TOPlist


Mlsat se dá i zdravě

 

 

Pokud se snažíte zhubnout nebo jen zkrátka chcete žít zdravě, možná si myslíte, že mlsání je to první, čeho byste se měli vzdát. Pokud je řeč o klasických koblihách, sušenkách nebo croissantech, máte pravdu, ty by se v jídelníčcích měly objevovat opravdu minimálně, ideálně vůbec. Mlsat se dá ale i zdravě! A my vám v tomto článku ukážeme, jak na to.

Je třeba ale také připomenout, že jednou z hlavních zásad naší metodiky zdravého hubnutí je – žádné zákazy a vyřazování oblíbených jídel! Z našich zkušeností víme, že právě zbytečně přísná omezení vedou tak akorát k neplánovaným vybočením z režimu, výčitkám svědomí a koloběhu přejídání a „dietování“. Proto pokud nějakou třeba i nutričně méně vhodnou potravinu milujete, radši si ji občas v rozumném množství (a především bez výčitek!) dopřejte, věřte, že je to určitě lepší řešení než striktní zákazy.

Jak na zdravé mlsání?

Klasické sladkosti jsou většinou zdrojem velkého množství kalorií, spousty jednoduchých sacharidů, tedy cukrů, i nevhodných tuků. To jsou rizikové živiny, které bychom měli držet ve svých jídelníčcích na uzdě. Podle této logiky si pak mnohdy veškeré mlsání raději zcela zakážeme.

Nicméně tato zažitá představa, tedy že sladkost = spousta cukru + nevhodný tuk, nemusí tak úplně platit. Velmi záleží na tom, jakou sladkost a v jakém množství si dopřejeme.

Není čokoláda jako čokoláda

Například v jednom větším 10gramovém čtverečku 90% čokolády přijmete jen pouhý 1 gram cukru, tělu navíc dodáte významné antioxidanty, vlákninu a další pozitivní látky. Naproti tomu u mléčné čokolády je obsaženo ve stejném množství více než 5 g cukru a v jedné tabulce je to tedy přes 50 g cukru.

     

Podobně i u sušenek, tyčinek a dalších sladkostí je většinou možné vybrat nutričně příznivější variantu. Sledujte údaje na obalu, porovnávejte jednotlivé výrobky mezi sebou a vybírejte ty s lepším složením. A jaké výrobky vybrat?

  • co nejméně cukru
  • co nejméně soli (možná vás překvapí, že i ve sladkých potravinách najdete leckdy poměrně dost soli)
  • co nejméně nasycených mastných kyselin
  • čím více bílkovin, tím lépe (takové výrobky vás více zasytí)
  • co nejvyšší obsah vlákniny (pokud je uveden)
  • co nejjednodušší složení
  • co nejmenší balení (velikost balení většinou předurčuje, kolik toho nakonec sníte).

Myslete na to, že když už mlsáte, tak mlsejte kvalitně. Neplňte se zbytečně prázdnou energií a hlídejte si v celodenním jídelníčku zastoupení rizikových živin.

Velkým pomocníkem vám v tom může být program Sebekoučink, který vše ohlídá za vás.

Mlsejte po domácku

Úplně nejlépe uděláte, když si zdravé mlsání vyrobíte doma. Připravíte si ho podle své chuti, a navíc budete přesně vědět, co obsahuje.

Při přípravě se vždy zamyslete nad kvalitou a množstvím použitých surovin. Pomocí pár jednoduchých změn může být třeba i čokoládový dort ve vašem podání dezertem, který je nejenom nutričně vyvážený a obsahuje prospěšné živiny, ale na kterém si i pochutnáte.

Při domácí přípravě se snažte především snížit množství cukru, zařazovat kvalitní bílkoviny a vhodné tuky, nezapomínat na kvalitní zdroje vlákniny a ideálně vždy doplnit ovoce nebo zeleninu (ano i ze zeleniny je možné připravit plno dobrot, a to i sladkých). 

    

Klasický dort (100 g) = 1750 kJ, B 5 g, T 26 g, S 40 g         Čokoládový dort z cizrny (100 g) = 730 kJ, B 9 g, T 6 g, S 21 g

Recept na čokoládový cizrnový dort (a mnoho dalších receptů a skutečně praktických rad, jak mlsat zdravěji) najdete v e-booku Mlsej zdravě se STOBem.  

Jídlo je nezbytnou součástí našeho života a měli bychom se z něho radovat, nikoli se jím trápit. A proto i mlsání do našeho života rozhodně patří, jděte na to ale zdravě a s rozumem :-)

Hodnocení (40 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

09. 10. 2019 20:32

ekavkova

U mne to většinou jistí ta hořká čokoláda není
bo sušené ovoce.

09. 10. 2019 20:31

LuckaN78

Tak ten cizrnový čokládový dort by mě zajímal....brala bych recept třeba na ukázku...

07. 10. 2019 23:49

Jirina55

Mojí občasnou sladkou mlsací uspokojuje STOB recept na Křupavé musli s mandlemi.

07. 10. 2019 22:38

coumba

e-book mám, jsou v něm moc dobré věci. Mám problém s tím, že nedokážu odolat nabízenému.

07. 10. 2019 21:36

smolicek71

Pro případ chutí na sladké mám doma zásobu sušeného ovoce - fíky nebo švestky...v krajním případě i hořká čokoláda.

07. 10. 2019 16:44

martashi

Peču pravidelně, hlavně pro vnoučátka, ale většinou si dám raději jablko.Občas čtvereček čokolády zobnu, ale velice vyjímečně.Nezakazuji si,ale vždy se snažím vejít do semaforků.

07. 10. 2019 15:02

jesus

dorty, zákusky, oplatky a čokolády nejsou má parketa

07. 10. 2019 12:57

tkoskubova

Děkuji za rady,vím moc dobře,jaké to je si něco zakazovat.Nemusím moc dortílky,ale hořká čokoláda mi moc chutná.A je pravda,že ta vysokoprocentní se nedá sníst na posezení.

07. 10. 2019 12:43

Hanina1

Mlsám doma upečené musli tyčinky, jejichž složení stopro odpovídá zdravé výživě, mám ale také ráda jedny máslové sušenky bez náplně, které obsahují pouze mouku, mléčný tuk, cukr a vejce, sůl, žádné vysloveně nezdravé věci. Když s jednou sušenkou počítám k odpolední svačině dopředu, tak takové smlsnutí považuji za docela vhodné.

07. 10. 2019 07:42

filipova

Moje sestra skvěle peče takže když se u ní ocitnu v sobotu neodolám ale většinou s tím počítám a mám to místo oběda. Jinak doma nesmím mít nic sladkého v zásobě.

07. 10. 2019 05:56

babicka Eva

Snažím se mlsat rozumně, při domácím pečení snižuji cukr. Rady v e-booku se budou určitě hodit.

07. 10. 2019 04:55

ajanka

Tohle už mám zvládnuté, když už něco peču, tak je tam méně cukru, bílou mouku nahradím celozrnnou, atd.... Teď jsem například upekla zdravé muffiny z celozrnné mouky a bez přidaného cukru. Sladkost dodala jablíčka :-).

17. 11. 2018 20:19

ekavkova

Sladké jídlo si většinou jen ochutnám nebo rozdělíme s partnerem.
Sušenky s náplní nekupuji.

13. 11. 2018 17:14

zdenalan

Ten cizrnový láká.

13. 11. 2018 13:14

LuckaN78

díky za připomenutí

13. 11. 2018 05:59

dasa67

Velmi se mi líbí Váš přístup, který vystihuje ten poslední tučný odstavec. Snažím se podle něj řídit a i když si úplně nehlídám, jaké má moje jídlo kalorické hodnoty a občas si něco sladkého dám, daří se mi váhu udržovat právě díky tomu, že nic nepřeháním.

12. 11. 2018 23:06

sifaka

Lidičky, postrádám svůj rozum:-(……nemáte ho někdo?:-/

12. 11. 2018 21:36

bessi

Cukr se snažím omezit, takže semínkový koláč, který miluju, osladím přesnídávkou bez cukru a max. lžíci medu nebo banánem.

12. 11. 2018 21:04

tmavovlaska

Taky se snažím omezit cukr a zákusky si dát méně kalorické, třeba laskonku, žloutkový věneček nebo ovocný řez a aby to nebylo často.

12. 11. 2018 19:54

nevzdavatse

Poslední, tučně vytištěný odstavec mluví za vše. Přesně tak to chápu :-).

12. 11. 2018 18:56

ajanka

Těchto rad využívám :-). Běžný recept upravuji , snižuji množství cukru, nebo peču úplně bez cukru třeba jogurtový závin s jablky. Recept je úplně bez cukru a jablka nepřislazuji, bechávám he přirozeně sladké. Pecu i z luštěnin a třeba palačinky na oběd jsem dělala částečným nahrazením mouky uvařenou červenou čočkou- rozmixovanou. Byly skvělé :-) a vůbec to nebylo poznat. Už jsem zkoušela dělat z cizrny a brownies taktéž....

12. 11. 2018 18:26

HankaCh

Podle výše uvedených rad se snažím držet už dlouho. Snažím se omezovat cukr, sladká "buchta" se dá osladit třeba jen banánem. Mléčnou čokoládu jsem ochutnala nedávno po dlouhé době a vůbec jsem ji nemohla spolknout jak mě to přeslazené polně pálilo. Letos jsem nadělala spoustu povidel - švestková, hrušková a jablková - úplně bez cukru a jsou skvělá do tvarohu, jogurtu na různé placky.

12. 11. 2018 17:47

Hanakomo

Cizrnu poslední dobou mám moc ráda. Dortík by mě nenapadl. Určitě zkusím

12. 11. 2018 15:29

Niraska

Díky za užitečné info. Jak píší dámy níže, co není doma, to nesním. Ale když už to doma je, tak si to mlsání naplánuji tak, aby to co nejmíň "bolelo", abych si to nemusela vyčítat :-)

12. 11. 2018 10:27

filipova

ten dortík vypadá skvěle, díky za nové info, já si nesmím domů nic kupovat jak říká Jiřina co nemám doma nesním. Občas si dám v naší nové pekárně latté bez cukru nebo capuccino, zákusky už tam naštěstí odpo moc nemívaj tak mě to nesvádí

12. 11. 2018 08:37

klosa

Dortík cizrnový vypadá skvěle , doufám ,že bude i tak dobrý.

12. 11. 2018 08:23

Masa55

Moc děkuji za nápady, určitě se podívám do E- booku.

12. 11. 2018 08:07

Veve12

Moc zajímavé informace. Cizrnový dortík vypadá skvěle a určitě i tak chutná :-)

12. 11. 2018 07:54

coumba

Ten cizrnový dortík vypadá luxusně. E-book si určitě pořídím.

12. 11. 2018 06:48

tkoskubova

Děkuji za přïnosné informace.

12. 11. 2018 05:13

babicka Eva

Už se těším na nový e-book a hned vyzkouším cizrnový dort.

12. 11. 2018 04:50

Jirina55

Já už jsem to na sebe prozradila. Pokud mlsám, dám si mlsku bez výčitek. Čokoládu nemusím a dorty taky ne. A mou velkou neřest - brambůrky - tady platí nekoupím - nesním. A pokud je koupím tak opravdu nejmenší možné balení. U nás jsou k dostání špaldové placky a ty je v mém případě dokáží nahradit.

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma