TOPlist
Sledujte nás:

Nebezpečí vlákniny - zkušenost nutriční terapeutky

Zpět
 

Bc. Andrea Jakešová

Vláknina je bezpochyby důležitou složkou naší stravy, nicméně i u vlákniny platí, že všeho by mělo být s mírou a nic se nemá přehánět.

Řada z nás ví, což jste se mohli dočíst i v tomto článku, že nadbytek vlákniny může způsobit nepříjemné nadýmání, zácpu a může snižovat vstřebávání některých živin, s tím vším jsem také byla seznámena během studia nutriční terapie. Nadýmání je ale často vnímáno jako celkem běžná součást života a snížené vstřebávání živin nebolí, proto často není nadbytek vlákniny vnímán jako nějaký velký problém. Ono to ale opravdu závažné být může a sama jsem se o tom přesvědčila v praxi, po nástupu do nemocnice.

Věřte mi, že mě samotnou to šokovalo a chvíli jsem podezřívala zbytek zdravotnického personálu, že mě snad zkouší. Viděla jsem totiž případ, kdy v důsledku předávkování vlákninou došlo až ke střevní neprůchodnosti, kterou bylo nutno řešit chirurgicky. Samozřejmě nešlo o přejedení se zeleninovým salátem, ale o opravdu extrémní případ, kdy se jídelníček dotyčného skládal v podstatě jen z otrub, klíčků a vlákniny ve formě suplementů, doplněné nedostatečným pitným režimem. Dopadlo to příliš tuhou a objemnou stolicí, která se jednoduše řečeno zasekla ve střevě, což vyžadovalo chirurgický zákrok. Kromě toho, že operace střev není nic příjemného, po zákroku následuje také delší období diety s omezením vlákniny, a to je pro pacienta, který je zvyklý se živit převážně otrubami, opravdová pohroma. Živě si pamatuji tu hrůzu v očích a upřímnou větu mým směrem: „Ale sestřičko, jak jsem k tomu přišel, vždyť já se přeci stravuju zdravě!"

Nerada bych vás tímto vyděsila a varovala před konzumací vlákniny, naopak! Pokud vám to zdravotní stav dovoluje, dbejte na dostatek vlákniny ve svém jídelníčku a nemějte strach, že by vám  něco takto závažného reálně hrozilo. To hlavní, co jsem si z této zkušenosti odnesla a doufám, že si odnesete i vy, je to, že strava by měla být vždycky pestrá, vyvážená a žádný extrém není správný. Ani když jde o vlákninu.

Hodnocení (52 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

27. 04. 2017 21:31
No to je hrůza....ale pro mě potvrzení toho, že pokud si přidávám vlákninu v kapslích, i přes vzorný pitný režim si přivodím zácpu. Takže raději lépe sestavit jídelníček a nic nepřehánět.
27. 04. 2017 21:04
Prostě nic se nemá přehánět.
27. 04. 2017 13:14
Zlata stredni cesta
27. 04. 2017 01:57
Jako se vším - nic se nemá přehánět.
26. 04. 2017 13:39
Také znám více lidí, kteří se extrémní "zdravou stravou" dopracovali k vážným zdravotním problémům. Je třeba být vždy opatrný a i zdravé jíst s mírou - to jsem si z toho vzala :-)
26. 04. 2017 13:31
Andri, moc děkuji za doplnění mého článku. Četla jsem i o zácpách vyžadujících chirurgické zákroky, ale nechtěla jsem je raději zmiňovat, abych, jak píšete, čtenáře neodradila od konzumace vlákniny. Z praxe (redukční kurzy STOB) mohu jen potvrdit dnešní trend, kdy je příjem vlákniny v jídelníčcích opravdu okolo 10 - 15g. Naštěstí máme šikovnou (nejen) Hanku a můžeme si všichni obsah vlákniny kontrolovat a hlídat na sebekoučinku, abychom našly tu zlatou střední. Ale pravdou také je, že po měsíci vlákniny mi některé klientky hlásí že je ta vláknina pěkně prohání, že budou muset ubrat...:-) Čili i Vám držím pěsti, ať si tu zlatou střední najdete v pohodě a bez extrémů na jednu i druhou stranu..:-).
26. 04. 2017 10:58
pestrá strava je prostě základ, i když s tím mám pořád problém
26. 04. 2017 10:17
taky jsem pocítila zácpu, když jsem začala užívat psylium a nevěděla jsem to co už vím teď během měsíce vlákniny...děkuji i za tento článek¨ :-)
26. 04. 2017 09:46
jak se říká vše s mírou střídmost ve všem
26. 04. 2017 09:46
Já se nedostanu ani na doporučené množství vlákniny, tak mi naštěstí nic podobného nehrozí. Jak je vidět v tomto článku, nic se nemá přehánět.
26. 04. 2017 08:38
Nic se nemá přehánět.
26. 04. 2017 07:34
V seniorském věku - tom mém už - je vláknina vítána, samodřejmě s rozumem, je to ale někdy boj si ji dát - chtě zažité jsou někdy mršky
25. 04. 2017 20:41
přesně tak,všeho s mírou
25. 04. 2017 20:37
Tak to je síla, nic se nemá přehánět
25. 04. 2017 16:42
To ukazuje ,že všeho moc škodí.
25. 04. 2017 15:55
Každý si musí rozmyslet, jak nakládat s množstvím vlákniny, aby dodržel pravidlo zdravé výživy.
25. 04. 2017 15:28
tak to jsem ještě neslyšela, díky za info.
25. 04. 2017 14:11
Zajímavá informace
25. 04. 2017 13:36
Jako u ostatních věcí palatí: Všeho s mírou. A dodržovat pitný režim. :-)
25. 04. 2017 11:41
Pamatuju se, že když jsem si loni koncem léta koupila otruby a jablečnou vlákninu, protože podle semaforků jsem měla chronický "podbytek" vlákniny a syn, studující potravinářství, ty dva pytlíčky zahlédl na stole, jen se mu protočily panenky a upřímně se vyděsil, načež mě začal nabádat, ať to s tou zdravou výživou nepřeháním. Když jsem prohlásila, že si chci vzít tak jednu lžíi do salátu nebo do jogurtu, když mi bude semaforek hlásit nedostatek vlákniny, zřetelně se mu ulevilo. Prý zná spolužačky, které jsou schopné tohle množství sníst během deseti dnů. Když jsem mu teď v březnu oznamovala, že jsem dodělala ten pytlík otrub a jdu si koupit nový, už se jen smál.
25. 04. 2017 11:32
To je překvapivá informace.
25. 04. 2017 11:02
Tak, tak všeho s mírou a také dostatečný pitný režim je moc důležitý !
25. 04. 2017 10:59
Sama jsem se o tom přesvědčila na vlastní kůži - při konzumaci Lepicolu 2x denně ( doporučené dávkování na krabičce !) jsem dostala zácpu jako hrom - i při dodržování pitného režimu. Neuvědomila jsem si totiž, že zároveň jím hodně zeleniny i ovoce
25. 04. 2017 10:36
Také jsem slyšela případ,že dcera mé známé měla ucpané střevo semínky,udělala se jí v záhybu střeva koule která se nabalovala až ucpala střevo,operovali ji a dnes si dává pozor hlavně na tekutiny,málo pila...je dobře že jste tady na to upozornila...díky
25. 04. 2017 09:04
OK, děkuji za upozornění, budu si to pamatovat.
25. 04. 2017 08:09
vlákniny mívám 20-25 g víc nedám, opět se osvědčilo všeho s mírou

Naši partneři