TOPlist
Sledujte nás:

Co nám konzumace zeleniny přináší?

Zpět
 

Ing. Hana Málková

Zelenina obsahuje mnoho zdraví příznivých látek, které se podílejí na snížení výskytu kardiovaskulárních a metabolických onemocnění a na snížení rizika rakoviny, zejména trávicího ústrojí.

Zelenina je z převážné většiny (cca z 80 %) tvořena vodou, je dobrým zdrojem vlákniny (u většiny druhů 1–3 g/100 g), díky čemuž se řadí k potravinám  s velkým objemem, ale nízkou energetickou  hodnotou. Energetická hodnota zeleniny se nejčastěji pohybuje mezi 50-200 kJ. 

Vyšší energetickou hodnotu má hrášek a kukuřice.            

100 g kukuřice 400 kJ                                             100 g hrášku 340 kJ

                  

Nutriční složení běžných druhů zeleniny najdete zde nebo v databázi potravin.

Obsah jednotlivých základních živin (tedy sacharidů, bílkovin a tuků) je z výživového pohledu až na výjimky bezvýznamný. Zeleniny si však ceníme kvůli obsahu vitaminů (zejména vitaminu C, vitaminů skupiny B a karotenoidů) a vlákniny. Některé druhy zeleniny jsou také větším zdrojem minerálních látek (železa, vápníku, hořčíku, draslíku, manganu apod.), jejichž vstřebatelnost je však bohužel špatná. Zejména vápník vytváří s kyselinami ze zeleniny (např. s kyselinou šťavelovou) nerozpustné sloučeniny, a tím je pro organismus velmi špatně využitelný.

Významný je v zelenině také obsah dalších, např. fenolových látek, z nichž většina působí jako antioxidanty. V zelenině (zelí, kapustě, brokolici a další košťálové zelenině) jsou přítomné i další ochranné látky, např. glukosinoláty, ze kterých po záhřevu vznikají látky působící preventivně proti rakovině. Pokud se konzumují nepřiměřeně velká množství této zeleniny za syrova, mohou naopak působit škodlivě – negativně ovlivňují funkci štítné žlázy. V cibulové zelenině (cibule, česnek) jsou obsaženy látky brzdící růst mikroorganismů. Některé ochranné látky, např. lykopen obsažený v rajčatech, jsou lépe využitelné po tepelné úpravě, a proto bychom měli konzumovat zeleninu syrovou i tepelně upravenou.

Jednou z velmi důležitých látek v zelenině je již zmiňovaná vláknina, která má na náš organismus řadu pozitivních vlivů, což už moc dobře víte z měsíce vlákniny. Pokud si chcete znalosti osvěžit, přečtěte si tento článek Pozitiva vlákniny obsažené v zelenině.

Hodnocení (53 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

18. 07. 2017 09:48
Za připomenutí leča taky děkuji, už jsem ho neměla hrozně dlouho, a kdy jindy, když ne teď a v srpnu!
17. 07. 2017 21:04
Zajímavý a poučný článek,děkuji.
11. 07. 2017 20:47
už se těším až nám dozraje hrášek
08. 07. 2017 08:31
Martashi-děkuju za natrknutí,na lečo jsem letos zapomněla! :-) A taková dobrota to je.
07. 07. 2017 21:24
Zajímavý článek
07. 07. 2017 18:40
Hezký článek...
06. 07. 2017 20:08
Zajímavý článek, hlavně glukosinoláty mě zaujaly.
06. 07. 2017 10:20
Děkuji za zajímavý článek
06. 07. 2017 10:19
rajčata mám raději právě syrová
05. 07. 2017 20:34
hezký článek
05. 07. 2017 16:06
Děkuji za nové informace
05. 07. 2017 14:51
pokusím se preferovat syrovou, do cca 42°C se neničí vitamíny nebo ji připravuji v páře, často tak i brambory
04. 07. 2017 22:47
Zase nové informace.
04. 07. 2017 21:12
Lečo taky ráda, teď jsem dojedla šopský salát, taky mňamka.
04. 07. 2017 20:25
Rajčata syrová, dušená, grilovaná i ve formě protlaku to je něco pro mě. Zelí kysané, dušené nebo čerstvé do salátu, jedna úprava lepší než druhá. A takové dobře udělané lečo - dobrota.
04. 07. 2017 19:08
zeleninu jsem se naučila konzumovat, hurá!
04. 07. 2017 18:34
Děkuji za zajímavé informace.
04. 07. 2017 18:21
Zajímavé informace, zeleninu jím hodně často syrovou i vařenou.
04. 07. 2017 15:47
Zeleninové saláty k hlavnímu jídlu výborně zasytí a tudíž sníží potřebu sytejších příloh.
04. 07. 2017 10:56
Z čerstvé zeleniny jím jen pár druhů, tak jsem na tento měsíc zvědavá, kolik nových druhů mě naučí jíst :-)
04. 07. 2017 10:19
milujem zeleninu v akejkoľvek podobe....
04. 07. 2017 09:59
Mám ráda zeleninu syrovou a udělanou na páře.
04. 07. 2017 09:42
Zelenina ani ovoce mi nedělají problém.
04. 07. 2017 08:54
Mám ráda oboje, ale taky jím víc ovoce, tak uvidíme, co s námi udělá měsíc zeleniny :-)
04. 07. 2017 08:29
Zeleninu mám ráda, ale jím spíše ovoce.
04. 07. 2017 08:08
S měsícem ovoce bych asi měla velký problém, ale zelenina je v pohodě. Mám ji ráda na všechny možné způsoby. :-)
04. 07. 2017 07:32
zeleninu jím převážně syrovou, tepelně ji moc zpracovat neumím, těším se na tipy :-)
04. 07. 2017 07:29
zeleniny jím dostatečné množství, zvlášť ted jím mám moc když je ze zahrádky čerstvá a dobrá

Naši partneři