TOPlist
Sledujte nás:

Desatero pitného režimu

Zpět
 

Ing. Hana Málková

 

1. Pijte

Dodržování pitného režimu je nezbytné pro správné fungování našeho organismu a bez vody zkrátka nelze žít, je však potřeba věnovat pozornost správnému výběru nápojů.

2. Rozložte si pitný režim rovnoměrně do celého dne

Pít je vhodné průběžně v rozumných dávkách. Když večer zjistíte, že jste celý den nepili a budete se snažit vše dohnat vypitím velké lahve vody naráz, tak už to nedoženete.

3. Pijte dostatečně, ale není třeba to přehánět

Při vhodně sestaveném jídelníčku stačí denně za běžné situace vypít cca 1,5 - 2 litry. Často slýcháme ne zcela správné doporučení pít nejméně 3 litry vody denně. Je sice pravda, že naše tělo potřebuje při běžném fungování cca 3 litry tekutin denně, toto množství však nemusíme přijmout jen v nápojích.

4. Vodu přijímejte také v potravinách

Téměř všechny potraviny obsahují i určitý podíl vody, a i tato voda se započítává do denního příjmu tekutin. Výhodou potravin bohatých na vodu je také to, že obsahují méně kalorií, i proto je vhodné tyto potraviny do jídelníčku zařazovat.  Zelenina a ovoce je tvořeno průměrně z 90 % vodou, vysoký obsah vody mají také polévky, mléko, jogurtové nápoje apod.

5. Nečekejte na žízeň

Pokud pociťujete žízeň, většinou už je pozdě a váš organismus je již částečně dehydratovaný. Raději pijte častěji, i když ještě žízeň nemáte.

6. Sledujte se

Jednoduchým a jednoznačným indikátorem, jak snadno poznat, zda je váš pitný režim dostatečný, je barva moči, pokud je vaše moč tmavá, příjem tekutin zvyšte.

7. V rizikových situacích pijte více

Při některých situacích je nutné příjem tekutin zvýšit, jedná se například o fyzicky náročnou práci, sportovní aktivitu, pobyt v horkém prostředí apod. Přijímat více tekutin je také třeba při nemoci a zvýšené teplotě.

8. Pijte vhodné nápoje

Nejvhodnější a nejpřirozenější tekutinou je čistá voda, která má nulovou energetickou hodnotu a tělu tak nedodává zbytečné kalorie. Dále mohou k naplnění pitného režimu sloužit neslazené čaje a v menším množství občas i zeleninové či ovocné šťávy, ideálně naředěné vodou.

9. Nepřijímejte v nápojích zbytečný cukr

Zkuste co nejvíce omezit ochucené nápoje, ať už se jedná o limonády nebo ochucené vody, většinou obsahují velké množství cukru a jejich konzumací do našeho těla dostáváme pouze tzv. prázdné kalorie.

10. Alkohol pijte s mírou

Asi netřeba vysvětlovat, že s alkoholem není vhodné to nijak přehánět. :-) Nicméně sklenička kvalitního vína či malé pivo nám dodá i určitá pozitiva (antioxidanty, některé vitaminy apod.) a občas se v našem životě objevit může.

Na zdraví!

Hodnocení (59 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

28. 08. 2017 18:01
Hezký článek.
19. 08. 2017 17:36
Děkuji za informace, naštěstí mám svůj pitný režim pod kontrolou.
17. 08. 2017 21:07
Moc pěkné shrnutí - děkuji.
16. 08. 2017 23:06
děkuji
16. 08. 2017 11:54
Super článek. Taková destareta apod. mám ráda, shromažďuju každou radu a vše půjde hezky na ledničku, aby to bylo na očích.
13. 08. 2017 22:25
Doporučení se mi budou hodit.
09. 08. 2017 22:00
jesus: Obě tvrzení mjí svou pravdu. Džusy obsahují relativně hodně cukru - a s tím cukrem je potřeba v denním příjmu počítat. Takže závisí i na tom, co člověk jinak jí. Pokud nic s přidanými cukry a málo přirozených cukrů, může si dovolit o něco víc džusu ež ten, kdo jí sladké (ať už přidané ukry nebo přuirozeně se vyskytující).
Na druhou sranu džus jako přírodní ovocná šťáva je zdraví prospěšný podobně jako ovoce.
Ale jak se říká - všeho s mírou (kvůli tomu cukru).
Já bych odhadla, že 100-300 ml džusu denně (v závislosti na příjmu jiných cukrů) je dávka přiměžená.
09. 08. 2017 18:59
škoda, že se nepíše o konzumaci džusů, jedni tvrdí, že jsou moc sladké, druzí, že jsou zdraví prospěšné, hlavně ty 100%
09. 08. 2017 07:14
No to rozložení pití na celý den se pokusím dodržet. To přece nemůže být tak těžké.
08. 08. 2017 23:19
No, já naopak musím k jídlu pít, jinak začnu škytat, zejmén u rýže, malých těstovin (kolínka, farfale, vřetena) a podobně strukturovaných příloh. A taky u pečiva, které je jink moc suché.
08. 08. 2017 16:33
Já myslím, že by se dotaz hodil pro odborníka tohoto měsíce. Slyšela jsem to, ale nemám s tím žádnou zkušenost. Piji normálně během jídla i po něm a nikdy jsem žádné poruchy trávení neměla.
08. 08. 2017 12:10
Jaký máte názor na pití či nepití před, během a po jídle ... je pravda že, zapíjení jídla má negativní dopad při trávení potravin. Je to zejména z toho důvodu, že žaludeční kyseliny se v žaludku zředí s vodou, a dojde tak ke snížení natrávení potravy. Proto při zapití konzumované potravy dochází ke snížení využitelnosti látek pro náš organismus. Zapíjení jídla
vede k poruchám trávení a špatnému využívání energie.
08. 08. 2017 09:35
Hezký článek
08. 08. 2017 07:42
Hezké
08. 08. 2017 07:30
bohužel mi chutná červené víno moc si ho neumím odříci jinak pitný režim dodržuji
07. 08. 2017 23:19
Kdysi mě naučili vypít tři litry denně při léčbě ledvin a už mi to zůstalo, takže pití mi nedělá problémy :-)) A když je dlouhej den jde to samo, od sedmi od rána do jedné hodiny v noci.
07. 08. 2017 22:29
Teorii znám, prakticky mi to kulhá...
07. 08. 2017 21:35
Dobre zasady, problém s nimi nemám
07. 08. 2017 20:53
Dobré rady, jen ta pravidelnost mi zatím nejde :-)
07. 08. 2017 20:06
Doplnila bych: Pijte po malých množstvích, 200-300 ml na jednu dávku. Podle možnosti si pořiďte hezkou karafu nebo láhev o objemu minim. 1 litr, naplňte vodou, přidejte pár kapek citronu, podle chuti lístky máty a přes den ji vypijte.
07. 08. 2017 19:52
Děkuji za pěkný článek. V létě ty 3 litry vypiji, ale v zimě je to mnohem míň.
07. 08. 2017 18:37
piju hodně,ale otikaji mě nohy
07. 08. 2017 18:27
Diky za rady
07. 08. 2017 18:00
Take dekuji za vhodne pripomenuti:)

07. 08. 2017 17:24
mtronic - má pravdu :-) (dle mě)
07. 08. 2017 17:22
A co přemíra pitného režimu???
07. 08. 2017 17:22
Alkohol piji s Mírou ;-)
07. 08. 2017 17:12
Děkuji za článek.
07. 08. 2017 15:00
Je to tak, 2 litry denně (pokud nemám větší energetický výdej) by měly stačit.
07. 08. 2017 15:00
Naposledy piji tak hoďku před spaním. A s vypitím 2,5 l vody za den nemám problém
07. 08. 2017 14:14
madridacka: všechny rady typu "po X:00 už nedělejte tohle" mohly platit, dokud všichni chodili spát se slepicema aby byli fit po rozbřesku. Pokud pracuju dlouho do noci, tak si musím odpovídajícím způsobem posunout i celý zbytek režimu...
07. 08. 2017 14:13
Ono asi taky záleží, kdy se chodí spát a na pohybových aktivitách toho dne. Pokud půjdu od sedmi cvičit, budu pít víc při a po cvičení. Můžeme se pak zeptat odborného poradce měsíce.
07. 08. 2017 14:06
Někde jsem četla, že 2/3 nápojů bychom měli konzumovat do 4:00 hod.
07. 08. 2017 11:39
slazené nápoje nemusím, voda s bylinkami je nejlepší ;-)
07. 08. 2017 09:46
Díky za tip - někdy vystřídám vodu za ledový čaj s citronem, samozřejmě bez cukru
07. 08. 2017 09:17
Snažím se, ale musím se ještě hodně hlídat.
07. 08. 2017 09:14
S pitným režimem nemám problém :o)
07. 08. 2017 08:50
Rovnoměrně pít vodu během celého dne se stále učím.
07. 08. 2017 08:14
v létě piju víc vodu, v zimě víc čaj
07. 08. 2017 08:12
Běžně piji vodu z kohoutku, neslazenou kávu, čaj, ovoce, zeleninu, mléko a pod., cukr pouze jídlech a pod, a to ještě moc nepeču atd.
07. 08. 2017 08:12
Když se do vody přidá trošku citronu nebo lístky máty, je to hned jiné, a lepší. Já si ve vedrech na chalupě taky dělám ovocné čaje nebo vody a přidávám do nich jahody, maliny, rybíz a lístky máty nebo i trošku meduňky a šalvěj, máty ale víc.
07. 08. 2017 08:05
Teď v létě nejvíc vypiji studeného ovocného čaje, neslazeného, samotná voda mi tolik nechutná.
07. 08. 2017 07:26
Tři litry mi také vždy přišly strašně moc, pokud tedy nemám vysoké horečky, nejsem v tropech, nepracuji u vysoké pece, nebo tak nějak. Jinak bych byla trošku jako "průtokový ohřívač".
07. 08. 2017 06:59
Jsem ráda, že v desateru je oprava často zmiňovaných 3 litrů. Když jsem je zkoušela pít-ne v létě-měla jsem pocit, že se utopím, prostě to nešlo.
07. 08. 2017 06:43
Děkuji za příkladné desatero :-).

Naši partneři