TOPlist


Jde to i bez masa

 

 

Mgr. Veronika Pourová

Dlouho v naší společnosti převládal zvyk jíst maso každý den, někdy dokonce na oběd i na večeři. Tato tradice se ještě někdy odráží třeba na menu jídelen a restaurací, kdy jediné bezmasé jídlo je smažený květák, smažený sýr nebo smažené žampiony, případně kynuté knedlíky nebo jiná sladkost. V rámci vyváženého a zdravého jídelníčku však samozřejmě nelze nikomu doporučit, aby obědval smažené nebo sladké jídlo. Nelze však ani doporučit každodenní konzumaci masa, protože jednak není nutná, ale také může hrozit nadbytek či nedostatek některých živin. Pojďme se podívat na to kterých.

Nadbytečnou konzumací masa zvyšujeme riziko příjmu vysokého množství tuku. Maso obsahuje především nasycené tuky, které se mohou negativně podílet na rozvoji určitých civilizačních onemocnění. Tomu se samozřejmě vyhneme, pokud budeme vybírat libové druhy masa, nemusí to být jen kuřecí nebo krůtí, ale i z vepřového a hovězího lze vybrat libové části. Ale ani každodenní konzumace vhodnějších druhů masa nemusí být prospěšná. Dokonce některé výzkumy poukazují na souvislost s nadměrnou konzumací masa a vyšším rizikem vzniku rakoviny tlustého střeva. Svou roli hraje i nevhodná úprava masa, tedy opékání na otevřeném ohni nebo domácí uzení. Uzeniny, byť připravené výrobcem šetrnějšími metodami, mají ještě jednu velkou nevýhodu, a to vysoký obsah soli. Jedna jediná klobása může pokrýt denní potřebu soli, což může přitížit zejména osobám se sklonem k hypertenzi a dalším civilizačním onemocněním.

Svou roli hraje také velikost porce. Pokud ujíždíte na steacích a poctivých hamburgerech, které obsahují třeba i 300 g masa, pak ani nemusíte jíst maso každý den a jeho příjem bude vysoký. Zkuste proto velikost porce zmenšit a nahradit část masa zeleninou nebo celozrnnou přílohou.

Nutno zmínit také ryby, které sice spadají do kategorie masa, ale toto maso má poněkud odlišné složení než maso suchozemských zvířat. Rybí maso je výborně stravitelné a slouží jako cenný zdroj jódu a omega-3 mastných kyselin, které jsou v naší středoevropské stravě nedostatečné. Takže pokud několikrát do týdne nahradíte vepřové či kuřecí maso rybou, jistě to vašemu zdraví prospěje. A opět nutno zmínit i velikost porce, stogramový plátek rybího masa na porci bohatě stačí.

Pokud jíme maso na každé hlavní jídlo, můžeme se nevědomky ochuzovat o jiné cenné potraviny, které by maso jinak nahradily, řeč je zejména o luštěninách. Luštěniny jsou nejlepším zdrojem vlákniny, ale i cenných vitaminů a minerálních látek. Také méně tučný sýr může alespoň jednou za čas nahradit maso a doplnit tak vápník, kterého mají nedostatek především ženy středního a vyššího věku. Pravidelnou konzumací mléčných výrobků se zlepší kvalita kostí a sníží se riziko nepříjemných zlomenin. Maso můžeme nahradit i vejci, za plátek masa vydají přibližně dvě vejce. Pokud se vám vejce nechtějí připravovat, existují také výrobky z vaječného bílku, které jsou již připravené ke konzumaci, např. Šmakoun. Stačí ho nakrájet třeba do salátu a je hotovo.

Vzhledem k rostoucí popularitě plně vegetariánské diety se na trhu objevuje také množství rostlinných masových náhražek, takže se nemusíte bát, že by se vám omezením masa snížil výběr jídel. Naopak, můžete ho skvěle rozšířit!

Sója

Sója je asi nejznámější masová náhražka. Bohatá je nejen na bílkoviny, ale i na vitaminy a minerální látky. Někdy bývá kritizována pro obsah fytoestrogenů, což jsou rostlinné steroly, které v těle nahrazují funkci hormonů. Negativa nadměrné konzumace sóji se ale projeví spíše v produktivním věku, u žen po přechodu naopak může sója mírnit projevy klimakteria. Řeč je však o opravdu vysokém příjmu sóji, tofu nebo jiný sójový výrobek dvakrát týdně rozhodně neuškodí. 

Ze sóji se vyrábí tofu, fermentovaný tempeh nebo sójový granulát. Tofu lze zakoupit přírodní, uzené nebo různě ochucené – např. marinované nebo bazalkové či houbové. Začátečníkům doporučuji spíše ochucené tofu, protože na rozdíl od masa nemá přírodní tofu výraznější chuť. Tempeh už je výraznější, protože prošel fermentací. Tofu i tempeh se hodí třeba do zeleninové směsi typu „čína“ s rýží, využít ho ale můžeme i v mnoha dalších kombinacích. Sójový granulát zase skvěle nahradí maso třeba v plněných paprikách, v guláši nebo v lasagních.

Luštěniny

Masové jídlo můžete jednou či víckrát do týdne s výhodou nahradit luštěninovým pokrmem. Luštěniny mají vysoký obsah bílkovin i sacharidů, takže nahradí jak maso, tak přílohu. Skvěle se hodí do tortill, zeleninových směsí, salátů nebo do polévek. Nemusíte však luštěninami plně hradit celou bílkovinnou i sacharidovou složku, klidně k nim přidejte např. vejce nebo kousek pečiva či rýži. V programu Sebekoučink můžete zjistit, zda je vaše jídlo vyvážené a nezařadili jste příliš mnoho bílkovin či sacharidů.

Z fazolí, čočky či cizrny vyrobíte skvělé „masové“ kuličky či karbanátky, inspirovat se můžete i v orientální kuchyni a připravit si třeba indický dhal. Nemusíte však experimentovat, pokud nechcete, obyčejná hrachová nebo čočková kaše taky poslouží a určitě se dá připravit chutně!

Seitan

Seitan je pšeničná bílkovina, přesněji řečeno lepek. Ale nebojte, lepek není škodlivý, pokud netrpíte jeho intolerancí nebo alergií. S chutí ho můžete jednou za čas zařadit místo masa a třeba vám zachutná. Některými vegetariány je ceněn jako nejvěrohodnější kopie masa a je využíván třeba k přípravě bezmasé svíčkové. Avšak nedoporučuji seitan zařazovat příliš často, protože kvalita bílkovin není tak vysoká jako u jiných masových náhražek. Pšeničná bílkovina je využita například i při výrobě Robi "masa", kde je doplněná červenou řepou a kořením, které mají spíše ochucující funkci.

Obecně lze doporučit hledat inspiraci na vegetariánských či veganských blozích. Ty píšou lidé, kteří jedí bez masa každý den, a mají proto nejlépe vychytané nejrůznější kombinace chutí, vhodné koření a přípravu masových náhražek. Nenechte se proto odradit, pokud vám na první pokus tofu nebo seitan nebudou chutnat – není to maso a je proto potřeba s nimi pracovat trochu jinak. Až si zvyknete, určitě nebudete litovat, protože zařazením bezmasých jídel ulevíte jistě i svému trávení a můžete dokonce zlepšit zdravotní stav snížit hladinu cholesterolu a riziko diabetu 2. typu. A to vše kvůli zařazení rostlinného tuku a dostatečného množství vlákniny. Takže bezmasé jídlo se nerovná smažák či žemlovka, ale vyvážené jídlo plné luštěnin, zeleniny nebo třeba kvalitních (a nesmažených) sýrů!

Hodnocení (25 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

03. 06. 2018 18:44

jalicho

Jsem masožravka a jím jen bílé maso doma připravené na minimu olivového oleje, z uzenin je kuřecí nebo krůtí šunku a nemám žádný problém s tukem. Když maso omezím, tak vždy narazím na problém, že mám málo bílkovin a moc sacharidů, a to si nemohu dovolit, mám-li cukrovku udržet na uzdě. Takže s touto výzvou si neumím moc poradit.

03. 06. 2018 08:27

Hefaista

Tofu moc nemusím, vybírám si kvalitní maso, které nemusím ani každý den. Spíš ujíždím na uzeninách, které se snažím nahradit kvalitní šunkou. Luštěniny zařazuji pravidelně.

02. 06. 2018 09:19

Dasa53

klosa: 100% souhlas, mám to stejně, zelenina, luštěniny, mléčné výrobky, vejce, ořechy, semínka atd.

02. 06. 2018 09:17

Dasa53

maso denně nemusím a ani nejím, ale náhražky ze soji ani pšeničný lepek rozhodně nepoužívám. není dost přírodních surovin? průmyslově zpracované potraviny jsou příčinou obezity už od poloviny minulého století. je to prokázáno nesčetnými studiemi. radit obézním, aby nahradili maso tímhle, je fakt k smíchu. většina těch polotovarů je nutričně úplně mimo spektrum mého zájmu. navíc tedy nechápu, jak si Mgr. Pourová připravuje vyvážený jídelníček, když jí v jídle s masem chybí důležité živiny. správná porce masa, zeleniny a přílohy obsahuje vše, co si lidské tělo může přát. a poslední věty o cholesterolu mě fakt pobavily. humbuk se "zlým" cholesterolem, který vznikl na základě chybné studie v 70. letech a stal se dobrým businessem pro farmaceutické firmy, se asi hned tak nevymýtí. marketing je prostě marketing. každý průměrný středoškolák, už dnes ví, že toto je nesmysl, který byl dávno vyvrácen. zábavné a poučné video na toto téma je například zde: https://www.youtube.com/watch?v=Qriv0GbPyj4

01. 06. 2018 15:01

Rivana

Je to jen o zvyk a naučit se náhražky masa správně připravovat.

01. 06. 2018 09:20

klosa

Maso nemusím každý den, mám ráda luštěniny. často si na večer upeču hranolky z řepy a celeru-je to výborné a zasytí mně to.

31. 05. 2018 22:19

nevzdavatse

Do náhražek také moc nejdu, ale pracuji na častějším zařazování luštěnin, vajec a tvarohu.

31. 05. 2018 17:02

dolevina

Sója mě nějak neoslovila, je to pochopitelně u každého jinak

31. 05. 2018 13:47

tmavovlaska

Maso denně nemusím, hamburgry přímo nesnáším, uzeninám jsem si odvykla, co jsem na STOBU. Luštěniny miluji. Sójové maso ani tofu mne neláká, i když je "populární".

28. 05. 2018 23:02

bessi

S ,,náhražkami" masa nemám problém, chutnají mi.

28. 05. 2018 21:13

LuckaN78

Tofu používám poměrně pravidelně, luštěniny se takésnažím zařazovat,...maso rozhodně nejíme každý den, používám občas i sojové maso

28. 05. 2018 21:00

zdenalan

Tofu používám do všech placek ze zeleniny .Ty potom naplácám na pečící papír a peču na sucho v troubě, ještě do nich dávám ovesné vločky, to se tady také sní.

28. 05. 2018 18:34

martashi

Občas sojový granulát použiju do leča nebo rizota, ale jinak uzené tofu a jen já, nikdo jiný z rodiny.

28. 05. 2018 18:22

babicka Eva

Sojové maso nepoužívám, tofu ano, někdy sojový granulát.

28. 05. 2018 17:24

Hanakomo

Sójové maso sem kdysi dávno jedla.Smakouna znam,ale nikdy sem ho nejedla.Tofu mohu,ale jen uzené,asi mám divné chutě

28. 05. 2018 15:36

tkoskubova

Děkuji za přínosné informace a jsem ráda,že většinu z uváděných potravin jsem jedla a chutná mi seitan,tofu i tempeh či Robi,samotná soja mi nechutná.

28. 05. 2018 12:35

ekavkova

Mám v rodině i vegetariány,Takže jsem poměrně dobře seznámena s náhražkami masa a dokonce mi i chutnají.

28. 05. 2018 12:10

Petrusa86

Zajímavý článek, přiznám se, že maso zahrnuji denně - většinou když mám bezmasý oběd, večeři mám právě s masem. Ale na druhou stranu jím jen kuřecí, krůtí a ryby. Jiné maso prostě nemusím. Občas mám v jídelníčku sóju, tu mám taky moc ráda. Šmakouna znám, ale už dlouho jsem neměla, tofu mám ráda :)

28. 05. 2018 11:13

ajanka

Maso bemusím denně, snažím se zařadit luštěniny, vejce.... Seitan neznám, šmakouna jsem zahlédla, ale ještě jsem ho nekoupila. Ryby se snažím zařazovat pravidelně :-).

28. 05. 2018 09:47

Veve12

Maso máme doma moc rádi, ale nemáme ho každý den. Luštěniny, šmakouna a tofu jedí i chlapi. Seitan jím občas jen já, ale zkusím jim ho zase udělat.

28. 05. 2018 08:43

Masa55

Přiznám se, že toto mi fakt nechutná a jediné co si občas dám je šmakoun.

28. 05. 2018 07:56

coumba

Seitan neznám. Tofu, šmakoun, sojové maso - to občas ano, i mi to chutná, jen rodina to odmítá. Takže jako filipova spíš sáhnu po vejcích, sýru, i luštěniny můžou všichni.

28. 05. 2018 07:31

dasa67

Tofu a sojové maso si občas dám, seitan jsem zatím ještě nezkoušela.
Maso mívám většinou na oběd v práci, budu asi muset začít vybírat více z bezmasých jídel.

28. 05. 2018 07:23

filipova

maso nemusím mát každý den, ale soja, šmakoun a podobné výrobky mi nechutnají, takže radši luštěniny, sýry, vajíčka, ... na doplnění bílkovin

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma