TOPlist


Jsem v pohybu i v zimě

 

 

Veronika Duží

Teplé dny vystřídaly mrazivé teploty a slunečných dní značně ubylo. Ráno se budíte za tmy a za tmy se často také vracíte domů. Přemluvit se tak k nějakému pohybu je čím dál těžší. Pohyb je ale důležitý celoročně, a proto byste na něj neměli zapomínat ani v předvánočním shonu.

I když už venkovní teplota klesá pod bod mrazu, nenechte se odradit a vyrazte ven! Barevné listí na stromech už sice opadalo, ale v přírodě je stále co obdivovat. V zimě si můžete užívat ticho a klid, které je až ohlušující. Vůně páleného dřeva v krbech rodinných domů, hejna vran ve stromech a první tenké vrstvy mrazu, které pokrývají okna automobilů. Všímejte si maličkostí a zapomeňte na všechny starosti. Procházka pro vás bude balzámem na duši.

Procházka nebo indiánský běh

Pojměte procházku jako útěk za aktivní relaxací. Utečte do míst, kde se nesdružuje příliš mnoho lidí. Oblečte si nejlépe termo oblečení, které vás udrží v teple. S vrstvami oblečení to nepřehánějte, potřebujete se při pohybu cítit komfortně, nikoli jako nabalená sněhová koule. Při pohybu se navíc dostatečně zahřejete. Nepodceňte hlavně pohodlnou teplou obuv, rukavice a čepici, aby vám nemrzla chodidla, prsty ani uši.

Tip: Předtím, než vyrazíte ven, se doma krátce protáhněte a prokružte kolenní, kyčelní a loketní klouby, abyste předešli úrazům.

Jelikož v zimě se na cestách často objevuje náledí, zůstaňte raději u bezpečné svižné chůze. Pokud ale podmínky dovolí, vyzkoušejte indiánský běh. Princip spočívá v přerušovaném běhu chůzí. Intervaly si můžete nastavit pravidelné nebo zcela volné, jak vám vaše kondice dovolí. Snažte se ale při chůzi nevracet tepovou frekvenci úplně do klidového režimu, abyste podpořili spalování.

Jak se na procházky opravdu těšit?

Hledáte si marně čas na čtení? Spojte příjemné s užitečným! Tou nejlepší motivací, co vás zaručeně vytáhne ven, totiž může být i audio kniha nebo zajímavý podcast! Pusťte si zajímavou přednášku o tom, co vás baví a zajímá. Během třiceti minut stihnete ujít svižným tempem tři kilometry, a zároveň se dozvíte něco nového a užitečného. Pokud chcete při pohybu myšlenky úplně vypnout, pak vsaďte na vaši oblíbenou hudbu. Dynamická melodie vás sama o sobě rozpohybuje. Anebo jen vnímejte zvuky okolního prostředí.

S příchodem sněhu “alou” do hor!

Jakmile hory pokryje sníh, naložte lyže nebo běžky do auta a zahajte zimní sezónu sportem! Lyžování a běžkování je oblíbená kolektivní zábava, která je navíc účinná pro tvarování ne jen nohou a hýždí, ale i zad a paží. Pravděpodobně tak druhý den ucítíte svaly na celém těle.

Prohřejte svaly v sauně

Po celodenní námaze na svahu si večer naordinujte odpočinek v podobě saunování! Prohřejete namožené svaly, čímž podpoříte jejich regeneraci, a příjemně se zrelaxujete. Saunování je oblíbená aktivní relaxace právě v zimě, kdy je pocit tepla nejcennější.

Dvacet bazénů ke štíhlé postavě

Saunování můžete zařadit i po plavání, které patří k jedné z dalších sportovních aktivit, které jsou ideální v období zimy. Vyrazte v ranních hodinách do místního krytého bazénu a zaplavte si ideálně pětačtyřicet minut. Při plavání posílíte všechny svalové partie. Nejvíce však ucítíte svaly v oblasti zad a ramen. Plavání nezatěžuje klouby, a je proto ideálním sportem pro osoby s nadváhou či obezitou. Pokud vás samotné plavání nebaví, můžete vyzkoušet i aqua aerobic.

Za teplem na jógu

Je-li pro vás myšlenka lyžování nebo plavání v šestadvaceti stupňové vodě stále příliš mrazivá, pak se zapište na hodiny hot jógy. Ta se od běžné jógy liší tím, že cvičíte v místnosti, kde sahá teplota ke čtyřiceti stupňům Celsia. Mnohem rychleji tak prohřejete svaly a dostanete se snadněji do konkrétních pozic.

Hot jóga však není vhodná pro kardiaky, osoby trpící migrénami, artritidou, diabetem, astmatem nebo těhotné ženy. Jinak ji ale mohou cvičit osoby všech věkových i váhových kategorií. Pokud nemáte s jógou žádné zkušenosti, napoprvé si nejlépe zamluvte soukromou hodinu, kde se vám lektorka bude plně věnovat, a zhodnotí, zda-li můžete ve vašem zdravotním stavu navštěvovat skupinové lekce. Zdravotní omezení a nesprávně prováděné cviky by totiž mohly vést k nechtěnému úrazu.

Další tipy na pohybové aktivity, které se dají provozovat i v zimních měsících, najdete v blogu.

Neukládejte se k zimnímu spánku, ale zůstaňte aktivní po celý rok! Pravidelný pohyb vám pomůže nejen spálit přebytečné kalorie přijaté ve vánočních dobrotách, ale napomáhá i ke zlepšení zdravotních parametrů a vaší celkové spokojenosti. Zima nabízí spoustu aktivit, které si zaslouží vaši pozornost, stačí si jen vybrat!  

Hodnocení (27 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

08. 12. 2018 14:44

ahojda

Procházky taky miluju :-) A saunu taky :-) Bohužel jógu mi nedoporučila doktorka, ale líbí se mi filosofie jógy - s nikým nezávodit, vnímat svoje tělo...

07. 12. 2018 22:31

Veve12

Já chodím na procházku každý den, o víkendu 2 x s pejskem. Jinak jóga a rotoped. V létě kolo. Do sauny nechodím, nedoporučila mi ji doktorka. Příští rok budeme mít doma bazén tak budu plavat.

07. 12. 2018 09:24

ahojda

Jóga není vhodná pro 30 % žen. Příšerně jsem si při ní zablokovala záda, protože jsem tuto informaci včas nevěděla. Při plavání se spíš přibírá. Super jsou běžky, snad bude opět zprovozněn ski areál Vypich v Praze, loni jsme si to užili.

05. 12. 2018 20:47

Niraska

Díky za inspiraci. Díky STOBu nemám na zimní spánek ani pomyšlení :-)

04. 12. 2018 14:04

LuckaN78

Díky za inspiraci.

04. 12. 2018 05:55

dasa67

Já v zimě chodím na procházky, ale to by mi asi nestačilo. Letos nám Ježíšek donese eliptický trenažér místo rotopedu, který už jsme měli hodně dlouho, budu ho mít v obýváku u televize a už se moc těším, to je pro mně nejjednodušší celoroční pohyb při seriálech.

03. 12. 2018 21:22

bessi

V létě, v zimě, na jaře i na podzim chodím na procházky se pejskou. S tou malou začínáme pomalu výcvikovat, tak bude pohybu dost

03. 12. 2018 21:15

Jirina55

Můj pohyb se odvíjí od sportovní kynologie a i když máme zimní pauzu, kdy nejsou zkoušky, jsou závody, jsou tréninky, kdy se dolaďují a nebo napravují chyby ve výcviku. A tak denní procházky a cvičení se psem jsou součástí života pejskaře. A pokud opravdu nepadají trakaře, za domem je hřiště pro dospělé a denní půlhodinka je skvělá

03. 12. 2018 19:56

nevzdavatse

Normálně se mi v zimě ven vůbec nechce. Když už se ale přemluvím, opravdu si to užívám. A v rámci vánočního plánu jsem zatím s "přemlouváním se" úspěšná. Budu věřit, že mi to vydrží :-).

03. 12. 2018 19:41

Hanakomo

Sauna by mě moc lákala, ale bohužel u nás není. Jinak děkuji za tipy

03. 12. 2018 19:22

HankaCh

Já jsem se nějak uložila k zimnímu spánku ;-) nemám zimu moc ráda. I když procházky křupajícím sněhem miluji, jen v Praze máme většinou mokrou hnědou břečku nebo led ...

03. 12. 2018 19:15

zdenalan

Chodim s pejskem na tři procházky každý den, zatim je to dobré.

03. 12. 2018 15:57

lenkavy

Taky musím, v pohybu jsem na podzim velmi povolila a moc mi to chybí! Ještě v prosinci začínám zase 2x týdně do lesa na nordic, na 1. ledna nečekám...:-) Tahle výzva mi vyloženě sedla...:-)

03. 12. 2018 14:05

Slonik71

Děkuji bza článek a inspiraci k pohybu

03. 12. 2018 13:06

coumba

tento týden se moje pohybové aktivity soustředí na vyklízení nové, bílení, uklízení a naklízení nové kuchyně:-) Jinak už se ale těším na naše večerní procházky s pejskem. Obejdeme celou vesnici a já nasávám atmosféru z rozsvícených stromečků. A doufám, že letos napadne a budu moci v zimě vytáhnout i běžky. A takové odhazování sněhu je taky pěkná rozcvička.

03. 12. 2018 10:45

madridacka

Budu muset aktivovat celovku. Kde nejsou idi neni ani moc svetla.

03. 12. 2018 10:27

filipova

pěšky chodím ráda a i v zimě jen to nesmí klouzat tolik jako včera a dnes

03. 12. 2018 09:24

ekavkova

Letos je to dobré- jedu před vínoci na 2 týdny pracovat do německa, kde budu mít po práci dost času vyrazit do přírody nebo si zajít zacvičit.

03. 12. 2018 09:13

Masa55

Zimní chůzi ja miluji, když to pěkně křupe pod nohama, sníh se třpití a každým dechem cítím, jak se moje tělo zahřívá a uvolňuje....horší je už , když jsou námrazy nebo břečky, pak se nemůžu tak oddat chůzi. jo a chce to mít pořádné boty....a ty já mám !!!!!

03. 12. 2018 07:10

tkoskubova

Děkuji za náměty a inspiraci k pohybu neboť v zimě jsem opravdu mnohem pohodlnější.

03. 12. 2018 06:46

ajanka

Přez týden na procházky není moc času, ale o víkendech chodíme s dcerou pravidelně. Navykla jsem ji na to, hezky svižně jdeme a probereme cestou co se jí honí hlavou :-).
Jinak během pracovního týdne chodím aspoň hodně pěšky místo používání MHD. Pravidelně chodím na skupinová cvičení a doma využívám eliptical, opravdu pravidelně :-).

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma