TOPlist
Sledujte nás:

Glykemický index

Zpět
 

S vyváženým jídelníčkem souvisí také téma glykemického indexu, se kterým vás na následujících řádcích ve stručnosti seznámíme.

Praktické tipy, jak s glykemickým indexem pracovat, získáte v tomto článku

Podrobně se také tématu glykemický index věnuje kniha Hubneme s rozumem v praxi - glykemická kuchařka.

Co je to glykemický index a k čemu je dobrý?

Podstatou teorie glykemického indexu (GI) je fakt, že některé sacharidy zvyšují hladinu krevního cukru (glykemie) více a jiné méně. To lze vyjádřit pomocí glykemického indexu, který určuje, jak dalece vychyluje konzumace dané potraviny hladinu cukru v krvi.

Jinak řečeno, glykemický index (GI) tedy vyjadřuje rychlost, se kterou se přeměňují přijímané sacharidy v trávicím traktu na glukózu, vstřebávají se do krve a ta je následně přenáší do buněk. Konzumace potraviny s vysokým glykemickým indexem způsobí velmi rychlý vzestup hladiny cukru v krvi, kterou se tělo snaží opět snížit vyplavením inzulinu. Tím se hladina glykemie může propadnout naopak ještě níže, než byla její původní hodnota, a dochází k pocitům hladu a chuti na něco sladkého, což vede ke konzumaci dalšího jídla s vysokým GI.

Čím vyšší hodnotu glykemického indexu potravina má, tím více se po jejím požití rozhoupe hladina cukru v krvi. Potraviny s vysokým GI zasytí okamžitě, ale na kratší dobu a v důsledku případné následné hypoglykemie se brzy dostaví pocit hladu spolu s dalšími negativními projevy.

Graf kolísání hladiny cukru v krvi v závislosti na hodnotě GI.

Dříve se brala pro ovlivnění hladiny cukru v krvi v úvahu mimo jiné složitost chemické struktury. Za „rychlé cukry“ byly považovány ty, co měly jednoduchou strukturu (cukr do kávy) a zvyšovaly údajně hladinu cukru v krvi rychleji než "pomalé cukry", kam byly řazeny polysacharidy (obiloviny, brambory, rýže), jejichž složená molekula musela být při trávení rozložena na cukr jednoduchý. Postupně ovšem praxe začala odhalovat nové skutečnosti, že hledisko složitosti struktury nebere zcela v úvahu dopad na glykemii. Monosacharid fruktosa například zvýší hladinu glykemie pomaleji než některé polysacharidy (obsažené například v bílém pečivu či rýži).

Tabulky GI najdete zde.

Glykemický index je také barevně znázorněn v naší databázi potravin - značí ho kolečko se symbolem S před každou potravinou.

Proč dávat přednost potravinám s nízkým GI?

Kromě již zmíněného faktu, že vás tyto potraviny zasytí na delší dobu, existuje ještě více důvodů. Dlouhodobě konzumovaná strava s vysokým GI je obvykle také stravou s vysokým obsahem energie a ve svém důsledku vede k riziku onemocnění zejména metabolickým syndromem a diabetem II. typu. Konzumace potravin s nízkým glykemickým indexem je výhodná pro mnoho lidí. Kromě obézních by měli glykemickému indexu věnovat pozornost především diabetici a lidé, v jejichž rodinách se vyskytují kardiovaskulární onemocnění. Pro všechny zdravé lidi je konzumace potravin s nízkým GI prevencí civilizačních onemocnění.

Je nutno též vzít v úvahu, že každý člověk je jinak citlivý na kolísání hladiny cukru v krvi, a tudíž výběr potravin s ohledem na GI je pro daného člověka různě významný. Jak jste na kolísání glykemie citliví právě vy, si můžete otestovat zde

Hodnocení (41 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

17. 09. 2017 11:23
Glykemický index je důležitý
23. 06. 2017 17:57
Ty bájo, já mám ještě strašné rezervy s používáním sebekoučinku, až tedky jsem si klikla na to S......a tedky vím, že zelené puntíky jsou zkrátka ty správné ....
15. 06. 2017 10:21
GI se snažím hlídat, ale bohužel ne vždy se mi ho podaří uhlídat :-(
14. 06. 2017 23:32
Glykemický index potravin se snažím sledovat. Někdy jsem ale vysoko u GI.
14. 06. 2017 21:25
snažím se, ale ne vždy se zadaří, občas "hřeším"
14. 06. 2017 14:43
Pokud je to možné, dávám přednost potravinám s nižším GI
14. 06. 2017 14:28
Hlídání glykemie je podle mne jeden z nejdůležitějších pomocníků při boji s nadváhou (eliminace pocitu hladu v krátké době po jídle).
14. 06. 2017 13:42
Vzhledem k diabetu glykémicky index u potravin hodně sledují
14. 06. 2017 10:05
Praxe těžce zaostává
14. 06. 2017 06:52
Snažím se to dodržovat, ale ne vždy se to povede.....
13. 06. 2017 23:58
Dnes musel můj cukr lítat jak na houpačce, bohužel.
13. 06. 2017 14:51
Teoreticky to zvládám. Ale ta praxe, ta praxe.
13. 06. 2017 13:08
Teorie v pohodě, ale s praxí je to někdy horší.
13. 06. 2017 08:34
Glykemický index dost sleduji, ale ne vždy dodržuji.
13. 06. 2017 08:05
Jsem na to podobně. Teorie v hlavě je, ale ta praxe je občas jiná.
13. 06. 2017 07:23
souhlas, chce to zažít, aby člověk už při nákupu věděl..
13. 06. 2017 07:19
jíst potraviny s nízkým glykemickým indexem znamená jíst jen maso a zeleninu. To je sice fajn, ale člověk to dlouho nevydrží. Jó, nic se nesmí přehánět.
13. 06. 2017 07:14
jo teorii znám, ještě to přesunout do praxe

Naši partneři