TOPlist
Sledujte nás:

Fytoestrogeny

Zpět
 

Ing. Hana Málková

Fytoestrogeny jsou látky obsažené v rostlinách, které se vytvářejí z důvodu ochrany rostliny proti škůdcům či chorobám. Působí rovněž jako regulátory růstu nebo jako barvivo. Mezi fytoestrogeny se řadí isoflavony, prenylflavonoidy, pterokarpany a lignany. Fytoestrogeny (zejména isoflavony) jsou hojně zastoupeny především v sójových bobech. V menším množství jsou obsaženy i v dalších luštěninách, některých obilovinách, zelenině, ovoci, ale i v pivu a dalších produktech.

V sójových bobech je obsažen v největším množství genistein, daidzein a glycitein.

Svou chemickou strukturou jsou fytoestrogeny, jak už název napovídá, podobné lidským hormonům – estrogenům. Konkrétně se jedná o hormon estradiol. Díky této strukturální podobě s lidskými hormony mohou v těle vykazovat estrogenní aktivitu podobnou pohlavním steroidním hormonům. Mohou působit jako tzv. agonisté (zesilující účinek estradiolu), ale i jako antagonisté (snižující účinek estradiolu).

Vlivem fytoestrogenů na lidský organismus se zabývala řada studií a výsledky zatím stále nejsou jednoznačné. Pozitivní účinky byly pozorovány zejména u žen po menopauze, kdy mohou fytoestrogeny částečně kompenzovat pokles hormonální hladiny a nastolují rovnováhu mezi estrogenem a progesteronem. Příznivě ovlivňují kostní denzitu, kardiovaskulární systém a snižují další negativní projevy spojené s přechodem (návaly horka, pocení, vysychání sliznic).

Některé studie ukazují, že fytoestrogeny pravděpodobně snižují riziko vzniku rakoviny prsu, v některých studiích se však objevily i opačné závěry.

V souvislosti s přechodem jsou účinky fytoestrogenů prokazatelně pozitivní, jinak tomu však může být u žen v reprodukčním věku, těhotných žen, ale i u mužů a dětí. Negativní účinky se však projeví až při výrazně vyšším příjmu fytoestrogenů, určitě tedy nemusíte mít strach si čas od času sóju dát.

Příjem fytoestrogenů ze stravy se velmi různí, typicky je vyšší u asijské populace, jejíž jídelníček je bohatý na produkty ze sóji. Většina asijské populace konzumuje 20–80 mg isoflavonů za den, zatímco v západních zemích je to pouze 1–3 mg denně.

Mimo výše uvedené efekty související s hormonálními funkcemi isoflavony vykazují také antioxidační aktivitu, antimikrobní účinky, pravděpodobně snižují hladinu škodlivého LDL-cholesterolu a mají i řadu dalších pozitivních i negativních účinků.

Vliv fytoestrogenů na lidské zdraví je předmětem intenzivního zkoumání, přičemž získané výsledky jsou zatím často nejednoznačné. Jak již bylo řečeno, fytoestrogeny se mohou projevovat pozitivními i negativními účinky. Dosud tedy existuje řada nezodpovězených otázek, mezi nimi i optimální denní dávka fytoestrogenů. Na základě dosavadních poznatků se však zdá, že kladné účinky fytoestrogenů převažují nad jejich účinky negativními.

Takže se určitě nebojte do svého jídelníčku sóju zařadit. Nicméně opět jedno moudro na závěr - všeho s mírou! Pokud vaše strava bude dostatečně pestrá, nemusíte se zmíněných rizik obávat.

Hodnocení (59 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

07. 07. 2017 08:01
Clanek podporuje muj nazor nenutit potravinu tomu, kdo ji nechce - pro meho chlapa bude u soji asi vic negativ nez pozitiv a ja menopauzu snad jeste dlouho resit nebudu.
02. 05. 2017 20:42
Zajímavý článek, ale přesto bohužel své předsudky vůči sóje asi nepřekonám. Podle mě máme spousty jiných zdravých potravin, které jsou lokálnější a pro náš organismus přirozenější. Ze sóji používám jen sójovou omáčku a občas si kupuji sójové rohlíky.
28. 04. 2017 10:53
nic se nesmí přehánět, ani se sojou
03. 03. 2017 08:03
Tak i po letech stále stejně...sója ano nebo ne??? A vítězí české: všeho s mírou :-))
02. 03. 2017 21:31
Děkuji za zajímavý článek
28. 02. 2017 17:30
Přesně tak- všeho s mírou a pestrá strava, to je podle mne vždy nejlepší; nic nepřehánět a obohatit si jídelníček.
28. 02. 2017 10:50
díky za info
27. 02. 2017 20:57
zajímavý poučný článek, díky
26. 02. 2017 23:11
Velice zajímavý článek. Díky ta něj !
26. 02. 2017 19:53
používala jsem ty sojove kostky, ale moc nam to nechutnalo. Tofu jde.
26. 02. 2017 17:28
1
26. 02. 2017 13:04
krásný článek o soje
26. 02. 2017 12:44
Zase jsem se něci dozvěděla, supr :-)
25. 02. 2017 23:03
Poučný článek
25. 02. 2017 14:48
Ano, sojové výrobky jíme ale určitě to opravdu nepřeháníme
25. 02. 2017 07:10
Zajímavý článek. Díky!
25. 02. 2017 04:12
Velmi zajimave.Diky
24. 02. 2017 22:25
Zase nové informace. Občas používám Lecithin
24. 02. 2017 22:25
Po tomto článku vezmu na milost i tu soju :-)
24. 02. 2017 21:36
super článek o soje!
24. 02. 2017 21:06
Díky za, pro mne, nové inforace.
24. 02. 2017 20:48
Jsem ráda za nové informace.
24. 02. 2017 18:25
Díky za další nové informace i konstatování staré pravdy-všeho s mírou.
24. 02. 2017 17:23
Díky za info.
24. 02. 2017 15:56
Díky za článek.Asi by měl člověk konzumovat hlavně potraviny, které vznikají v okolí.Myslím je jim lépe přizpůsoben.
24. 02. 2017 13:33
Díky za nové informace.
24. 02. 2017 13:26
Jak je vidět, sója stále překvapuje a získáváme o ní další nové poznatky.
24. 02. 2017 12:27
zase nové info, dík
24. 02. 2017 10:15
Hodně odborný textík, ale díky za něj!
24. 02. 2017 10:08
Tohle jsem o sojových výrobcích vůbec nevěděla.Děkuji za informaci.
24. 02. 2017 09:11
Na začátku měsíce luštěnin bych nevěřila, kolik nových informací získám.
24. 02. 2017 08:40
Je dobré vědět, až jednou ten přechod přijde, čím snížit negativní projevy. :-)
24. 02. 2017 08:35
sojové výrobky ráda nemám, ale užívám alespoň Lecitin
24. 02. 2017 07:17
No až tak velký odborník být nemusím, ale je dobře ten článek sem zařadit. Kdyby náhodou.

Naši partneři