TOPlist


Čtení potravinových obalů – bez obalu a prakticky

 

 

Ing. Hana Málková

Z potravinových obalů se toho můžeme opravdu mnoho dozvědět a uvedené informace by pro nás měly být jedním z rozhodujících kritérií pro správný výběr a nákup.

Dle evropského nařízení má označování potravin jasná pravidla, která musí výrobce dodržovat. V tomto článku vás s některými z nich seznámíme a upozorníme, čemu věnovat při čtení obalů nejvíce pozornosti.

Složení

Za nadpisem „složení“ se na potravině uvádějí všechny složky seřazené sestupně podle množství, ve kterém byly použity při výrobě potraviny. Na prvním místě je tedy zpravidla uvedena složka, které je ve výrobku obsaženo nejvíce.

Uvádějí se nejen hlavní suroviny, ale i přídatné látky (čili aditiva), aromata, nutriční faktory s významným biologickým účinkem jako vitamíny, minerální látky, aminokyseliny, specifické mastné kyseliny apod.

Podle celkového seznamu i pořadí uvedených složek lze tedy celkem dobře odhadnout kvalitu potraviny.

Jaké suroviny se objevují na předních místech?

Například u masného výrobku vyžadujte na prvním místě maso a u celozrnného pečiva hledejte zase celozrnnou mouku. Pokud je ve výčtu na prvním místě uvedený cukr, voda nebo tuk (a nejedná se zrovna o potravinu, kde by se to očekávalo), je lepší se těmto potravinám vyhnout.

Kolik složek potravina obsahuje a jsou všechny opravdu nutné?

Vždy je lepší dávat přednost základním potravinám a dlouhý seznam složek může leccos značit o kvalitě potraviny.

Je třeba se bát "Éček"?

Přídatné látky, neboli „Éčka“ jsou v běžně konzumovaných množstvích bezpečná, kód E potvrzuje, že látka prošla testy nezávadnosti. Některé přídatné látky jsou pro výrobu bezpečných potravin dokonce nezbytné (např. některé konzervanty v masných výrobcích). Nicméně mnohdy je jejich použití zbytečné a jen maskuje horší kvalitu potraviny. Potraviny, jejichž složení čítá nekonečný seznam složek včetně velkého množství přídatných látek, je proto lepší nechat v regálech. Jednak není přesně vyzkoumáno, jak dané látky působí pohromadě a jak již bylo řečeno, mnohdy to svědčí o horší kvalitě potraviny.

Označování alergenních látek

Pokud trpíte některými z potravinových alergií či jiným onemocněním, je pro vás nezbytně nutné sledovat přítomnost alergenů. V rámci složení potraviny musí být zvýrazněna (např. typem písma) případná přítomnost alergenní složky. Týká se to především obilovin obsahujících lepek, korýšů, vajec, ryb, arašídů, sójových bobů, mléka, ořechů, celeru a některých semen.

Výživové údaje

Na všech balených potravinách (až na pár výjimek, jako je voda, alkoholické nápoje, žvýkačky apod.) musí být od prosince 2016 uvedeny výživové údaje. Sledovat tuto tabulku (případně výčet) je stejně tak důležité jako sledovat seznam složek, informuje nás spolehlivě o obsahu základních i některých rizikových živin.  

 povinné údaje:

  • energetická hodnota (kJ/kcal)
  • tuky (g)
    • z toho nasycené mastné kyseliny
  • sacharidy (g)
    • z toho cukry
  • bílkoviny (g)
  • sůl (g)

Kromě povinných údajů můžete na výrobcích naleznout i údaje nepovinné, o jejichž uvedení na obale rozhoduje výrobce.

dobrovolné údaje:

  •  mononenasycené mastné kyseliny
  •  polynenasycené mastné kyseliny
  •  polyalkoholy
  •  škroby
  •  vláknina
  •  vitamíny a minerální látky

Jak vybírat potraviny podle výživových údajů?

Zaměřte se především na obsah rizikových živin, vybírejte potraviny, které mají:

  • co nejnižší obsah nasycených mastných kyselin
  •  co nejnižší obsah cukru

Pod pojmem cukry jsou zahrnuty jak cukry přidané, tak ty, které jsou přirozenou součástí dané potraviny. Nenechte se proto zmást, že například i v bílém jogurtu na nějaké cukry narazíte. Nejedná se však o cukry přidané, ale přirozeně se vyskytující laktózu.

  •  co nejnižší obsah soli

Dříve jste se mohli setkat i s údajem o obsahu sodíku, nyní se uvádí vždy obsah soli (uvedená hodnota vyjadřuje obsah ekvivalentu soli vypočtený podle vzorce: sůl = sodík x 2,5). Obsah soli v potravině se nestanovuje jen jako množství sodíku pocházejícího z chloridu sodného (soli), ale jako celkové množství sodíku vyskytujícího se v potravině ze všech složek. Sůl tedy dle značení můžete najít i v potravinách, které sůl jako takovou neobsahují, ale jejím zdrojem je například přirozeně se vyskytující sodík, který je na sůl přepočten dle výše uvedeného vzorce.

  •  co nejvyšší obsah vlákniny (pokud je uveden)

Pokud se snažíte redukovat svou hmotnost, kromě výše uvedeného dávejte přednost potravinám:

  •  s nižší energetickou hodnotou
  •  s nižším celkovým obsahem tuku a sacharidů
  •  s vyšším podílem bílkovin

Údaje na 100 g či na porci? A co to vůbec je ta porce?

Aby bylo snadnější porovnat mezi sebou výživové hodnoty různě velkých balení potravin, jsou údaje vždy vztaženy na 100 g či 100 ml výrobku, a to i u potravin balených po jednotlivých porcích.

Obsah živin lze vyjádřit také na jednu porci nebo jednotku spotřeby. Tyto údaje mohou být pro lepší představu zákazníka uvedeny navíc společně s hodnotami vztaženými na 100 g nebo 100 ml výrobku, které musí být uvedeny vždy. Pokud jsou uvedeny údaje vztahující se k porci, musí být na etiketě vyznačena také velikost porce (nebo jednotky spotřeby) a zároveň musí být uveden i počet porcí nebo jednotek obsažených v balení. Porce nebo jednotka spotřeby se uvádějí na obale v těsné blízkosti výživových údajů.

Kromě tohoto standardního způsobu vyjádření lze obsah živin vyjádřit také jako procentní podíl referenčních hodnot příjmu na 100 g nebo 100 ml, nebo na jednu porci či jednotku spotřeby. 

Tyto hodnoty jsou platné pro průměrnou dospělou osobu s denním příjmem 8 400 kJ/2 000 kcal, což musí být na obale rovněž vyjádřeno.

Minimální trvanlivost a použitelnost

Důležité je věnovat pozornost také trvanlivosti výrobku, ta se může značit dvěma způsoby:

Datum minimální trvanlivosti (DMT)

minimální trvanlivost do…“

  • uvádí se na potravinách trvanlivějšího charakteru, po uplynutí DMT mohou být výrobky prodávány, ale musí být nabízeny odděleně s jasným označením

Po mírném překročení DMT jsou potraviny při správném skladování zdravotně nezávadné a není nutné je ihned vyhazovat!

Datum použitelnosti

spotřebujte do…“

  • uvádí se na potravinách s kratší trvanlivostí, náchylných ke zkažení (např. maso, masné výrobky, mléko, mléčné výrobky, pomazánky)
  • po uplynutí uvedeného data nesmí být výrobky prodávány ani nabízeny zdarma

Datum použitelnosti nebo minimální trvanlivosti vymezuje maximální dobu, po kterou si potravina zachovává své specifické vlastnosti a splňuje požadavky na zdravotní nezávadnost.

Další údaje

Údajů na obale potraviny je ještě mnohem více, určitě se vyplatí sledovat i čisté množství potraviny (ne vždy větší obal znamená i větší množství potraviny), název potraviny (čokoláda musí být čokoláda, jogurt musí být jogurt apod.), u některých potravin nás bude zajímat i země původu nebo třeba podmínky uchování nebo správného použití.

Obaly jsou zkrátka věda a je důležité jim správně porozumět a hlavně jim věnovat pozornost.

Hlavní rada na závěr tedy zní: Čtěte obaly, věnujte pozornost tomu, co nakupujete, a neházejte jen bezmyšlenkovitě do košíku vše, co má hezký obal nebo je zrovna v akci!

Konkrétní rady, jak vybírat potraviny z různých potravinových kategorií, na co si dát pozor a jak nenaletět výrobcům, najdete v knize Nakupujeme s rozumem, vaříme s chutí

Hodnocení (40 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

23. 06. 2019 21:00

LuckaN78

díky za článek, obaly se snažím číst leckdy se dívím...

18. 06. 2019 22:24

bessi

Díky za připomenutí, číst obaly se opravdu vyplatí

18. 06. 2019 11:59

Ehwaz

Obaly čtu, a poctivě! Pokud spěchám, kupuji jen potraviny, které již znám. A to mne naučilo konečně pravidelně využívat brýle. Dlouho jsem odolávala, vytahovala je na čtení jen sporadicky. Díky obalům jsem si zvykla a už je vytahuji všude. Stačí hezký ozdobný řetízek a vůbec mi nevadí, že s nimi v práci či po obchodě chodím na krku :-)

17. 06. 2019 18:34

smolicek71

Ano, malé písmo na obalech, to je vždy velký boj...a někdy se mi fakt ty brýle nechce vytahovat...to tam raděj ten výrobek nechám a najdu si to složení doma v klidu na netu a příště už můžu jít najisto.

17. 06. 2019 18:02

jesus

většinou kupuji ověřené jednoduché základní potraviny jako mléko, pečivo, mouka a nové výrobky mě moc nelákají

17. 06. 2019 10:22

ekavkova

Je to fuška, ale vyplatí se to
..

17. 06. 2019 10:14

klosa

Pěkný článek, kupuji stejné potraviny , takže složení znám. Občas koupím něco nového a to složení studuji až doma ,protože tak malé písmenka nepřečtu a potom se divím.

17. 06. 2019 08:35

Hanina1

Obal si "prostuduji" vždy, když kupuji nový výrobek. Po pravdě řečeno, není to až tak často. Rozhodně bych přivítala, kdyby písmo na obalech bylo aspoň trochu větší. Obecně řečeno, kupuji hlavně ty nové výrobky, u nichž zjistím co nejmenší počet surovin, sleduji nasycené mastné kyseliny a cukry. Bohužel ale mám cukrů ve svém jídelníčku stále víc než dost.

17. 06. 2019 08:23

Masa55

Moc děkuji za připomenutí, na ten sodík už jsem zapomněla.Toto je moc dobrý článek, přečtu si to několikrát, abych si to dala zase ho " HLAVY "

17. 06. 2019 07:22

filipova

čtu když to přečtu, občas mi to už dělá problém, ale tak nějka už vím co kupuji, dříve jsem obaly pečlivě studovala, dle rad tady na Stobu.

17. 06. 2019 07:07

ajanka

Čtu, co v obchodě nepřečtu nekupuji....

17. 06. 2019 05:18

Hanakomo

Většinou obaly čtu, někdy je to písmo vážně malé a proto se do nových věcí raději nepouštím a nekupuji je

17. 06. 2019 04:52

Jirina55

Pokud se obaly dají přečíst, čtu je. Když neznám složení protože ho nepřečtu, vyhnu se obsahu obalu ...

17. 06. 2019 02:14

tkoskubova

Děkuji za užitečné informace,snažím se údaje na obalech potravin číst.

24. 06. 2018 23:15

Slonik71

Snažím se číst jen je malé pismo

10. 06. 2018 14:35

ekavkova

Velmi přehledný a užitečný návod k výběru vhodných potravin.

10. 06. 2018 14:35

ekavkova

Velmi přehledný a užitečný návod k výběru vhodných potravin.

09. 06. 2018 23:51

Rivana

Údaje na obalech čtu, ale někdy jsou tyto údaje napsány bleším písmen

07. 06. 2018 23:59

martashi

Jen bych potřebovala lepší oči na ty blešky, lupu nosím,ale je to i s ní někdy problematické.

06. 06. 2018 18:25

IrenaM

také čtu :-)

06. 06. 2018 14:09

tmavovlaska

Info na obalech čtu, pak si nějakou potravinu ani nekoupím.

04. 06. 2018 21:22

Niraska

Perfektní shrnutí, spusta užitečných informací - díky :-)

04. 06. 2018 20:13

dasa67

Snažím se číst složení potravin, ale občas je to složité kvůli velikosti písma na obalu. Díky za návod jak si čtení zjednodušit.

04. 06. 2018 19:03

LuckaN78

Díky zahezký přehled, inforamace na obalech jsou pro mě důležité, není mi jedno, co sním. A že to jsou někdy pěkný "fujtajbly" když si to člověk přečte...kolikrát přejde chut...

04. 06. 2018 18:18

jalicho

Když mě honí chutě a chci si koupit něco ne moc zdravého, tak mě vždy zachrání, že se podívám na energetickou hodnotu a složení živin. Někdy koupím potravinu, o kterém jsem četla samá pozitiva a až doma prostuduji složení a mnohdy jsem nemile překvapena.

04. 06. 2018 15:23

filipova

někdy mě popadne chut na pařížský salát ale stačí si přečíst složení a odložím to zpět do regálu, já si hodně na obalech čtu

04. 06. 2018 14:21

bessi

Díky za informace. U nových výrobků obaly čtu, ostatní, co běžně nakupuji, už ne.

04. 06. 2018 14:10

babicka Eva

Velmi důležité informace.

04. 06. 2018 13:42

tkoskubova

Souhlasím s madridackou,za nějaký čas se bez lupy neobejdeme.

04. 06. 2018 12:11

madridacka

Já jsem velký čtenář. Akorát ne vždy sebou nosím lupu :-)

04. 06. 2018 12:05

ajanka

Děkuji za informace, obaly čtu pečlivě u nových výrobků, které jsem ještě nekupovala. U běžných potravin už většinou nečtu, protože kupuji již známé výrobky.

04. 06. 2018 10:45

zdenalan

Pro mne jsou některé údaje tak malé že je nepřečtu, ale ty sýry to je pravda, mám je také ráda a ty tuky to je děs.

04. 06. 2018 10:41

klosa

Super informace, někdy sleduji a když spěchám ,tak se dívám až doma a je to někdy překvapení co tam je,

04. 06. 2018 09:26

crhovam

Já se vždycky u sýrů vyděsím nad obsahem tuků. Mám totiž ráda všechny ty aromatické vyzrálé sýry ať už s plísní nebo bez a u nich odlehčené varianty prostě neseženete :-)

04. 06. 2018 09:04

Masa55

No musím si sáhnout do svědomí a konstatuji, že poslední dobou jsem to přestala sledovat. Je fakt , že většinou kupuji jen základní potraviny, ale zaměřím se zase na to. Díky za připomenutí.

04. 06. 2018 05:54

babicka Eva

Perfektní informace jak se při nákupu orientovat.

04. 06. 2018 05:26

nevzdavatse

Naprostý souhlas. Někdy člověk po přečtení tabulky žasne a někdy se mu chce až smát. Důležité je vědět, co nechci a to nekupovat :-).

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma