TOPlist
Sledujte nás:

Zmrzliny při hubnutí? Ano, ale je třeba vybírat!

Zpět
 

Ing. Hana Málková

Zmrzlina a hubnutí. Dvě slova, která k sobě zdánlivě (k nelibosti většiny hubnoucích) vůbec nepasují. Ale je to skutečně tak? Je zmrzlina obecně nezdravou a kalorickou bombou?

Jako v případě téměř každé potraviny ani zmrzlinu nemůžeme jen tak jednoduše zaškatulkovat. I ona má totiž nepřeberné množství tváří. Aby se však dala považovat za nutričně vhodnou a přínosnou součást našeho jídelníčku, musíme být vybíraví. 

Není zmrzlina jako zmrzlina

Jak asi tušíte, existuje široká nabídka různých druhů zmrzlin, ve které je potřeba se pro správný výběr zorientovat.

  • Zmrzlina mléčná, smetanová a s rostlinným tukem

Zmrzliny mléčné a smetanové obsahují výhradně mléčný tuk, mléčné minimálně 2,5 % a smetanové minimálně 8 %. Maximální množství tuku stejně jako cukru nejsou limitována, a proto se u různých výrobků liší. Z toho důvodu se jednotlivé výrobky významně liší i ve své energetické hodnotě. Výrobky s označením „s rostlinným tukem“ mají mléčný tuk nahrazen tukem rostlinným. Rostlinný tuk, který se používá pro výrobu mražených krémů a zmrzlin (nejčastěji je to tuk kokosový a palmojádrový), nemá pro svůj vysoký obsah nasycených mastných kyselin zcela příznivé složení. Bohužel se objevuje ve valné většině balených zmrzlin, které se v současnosti na trhu objevují. Ale nezoufejte, určitě se vám podaří objevit i nějakou opravdu mléčnou zmrzlinu, která rostlinné tuky neobsahuje. A i kdyby ne, tak jednou za čas vám ani kokosový tuk určitě neublíží.

  • Vodové zmrzliny

Základem těchto zmrzlina je většinou jen voda, cukr, ochucovací složky a barviva. Tyto zmrzliny obsahují jen minimální množství bílkovin a tuků, energetická hodnota je ve srovnání se smetanovými zmrzlinami výrazně nižší – většinou do 500 kJ na balení.

Ovšem poté, co si na takové zmzlině pochutnáte, pořádně se vám rozhoupe glykemie a brzy bude následovat opět chuť na sladké.

  • Ovocné zmrzliny a sorbety

Na rozdíl od vodových zmrzlin obsahují tyto zmrzliny určitý podíl ovoce. Ovocné zmrzliny musí obsahovat minimálně 15 % ovoce, v případě sorbetů je to minimálně 25 %. Samozřejmě zde platí pravidlo, že čím více ovoce zmrzlina obsahuje, tím lépe.

  • Domácí zmrzliny

Ideální volbou je pak samozřejmě připravit si nějakou tu zmrzlinovou parádu doma. Budete mít tak kontrolu nad složením a kvalitou použitých surovin. Příprava takové domácí zmrzliny je navíc skutečně jednoduchou a kreativní záležitostí.

Pro začátek se můžete nechat inspirovat našimi recepty a vyzkoušet například zmrzlinu z řeckého jogurtu s karamelizovanými ořechy nebo ovocnou zmrzlinu se Skyrem

 

Více informací nejen o zmrzlinách ale i všech dalších potravinových kategoriích se můžete dozvědět v knize Nakupujeme s rozumem, vaříme s chutí. Objednat lze
na našem e-shopu.

 

Jak se zorientovat ve výživových hodnotách zmrzlin?

Zmrzliny se většinou vyrábějí našleháním vzduchem. Množství vzduchu, které zmrzlina obsahuje, může být různé, čím je zmrzlina našlehanější a nadýchanější, tím zaujímá při zachování stejné hmotnosti větší objem, což je při redukci hmotnosti pozitivní. 100 g zmrzliny většinou tedy neodpovídá 100 ml, a tudíž energetická hodnota a obsah živin na 100 g je jiný než na 100 ml. Značení není jednotné a u některých výrobků se tedy můžeme setkat s hodnotami odpovídajícím 100 g a někde zase 100 ml zmrzliny.

Udává-li výrobce energetickou hodnotu zmrzliny přepočtenou na mililitry, může nám vycházet energetická hodnota u našlehaných zmrzlin podstatně menší než hodnota uváděná na 100 g zmrzliny. Nejdůležitější jsou však hodnoty přepočtené na 1 kus, to nám opravdu řekne, kolik reálně zkonzumujeme. Většina výrobců na obale i tuto hodnotu uvádí, případně si ji můžeme snadno spočítat.  

Pokud se snažíme redukovat hmotnost, vždy je lepší volit zmrzliny, které mají na 1 kus či porci co nejméně energie, co nejnižší obsah tuku a cukru a naopak obsahují co nejvíce bílkovin.

Více o tom, jak si vybrat tu správnou zmrzlinu naleznete v tomto článku

Hodnocení (40 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

01. 07. 2017 19:54
Nejraději mám domácí ovocné dřeně, ale letos nemáme žádné ovoce, takže občas koupím i zmrzlinu, ale snažím se vybrat ty kvalitnější :-)
30. 06. 2017 09:12
Mám ráda točenou vanilkou. Dávám si ji málokdy, takže to neřeším. :-)
29. 06. 2017 22:50
Nejlepší je opravdu domácí zmrzlina z ovoce.
29. 06. 2017 19:17
Dnes jsem rozmačkala banán a dala zmrazit,potom to pěkně oškrabujeme a jíme,ještě dělám dřeně z jahod.Taky nanuky s tvarohem,jako "Míša"
29. 06. 2017 07:56
na zmrzlinu dostávám chut jen občas a to většinou dám jogurtovou
29. 06. 2017 07:41
Vzhledem k tomu, že mám zahradu, děláme si doma domácí dřeně. Kupovanou zmrzlinu moc nemusím, a když tak ovocnou.
29. 06. 2017 07:33
Zmrzlinu mám tak 3 x do roka, tak to moc neřeším.
29. 06. 2017 05:09
Zmrzlinu mám ráda a mě stačí tak 1x za týden ....
28. 06. 2017 22:54
Na zmrzlině bohužel ujíždím dost.Štěstí, že je to sezónní záležitostZkusím ten řecký jogurt.
28. 06. 2017 21:00
Zmrzliny miluju, nejlepší jsou smetanový a tvarohový s ovocem....a domácí výroby
28. 06. 2017 20:02
Zmrzlinu moc nejím a když už tak už pořádnou ne žádnou vodovou
28. 06. 2017 19:13
domácí zmrzka je domácí
28. 06. 2017 17:51
Zmrzlinu miluju ale kupuju si domů buď Míšu nebo mrože nebo si doma dělám nanuky
28. 06. 2017 16:59
Většinou dělám ovocné dřeně z vlastního ovoce, s jogurtem nebo tvarohem to vnučky nemají rády. Taky mrazím ovoce vcelku na zobací zmrzku, to milují.
28. 06. 2017 13:49
Na zmrzliny jsem nikdy moc nebyla, takže jsem o nich nepřemýšlela, tyto informace jsou pro mne nové. Letos ale chutě mám, tak asi zkusím sama vyrobit.
28. 06. 2017 13:33
Dělám domácí jogurtovou nebo tvarohovou zmrzku a ovocnou dřeň. Když jdu do města, tak většinou neodolám a dám si stracciatellu :-( Ale to je tak dvakrát za měsíc, tak mě to snad nezabije ;-)
28. 06. 2017 12:49
Máte prvdu, i zmrzlina může být nutričně vhodná jako doplněk jídelníčku.Je potřeba jen vybrat tu správnou a neomezovat se cenou.
28. 06. 2017 12:05
Zmrzlinu si občas koupím, ale určitě zkusím domácí a budu se inspirovat výš uvedenými recepty.
28. 06. 2017 10:51
mě stejně nejvíc chutná jahodová dřeň z doma vypěstovaných jahod :-)
28. 06. 2017 10:35
když právě ty smetanové zmrzliny jsou nejchutnější
28. 06. 2017 07:45
zmrzku si dělám doma, kupuji si občas nějaký "méně výživný", v pohodě se vejdu do jídelníčku
28. 06. 2017 07:08
Budu dělat i domácí z jakéhokoliv ovoce s tvarohem + i jogurt - abych zpracovala i nepopulární ovoce rybíz, angrešt, doplním banánem

Naši partneři