TOPlist
Sledujte nás:

Kolik bychom měli sníst zeleniny?

Zpět
 

Ing. Hana Málková

Denně byste měli přijmout zhruba 400 g zeleniny – to odpovídá např. veliké okurce nebo dvěma středním paprikám, třem rajčatům nebo jejich kombinaci. Vidíte tedy, že přijmout 400 g zeleniny za den je reálné. Samozřejmě je výhodné kombinovat různé druhy zeleniny a konzumaci rozložit v průběhu celého dne jako součást téměř každého pokrmu.

Na každém obrázku je znázorněné množství odpovídající 400 g.

          

Základem by měla být čerstvá zelenina. Tu můžete přidat ke snídani i na svačinu (papriku, kedlubnu, cherry rajčátka či mrkev do ruky) nebo jako bohatou oblohu k hlavnímu pokrmu, a to jak čerstvou, tak upravenou, např. kysanou či sterilovanou (listové saláty, mrkev, rajčata, papriky, okurku, hrášek, kukuřici, červenou řepu aj.).

Zelenina může být také tepelně upravená jako součást samotného pokrmu, např. „vepřa-knedla-zela“, v porci by však mělo převažovat zelí (a libové maso), dále se zelenina dobře uplatňuje jako součást rizota či spolu s těstovinami nebo se zapékanými bramborami, kdy by měla tvořit třetinu až polovinu porce.

Zeleninu můžete konzumovat i jako samostatný hlavní pokrm (např. zapečený květák, brokolice, zeleninový talíř, salát). Opatrnost je na místě v případě, kdy si pokrm obsahující zeleninu dáváte v restauracích. Některá jídla totiž, byť zeleninu obsahují, mohou být zdrojem většího množství tuku (smažený květák, dušené fazolky se slaninou, zadělávaná brokolice, zadělávané zelí apod.). Nejenže se zvyšuje energetická  hodnota, takový pokrm však mívá zároveň i nižší hodnotu biologickou (výživovou).

Tak jako to platí všude, ani se zeleninou není vhodné to příliš přehánět, nadměrná konzumace zeleniny může přinést dvojí riziko. Vláknina obsažená v zelenině na sebe naváže řadu žádoucích minerálních látek, které pak organismus nemůže využít. Dále může způsobit zpomalení  pohybu střevního obsahu a zácpu. Tyto problémy mohou však nastat až při opravdu vysokém příjmu, takže nemusíte mít ze zeleniny rozhodně strach. Pokud jste však doteď zeleninu příliš nejedli, tak ji raději zařazujte postupně. 

Chcete mít svůj každodenní příjem zeleniny pod kontrolou? Hlídejte si jídelníček v programu Sebekoučink!

 

Hodnocení (52 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

22. 07. 2017 17:00
je to lepší a lepší v konzumaci zeleniny
19. 07. 2017 12:25
zelenině postupně přicházím na chuť, spíš tedy jak ji více zařazovat i k jiným jídlům atd. a někdy mám období, kdy ji moc nemusím, ale jinak ji mám ráda
17. 07. 2017 20:55
Zeleninu mám ráda na jakýkoliv způsob. Dnes jsem si dala jen podušenou bílou papriku s vejcem.
14. 07. 2017 12:45
já dnes taky na pochvalu
12. 07. 2017 20:27
už se lepším
11. 07. 2017 07:29
na zahrádce už začíná vše dozrávat, tudíž teď se zeleninou nebude problém
10. 07. 2017 08:28
Se zeleninou nemám problém. :-)
09. 07. 2017 19:52
musím se zlepšit
09. 07. 2017 09:00
To je přesně ono - já to přeháním :-(
08. 07. 2017 20:43
Budu muset přidat na zelenině, hlavně vyzkoušet nové druhy z kterých mám obavy. Ale těším se.
07. 07. 2017 21:25
1
Zeleninu mám ráda na jakýkoliv způsob
07. 07. 2017 18:47
Nejvíce mě zaujal poslední odstavec, raději se budu řídit množstvím 400g :)
07. 07. 2017 15:01
Zajímavá informace, že se to se zeleninou nemá přehánět! Ale asi je to tak. I v zemích, kde roste zelenina na kazdem poličku, ji mají většinou jen jako přílohu k masu.
07. 07. 2017 07:30
Zeleniny mám také více než doporučovaných 400g , jím ji téměř ke každému jídlu...
06. 07. 2017 10:18
Zeleninu mám ráda na jakýkoliv způsob jen jsem dost druhů ještě nevyzkoušená do konce měsíce to chci napravit
06. 07. 2017 09:28
snažím se jíst zeleninu ke každému jídlu, miluji rajčata
06. 07. 2017 07:55
Zeleninu jím ke každému jídlu, kromě sladkých. Máme vlastní zahrádku a letos se nám daří :-)))
05. 07. 2017 22:42
Zeleninu miluji všechnu a to na jakýkoliv způsob. Mám ji kolikrát více než 400g denně. Jím ji ke všem jídlům, kromě sladkých.
05. 07. 2017 21:12
Většinou to není problém, v létě vůbec. Jak píše Lucka v zimě se na to musí víc myslet.
05. 07. 2017 20:37
zeleninu mám ráda, ted v létě je to celkem v pohodě, horší je to v zimě, to na to člověk musí víc myslet...
05. 07. 2017 20:20
Zeleninu mam ráda a tak se snažím ji zařazovat ke každému jídlu.
05. 07. 2017 19:05
Názorné obrázky rozhodně pomohou všem ,kteří se se zeleninou perou a nemají odhad. Naštěstí tento problém nemám, většinou k snídani jako obloha rajče, k obědu zeleninový salát a k večeři okurky, papriky. Někdy i jako zeleninové mlsání.
05. 07. 2017 16:10
V létě není problém sníst tolik zeleniny, ale v zimě je to horší :-)
05. 07. 2017 14:49
Tak jen ta denní pravidelnost mi chybí a také se mi stane, že nemám doma nic moc na výběr - málo nebo dojde, potažmo mám období, kdy vůbec nemám na ni chuť a nemůžu se přinutit ji sníst
05. 07. 2017 14:26
S množstvím zeleniny nemám problém, mám ji ráda na jakýkoliv způsob. Horší to je s pohybem :-)
05. 07. 2017 10:36
Vypadá to jako nic, ale když sním 200 g šopského salátu, tak už jsem docela dost najedená, a celou okurku tedy určitě nedám. Budu si to hlídat, po troškách celý den, kolik to bude dohromady. V létě je to skutečně snazší.
05. 07. 2017 10:28
Dnes jsem se přihlásila do programu. Jdu nakoupit :)
05. 07. 2017 09:57
Přes léto je zelenina v pohodě,tělo si o ni říká samo,horší to je ale v zimě-v podstatě mi zůstávají jen polévky a knedlo vepřo zelo
05. 07. 2017 09:55
Když vidím, že dvě papriky nebo velká okurka mají 400g, tak to možná dám. Ale budu se muset víc snažit
05. 07. 2017 09:33
Na tento měsíc jsem se těšila a už první dny to splnilo moje těšení, naučila jsem se používat cuketu do mého jídelníčku.
05. 07. 2017 09:31
zeleninu plním v pohodě, ted v létě mám spíš problém že jí mám moc
05. 07. 2017 08:59
Zeleninu mám ráda ,takže denní normu hravě splním, letos se mi urodí dost okurek a cuket, tak hurá do toho.

Naši partneři