TOPlist
Sledujte nás:

Účinky vlákniny v našem těle

Zpět
 

 Doc. MUDr. Pavel Kohout, Ph.D., Fórum zdravé výživy 

 

Vláknina byla původně zařazena mezi látky balastní (nevyužitelné), proto se dlouho předpokládalo, že se jedná o látky, které člověk k výživě nepotřebuje a je nutné je proto z potravy odstranit. To vedlo k tomu, že se snížil příjem vlákniny v moderních západních civilizacích na minimální míru (kolem 10 g vlákniny na den), současně se však zjistila souvislost s tzv. civilizačními chorobami. V posledních 20-30 letech 20. století se ukázalo, že vláknina má na organizmus člověka velmi pozitivní vliv.

Působení vlákniny na lidský organizmus můžeme shrnout do několika základních bodů:

  • má vliv na trávení a vstřebávání sacharidů v tenkém střevě (rozpustná)

Přítomnost vlákniny snižuje účinnost enzymů trávících sacharidy a snižuje rychlost, kterou vstupuje glukóza do krevního oběhu. Můžeme říci, že proto mají potraviny obsahující vlákninu často výhodný (nízký) glykemický index – energie se z nich výše uvedeným mechanizmem uvolňuje pozvolna.

  • reguluje vstřebávání tuků a cholesterolu v tenkém střevě (rozpustná i nerozpustná)

Vláknina ve střevě váže žlučové kyseliny a zvyšuje tak vylučování cholesterolu vázaného na žlučové kyseliny.

Rozpustná vláknina navíc zabraňuje zpětnému vstřebávání žlučových kyselin, tuků nebo cholesterolu ze střeva do krve. Některé druhy rozpustné vlákniny jsou přeměňovány střevními bakteriemi na mastné kyseliny s krátkým řetězcem (tyto mastné kyseliny navíc využívají buňky sliznice tlustého střeva jako zdroje energie). Rozpustná vláknina snižuje hladinu krevních tuků také dosud neznámým mechanizmem.

  • způsobuje zvětšení střevního obsahu (rozpustná i nerozpustná)

Vláknina na sebe váže molekuly vody, a tím zvětšuje objem stolice. Rozpustná vláknina je více metabolizována během průchodu střevem, jen malá část prochází do stolice. Větší část je využita jako substrát pro mikrobiální flóru, působí tedy jako tzv. prebiotikum. Velikost stolice je zvětšena zvýšeným růstem střevních bakterií a zvýšenou vazbou vody.

Jakmile se zvětší objem stolice, střeva jsou nucena zvýšit aktivitu, a jsou tak rychleji zbavována odpadních látek.

  • ředí toxický obsah střeva (rozpustná i nerozpustná)

Díky vláknině naředěné odpadní látky vznikající při trávení snadněji opouští naše trávicí ústrojí a nehromadí se v něm.

  • upravuje rychlost průchodu tráveniny trávicím ústrojím

Zvětšením objemu stolice výše popsanými mechanizmy dochází k urychlení průchodu tráveniny střevem, zrychlí se odchod odpadních látek, snižuje se vstřebávání tuků, střevo přichází do styku s potenciálně nebezpečnými látkami na kratší dobu.

  • ovlivňuje vstřebávání vitaminů a minerálních látek

Některé složky rostlin, jako jsou tanniny, fytáty aj., jsou schopny na sebe vázat např. vápník, měď, železo a zinek, čímž znesnadňují jejich vstřebávání. Podobně se chová i vláknina. Díky rychlejšímu průchodu střevem (účinkem vlákniny) může také docházet k nižšímu vstřebávání některých minerálních látek a vitaminů. To je také jeden z důvodů, proč by se to s vlákninou nemělo přehánět.

Naopak některé druhy vlákniny (např. inulín a vláknina z cukrové řepy) zvyšují vstřebávání vápníku.

 

Vláknina slouží především jako prebiotikum, to znamená substrát pro bakterie, které mají prospěšný účinek pro lidský organizmus.

Vláknina sehrává v naší stravě velice důležitou roli nejen jako součást zdravé stravy, ale také jako prevence závažných onemocnění, která patří mezi nejčastější příčiny onemocnění a úmrtí v České republice. Mezi nejzásadnější patří kolorektální karcinom a kardiovaskulární onemocnění.

V poslední době se výzkum působení vlákniny zaměřuje především na využitelnost různých druhů vlákniny různými mikroorganizmy, a to jak vlastními, tak probiotickými bakteriemi dodávanými organizmu ve stravě.

Hodnocení (55 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

27. 04. 2017 21:20
díky za přehledné informace
19. 04. 2017 18:02
Super článek
18. 04. 2017 19:43
Velmi užitečné informace,díky. :-))
17. 04. 2017 19:08
Zajímavý článek! Díky!
17. 04. 2017 14:53
jak se říká,člověk se celý život učí,koukám co věcí nevím
12. 04. 2017 21:29
Zatím nejlepší článek
12. 04. 2017 08:17
Pbyrtusova: Je to přesně tak, jak píše Macatice (mimochodem děkuji za skvělé odpovědi :)).
Negativním účinkům budeme věnovat jeden článek, ale pokud chcete odpověď přímo od dr. Kohouta, tak doporučuji položit dotaz v diskusi Zeptejte se odborníka.
12. 04. 2017 00:07
Pbyrtusova: Tipla bych, že určité nežádoucí střevní reakce (nadýmání, zácpa nebo průjem), zejména pokud by toho člověk snědl nadměrné množství náhle a tělo na to nebylo zvyklé.
A pak myslím vláknina ztěžuje vstřebávání některých látek (nějaké stopové prvky a tak).
Ale nejsem odborník. Doporučuju zeptat se v diskusi Zeptejte se odborníka - Měsíc vlákniny. Tam se ke konci měsíce fundované odpovědi určitě dočkáš.
10. 04. 2017 18:07
A co když je vlákniny víc než je zdrávo?
09. 04. 2017 21:17
Pěkný a poučný článek
09. 04. 2017 08:50
začínám se o zdravé jídlo zajímat čím dál tím víc po přečtení tak zajímavých informací
08. 04. 2017 21:56
zajímavý článek
08. 04. 2017 20:15
Dobrý přehledny clanek
08. 04. 2017 19:31
Dobrá a srozumitelná informace :-)
08. 04. 2017 10:06
do nového stravování se snažím zapojit i rodinu
08. 04. 2017 10:05
vše o jídle mi ted zajímá čím dál tím víc.
07. 04. 2017 21:03
Krásně srozumitelně vysvětleno, co se týká vlákniny.
07. 04. 2017 21:03
Krásně srozumitelně vysvětleno, co se týká vlákniny.
07. 04. 2017 19:29
Zase jeden pěkný a poučný článek, který jsem si ráda přečetla, děkuji za práci kterou si s námi dáváte.
07. 04. 2017 17:20
Jídlo je opravdu zajímavá věda.
07. 04. 2017 15:26
Dobře a srozumitelně napsáno
07. 04. 2017 13:10
Nijak zvlášť jsem se o vlákninu nezajímala, ale vidím, jak je důležitá pro náš živo
07. 04. 2017 13:10
Nijak zvlášť jsem se o vlákninu nezajímala, ale vidím, jak je důležitá pro náš živo
07. 04. 2017 13:09
Opět výstižný článek a informace
07. 04. 2017 12:03
Děkuji za velmi pěkný článek s vysvětlujícími informacemi.
07. 04. 2017 12:03
Děkuji za velmi pěkný článek s vysvětlujícími informacemi.
07. 04. 2017 11:42
Jsem ráda, že existuje vláknina a že ji můžeme do své stravy zařazovat :-)
07. 04. 2017 11:23
A spolu s vlákninou je potřeba si hlídat příjem tekutin, zvlášť pokud je vláknina přijímána formou potravních doplňků...
07. 04. 2017 11:07
Jsou to pro mne nové a poučné informace, díky.
07. 04. 2017 10:35
No nevím, nevím, na každého asi vláknina působí trochu jinak...hlad mi nezažene a že by botnala ve střevě s popsanými účinky také nemohu říct. Leda bych snad chroupala celulózu :-))
07. 04. 2017 10:05
Velmi srozumitelné,díky
07. 04. 2017 09:14
Zajímavý a přínosný článek. Nikdy mě nenapadlo, že jídlo je taková věda. Tady na Stobu nám to vysvětlujete opravdu polopaticky, abychom to pochopili všichni. Děkuji.
07. 04. 2017 08:09
Děuji za informace, určitě jsou užitečné :-)
07. 04. 2017 08:03
moc pěkně sepsané, díky za info
07. 04. 2017 08:03
I vláknina se musí konzumovat s mírou, stejně jako spousta ostatních potravin. :-)
07. 04. 2017 07:50
Děkuji za velmi důležité informace k pochopení potřeby vlákniny v našem těle. Teď se jen musím snažit přijímat správné množství. Těším se na další zajímavé informace.

Naši partneři