TOPlist


Proč by měly být luštěniny pravidelnou součástí našich jídelníčků?

 

Možná vás napadne, co by vám konzumace luštěnin kromě nadmutého břicha, které, jak se později dozvíte, nemusí být rozhodně nutným následkem, mohla přinést? A jak je možné, že této pro někoho možná zcela okrajové potravině věnujeme celý náš tematický měsíc?

Důvodů k tomu máme mnoho! Luštěniny jsou totiž zdrojem kvalitních rostlinných bílkovin, vlákniny, některých vitaminů, minerálních látek a řady biologicky aktivních látek, které pomáhají v prevenci civilizačních onemocnění. Výhodou luštěnin je také jejich nízký glykemický index. Nevychýlí nám tolik hladinu cukru v krvi a i delší dobu po konzumaci luštěnin se cítíme být sytí.

 

Jak jsou na tom luštěniny, co se týče jednotlivých živin?

Luštěniny jsou dobrým zdrojem bílkovin (20–25 %, sója až 40 %). Jejich výživová hodnota je vyšší než u obilovin, i když také patří mezi neplnohodnotné bílkoviny. 

Největší část luštěnin tvoří sacharidy (obsah do 60 %), které jsou tvořeny převážně škrobem. Na rozdíl od obilovin obsahují luštěniny ve větším množství (až 10 %) nestravitelné oligosacharidy (alfa-galaktosidy), které způsobují nadýmání, kvůli kterému se mnozí z nás bojí luštěniny do svého jídelníčku zařazovat. Obsah těchto látek lze však vhodnou úpravou výrazně snížit. Některé základní pomůcky, jak toho dosáhnout, naleznete již v tomto článku. Postupně vám však budeme přinášet více tipů.

Co se týče tuku, je jeho obsah v luštěninách, pouze s výjimkou  sóji (20 %), nízký a pohybuje se jen okolo 1 - 3 %. Mirně vyšší obsah tuku má cizrna (5 %). Tuk obsažený v luštěninách má příznivé složení, a to díky vhodným mastným kyselinám a dalším látkám, které se v luštěninách, zejména v sójových bobech, vyskytují společně s tuky (např. fosfolipid lecitin nebo rostlinné steroly).

V luštěninách nalezneme i vitaminy, zejména vitaminy skupiny B, přičemž sója je také významným zdrojem vitaminu E. Dalším pozitivem luštěniny je fakt, že jsou bohaté na vlákninu. Jsou také zdrojem minerálních látek, které jsou však hůře využitelné.

Jako téměř vše, i luštěniny mají kromě své "líce" i pomyslný "rub". Touto jejich odvrácenou stranou je skutečnost, že kromě pozitivně působících látek obsahují luštěniny i řadu antinutričních a přírodních toxických látek. Nejhůře jsou na tom v tomto směru sójové boby, ale škodlivé látky mohou obsahovat i některé druhy fazolí.

Rozhodně to ale neznamená, že byste měli mít z luštěnin strach a raději je nezařazovat do jídelníčku vůbec! Většinu těchto látek lze totiž vhodným technologickým postupem, zejména dobrou tepelnou úpravou, úplně nebo částečně eliminovat. Navíc pokud nebudete pokrmy z luštěnin konzumovat denně takzvaně po kilech, určitě vám nehrozí žádné nebezpečí.

Zkrátka a dobře i zde se vyplatí vzpomenout si na pravidlo: „Všeho s mírou!“

A pokud byste se rádi o nutričních přínosech luštěnin dozvěděli ještě více, podrobněji se jimi zabýváme v následujícím článku.

 

Hodnocení (80 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

28. 04. 2017 10:39

BigGold7

hned zítra uvařím fazole :)

26. 02. 2017 19:48

marikabak

Luštěniny mám moc ráda, ale musím vyzkoušet i něco nového. Ještě neznám fazoli mungo.

09. 02. 2017 16:28

RuzaD

červenou cocku mam rada, hlavne proto, ze se nemusi namáčet.

08. 02. 2017 22:17

Dadag

mohla bych luštěniny každý den,Výborná je červená čočka.

08. 02. 2017 15:54

rupok54

U nás jsou luštěniny oblíbené ale vařím jen hrášek, fazoli a čočku. Někdy cizrnovou polévku. Je co zlepšovat. :-)

08. 02. 2017 13:29

hausnerovas

u nás také když už tak vítězí čočka. Tak musím vyzkoušet také něco nového.

08. 02. 2017 13:25

Kumpi

Skvěle. Béčka mám od mala nedostatek a luštěniny mi chutnají, tak je víc zařadím do jídelníčku. :-)

08. 02. 2017 10:00

JARI59

Ten B vitamín -to je pro mě výhoda v luštěninách, mám celkem dost stresu

07. 02. 2017 19:05

PIMPULE

Luštěniny mám ráda,děkuji za článek zase vím něco víc.

07. 02. 2017 16:29

maja2

Určitě zařadím luštěniny častěji do jídelníčku :o))

07. 02. 2017 16:09

IRENA73

Přesně tak "všeho s mírou"

07. 02. 2017 12:26

Hkonecna

Škoda, že v sobě luštěniny mají tolik sacharidů... :(

07. 02. 2017 09:53

Csudla

Nakoupila jsem si ve zdravé výživě druhy luštěnin, které jsem ještě nezkoušela a teď jen uvařit tak, aby se dalo pozřít :-)))

07. 02. 2017 09:51

Masa55

Ani jsem nevěděla, že luštěniny mají tolik vitaminu B...

07. 02. 2017 09:09

dolevina

taky bych mohla luštěniny každý den, buď jako přílohu, polévku nebo nastudeno do salátu. Výborná je červená čočka.

07. 02. 2017 09:03

Medvedice3

Luštěniny bych mohla každý den, i když čočka ve školní jídelně nebyla téměř k pozření - pamatujete? :-), ale všeho s mírou, jak je v článku, jednou týdně určitě, někdy dvakrát. Hraji si s barevností - žlutý a zelený hrách v jednom jídle ,i když je to náročnější na přípravu.

07. 02. 2017 08:02

coumba

Další zajímavý článek.

06. 02. 2017 23:56

sifaka

To jsem tedy zvědav, co se tady dozvím.Pořád jsem na vážkách-zda je vůbec správné mazat si luštěninové pomazánky na pečivo, když mají samy v sobě spoustu sacharidů.Pak bych nevybrala zatáčku před semaforky.Nedovedu si představit, že bych si je měla namazat třeba na papriku :-o

06. 02. 2017 22:35

Hanuja

Luštěninové pomazánky si dost často maži na chléb k snídani.

06. 02. 2017 22:13

ina49

Mám ráda červenou čočku,cizrnu,hrách i fazole.

06. 02. 2017 20:57

LuckaN78

mám ráda čočku a miluju naklíčené mungo

06. 02. 2017 20:43

ilona Divisova

luštěniny mohu,cizrnu -humus přímo miluji,červenou čočku taky,jako vegan si opravdu luštěnin užívám

06. 02. 2017 20:10

bohuminska

Nejraději mám cizrnu, v poslední době červenou čočku. Už se těším na zajímavé recepty.

06. 02. 2017 20:06

twigg

Mám ráda sojovou polévku, ale ne často.

06. 02. 2017 20:01

vetty

Z luštěnin mám ráda čočku na jakýkoliv způsob,cizrnovou pomazánku a v poslední době i fazole. Přesto luštěniny nevařím moc často. Polepším se. Děkuji za článek

06. 02. 2017 19:26

lekin

Já jím zatím pouze čočku.

06. 02. 2017 19:00

sladka paja

Z luštěnin mám nejradši cizrnu

06. 02. 2017 18:36

Dadag

Osobně mám luštěniny moc ráda, ale častěji než 2* týdně je nevařím

06. 02. 2017 18:15

bessi

Z luštěnin si dávám čočku, hrách a cizrnu a musí být rozmixovaná. Jinak jsou veeeelkééé problémy . Zkoušela jsem je proplachovat a namáčet, ale bylo to na nic :-( Už se těším, co se tento měsíc dozvím nového

06. 02. 2017 16:29

chobotek17

Luštěniny moc často neděláme, ale polepšíme se

06. 02. 2017 15:45

Ala787

Vždy mě překvapilo, že je soja tak trochu nesprávná. A moje dcera mi vyčítá, že jí dávám málo tofu (18 let).

06. 02. 2017 15:42

Slonik71

Zajímavý článek

06. 02. 2017 15:25

1a234

Liduska - také jsemo soje nečetla nic pěkného.

06. 02. 2017 15:14

Niraska

Luštěniny mám ráda, jen je nejím tak často, jak bych měla. Polepším se :-)

06. 02. 2017 13:29

Pbyrtusova

Luštěniny namáčím (a proplachuji) i několik dnů. Pak uvařím. Tím se nejen sníží následná plynatost, ale zvýší se i jejich nutriční pozitiva ;-)

06. 02. 2017 12:50

madridacka

To mě nevadí si něco zopakovat. Opakování je matka moudrosti.

06. 02. 2017 12:42

Hanka Malkova

hajekrad: Ano, máte pravdu, že článek je hodně podobný a právě tam byla snaha o koordinaci :) Ten druhý článek jde více do hloubky, takže jen rozvíjí tento článek, abychom zbytečně nezahlcovali odbornými pojmy, což by možná někoho mohlo odradit :)

06. 02. 2017 12:25

tkoskubova

Ráda je jím,ale neznám mnoho receptů,tak uvítám náměty na zpracování.

06. 02. 2017 12:21

hajekrad

Je to skoro stejný článek jako článek Nutriční složení luštěnin od Ing. Málkové. Možná by to chtělo trochu koordinace. Ale nijak se nestěžuji, zaplať pánbůh ze tyto zdravé měsíce.

06. 02. 2017 09:59

evinka49

Ach jo,to mě čeká pěkná dřina naučit se jíst luštěniny :-))

06. 02. 2017 09:29

Nittae

Sóji jsem stále nepřišla na chuť.

06. 02. 2017 09:15

Liduska

Při přednášce na u3v jsem se o sóje např. dozvěděla, že pro nás není až tak vhodná (nedá se u nás pěstovat), obsahuje neplnohodnotné bílkoviny, které se stávají plnohodnotnými až ve spojení s obilovinami, alergeny vznikají při pražení (oříšky), sojanéza je dobrá náhrada za majonézy. To je jen krátký výčet. Myslím si, že negativa převažují. Sama dávám přednost čočce, cizrně, fazolím, hrachu.

06. 02. 2017 09:03

Kamca007

Ohledně sóji mám smíšené pocity...nevím proč...možná, že dneska když si nepřečtu obsah párků, dostanu sojové párky :))). A zjistila jsem, že na sóju je dost alergiků, třeba se někdo v článcích rozepíše o tom, proč to tak je.

06. 02. 2017 08:31

babicka Eva

Vařím všechny druhy luštěnin, nejraději mám cizrnu.

06. 02. 2017 08:22

dagmarhruska

Já varím dost casto cocku. A mám ráda i fazolovou a hrachovou polévku. Ale jinak se také musím ucit, cizrnu jsem jeste nedelala, ale vyzkousím:-)

06. 02. 2017 08:17

Fila Byla

Netušila jsem, že se právě sója v tolika ohledech liší. Mám ji moc ráda, často děláme TOFU na několik způsobů, ale dřív jsme si ji doma jen tak vařili a jedli vařenou, bez jiných úprav. Cizrnu jsem si oblíbila teprve nedávno. Čočku mám ráda, ale ne na kyselo ;-) Jsem ráda, že nemám na luštěniny alergii jako jeden můj kamarád.

06. 02. 2017 08:10

Masa55

Jsem na tom stejně, mám se co učit

06. 02. 2017 06:37

filipova

doufám že se tu naučím konzumovat i jiné luštěniny než je hrách a čočka

06. 02. 2017 06:11

ajanka

Luštěniny využívám docela často, nyní jsme si oblíbili i cizrnu, ze které jsem dlouhou dobu měla obavy, jak ji rodina přijme :-).

06. 02. 2017 04:51

Hanka98

Luštěniny jím, protože je mám ráda. Také proto, že obsahují vysoké % rostlinných bílkovin a některé druhy (hrách, fazole) si pěstuji sama. Především hrášek je můj favorit. :-)

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma