TOPlist
Sledujte nás:

Kde všude sůl přijímáme?

Zpět
 

Ing. Hana Pávková Málková

zdroj: Slaná fakta o soli - Publikace Česká technologická platforma pro potraviny

V předchozích článcích jsme si řekli, kolik soli bychom měli přijímat a následně jsme si toto doporučení srovnali s realitou (článek Kolik soli přijímáme), která bohužel doporučení příliš nereflektuje.

V tomto článku se zaměříme na to, kde všude sůl přijímáme a zároveň nám to trochu napoví, jak její příjem snížit a alespoň se přiblížit doporučovaným hodnotám.

Odkud se sůl v našich jídelníčcích bere?

Nejvíce soli v současnosti přijímáme z vyrobených a zpracovaných potravin (75 – 80 %), pouze 5 až 10 % tvoří potraviny s přirozeným obsahem soli (sodíku) a 10 až 15 % tvoří sůl přidaná během vaření a přisolování při vlastní konzumaci pokrmů.

V Číně nebo Japonsku jsou hlavním zdrojem příjmu soli dochucování (až 76 %) příjmu, nejvyšší podíl má sójová omáčka.

WHO (světová zdravotnická organizace) doporučuje spotřebu 5g soli na den, tzn., že na solení při vaření a dosolování pokrmů bychom měli použít pouze 1 gram soli. Zbylé 4 g soli přijmeme z hotových potravin.

V evropských zemích jsou hlavními zdroji soli základní potraviny jako chléb, cereálie (obiloviny) a pekařské výrobky (podílejí se na příjmu soli z 20 – 30 %). Na dalších místech jsou maso a masné výrobky a sýry. I když tyto skupiny nemají absolutně nejvyšší obsah soli, přispívají nejvíce k celkovému příjmu, protože jsou konzumovány ve velkém množství. Pokud kombinujeme pečivo se sýrem nebo šunkou, případně s obojím, je poměrně jednoduché denní limit naplnit i v jednom jídle, jak jsme si ukázali v tomto článku.

Dalšími významnými zdroji soli v českých jídelníčcích jsou hotové pokrmy, dehydratované polévky, sterilovaná zelenina, marinády a dochucovadla, sójová (až 18 % soli) a další omáčky, hotové omáčky na těstoviny, slané pochutiny jako bramborové chipsy, slané tyčinky, solené ořechy a některé minerální vody.

Průměrný obsah soli v některých potravinách (na 100 g potraviny):

Masné výrobky

  • šunka                                2-3 g
  • sušená šunka                       5 g
  • salám                                2-4 g
  • párky, klobásy                   2-3 g                
  • paštika                               1,5 g
  • rybí výrobky                       2-6 g (např. ančovičky až 15 g)

Sýry

  • cottage, mozzarella      0,5 - 1 g
  • eidam                                 1,5 g
  • balkánský sýr, niva                4 g
  • tavený sýr                           2,5 g

Slané pochutiny

  • olivy zelené                           4 g
  • olivy černé                     1,5 - 2 g 
  • slané tyčinky                     4 - 6 g
  • chipsy                            1,5 - 2 g

Pečivo                                  0,7 - 2 g


Zjistěte v programu Sebekoučink, kolik soli se skrývá ve vašem jídelníčku

Nutriční program Sebekoučink vám poskytne komplexní přehled o vašem celodenním příjmu soli i dalších živin. Zapisujte a získejte rychlou zpětnou vazbu o vašem denním příjmu makroživin (tuků, bílkovin a sacharidů) a rizikových živin (cukr, sůl, SAFA). Sebekoučink za vás ohlídá i to, zda máte v jídelníčku dostatečné množství vlákniny, zeleniny a pitný režim.

Navíc v něm najdete stovky receptů STOB, které jsou pečlivě propočítané našimi odborníky a tedy vhodné i při hubnutí.

>> Vyzkoušejte program Sebekoučink na 3 dny zdarma. <<

Hodnocení (46 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

13. 11. 2017 19:42
V restauracích se nestravuji a hotovky nekupuji. Jsem překvapená, kolik soli obsahují některé sýry.
13. 11. 2017 08:27
je smutné, že nejvíce soli je z tak běžných potravin jako je pečivo, šunka a sýr
12. 11. 2017 12:03
Hotové pokrmy jíme jen výjimečně, většinou vařím, ale i tak zřejmě díky pečivu, šunce, některým sýrům není naše spotřeba solí ideální.
11. 11. 2017 21:41
na tomto článku je vidět,jak moc jíme sůl i když moc nesolíme.Bylo by fajn,kdyby šlo dát sůl do semaforků.Jak by to asi dopadlo?
11. 11. 2017 16:08
Takže si vice varit než hotová jidla.
11. 11. 2017 16:03
děkuji za informace, přesolené sýry jako je niva nemusím
11. 11. 2017 11:41
To jsem netušil, že hlavní problém s konzumaci soli není solení, ale především co jím
11. 11. 2017 06:13
děkují za pěkný přehled .
10. 11. 2017 23:45
Moc zajímavý článek. Než něco dáme do úst, musíme o tom dost přemýšlet. I co se týče solení.
10. 11. 2017 21:30
Budu se snažit více vařit a nekupovat hotové a přesolené.
10. 11. 2017 20:42
Zajímavý článek. S výběrem potravin se hlídám, ale po přečtení článku zjišťuji, že mám ještě moc, moc a moc ohledně soli zlepšovat. Myslím, že to nezvládnu, ale proč házet flintu do žita:-( Zkusím to :-)))
10. 11. 2017 20:01
Tak ovlivnit mohu soleni i vyber potravin
10. 11. 2017 19:51
Takže ovlivnit mohu 10 - 15 % - a jasně že se vyhnu ančovičkám, sójovce a balkánu. To je ale smutně malý prostor pro vylepšení.
10. 11. 2017 18:55
Je to náročné, dodržet normu, když snidáme pečivo se sýrem , k obědu maso s omáčkou (často kupovanou) , k večeři prisolime saláty, ve kterých jsou olivy....
10. 11. 2017 18:13
Poučný článek i tabulka !
10. 11. 2017 17:01
Děkuji za přehlednou tabulku.
10. 11. 2017 15:42
děkuji za pěkný přehled
10. 11. 2017 15:26
Hlavně se snažím nepřisolovat.
10. 11. 2017 14:05
Děkuji za přehled
10. 11. 2017 12:37
Kacka: do zelí ke kysání se dává 20 g soli na 1 kg nakrouhaného zelí.
10. 11. 2017 10:30
Taky by mne zajímalo kolik soli zůstane v těstovinách nebo bramborách vařených v osolené vodě. Jinak díky za informace
10. 11. 2017 09:49
Je to velmi poučné a bylo by super, kdyby byly hodnoty soli v sebekoučinku.
10. 11. 2017 09:26
no tak ono to zas nebude tak hrozné však šunky nebo sýra mám 1 plátek a to zas tolik soli není, a jinak solím málo
10. 11. 2017 09:12
Pěkný přehled. Díky.
10. 11. 2017 08:52
Děkuji za článek
10. 11. 2017 08:43
Zajimalo by mne, kolik dat soli do zeli ke kysani? dekuji.
10. 11. 2017 08:37
Pokud vařím v parním hrnci, nesolím vůbec. Dávám jen bylinky na maso a kmín na brambory. Syn nedávno prohlásil, že brambory z pařáku jsou ty nejluxusnější, co kdy jedl..... vůbec nevadí, že nejsou solené, ta chuť všechno vynahradí :-)
10. 11. 2017 08:25
Asi si opět začnu vyrábět šunku doma, tam dávám méně soli.
10. 11. 2017 08:15
Když se méně solí, vynikne víc vlastní chuť potravin. Nemám představu, kolik třeba zbyde solí v uvařených bramborách po slití vody, takové věci se špatně odhaduji.
10. 11. 2017 07:50
Díky za takový přehled já se snažím pokud možno sama sobě jídla už nepřisolovat vůbec a podotýkám, že když si člověk odvyká postupně a vědomě tak zjistí, že si i pochutná tzv. přisoluji právě vlastně ingrediencemi- potravinami
10. 11. 2017 07:31
Hezký přehled.

Naši partneři