotného oleje, jen tak bez ničeho. Já bych teda z toho nadšená nebyla. Navíc ten medicínský "ryb tuk" má opravdu velmi výrazné rybí aroma, které by čerstvé ryby mít neměly.

30. 03. 2017 13:06

bessi

To je jedna super tabulka za druhou. Děkuji i za článek.

30. 03. 2017 10:33

Slonik71

Zajímavý článek který jsem si vytiskla a mám na lednici

30. 03. 2017 08:55

dolevina

dobře udělaný přehled

30. 03. 2017 06:53

ajanka

Zajímavé čtení :-)

30. 03. 2017 00:24

martashi

Článek zajímavý, to ano, ale termín rybí tuk mi nahnal husí kůži a nepříjemné vzpomínky na každodenní ranní povinnou lžičku- brrr. Zajímavé ,ale je,že ryby mám moc ráda.

29. 03. 2017 16:05

Niraska

Pokaždé se dovím něco nového, moc děkuji za spoustu zajímavých informací :-)

29. 03. 2017 12:49

ifucikova

Zajímavý článek, děkuji

29. 03. 2017 11:30

filipova

opět zajímavý článek, pořád se dozvídám něco nového
jěště si to všechno zapamatovat

29. 03. 2017 09:59

Hanuja

Moc zajímavé informace.

29. 03. 2017 09:24

Masa55

Děkuji za krásnou tabulku, už jsem si ji vytiskla.

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma