TOPlist


Tuky nevynechávejte, ale vybírejte ostražitě!

 

Tuky představují nepostradatelnou složku výživy, ale současně jejich nevhodný výběr a nadměrná konzumace převážně špatných tuků zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi, a tím i riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění.

 

Hlavní složkou tuků je glycerol a mastné kyseliny, které se dělí na několik skupin s odlišným působením na některé rizikové faktory kardiovaskulárních onemocnění

* DOBRÉ TUKY – pomáhají udržovat normální hladinu cholesterolu v krvi a pokud ve stravě nahradí nasycené mastné kyseliny, mohou hladinu cholesterolu i snížit, obsahují převážně:

* mononenasycené mastné kyseliny (MUFA)

* zdroje: olivový olej, lískové ořechy, mandle aj.

* polynenasycené mastné kyseliny (PUFA) – omega 3 , omega 6

* zdroje: losos, makrela, řepkový olej, kvalitní margaríny aj.

* ŠPATNÉ TUKY - zvyšují hladinu cholesterolu v krvi, obsahují převážně:

* nasycené mastné kyseliny (SAFA), které převažují v potravinách živočišného původu s výjimkou rybích tuků.

* zdroje: tučná masa, paštiky, tučné uzeniny, tučné mléčné výrobky, máslo, kokosový a palmojádrový tuk aj.

* transnenasycené mastné kyseliny (TFA), které zvyšují hladinu cholesetrolu mnohem vice než nasycené mastné kyseliny. Vznikají buď přirozeně v trávicím traktu přežvýkavců nebo při jednom ze způsobů ztužování rostlinných olejů tzv. parciální (částečnou) hydrogenací.

* zdroje: ztužené polevy, méně kvalitní "čokoládové" cukrovinky, náhražky čokolád, smažené výrobky, trvanlivé pečivo, dorty aj.

 

Tolerovaná hodnota maximálního denního příjmu transnenasycených mastných kyselin představuje 1 % z celkového energetického příjmu (pro průměrnou dospělou ženu činí doporučený denní příjem energie 2000 kcal). Nasycené mastné kyseliny (SAFA) by měly tvořit maximálně 10 % z celkového denního energetického příjmu. Bohužel česká populace tato čísla často překračuje.

 

Kolem rostlinných roztíratelných tuků a margarínů bylo vedeno mnoho diskusí mezi laickou veřejností o tom, zda jsou vhodné či nikoli, avšak v dnešní době se již při výrobě kvalitních rostlinných roztíratelných tuků a margarínů používá nejmodernější proces výroby při kterém ke vzniku transnenasycených MK nedochází a konzumaci kvalitních margarínů lze tedy bez obav doporučit.

 

Jak vybrat vhodný tuk?

Při výběru tuku bychom se měli řídit především tím, pro jaký účel chceme tuk nebo olej použít.

Z hlediska výživového je z běžných olejů nejvhodnější olej řepkový, který má výhodné složení a je poměrně stabilní i při vyšších teplotách.

 

U některých osob je však hlavním měřítkem výběru chuť, kdy obvykle vyhrává spíše máslová chuť klasického živočišného másla.

Z tohoto důvodu se výrobci snaží zkombinovat máslovou chuť, ale současně nabídnout složení z kvalitních rostlinných olejů a tuků.

 

Věděli jste, že existuje roztíratelný tuk, který má o 67 % méně nasycených mastných kyselin než máslo?

Flora Gold má kromě vhodného složení a máslové příchuti mnohostranné využití jak v teplé, tak studené kuchyni, přináší mnohem výhodnější nutriční složení než klasické máslo a je proto vhodnou součástí pestré vyvážené stravy a zdravého životního stylu.

www.flora.cz

Hodnocení (8 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

04. 02. 2015 12:20

marta1954

Tak jsem si přečetla článek a jsem trochu chytřejší,budu muset mít v mrazáku nějakou rybu a dát si rybu v páře a pomůže mi to,ještě že mám rybářský lístek.Teď už můžu chodit a tak se brzy vypravím....tak uvidím,držte palce abych něco chytila..

04. 02. 2015 11:56

vypadá to že nejlepší tuk je plastová krabice :-)

04. 02. 2015 11:42

marta1954

Tuky....nejčastěji mám problém ho mít zelený,nějak pořád nemám dost ttuků a nevím které mám použít,aby to bylo správné....je mi jasné že je tuk v mase,mléčných výrobcích,ale když odpoledne zjistím že mám tuky jen např,57 % tak je mám docela problém dohnat správně.Musím pořád kombinovat a ještě že mám se dorazit kyškou,nebo florou,ale nemám zase jak to kombinovat s jídlem co jsem si nachystala...ještě že už jsem v důchodu a mám dostatek času na to abych jídelníček přerovnala.No ale snad to časem zvládnu.Poraďte jak si s tím poradíte....

25. 11. 2014 19:34

Hanuja

Dávám si raději máslo. Ale jen občas.

13. 10. 2014 13:08

JNYXE

Nezvykla jsem si na chuť margarínu, raději méně másla,nebo nízkotučný sýr.Margarín jsem občas, když došlo máslo, dala do pečiva. Mám ho doma, protože ho má rád manžel.

10. 10. 2014 09:06

Lenulilinka

Máslo je máslo :-) jeho chuť je pro mě nenahraditelná, ale používám jenom výjimečně. :-)

03. 10. 2014 17:06

Elis1253

Jsem rozhodně pro máslo, určitě v menším množství, ale přijde mi méně chemické :-)

25. 09. 2014 21:48

ofischerova

Margaríny nejím, když už tuk na chleba tak máslo, ale snažím se ho většinou nahradit polotučným tvarohem, nebo ničím...

24. 09. 2014 13:04

ifcax

Obecně se snažím moc nepoužívat umělohmotné náhražky, takže margaríny pro mě taky ne.

23. 09. 2014 20:52

katkaskodova

to je sice hezké, ale za tu dobu co jsem vyměnila jídelníček, jsem se normálního másla nevzdala, tato ,,másla,, mi nechutnají :/

21. 09. 2014 18:34

hakykralova

Nejím :( já si dám máslo, když už. Děkuji za článek v těch tucích jsem měla binec

20. 09. 2014 21:45

klckar36

ja používám floru nebo ramu..

20. 09. 2014 14:08

jesus

z margarínů používám většinou perlu a ramu, protože jsou cenově dostupné

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma