TOPlist
Sledujte nás:

Březen - měsíc správných tuků

Zpět
 

Bc. Tereza Beníčková

Vítáme vás v novém měsíci projektu Prožij rok zdravě, ve kterém se zaměříme na další z klíčových témat výživy a stravování. Březen bude patřit tukům.

Tuky bývají často považované za hlavního viníka přibývání na váze. Mnoho lidí má tak stále pocit, že správným krokem, jak si udržet postavu či dokonce zhubnout, je tuky omezovat na minimum. Je to ale pravda?

Rozhodně ne! Tuky jsou živinou, kterou pro správné fungování našeho organismu nezbytně potřebujeme. Nicméně jak tomu tak bývá, i zde je situace složitější, než bychom si možná přáli. Jsou totiž tuky a tuky. Tuky správné, kterým rozhodně fandíme, jelikož mají mnoho pozitivních účinků na naše zdraví, ale i takové tuky, které bychom skutečně měli omezovat a dávat jim v našem stravování prostor jen v omezené míře.

A my se za tento měsíc nejenom vynasnažíme vás naučit bezpečně mezi tuky ty správné rozeznat, ale zároveň se pokusíme uvést na pravou míru řadu mýtů a polopravd, které kolem tuků kolují. A že jich není málo! Co například takový kokosový tuk? Je skutečně tak zdravý, jak se o něm říká? Máme se opravdu bát palmového oleje, nebo byla panika, která se okolo něj vytvořila, přehnaná? A jak je to s kontroverzními margaríny? Odpovědi na tyto a nespočet dalších otázek na vás již čekají.

Přineseme vám samozřejmě i doporučení a tipy, jak s tuky ve vašem jídelníčku správně naložit. Na tomto místě si ovšem opět neodpustíme již možná otřepanou (ale stále stejně pravdivou) frázi, že nejvíce stejně vždy záleží na množství a na celkové skladbě vašeho jídelníčku.

Pokud chcete mít tuky opravdu pod kontrolou, doporučujeme vyzkoušet program Sebekoučink, který vám na základě zapisování údajů o zkonzumovaných potravinách nejen vypočítá a pohlídá optimální celkové množství tuků ve vašem jídelníčku, ale zároveň vás bude informovat o tom, jak jste na tom s nasycenými mastnými kyselinami, na které je radno dávat si při stravování pozor. Nemusíte se ale bát, že se stanete otrokem celoživotního zapisování. Sebekoučink slouží spíše jako vynikající odrazový můstek, pokud usilujete o skutečně vyvážené stravování. Časem totiž dostanete díky programu ta správná množství a kombinace potravin do oka. :-)

Ačkoliv tuky jsou tématem poměrně složitým a v našich příspěvcích bude tedy potřeba čas od času zabrousit i do ryze odborných vod, jsme přesvědčeni, že s naší pomocí se po měsíci březnu budete v této oblasti cítit jako skuteční odborníci. Není samozřejmě žádnou povinností, abyste přečetli úplně vše, co se v rámci měsíce tuků na stránkách objeví. Vždy je důležité, aby pro vás získávání nových informací bavilo a bylo pro vás přínosné. Proto můžete s klidem některé odbornější články ze sekce Zajímá mě víc přenechat znalcům a opravdovým nadšencům.

Pro ty, kdo se již účastnili pilotní verze projektu a prošli si v rámci něj i Týdnem správných tuků, budou možná některé z článků, se kterými přijdeme, již známé. Opakování je ale matka moudrosti, nebo ne? Ale rozhodně se v průběhu tohoto měsíce budete mít možnost setkat i s mnoha novými informacemi a zajímavostmi ze světa tuků.

Nový měsíc ovšem neznamená, že zcela zapomeneme na témata měsíců předešlých. Pokud si ještě stále nejste jistí v některé z oblastí, kterým jsme se již věnovali, nezapomínejte, že se vždy můžete vrátit k příspěvkům a článkům z ledna a února, osvěžit si trochu paměť a pracovat na zlepšování svých návyků ohledně cukrů a luštěnin i tento měsíc. A nejen tento! Vždy je totiž prostor pro změny k lepšímu. :-)

Doufáme, že jste (ostatně stejně jako my) již celí nedočkaví a natěšení na to, co nám tento měsíc přinese. Tak s chutí do toho!

Hodnocení (80 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

19. 03. 2017 18:41
Na toto téma jsem se velice těšila
15. 03. 2017 21:11
Na tento měsíc jsem se obzvlášť těšila, bohužel začínám se zpožděním, o to více zaberu :-D
14. 03. 2017 21:30
Na toto téma se velice těším. Ze všech stran slýchám, jak jsou tuky nebezpečné a přitom jsem se ještě nedozvěděla, které jsou třeba zdravé a tělu prospěšné. Sama se snažím tuky omezovat, i když si ráda dopřeji nějakou tu čokoládu či zákusek. Samozřejmě bych se ráda přiučila zdravím tukům... těším se a snad se dozvím v tomto měsíci vše podstatné :o)
14. 03. 2017 19:09
Je to vše super
12. 03. 2017 20:25
Nové informace mám vždy ráda
12. 03. 2017 07:04
Prima nové zajímavé informace
10. 03. 2017 23:20
taky se těším na nové informace
10. 03. 2017 08:16
Supr téma, spousta informací, za mě ,jím tuků spíše míň, takže občas oríšky ke svačině je nutnosz....
09. 03. 2017 20:49
Teším se na nové informace, určitě se dozvíme mnoho nových zajímavostí.
09. 03. 2017 20:49
Teším se na nové informace, určitě se dozvíme mnoho nových zajímavostí.
09. 03. 2017 15:11
Tuky bude trochu boj, jím ty správné, ale nepohrdnu ani máslem a sádlem. Eidam 30 fakt nemusím....zato majonézu klidně lžičkou. No tak už se těším :o)
09. 03. 2017 14:59
S tuky mám problém. Ujídám slané arašídy, miluji tatarskou omáčku. Ale tučná, mastná jídla mi nechutnají. Nemusím čokoládu, ani zmrzlinu. Těším se, že se něco nového naučím.
09. 03. 2017 11:31
Naštěstí nejsem moc na tučná masa a spíš mám tendence tuky omezovat, ale ráda se naučím zařazovat více vhodných tuků :-)
08. 03. 2017 16:05
Patřím mezi omezovače tuků (všech i správných i špatných) tak třeba to po tomto měsíci změním :-)
07. 03. 2017 23:04
Za předpokladu, že přestanu jíst zmrzlinu a čokoládu-nebudu mít s tuky problém.I tak se těším na zajímavé informace.
07. 03. 2017 11:17
Moc se tesím na informace, v sebekoucinku s tuky vzdy bojuji:-)
07. 03. 2017 08:29
S tuky je to složité, doufám, že získám nové informace
06. 03. 2017 22:42
Těším se na nové informace.
06. 03. 2017 22:22
Vypadá to, že článků o tucích bude opravdu hodně a získáme mnoho nových informací.
06. 03. 2017 22:14
Těším se, co se dozvím nového
06. 03. 2017 21:17
Kokosový olej používaá na mne. Když si ho natřu na tělo, tak úplně cítím, jak se klůže uvolňuje, natahuje, regeneruje , jo a ještě si sním čistím zuby, tedy napřed pastou a pak olejem .
06. 03. 2017 21:07
už se moc těším
06. 03. 2017 20:57
Většinou používám řepkový olej, ale těším se na recepty s dalšími - neznám konopný, lněný.
06. 03. 2017 20:44
Do zeleninových salátů je úžasný bodlákový olej, doporučuji vyzkoušet :-)
06. 03. 2017 20:42
Na tuk je super lahvička s rozprašovačem (např. Tescoma), kdy použiji opravdu minimum tuku!
06. 03. 2017 19:40
Zrovna tento víkend jsem na přednášce MUDr. Freje zjistila, že kokosový tuk, máslo, sádlo jsou dobré tuky a smažit lze i na kvalitním olivovém oleji :-)
06. 03. 2017 19:03
Už se těším až se něco dovím o kokosovém tuku.Při vaření používám řepkový olej.Na studenou kuchyni konopný a lněný olej.
06. 03. 2017 18:23
Je fakt, že když to jde tak se snažím tukům vyhýbat a neřeším, jestli jsou škodlivé nebo ne. Tak snad se naučím jak se tukům nevyhýbat a přitom chudnout. Moc tomu zatím nevěřím.
06. 03. 2017 16:57
Mám pocit, že tuky moc nepoužívám, ale je fakt, že mám ráda jídla, která připravuji na pánvi, i když tam toho oleje dám málo, tak je to pořád jídlo, které je sice dušené, ale na pánvi, tedy se mám co učit.
06. 03. 2017 15:40
S tuky svádím boj v sebekoučinku. Občas je to boj než se podaří jídelníček sestavit tak aby všechno bylo zelené..
06. 03. 2017 14:55
V domácností používam olej slnečnicový, olivový panenský, kokosový panensky, maslo. Mliečne potraviny poväčšinou užívam nízko a polotučné. Mäso tiež úplne chudé. Napriek tomu mám problém so strážením tukov... a pritom používam minimálne pri dusení zeleniny či masa, vyprážané jedla pre mňa praktický neexistujú. Hlavnými búravačmi tukovej disciplíny u mňa sú obvyklé semienka a oriešky, ktoré bežne pridávam do šalátov, dezertov, nátierok, používam pri pečení a neviem si predstaviť, žeby som ich mohla ešte viac znížila, keďže už t.č. som na min. 10g dávke. Ďalšia potravina, ktorá zvyšuje tuky je avokádo, ktoré pravidelne používam na nátierky a na šaláty.
06. 03. 2017 14:48
Těším se na nové informace
06. 03. 2017 14:41
Těším se, že si informace o tucích zopakuji. Používám řepkový olej a za studena kvalitní olivový olej.
06. 03. 2017 14:32
Olivový a slunečnicový olej používám běžně, řepkový jsem ještě nevyzkoušela. Ráda vyzkouším něco nového, tak se těším na informace. :-)
06. 03. 2017 13:28
Přidávám se k těm, kdo se těší na nové informace.,neb s tuky budu svádět mírnou potyčku.
06. 03. 2017 12:50
Na teplou kuchyni používám řepkový olej na studenou kvalitní olivový a na pomazánky margarín s logem
06. 03. 2017 12:49
Už se těším na nové inspirativní informace.
06. 03. 2017 12:46
Většinou používám řepkový olej a floru.
06. 03. 2017 11:51
Moc se těším na informace.S tuky moc problémy nemám,vesměs používám rostlinné,jen olivový olej mi nechutná,nepoužívám ho :-))
06. 03. 2017 11:44
já používám v malém množství máslo a sádlo, na smažení řepkový olej, do salátů kapku olivového, na onové informace se těším
06. 03. 2017 11:27
Měsíc tuků? Já doufám v měsíc rychlejšího spalování tuků!
06. 03. 2017 11:12
Tenhle měsíc pro mě nejspíš nebude žádnou velkou výzvou, ale zase bude nabitý informacemi, které určitě zužitkuju. Těším se.
06. 03. 2017 10:38
Tak olivový panenský na saláty, řepkový na restování a slunečnicový na pečení už používám, malinko zkouším kokosový,máslo občas na chleba, sádlo na smažení řízků - to mí chlapi milují zatím a to jen do 190 stupňů
06. 03. 2017 10:21
tak to se těším na informace, protože v tucích plavu :)
06. 03. 2017 09:11
Já se rozhodně těším, myslím si, že tuky znám, ale přesných a správných informací neni nikdy dost.

Naši partneři