TOPlist


Zásobte se kvalitními potravinami, které vám vydrží

 

 

Ing. Lenka Vymlátilová, Ing. Hana Málková

Každého z vás určitě potkal a ještě mnohokrát potká den, kdy nemáte jídlo připraveno a vzorně „nacvakáno“ v krabičkách. Někdy se zdržíte v práci a musíte rychle, ale opravdu rychle uvařit večeři pro celou rodinu. Anebo se vrátíte z dovolené, lednice prázdná a na cestu do obchodu už není síla.

Udělejte si zásobu z kvalitních potravin, které vám vydrží, a vždy z nich během chvilky připravíte  plnohodnotné vyvážené jídlo!

Víme, že bonbóny, sušenky, chipsy, instantní polévky nebo mražená pizza jsou také potraviny trvanlivé, ale o nutriční kvalitě nemůže být řeč.

Naplňte proto své spíže, šuplíky, skříňky a mrazák nutričně hodnotnými potravinami.

Co do spíže?

Suché potraviny, jako jsou vločky, přílohy, mouka apod. uchovávejte ve spíži/skříni v uzavřených nádobách, abyste zamezili napadení moly nebo jinými škůdci.

  • Ve spíži by určitě neměla chybět zásoba příloh (ideálně celozrnných) - opravdovou rychlovkou je kuskus, ale i těstoviny, rýže, pohanka, jáhly a další přílohy uvaříte během chvilky. Není nutné mít vždy vše, ale myslete na to, abyste alespoň jeden druh přílohy v zásobě vždy měli.
  • Obilné vločky skvěle poslouží nejen pro přípravu kaší a müsli. Můžete s nimi i zahustit polévky, omáčky, připravovat různé sladké i slané muffiny nebo třeba připravit rychlé "rizoto". Vločky zkrátka nemají chybět v žádné domácnosti. A nemusí to být stále jen vločky ovesné.
  • Knäckebroty nebo křehké chlebíky. Někteří je milují, jiní je už nemohou ani cítit. Mít ale doma (nebo v práci) jeden balíček se určitě neztratí. Občas každému dojde pečivo a tato trvanlivá alternativa přijde vhod. Další možností je si přebytečné pečivo zamrazit, chleba ideálně nakrájený na krajíce, a pak už můžete jen vyndat z mrazáku dle potřeby.
  • Tuňák či sardinky v konzervě jsou vhodným zdrojem bílkovin a výbornou zásobou pro rychlou výrobu pomazánek, salátů, rizota nebo ke konzumaci „jen tak“.
  • Univerzální, trvanlivou a opravdu nutričně hodnotnou potravinou jsou luštěniny.  Lze z nich připravit polévky, hlavní jídla, pomazánky a dokonce i sladké moučníky. Chceme-li je ale připravit rychle, na namáčení a vaření není čas, proto si udělejte zásobu konzervovaných luštěnin. Nejlepší, jak chuťově, tak nutričně jsou luštěniny šetrně upravené na páře.

Pokud nejste zrovna početná rodina a řešíte problém, co s načatou plechovkou fazolí či cizrny, vyzkoušejte novinku od firmy Bonduelle. V novém mini balení je porce tak akorát pro jednoho, využijete ji například do salátu či rizota nebo třeba pro přípravu pomazánky.

  

  • Ořechy a semínka jsou potraviny nutričně velmi kvalitní a hodí se jako zásoba na mlsání či jako svačinka. Využijete je i na snídani do jogurtu či kaše nebo třeba k večeři do salátu.
  • Sušené ovoce vám na rozdíl od čerstvého vydrží a skvěle se hodí nejen do ranních snídaní, ale také když vás popadne chuť na něco sladkého.
  • Sterilovaná zelenina se hodí do teplých pokrmů (rizota, těstovin, polévek) i studené kuchyně a pomůže vám kdykoli splnit denní příjem zeleniny i vitaminů. Pokud máte vlastní zahrádku, ideálním řešením je přebytky zavařit, vyzkoušet můžete klasiku v podobě leča nebo jiné všemožné zeleninové směsi a čalamády, přijdou určitě vhod nejen v zimě.
  • Mléko mnohým pomáhá zahnat velký hlad nebo si z něj rychle připravíte kaši či smoothie. Proto se vyplatí mít v zásobě krabici trvanlivého mléka. Čerstvé mléko plní samozřejmě stejnou funkci, ale to nemůžete mít dlouhodobě doma uskladněno.

Co do mrazáku?

  • V mrazáku mějte vždy k dispozici různé druhy zeleniny. Zelenina může sloužit jako příloha k masu nebo pro rychlou přípravu rizota, jáhlota nebo zeleninové polévky. O kvalitě mražené zeleniny nemusíte vůbec pochybovat. Mnohdy má vyšší nutriční hodnotu než zelenina „čerstvá“, dlouho skladovaná. A navíc využijete jen potřebné množství a nemusíte mít starosti, co s nevyužitými zbytky. Více o mražené zelenině zde.
  • Nezapomínejte ani na mražené ovoce, využijete ho na přípravu snídaně či svačiny nebo při pečení.
  • Zamrazit si můžete i hotová jídla, která navaříte ve větším množství a nestihnete sníst, anebo se vám jen nechce jíst stejné jídlo několikrát za sebou. Pokud nevaříte pro celou rodinu, zamrazte si jídla do krabiček po jednotlivých porcích a pak už jen vytahujte dle potřeby. Ušetříte tak plno času i energie při vaření.
  • Jednou za čas si uvařte poctivý domácí vývar, zamrazte ho po menších porcích a využijte pro přípravu omáček, polévek, rizot a dalších jídel. 

Co do lednice?

I v lednici můžete mít zásobu potravin, které nějakou tu (omezenou) dobu vydrží - neměl by tam chybět bílý jogurt, pár vajec, balený tvrdý sýr (neotevřený vydrží poměrně dlouho) a kvalitní šunka (vakuově balená neotevřená vám také vydrží), případně tofu.

Výzva tohoto týdne zní "Jídlem neplýtvám", proto nedělejte zbytečně zásoby z potravin, které se rychle kazí a nejste si jisti, že je stihnete včas spotřebovat.

Lepší nakoupit méně a sáhnout občas do zásob, než nakoupit více a plnit zbytečně koš!

Hodnocení (25 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

12. 08. 2018 22:58

Slonik71

Snažím se plánovat a nakupovat tak aby se to snědlo a nevyhazovalo

08. 08. 2018 10:52

Masa55

Myslím si , že tohle už dokonale zvládím, naučila jsem se to tady na Stobu.

06. 08. 2018 21:47

zdenalan

Nechodim tak často nakupovat a prototo mám tak zavedené jak píšete.

01. 08. 2018 13:13

jesus

mraženým pizzám u nás odzvonilo, nyní mám v mrazáku ovoce a řapíkatý celer

30. 07. 2018 23:19

bessi

I u nás doma je to tak, jak nabádá článek. Jídlem se u nás neplýtvá. Nakupovat větší množství jezdíme jednou za měsíc, pro pečivo a sýr jezdíme jednou týdně.

30. 07. 2018 22:08

Macatice

Po sklizni ovoce už mám mrazák skoro plný. Kromě v článku uvedených věcí mám v mrazáku i na kostičky nakrájene porce masa (drůbeží nebo vepřové), rybu a mořské plody (takové krevetky nebo kalamáří krpužky se taky snadno oddělí v množství tak na jednu porci) a v lednici podmáslí a nějakou tu rybí pochoutku - ony kupříkladu pečenáče vydrží tské dlouho, ba naopak právě zakoupené jsou moc "čerstvé", chtějí dva tři dny v marinádě uzrát, psk jsou chutnější. A matjesy v oleji také vydrží hodně dlouho. Hm, dlouho... Dokud je nesním :-).

30. 07. 2018 20:55

dasa67

Mám velkou rodinu, takže mám zamražené docela velké zásoby ovoce, zeleniny i masa, horší to je někdy se zásobami v ledničce, občas tam něco zbude, ale snažím se pokud možno všechno spotřebovat. Nakupovat chodíme jednou týdně na větší nákup, pak už dokupujeme spíš jen pečivo.

30. 07. 2018 14:48

martashi

Plánuji nákup pravidelně, jezdíme jednou týdně na větší nákup, a pro čerstvé
chodím podle potřeby do místního obchodu. Zbytky máme vyjímečně.

30. 07. 2018 08:00

nevzdavatse

Taky se snažím být hospodyně. Plýtvání jídlem mi hodně vadí.

30. 07. 2018 07:29

Veve12

Takhle to máme také. Plánuji vše dopředu a zbytky nemáme.

30. 07. 2018 07:25

filipova

tak nějak to mám, a jelikož nesním najednou např.balení tvarohu, tak si promyslím vždy na co spotřebuji další den druhou půlku a takhle to dělám i s ost.potravinami,

30. 07. 2018 07:05

ajanka

No, takhle podobně to mám doma, trvanlivé potraviny mám nějaké v zádobě, jinak nakupuji čerstvé v množství které spotřebuji.

30. 07. 2018 05:55

Hanakomo

Užitečné informace, jídlo nevyhazuji. Pokud se cokoliv nesni, dám zvířátkům

30. 07. 2018 05:04

babicka Eva

Bezva rady.

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma