TOPlist
Sledujte nás:

Co jste možná slyšeli o STOBu a není to pravda

Zpět
 

Zdravému hubnutí se věnujeme od roku 1990 a s jistotou můžeme napsat, že se pohybujeme na trhu dynamickém, nabitém informacemi, agresivní reklamou a tlakem na spotřebitele. Není divu. Zisky z prodeje potravin a doplňků jsou obrovské, potenciál nakupujících nevyčerpatelný – jíst musíme všichni.

Celé roky sledujeme, jak se mění nabídka potravin a produktů na hubnutí. Vznikají lákavější potravinové obaly, výživové doplňky, dokonce i výživové směry, které můžete nesmyslně měnit jako jarní kolekci.

Na veškeré dění reagujeme články a rozhovory v médiích.

Co se naopak píše o nás? 

Naštěstí mnoho dobrého. Tu a tam ale narazíme na tvrzení, která jsou vytržená z kontextu nebo rovnou nepravdivá.  

„STOB je zastaralá metoda, dnes se hubne úplně jinak.“ 

Podstata STOBí metodiky se za celých 30 let opravdu nezměnila. A víte proč?

Protože stále funguje. Metodiku vytvořila psycholožka Iva Málková a postavila ji na svých znalostech o lidské psychice, jejíž podstata byla, je a bude stejná. Metodiku pochopitelně revitalizujeme v souladu s novými trendy, výsledky studií a změnami ve společnosti, podstata však zůstala.

"Hubnutí začíná a končí v hlavě." To platilo před 30 lety, stejně jako dnes, a na tom také postavila Iva Málková celou "STOBí" metodiku.

 

V dobách, kdy se v souvislosti s hubnutím řešila pouze strava a pohyb, odborníci STOBu již pracovali s psychikou. Dnes je termín „hubnutí je v hlavě“ součástí snad každého textu o hubnutí. Co to ale konkrétně znamená pro autory těchto textů?

Ve STOBu je psychika základem, na který se teprve skládají a nabalují další oblasti. Lektoři jsou edukováni v konkrétních psychologických postupech a technikách, díky kterým pomáhají klientům se změnou návyků. To, že je naše metodika využívaná už 30 let, nepovažujeme proto za mínus, ale za velké plus.

Například v dnešní době populární směr mindful eating je v naší metodice od samého začátku. Jen jsme to tenkrát nazvali „pomalé jedení“.


„STOB doporučuje pro hubnutí 5 000 kJ všem.“

S klienty od začátku pracujeme tak, že první týden nemění své běžné stravovací návyky. Odborník poté jídelníček zhodnotí a navrhne snížení příjmu o 1 500 – 2 000 kJ, což odpovídá týdennímu úbytku 0,5 kg.

Pravdou je, že v době našich začátků byl příjem 5 000 kJ běžně doporučován odborníky (pod lékařským dohledem je doporučován u některých pacientů i dnes). Proto jsme naše materiály a nutriční program Sebekoučink koncipovali v souladu s tehdejšími doporučeními. Obor dietologie se stejně jako každý jiný obor vyvíjí kupředu.

Nové materiály jsou v souladu s novými poznatky koncipovány od 6 000 kJ a program Sebekoučink individuálně navrhuje denní energetický příjem na základě vyplněných antropometrických údajů. Neznamená to tedy, že bychom všem plošně doporučili příjem 6 000 kJ, v materiálech to jen uvádíme jako konkrétní příklad. Naše klientky jsou nejčastěji ženy s pár kily navíc, co mají sedavé zaměstnání, a pro ně může být tento příjem optimální. 

Doporučení 5 000 kJ pro každého? To je nesmysl. Ten správný redukční jídelníček si klient sestavuje sám za pomoci odborníka a na základě svých individuálních potřeb.

 

Drtivá většina lektorů používá bioimpedanční přístroje, pomocí kterých nastavují denní energetický příjem individuálně. Na druhou stranu učíme lektory i klienty, že ani přístroje a výpočty nemohou být 100% spolehlivé. A proto nalezení optimální hodnoty denního příjmu někdy zabere více času a vyžaduje především vědomé reflektování signálů vašeho těla. 


>> Více o tom, jak si nastavit denní příjem energie, se dočtete zde. <<


„Ve STOBu nutí zapisovat jídelníček, vážit potraviny a počítat kJ.“ 

Součástí metodiky je opravdu zapisování, vážení a počítání kJ. Je to však dobrovolné a praktikuje se jen v první části kurzu. A nevymysleli jsme to proto, abychom vás stresovali a měli z toho radost.

Bez zápisů a vážení vám odborník nemůže předat individuální zpětnou vazbu a jeho doporučení se pohybují pouze v obecné rovině.

Počítání kJ. Pro někoho zábava, pro jiného noční můra. Na rovinu - nejde o nic tak stresujícího a odporného, jak tvrdí někteří poradci. Prostě pár týdnů zapisujete všechno jídlo a pití do nutričního programu, který vám za odměnu jídelníček analyticky zpracuje. Počítání má spíše špatné „píárko“, než aby se jednalo o stres a problém při hubnutí. Spousta z vás jistě ve snaze zhubnout udělala, a ještě udělá, mnohem šílenější a stresující věci. Pomocí analýzy uděláte krok kupředu racionálnějším a méně stresujícím způsobem, než je vyřazování řady potravin nebo popíjení instantních pokrmů.

Dříve se počítalo ručně s pomocí tabulek a kalkulačky, dnes už je to mnohem jednodušší a k zápisu a počítání používáme nutriční program Sebekoučink. Program je přístupný nejen našim klientům v kurzech zdravého hubnutí, ale i široké veřejnosti. 

 

A proč klientům zapisování v důsledku pomáhá více než dodržování předepsaného jídelníčku?

Protože když si evidujete jídelníček sami, získáte přehled o složení potravin a celodenního jídelníčku, a to jsou ty nejcennější informace, které vám zůstanou celý život. Znáte to, nejlépe se poučíte z vlastních chyb!


„STOB zakazuje jíst tuky“ 

Tuky jsou energeticky nejbohatší živinou, to je prostě fakt. 1 g tuků má energii 38 kJ, zatímco 1 g bílkovin nebo sacharidů 17 kJ.

Proto doporučujeme množství tuků v jídelníčku hlídat, a to v souladu s výživovým doporučením, které říká, že 30 % z přijaté energie má být z tuků. Hlídat množství ale neznamená zakazovat.

Učíme vás, že chytřejší je dát si vepřovou kýtu než krkovici, do omáčky použít 12% smetanu na vaření místo 33% šlehačky nebo posvačit jogurt se 3 % tuku než smetanový s 10 %.

Reagujeme i na současné trendy, které vyzdvihují tuky do nebes a jídelníčky klientů se jen hemží avokádem a ořechovými másly a klienti se diví, proč nehubnou, když jedí ty zdravé tuky.

 

Zdravé tuky rozhodně doporučujeme, zároveň ale upozorňujeme, že je potřeba je jíst střídmě. A to třeba pomocí těchto bannerků, které najdete na našich sociálních sítích (facebooku a instagramu).

„STOB doporučuje umělá sladidla“

Našim cílem je odnaučit klienty od přemíry sladké chuti, a naopak si sladké užít v rozumné míře a bez výčitek. Umělá sladidla a různé náhražky tak nejsou nejlepším řešením.

Protože ale pracujeme na změnách metodou postupných a nenásilných kroků, a protože pro někoho je opravdu nereálné ze dne na den pít vodu namísto slazených limonád nebo jíst bílé jogurty namísto sladkých, individuálně poradíme klientovi potraviny a nápoje ředit a případně si pomoci nekalorickými sladidly.

Ne každý je schopný udělat razantní krok a pořád lepší jednou za čas limonáda se sladidlem než týden o vodě a pak návrat k limonádě s 50 g cukru.

Učíme naše klienty si sladké užít v rozumné míře a bez výčitek. To může potvrdit i Zuzka, které se STOBem podařilo zhubnout hned dvakrát. Celý rozhovor se Zuzkou najdete zde.

„STOB doporučuje proteinové diety“

STOB nedoporučuje potravinové doplňky ani diety a naši lektoři jsou vázáni smlouvou, která prodej doplňků v kurzech zakazuje

Primárním cílem je naučit vás vařit z běžných, základních potravin. Žijeme ale v hektické době a každému se občas stane, že nemá připravené jídlo. Lepší než fast food nebo kobliha je mít po ruce proteinovou tyčinku nebo pytlík s proteinovým nápojem. S tím souhlasíme.

„Hubnutí je dnes těžší. Dříve jsme klienty především edukovali o výživě, o vhodných kulinárních úpravách a měnili majonézové saláty za tvarohové pomazánky. Dnes jsou klienti přeinformovaní a musíme jim v tom množství informací udělat pořádek. Přicházejí poté, co vyzkoušeli různé diety a jsou poškození psychicky i fyzicky.“ Shodují se naše dlouholeté lektorky.


>> Článek, ve kterém lektorky rekapitulují hubnutí za posledních 30 let najdete zde. <<


Nenechte si utéct zajímavosti a novinky v hubnutí

Zanechte nám svůj e-mail a my se na oplátku postaráme o to, aby vám nic neuteklo. Nechte si od nás pravidelně zasílat odborné články na téma zdravého hubnutí a informace o akcích a dění ve STOBu.

>> Zaregistrujte se, je to zdarma. <<

 

Hodnocení (7 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

17. 06. 2020 20:34
Provázím klienty ve svých kurzech hubnutí už šestý rok a jsem metodikou Stobu stále nadšená. Je to pravdivý způsob, jak se sebou pracovat a záleží vždy na konkrétním člověku, zda má v sobě dost vůle a vytrvalosti. Výsledky se dostavují poměrně rychle, ale tím hubnutí nekončí, právě naopak, po páté lekci teprve začíná to správné uvědomování o tom, co všechno je potřeba změnit, aby se dostavil výsledek - úbytek tuku. Klienti mi potvrzují, že takovou metodou se hubne příjemně, protože vlastně respektuju jejich chutě a o to víc je všechno těší a baví.
17. 06. 2020 19:51
Nedám na STOB dopustit. Před 10 lety jsem díky STOBu zhubla 10 kg, ale hlavně jsem pochopila, jak se správně stravovt. Díky tomu si váhu stále držím.
16. 06. 2020 12:54
Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde. Věci vytržené z kontextu se vyskytují všude. Já jsem se o STOBu prvně dozvěděla od kamaráda, který ho doporučoval, pak si ho vygooglil Manžel, když mu doktor pohrozil, že když nezhubne, tak... Začal se STOBem hubnout a šlo mu to, tak jsem se přidala taky.
Našla jsem tu mnoho užitečných informací i rad - a také nové přátele (a co vám budu povídat, ti jsou ze všeho nejlepší :-)
16. 06. 2020 07:23
Souhlasím s linhou, pro mě je STOB záchranná brzda. Jsem tu už 5 let a pořád se vracím, přestože jsem už chtěla se vším praštit. Jenže ten červík v hlavě mi vždycky znovu vrtá v hlavě a já se pokorně vrátím k zapisování. Pomáhá mi to v hlídání sebe sama a v rozhodnutí, že ještě nenastal čas hodit flintu do žita. Pro mě je STOB jednička s velkou hvězdičkou. 1* :-)
15. 06. 2020 21:37
Nepravdy a polopravdy jsou bohužel nedílnou součástí života na síti. Chce to jako při hubnutí myslet hlavou. Pevné nervy a buďte tu pro nás
15. 06. 2020 19:41
Popravdě, já jsem snad nic zásadního o STOBu neslyšela, než mi ho doporučila praktická doktorka. Možná je to divné ale píšu to sem pro statistiku. Jakože když tu jsem, připadá mi, že STOB je všude a když jsem byla venku, tak nebyl nikde. A to jsem podotýkám z bývalého krajského města a na netu se pohybuju hodně. Nějak mně asi míjel. Možná je to i tím, že jsem nevyhledávala hubnoucí tematiku, tak mi ji ani prohlížeč nenabízel.
Den zdraví je super ale je to málo pro prezentaci. Nevím, jestli jsou i nějaké jiné veřejné akce, kde může mít STOB svůj stánek...myslím u nás na Černé louce jsem kdysi něco takového potkala. Moc fajn byla beseda v Librexu, kde se taky dost lidí k Ivě Málkové hlásilo. Možná vymyslet něco, co by bylo stále na očích!.....tedy jestli chápu dobře, že vedení chce aby se STOB dostal více do povědomí a měl navrch nad neseriozními hubnoucími firmami. Chtělo by to něco......hm.......něco jako je třebáááá.......Výměna manželek!! :-)) Aby na to lidi koukali, protože je to zajímá a přitom se něco dověděli.....i když...asi to není jednoduché. Tedy my Šlápoty se za STOB bereme do roztrhání těla a naše zuřivá reportérka i do roztrhání svého volného času :-) Brzy jdeme na Říp :-)
15. 06. 2020 18:20
Se stobem hubnu už několik let. A není to tak dlouho proto, že se nedaří, ale když se mě podaří zhubnout tak nějaký čas si váhu udržuji a když se mě zdá, že bych mohla začít přibírat, honem si založím sebekoučink a zapisuji a hlídám se. Jsem moc ráda, že je tady tahle možnost. Stob je prostě fajn. Dočtu se hodně zajímavostí o zdravém stravování. Jezdím i na pobyty, které jsou úžasné. Moc děkuji p. Málkové a celému týmu.
15. 06. 2020 18:17
Já jsem se stobem spokojená a mohu ho vřele doporučit :-)
15. 06. 2020 14:48
Nedivím se - STOB je poctivě úspěšný a to nejspíš hodně lidem leží v žaludku :-)

Naši partneři