TOPlist
Sledujte nás:

Proč máme chutě na sladké?

Zpět
 

Ing. Hana Málková

Sladkosti do jídelníčku většiny z nás patří. Obliba sladké chuti je vrozená a jen opravdu malá část populace má to štěstí, že jim sladké vůbec nic neříká. Chuti na sladké se dá ale často předejít a každodenní mlsání trochu omezit. Jak na to, si řekneme v tomto článku. Pokud však sladkosti milujeme, nemá smysl si je zcela odpírat, a to ani pokud se třeba zrovna snažíme zhubnout.


Co způsobuje chutě na sladké a jak to řešit?

Chuť na sladké může být dána fyziologicky, a to v případě, že náš jídelníček není vyvážený, vybíráme si nevhodné potraviny, a nebo jíme nepravidelně.

Nepravidelný režim

Pokud celý den téměř nejíme, organismus je vyhladovělý a večer nám to dá řádně najevo. Určitě to znáte, přijdete domů po celém dni, kdy jste se nestíhali pořádně najíst, a sníte vše, co vám přijde pod ruku. Pokud budete jíst pravidelně a nebudete žádné jídlo vynechávat, měly by takovéto chutě na sladké odeznít. Bude vám pak stačit běžná večeře, po které už žádné mlsání nebudete potřebovat. 

Nevhodná skladba jídelníčku

Kromě pravidelného režimu je důležitá i správná skladba jídelníčku. Měli byste se vyvarovat zejména potravinám s vysokým glykemickým indexem, které rozhoupou hladinu cukru v krvi a brzy po jejich konzumaci bude následovat opět hlad a nejčastěji sáhnete právě po sladkém.

Pozor na potraviny s vysokým glykemickým indexem, které vám rozhoupou hladinu cukru v krvi a budete mít po nich brzy hlad. To "umí" především potraviny s nadbytkem jednoduchých sacharidů, tedy cukrů. Sladké tedy paradoxně podporuje další chutě na sladké.

 

Častou chybou je také vynechávání sacharidů či velmi nízký energetický příjem. Tělu zkrátka bude energie chybět a bude se o ni hlásit, a to právě v podobě chutí na sladké.


Často je na vině spíše psychika

I když je náš jídelníček perfektně vyvážený, neznamená to, že se nás mlsání netýká. Velmi často má jedení sladkostí příčinu spíše psychického rázu, kdy sladkosti jíme jen ze zvyku, nudy nebo fungují jako řešení stresu.

Nevhodné návyky

Často je na vině mlsání pouhý návyk. Uvaříme si kafe a automaticky saháme po sušence či zákusku, po obědě musí následovat dezert a k filmu patří tabulka čokolády. Jedná se o tzv. klasické podmiňování, kdy jsme se naučili na různé spouštěče (např. zapnutí televize) reagovat jídlem.

Ale tak jako jsme si návyk za nějakou dobu zažili, je možné ho i postupnými krůčky odbourat. Nesnažte se však měnit vše naráz, to většinou vydržíte jen krátkodobě a k nevhodnému návyku se po čase opět vrátíte. Proto postupujte raději pomaleji, sice vás čeká delší cesta, ale tyto malé úspěchy povedou k trvalé změně.

Zvykli jste si dát si vždy ke kávě i nějaký ten zákusek? Při hubnutí je potřeba si uvědomit, jaké nevhodné návyky mám, a postupně pracovat na jejich změně. Cílem může být v tomto případě třeba to, že si ke kávě přestanete dávat celý zákusek, ale vyměníte ho například za kousek víceprocentní čokolády.

 

Vnitřní podněty

Situací, které řešíme konzumací sladkostí je celá řada. Klasicky se jedná o stresové situace, které mohou být vyvolané různými okolnostmi. Může to být důležitá pracovní schůzka, pracovní pohovor, zkouška nebo i naprosto banální záležitost, která je nám z nějakého důvodu nepříjemná. Sladkosti jsou rychlým prostředkem, jak ve svém těle vyvolat na chvíli blažený pocit a slast. Bohužel, jak je tato cesta rychlá a jednoduchá, tak je i dost krátkozraká. Stresová situace nastane znovu a znovu a jediným únikem, který umíme, je sáhnout po sladkém.

Sladkosti milujeme a zároveň si je často odpíráme. Tím se dostáváme opět do stresu, který zajídáme sladkým, a tak to jde stále dokola.


>> Trápí vás "emoční jedení"? Nahlédněte do e-booku od zakladatelky STOBu Ivy Málkové. <<


Oproti stresovým situacím můžeme postavit naopak příjemné chvilky a pohodové okamžiky, které si ještě umocňujeme dobrým jídlem. Může to být večerní pohoda u televize, setkání s kamarádkou, chvilka čtení oblíbené knížky. I k těmto situacím často konzumujeme nějakou sladkou dobrotu, ale proč vlastně? Není naše tělo už dost spokojené? Zase se ve většině případů jedná o pouhý zvyk, který není nezvratný. Zkuste příště radši s kamarádkou vyrazit do divadla nebo ještě lépe na procházku nebo nějaký sport.

Vnější toxické prostředí

V dnešní době nás obklopuje prostředí, které neustále láká něco konzumovat. Už když ráno vyrazíte do práce a procházíte kolem pekárny, ze které se line vůně čerstvě upečených koláčků, kdo by odolal? V kavárně dostanete ke kávě sušenku, kterou bezmyšlenkovitě sníte, přece ji tam nenecháte. Snažte se těmto podnětům nepodléhat, v první řadě je odhalte, uvědomte si je a pak se postupně učte jim odolávat. Trénujte vědomé jedení a nejezte bezmyšlenkovitě vše, co vám je nabídnuto.

 

Žijeme ve světě, kde máme neustále na očích různá "lákadla". Stačí projít kolem pekárny či zmrzlinárny. Naštěstí se tato lákadla můžeme naučit zvládat. Podrobný návod najdete například v tomto článku na stob.cz.

Sladkosti není třeba vylučovat

Jste-li milovníky sladkého, občas si ho plánovaně bez výčitek dopřejte a pomalu ho vychutnejte. Je to určitě lepší volba, než si ho zcela zakazovat. Snažte se však sníst jen menší množství a zbytečně se nepřejídat. Vybírejte si kvalitní výrobky, které si opravdu vychutnáte.

Snažte se vždy vyhnout bezmyšlenkovitému snědení něčeho, co vám ve výsledku ani nepřineslo žádný požitek. Zkuste jíst opravdu vědomě, pomalu a soustřeďte se na chuť jídla.

A především si uvědomte, že vám stačí jen malé množství. První sousta jsou vždy ta nejlepší, další už jsou jen setrvačnost, po chvíli často následována pocity viny a těžkostí v žaludku.  


Mlsat se dá i zdravě - nahlédněte do e-booku od STOBu

Pokud stále hledáte cestu, jak si užívat sladkých chutí a přitom nepřibírat, nahlédněte do e-booku Mlsej zdravě se STOBem. Najdete v něm desítky zdravých sladkých receptů s pečlivě propočítanými výživovými hodnotami, které se hravě vejdou i do redukčního jídelníčku. 

>> Stáhněte si e-book a pečte a mlsejte zdravě. <<

Hodnocení (57 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

30. 06. 2017 07:12
Do těhotenství jsm sladké moc nemusela, bohužel ale chutě z těhotenství mezmizely ani porodem :-(
16. 06. 2017 22:19
Nejlepší motivace jsou semaforky-ten pocit když svítí většina zeleně! Pak se plánovitě za den dva odměním třeba lattéčkem a tvarohovým koláčkem k snídani,bez výčitek,a stejně si pak ještě doplánuji jídelníček do zelena :-) prostě odměňovat se člověk musí
08. 06. 2017 13:06
Včera jsem při nákupu pečiva v mnichovské pekárně odolala jahodovému dortíku, který jsem si až doposud kupovala k odpolední káva. A ani to moc nebolelo. Je jen potřeba si to v ten daný moment uvědomit a domyslet pozdější následky.
07. 06. 2017 07:35
Ach to sladké potěšení "zákusky",v hlavě to mám že bych neměla ,ale jakmile se naskytne přiležitost tak se neudržím -:(( a to jím v pravidelných intervalech a jídelníček si myslím mám celkem vyvážený . Tak kde je ten zakopaný pes
06. 06. 2017 22:34
Všechny poučky jsou u mně k ničemu. Jsem jako feťák nebo alkoholik - když si zobnu sladkého, už v tom zase jedu a naplno. Sladké u mě spouští řetězovou reakci, která nejde zastavit. A řeči o jedné kostičce čokolády k uspokojení chutí jsou mi k smíchu - odpusťte mi mou upřímnost. Nefunguje to.
06. 06. 2017 22:01
Peču každý víkend ale snažím se péct zdravě
06. 06. 2017 21:11
ACH TY SLADKOSTI!!!
06. 06. 2017 20:55
Ach ouvej ... vše zní tak dobře a jednoduše, jenže přes den nestíhám pořádně jíst a večer ... dnes proběhla čokoládička, naštěstí ne mléčná.
06. 06. 2017 12:28
Tak nyní mám problém, když manžel donese zákusky, ale nechci si 1x za týden je vyčítat, právě kvůli psychice, snad zvládnu ubrat jinde
06. 06. 2017 08:12
Jak je to jednoduché teoreticky, ale strašně těžké večer u televize.. :o))
05. 06. 2017 22:11
S tím má problém syn, k hezkému filmu patří brambůrky.
05. 06. 2017 22:04
Sladké mám moc ráda, ale snažím si je dopřávat dopoledne a po obědě už po nich nesáhnout.
05. 06. 2017 21:57
tak u mě je to hlavně ze zvyku a občas psychika...snažím se s tím bojovat, ale ne vždy se daří
05. 06. 2017 21:20
Od začátku roku jsem si zřejmě odvykla jíst čokoládu.Stále ve špajzu jednu máma zjišťuju, že kdybych ji chtěla jednou otevřít-nebylo by to s chutí.Tak zatím odpočívá v pokoji...........teda né, ve špajzu:-))
Jenže to stačit nebude, protože začne období zmrzlin a ovoce...
05. 06. 2017 20:38
Pořád na sobě makám, abych do sebe zbytečně necpala sladkosti a podobné nesmysly.
05. 06. 2017 20:24
sladké často nejím a když tak spíš dopoledne ovoce, večer občas kousek
čokolády s vyšším obsahem kakaa. O víkendu někdy koláč nebo buchtu
05. 06. 2017 20:11
Ano, ano. Je to setrvačnost a potom pocit viny a těžkosti v žaludku, když zbodnu 2 Snicker tyčinky.Budu se to snažit odbourat.
05. 06. 2017 19:59
Nejvíce ujíždím na sladkém o víkendu. Už několik let špatně a hlavně málo spím a o víkendu jsem už dost unavená a nedokážu fungovat bez sladkého, které si dám ráno nebo dopoledne.
05. 06. 2017 19:40
je pravda, že horší to bylo v zaměstnání, teď v důchodu to zvládám lépe.
05. 06. 2017 17:40
Naučila jsem se sníst vždycky jen kousek (u čokolády čtvereček, u buchty či dortu minikousek),pro chuť to stačí. Jen jablka nezvládám i když se snažím, nakrájím ho na kousky beru kousky po jednom, dokonce si dám misku až na druhý konec místnosti a pro každý kousek si musím dojít, ale nepřeperu to.
05. 06. 2017 14:30
mám ráda hořkou čokoládu s ořechy na tom ujíždím
05. 06. 2017 14:12
Teoreticky jsem na tom dobře, ale občas v praxi ujíždím. Alespoň si to už nevyčítám jako dřív a pak o to víc máknu. :-)
05. 06. 2017 13:29
Zrovna v neděli jsem měla slabou chvilku a szmlsala jsem, co jsem mohla :(
05. 06. 2017 12:49
Ráno ke kávě si dávám 4 kousky sušenky a někdy kousek 85% čokolády. Ke kafíčku ráno sladký prostě musím ;-)
05. 06. 2017 12:19
Občas si dám kousek čokolády, a musím se přiznat že jsem měla po hodně dlouhé době měla v sobotu kousek cheesecake s ovocem ( tchýni jsem odmítnout nemohla).
05. 06. 2017 11:32
Bez sladkého a bez pečiva by hubnutí šlo samo :-)
05. 06. 2017 11:06
Také se mi to stává,a to dost často,že si dávám sladké ve velkém množství.
05. 06. 2017 10:50
Také mne zaujala ty slova,že první sousta jsou nejlepší:).Nejen,že ráda mlsám,navíc někdy neznám pravou míru a doslova se přecpu.U mne záleží dost na psychice.
05. 06. 2017 09:21
vědomé jedení se í líbí, to zkusím trénovat :-)
05. 06. 2017 08:43
Jojo teorie jasná - praxe ůpokulhává
05. 06. 2017 08:39
V podstatě to všechno vím a je mi to jasné, ale zlomit zažité zvyklosti jdou těžko. Pracuji na sobě.
05. 06. 2017 08:08
já mám též 70% čokoládu a nic jiného se u mě ve špajzu nenajde, protože kdyby to tam bylo sním to
05. 06. 2017 07:53
Už v tom mám jasno, jsem pes:-) Třeba mi tento měsíc trošku pomůže v mém boji proti sladkému. Nabízeného panáka, nebo řízek jsem schopná odmítnout, ale kousek čokolády - nikdy!
05. 06. 2017 07:43
Většinou kupuji dobrou hořkou čokoládu (třeba s kousky malin, jahod, ...), občas si však pochutnám i na mléčné či bílé čokoládě.
05. 06. 2017 07:42
Sladké si dám jen občas :-)
05. 06. 2017 07:05
Zaujala mně poslední věta, že první sousta jsou ty nejlepší .......budu na tom pracovat (nemám na mysli v případě sladkého - to patřím k menšině, která sladké nemá ráda) mám slabiny jinde.
05. 06. 2017 06:26
Občas si dám kousek kvalitní hořké čokolády :-).

Naši partneři