TOPlist
Sledujte nás:

Datum registrace: 20. 01. 2011

Jak si nahrát profilovou fotku?

MajdaSmajda

Získané body

Tento měsíc: 0
Celkem: 37
Zobrazit více

 

?

Jak sbírat body

Počítadlo pohybu

Můj pohyb
Chůze: 0 km
Kolo: 0 km
Cvičení: 0 h 0 min
 
Všichni uživatelé
Chůze: 133156.14 km
Kolo: 66076.10 km
Cvičení: 5525 h 40 min

Přátelé

MajdaSmajda

Jak psát blog?

Upozornění: Jedná se o blog uživatele STOBklubu, který neprochází kontrolou a nemusí splňovat zásady STOBu.

Proklatý tělocvik

17. 08. 2014

Čas od času na mě na netu vybafne článek o tom, jak děti necvičí, tloustnou a jak to chce ministr školství řešit navýšením počtu hodin tělocviku ve školách... Objektivně vzato, děti tráví hodně času u počítače a nehýbou se, to je zřejmě fakt. Z tohoto pohledu se navýšení hodin tělesné výchovy jeví jako logický krok - když se nehýbou jinde, nechť jsou k tomu děti nuceny alespoň ve škole. Na druhou stranu - pamatuji si ještě, jakou noční můrou byl tělocvik pro mě. Vždycky jsem byla nejtlustší ze třídy a ke všemu nemotorná, až to pěkné není. Míčové hry (hlavně vybíjenou a volejbal) jsem ještě jakž takž zvládala (a také mě to bavilo), ale gymnastika (hrazda, prostná, přeskok) či některé atletické disciplíny (skok vysoký a daleký) pro mě byly utrpením. O běhu nemluvě - poslední místo v nejhorším čase jsem měla předplacené... Nikdy mi to nešlo, zákonitě mě to ani nebavilo a paradoxně za dva roky, kdy jsme měli na střední 3 hodiny těláku týdně jsem přibrala 15 kilo. Naopak následující rok, kdy jsme měli hodiny 2, jsem zhubla 7 kg, tím chci jen ilustrovat, že počet hodin TV nehraje zas takovou roli. 
Povinný tělocvik jsem si začala užívat až na vysoké, kdy jsme si mohli vybrat aktivitu dle svých preferencí a celkově by se hodiny těláku na VŠ daly označit jako "nebuzerační"... Osobně jsem si vybrala aerobic a bylo to poprvé po 13 letech školní docházky, kdy jsem se na tělocvik těšila. Jasně, dalo by se namítnout, že tělocvik na škole nemá být jednotvárný a má právě obsáhnout široké spektrum různých aktivit (atletika, gymnastika, míčové sporty...), ale když už je tedy člověk nucen dělat něco, co mu nejde - a mnohdy ani nepůjde, protože mu prostě schází pro danou činnost vlohy a šikovnost, ať aspoň za to není trestán blbou známkou a v horším případě posměchem. Obzvlášť co se posměchu týče, jsou děti nejkrutější... Všichni rodiče vidí v tom svém potomkovi svatouška, i když se jedná o největšího šikanovatele (existuje to slovo vůbec?) pod sluncem... A na těláku takovýmto drahouškům svou nešikovností přímo nahráváte na smeč. Nemluvě o tom, že právě tihle sígři jsou z valné většiny na těláku za hvězdy...
Ale to jsem odbočila...
V tom chytrém článku, co jsem dnes četla, se hned v úvodu psalo:
"České děti mají nadváhu a sport, cvičení ani žádné tělesné aktivity příliš nemilují. Přeskočit přes kozu je pro ně problém. V dospělosti, kdy pěkný vzhled a dobrá tělesná kondice má vliv například na výběr partnera, možnosti pracovního zařazení nebo zdraví a výkon, se to snaží dohnat. Mnohdy za každou cenu, za vysokých finančních nákladů a často i marně."
Ano, kozu jsem nikdy nepřeskočila a i já dneska jako magor chodím do fitka. Ano, stojí mě to peníze. Ale nikdo mě tam nebuzeruje, neterorizuje a neposmívá se mi, když mi něco nejde. Naopak. Ze školních hodin tělocviku jsem si neodnesla nic jiného než trauma, strach z posměchu a pocit studu, že mi něco nejde. Teď zjišťuju, že to se mnou vůbec není tak marné, jak jsem si celá ta dlouhá léta myslela...
Chtělo by to pár moudrých slov závěrem... Přiměřený pohyb je zdravý a důležitý, o tom žádná... Ale nedá se paušalizovat. V ničem. Někdo se na tělocvik těší, někdo z něj má fóbii, přičemž ti, co spadají do druhé škatulky, určitě víc hodin tělocviku nepřivítají s nadšením a o tom, že díky tomu klesne počet dětí s nadváhou si dovolím pochybovat...
Hodnocení (3 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

17. 08. 2014 23:50
Je to škoda, že se tělocvik ve škole učí tak, jak se učí ... podle mě to ale záleží na učiteli. Já jsem rozhodně pro 3 hodiny tělocviku týdně, ale ať se styl výuky změní. Učitel by měl umět povzbudit a motivovat - děti nemusí všechno umět, ale i tak by je to mělo bavit. Také nesmí dovolit, aby se někomu v hodinách posmívali.. Také nemám nic proti testům, co se dělají - hodnotí a porovnávají nas ve všech předmětech, tak proč v tomhle ne - když to učitel dobře podá, může to být i motivační. Ale nemělo by to ovlivňovat známku, ideálně výchovy neznámkovat.. Já měla dobré učitele na tělocvik, tak na něj ráda vzpomínám:-)
17. 08. 2014 22:41
já s holkama sportuju, jezdíme na kole, máme obchozené kde co a máme dva psi, ti toho naběhají :-), chodíme plavat, do lanového centra, běháme orienťák, jenže šplhat neumím, skákat přes cokoli se bojím a manžel na tom není líp takže dcerka přinesla ve třetí třídě 5 z TV, že nešplhá ... proč ji to nenaučí? Ona je šikovná, zvládla by to, takhle dokud šplhali tak ji ráno bolelo bříško a nechtěla do školy ... ještě jedna dvě takové "pěkné" příhody a bude chtít omluvenku pořád ... a to se jí nikdo nesmál, nebyla sama kdo neumí šplhat.
17. 08. 2014 21:06
Souhlasím s tebou úplně ve všem! Tělocvik je pro hodně dětí noční můra.Podle mě by se měly úplně změnit osnovy tělocviku a ještě s výtvarkou a hudebkou je vůbec neklasifikovat. Všechny tyto předměty by se měly učit zábavnou formou,aby se děti pro "věc"nadchly a ne aby z toho měly noční můry. Vedle tělocviku,kdy vás někdo nutí před celou třídou se vyloženě zesměšňovat při činnostech, na které prostě nemáte vlohy, taky není příjemné např, zpívat před celou třídou nebo třeba namalovat postavu v pohybu apod. Smysl tělocviku vidím v tom, aby děti začaly mít rádi pohyb a ne aby plnily nějaké nesmyslné limity. A o tom bohužel tělocvik ve škole stále je. To potom jedna hodina tělocviku navíc nic nezmění, ba naopak.
17. 08. 2014 20:36
Ajanko ... to je ono .... ta klasifikace... od dob mého mládí vymysleli tabulky hodnocení a zapomněli .... že jeto tělesná VÝCHOVA.
Ale předně nemusí rodiče s dětmi sportovat ..aby děti taky sportovali.
Naši měli hodně práce a já s bratry jim rádi pomáhali. Ale na sportování neměli čas při těch všech povinostech.
Ale vychovali nás, aby to co děláme nás bavilo, a proto i když jsme nebyli v tělocviku nejlepší, užívali jsme si ho a bavilo nás to. A tak se našli i sporty ve kterých jsem i vynikala a ráda jsem se pak snažila reprezentovat i školu. Stále mám sport ráda a tak si vybírám ty co dokážu. A i když jsem měla 148 kg jezdila jsem na trekovém kole s rodinou na výlety a nebyl problém pro mne ujet přes 40 km.
Dělám to přece pro sebe a né pro ty druhé. A na ty ostatní, co se mi mohli posmívat, že nevyšplhám jsem se vykašlala, protože jsem zase dokázala něco co oni né. Musíme být na sebe hrdí a mít zdravé sebevědomí. Pak můžem dokázat sami tolik věcí.:-D
17. 08. 2014 19:50
Dávám Ti za pravdu. Tělák byl pro mne z trest. Teď, skoro v šedestáti jsem na tom možná líp. A jak jsem vypadla ze školy, vždycky jsem se více méně hýbala. Ráda plavu, hodně chodím, dělám sportovní kynologii a tona docela slušné, závodní úrovni. A moc mne to baví. A pokud mám problém, většinou to do slova a do písmene rozchodím.
17. 08. 2014 18:15
Ano,děti se málo hýbou s tím souhlasím.Jedna hodina týdně TV nic nevyřeší.Děti musejí mít pohyb zažitý z rodiny.Pokud je rodina aktivní a neprosedí celý den jen u televize se spoustou jídla,tak je to do budoucna pro děti správný příklad.Spoustu zvyků a příkladů si dítě bere z rodinného soužití.Tělocvik ve škole bohužel učí špatně,taky jsem to zažila a obávám se,že se ještě dlouho učit špatně bude.Děti jsou pak frustrované,že některou aktivitu nezvládají a tak hledají cestičky,jak se hodinám vyhnout :-(.Taky jsem hodiny tělocviku,kdy jsme měli např. běhání na čas nesnášela,ale když se skákalo třeba přez kozu,tak jsem byla nadšená a spokojená.Nějaké známkování tohoto předmětu podle výkonu jak jsem doběhla a kolik skočila do dálky vůbec neschvaluji.Tělocvik by se měl vyučovat zábavnou formou,klidně i 3 hodiny týdně,proti tomu nic nemám,ale tak aby děti tyhle hodina bavili a cítili se na nich dobře,pak začnou mít i rády pohyb celkově a nebudou se mu vyhýbat.Takže pohybu ve škole přidat,ale bez klasifikace a právě proto,aby děti tuhle činnost začali mít rády.
17. 08. 2014 16:47
já myslím, že problém není v počtu hodin TV, ale v tom, že děti se neučí. Prostě jsou děti ke sportu vedené a ty umí běhat, umí šplhat, umí hvězdu, házet, chytat, plavat atd. jenže většina dětí to dnes neumí a bohužel se ani nenaučí a tím pádem je to nebaví. Já neumím šplhat tak jsem to nenaučila ani holky, loni malá měla šplhat ve škole, uča jim to jednou ukázala (vylezla cca do metru) a pak rovnou známkovala ... takže dcera dál šplhat neumí, neumí ani hvězdu a skákat přes kozu se také nenaučí, jak by jí to asi mohlo bavit? Prostě má matku levou na sport takže má smůlu :-(. Běhat jsem se naučila až na výšce kdy jsem už měla zničené koleno ...
17. 08. 2014 16:18
Vím, o čem je řeč. Sice jsem byla paradoxně dost douho dítko ne štíhlé, ale doslova hubené, ale moc mi to v tělocviku platno nebylo. Jsem od mala "těžkej fobik", takže kozu jsem nepřeskočila taky - ten moment, kdy se člověk musí odrazit a tu chvíli je v luftě hlavou dopředu a doufá, že za ní doskočí na nohy, jsem prostě nikdy nepřekonala... A k tomu mi nedělají dobře ani ty míčové hry, kdy mi furt někdo leze do "osobní zóny". Nezvládnu ani lyže či brusle - klouže to a bojím se. Běh mi sice taky nešel, ale tam jsem se na rozdíl od nářadí, přece jen nepropadala na úplné dno...
Své aktivity, které mě baví, jsem začala nacházet až po čtyřicítce. Nedávno jsem se s chutí zasmála, když mi bývalá spolužačka říkala, že od doby kdy jsem byla u ní na návštěvě na kole (bydlí asi pětadvacet kilometrů ode mě), si mě její manžel pamatuje s charakteristikou "jo, to je ta sportovkyně". :-)))
Takže taky nějak nevidím školní tělocvik jako cestu k tomu, aby se dítko naučilo mít rádo pohyb.

Kvíz o ceny

Soutěž o produkty Meggle
Soutěž byla ukončena, gratulujeme výhercům. Výhru je nutné si vyzvednout na Dni Zdraví 22.10.2022 v Praze na Pankráci. Více info zde

Ankety

Jaké nové recepty byste chtěli na STOBklubu?

Naši partneři