TOPlist
Sledujte nás:

Jak si užijete léto zdravě a bez kil navíc?

Zpět
 

Roky sledujeme, že s rostoucími teplotami roste u našich klientů i naděje, že hubnutí a udržování tělesné hmotnosti v létě půjde „tak nějak“ samo. 

„Teplo a světlo mě láká více ven, mám mnohem více pohybu.“

„Když je takové vedro, nemám chuť na jídlo, tak se mi stáhne žaludek a pak už budu jíst méně.“ 

„Konečně je čerstvá a chutná zelenina, teď ji budu jíst s chutí a hubnutí půjde jako po másle.“

Kvetoucí příroda, prodlužující se dny a teplé počasí zpočátku vlévá spoustu elánu a optimismu do žil, avšak po nějaké době počáteční motivace zase opadává. 


Co vás nejčastěji v tomhle krásném letním období vytrhává z nadějných předsevzetí a proč po létě řešíme kila navíc u více než poloviny našich klientů? 

  • Letní režim a dovolené vás rozhazují z pravidelného celoročního režimu a zavedených rutin – včetně stravovacích, a kila se šplhají nahoru. 
  • Mnohem více se setkáváte s rodinou a přáteli, k tomu patří ponocování, grilování a popíjení alkoholu.
  • Přes den nemáte chuť na jídlo, protože je velké vedro, ale doháníte to večer.  
  • Zmrzlině těžko odoláváte a letní drinky jsou tááák osvěžující (a kalorické). 
  • Na dovolené si “dovolíte” vše, co máte rádi. Potřebujete si odpočinout nejen od práce, ale i od stravovací disciplíny. 
  • All inclusive a „jídlo venku“ končí často přejídáním.
  • A pohyb? Komu by se v tom vedru vlastně chtělo hýbat? A zavřít se do fitka v takovém hezkém počasí by byl hřích…

Užijte si tohle i každé další léto zdravě a bez kil navíc. Stačí dodržet pět základních pravidel! 

1. I o prázdninách dodržujte zavedený denní režim 

Neokrádejte se o spánek ani o pravidelný stravovací režim. 

V létě se nám častěji stává, že ponocujeme. Tu a tam je to v pořádku, ale nemělo by to být na denním pořádku. Pamatujte, že nevyspaný člověk sní až o 30 % energie navíc a baží po sladkém a tučném jídle – ne po mrkvičce.

Letní vedra a celodenní výlety také častěji narušují vaše pravidelné stravování. Chybou je vynechávání jídla přes den, což vede většinou k večernímu přejídání se.  

Dodržujte proto stejný počet porcí jako v průběhu roku, jezte tři hlavní jídla dne – snídani, oběd a večeři. Pokud jste zvyklí svačit, zařaďte i svačiny. Energetický příjem rozdělte rovnoměrně, ať není večeře nejvydatnějším jídlem dne. Nezapomeňte si vždy s sebou aspoň něco malého k jídlu přibalit, a nespoléhejte, že si na koupališti nebo výletě něco koupíte. Mohlo by to skončit u párku v rohlíku nebo langoše, bohužel nabídka stánků je většinou stále ještě v tomto duchu.  

Příčinou nehubnutí v létě bývá nejčastěji nevyspání a vynechávání jídel během dne. 


2. Buďte co nejvíce v pohybu

Teplé a dlouhé dny lákají ven, ale po pár vyjížďkách či vycházkách se pohyb zase vytrácí. 

Třeba protože je až moc vedro nebo protože mnohá sportovní centra v létě fungují omezeně. 

V létě se nakonec hýbete méně než v průběhu školního roku.

Zachovejte si svůj pohybový režim i o prázdninách a klidně přidejte. 

Nechce-li se vám do fitka, nebo je fitko zavřené, běžte na procházku v ostřejším tempu, do bazénu, najděte si online cvičení apod. Dovolenou si naplánujte aktivně, ležení u vody prokládejte výlety, plaváním nebo jinými aktivitami. 

Využijte teplé dny a hezké letní počasí k pohybu venku.


Pokud rádi cvičíte ve skupině, můžete využít i online cvičení. Výhodou je, že můžete cvičit odkudkoli. 

>> Cvičte online se STOBem. <<


3. S alkoholem opatrně

K ponocování a posezení patří často alkohol. Ten má ale nemálo kalorií, a navíc s rostoucím promile klesá naše stravovací morálka i sebeovládání. S alkoholem radíme – velmi opatrně.

Víte, že nová doporučení týkající se konzumace alkoholu nabádají k abstinenci?

Výsledky studie trvající 26 let a publikované v roce 2016 ukazují, že konzumace 0 gramů alkoholu denně minimalizuje riziko poškození zdraví. Vše nad toto množství je spojeno se zvýšeným rizikem vzniku některých onemocnění včetně rakoviny. Riziko vzniku rakoviny převažuje nad případným mírným protektivním účinkem alkoholu.  

Energetická hodnota alkoholu je vysoká a vaše hubnutí často hatí. Jeho zákeřnost tkví také v nebezpeční vzniku závislosti a zvyšuje riziko vzniku mnohých onemocnění.  


4. Zelenina na půlce talíře, ideálně sezónní a lokální – ať jste kdekoliv

Zimní nářky, že se ovoce a zelenina nedají jíst, jsou pryč, a tak toto období využijte k budování a udržování důležitého návyku – zelenina na půl talíře

Na dovolených experimentujte, objevujte nové chutě, kombinace, pokrmy i potraviny, které mohou obohatit váš jídelníček po celý rok.

Vybírejte ideálně lokální kousky, ať jste kdekoliv. Například v Chorvatsku preferujte chorvatská rajčata před nizozemskými apod. 

Pro pořádek připomínáme, abyste si u moře dopřávali ryby, dary moře, olivový olej a vždy a všude zeleninu.

Ochutnávejte tradiční pokrmy na tuzemských i zahraničních dovolených, užívejte si skvělou chuť čerstvé letní zeleniny.


5. Nezapomínejte na hlavní smysl dovolené

Tím je odpočinek, smysluplně a v dobré náladě strávený čas s rodinou i přáteli a načerpání síly na nadcházející období. Buďte i v létě přiměřeně rozumní a všímaví, ať je vám dobře na dovolené i po ní!


Rady jsou to hezké, ale málo konkrétní? 

Chcete tipy na konkrétní potraviny, které si s sebou můžete na dovolenou zabalit? 

Jak se zdravě najíst, a současně neprostát dovolenou za sporákem? 

Jak si užít letní grilovačku zdravěji?

Konkrétní a praktické rady se dozvíte na letním webináři, který proběhl 2. 6., záznam můžete zhlédnout ZDARMA. 

>> Záznam z webináře ZDARMA zde <<

 

Tento bezplatný webinář vznikl ve spolupráci se společností    .

 

Hodnocení (4 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

25. 05. 2022 21:30
Děkuji za shrnutí a máte pravdu, grilujeme, spíme méně, ráno si přivstaneme, dáme si něco dobrého a i když přidáme na zelenině, tak to nestačí.

Naši partneři