TOPlist
Sledujte nás:

Kolik energie se skrývá v alkoholických nápojích?

Zpět
 

Říkali jste, že v létě konečně zhubnete těch pár přebytečných kil, která vás trápí? Přeci jenom dlouhé a teplé dny přímo vybízí k pohybu venku a úpravě jídelníčku plného čerstvé zeleniny. Jenomže ručička na váze se ani nepohne a když už, tak přesně opačným směrem, než byste očekávali. Jak je to možné?

Jednou z příčin může být i zvýšená konzumace alkoholických nápojů. Příležitostí k ní totiž bývá v létě více nežli po zbytek roku, ať už je to například grilování či jen posezení na zahradě či zahrádce restaurace. A s denním energetickým příjmem nám oblíbené letní drinky mohou zahýbat více, než bychom možná tušili. Není totiž žádnou výjimkou, že takový nevhodně poskládaný alkoholický nápoj či jeho nepřiměřené množství může dosáhnout (nebo dokonce přesáhnout) energetickou hodnotu hlavního chodu.

Nevýhodou také je, že se stupněm „ovíněnosti“ klesá i vůle k dodržení zásad, a tak by se staré známé přísloví „S jídlem roste chuť.“ dalo klidně pozměnit na „S pitím (alkoholu) roste chuť.“

Pojďme se tedy podívat na to, jaké nástrahy nás ve světe alkoholických nápojů čekají, a jak se s nimi vypořádat.

Pivo

A začneme českou klasikou. Pivu je přisuzována řada pozitivních účinků na zdraví. Je pravda, že tento oblíbený nápoj obsahuje řadu vitamínů skupiny B a rovněž látky zvané izoflavonoidy, jež mají antioxidační účinky. Je to ale také nápoj poměrně kalorický.

Samozřejmě pokud si dáte občas jedno pivo na chuť, není to žádná tragédie, ale stačí si dát ty piva dvě, a k tomu velká, a dostanete se na energetickou hodnotu celé jedné večeře (při hubnutí). V případě, že si někdo dopřeje a zvládne 8 „kousků“, dostane se rázem na celodenní energetický příjem. A to už není něco, nad čím by se jen tak dalo mávnout rukou.

Co se množství kalorií týče, nejlépe je tam tom z běžných druhů světlé pivo 10° - půllitr má energetickou hodnotu 750 kJ. O něco hůře vyjde světlé pivo 12°, které vás ve stejném množství vyjde průměrně na 950 kJ. Nejkaloričtější je pivo tmavé 11°, jehož energetická hodnota na půllitr překračuje hranici 1 000 kJ.

Zdaleka nejlepší volbou, zvláště pokud se snažíte shodit přebytečné kilogramy, je nealkoholické pivo, které obsahuje v porovnání s klasickým zhruba poloviční množství energie. Výhodou je, že dnes už jsou tato piva i poměrně chutná. Pokud by se nealkoholické pivo porovnávalo s limonádami a dalšími sladkými nápoji, i zde by bylo tou lepší volbou. Proto jestli jste například zvyklí si k nedělnímu obědu v restauraci dávat i nějaký ten nápoj a obyčejná voda vám nechutná, objednejte si raději místo limonády nealkoholické pivo, ideálně malé. Půllitr nealkoholického piva má 430 kJ.

Víno

V posledních letech se stále častěji hovoří o příznivých účincích pití vína a jeho roli v prevenci srdečně-cévních chorob. Je pravda, že antioxidanty ve víně přítomné zamezují v našem těle působení volných radikálů, a tento nápoj tak v malém množství může mít i příznivé účinky na naše zdraví.

Ovšem v případě, kdy vína nevypijeme jednu skleničku, ale celou lahev, možná pozitiva vyletí oknem a převáží je negativa, jako je vysoká energetická hodnota a nadbytečné množství alkoholu.

Počty to nejsou vůbec složité. Zatímco „dvojka“ suchého vína má energetickou hodnotu okolo 560 kJ, lahev suchého vína (tedy 700 ml) už svou energetickou hodnotou atakuje hranici 2 000 kJ.

A co teprve víno sladké! Zatímco sklenička vám do vašeho denního energetického příjmu přidá 700 kJ, lahev má průměrně 2 500 kJ. A to není vůbec málo.

Vhodnější variantou je tak, alespoň z hlediska kalorií, vinný střik.

Stejně jako pivo, i víno má svou nealkoholickou variantu, která je rovněž energeticky méně vydatná než ta alkoholická. Sklenička takového vína má pouhých 100 kJ, lahev pak 350 kJ. K sehnání je toto víno na internetu nebo ve specializovaných prodejnách.

Nicméně opravdové milovníky vína pravděpodobně žádná z výše uvedených variant neuspokojí, takže opět nezbývá než se řídit známým pravidlem - dobrého jen po málu. Sklenička kvalitního vína doplněná sklenkou vody určitě jednou za čas ničemu nevadí, neměla by se však stát každovečerním rituálem.

Míchané nápoje

Asi tušíte, že míchané nápoje na tom také, co se týče energetické hodnoty, nebudou zrovna nejlépe. Tvrdý alkohol v kombinaci se sladkými džusy, sirupy a jinými přísadami, rozhodně není něco, co byste si měli dopřávat den co den. Jednou za čas však taková příležitost, kdy koktejlu skutečně neodoláte, přijde, a tak je dobré vědět, co mít v takovou chvíli na paměti.

Nejhůře je na tom z hlediska energie rozhodně Piña Colada, která se v originální receptuře připravuje z rumu, kokosového mléka a ananasové šťávy. Kokosové mléko může být někdy nahrazováno smetanou, z hlediska energie však vyjdou obě varianty velmi podobně. Tento koktejl má energetickou hodnotu okolo 1 000 kJ.

Pokud Piña Coladu opravdu milujete, můžete si ji výjimečně dopřát jako takový dezert. Ale pokud vám až tak nezáleží, jaký koktejl zvolíte, můžete si dát například Mojito nebo Bloody Mary, které mají oproti Piña Coladě zhruba poloviční množství energie.

Jak jdou na tom z hlediska množství energie jednotlivé alkoholické nápoje?

Závěr

Alkohol má vysokou energetickou hodnotu, a proto je vhodné konzumaci alkoholických nápojů nejen při hubnutí co nejvíce omezovat. Určitě to ale není o tom si veškeré alkoholické nápoje zakazovat a nedovolit si ani skleničku kvalitního vína k letní večeři na dovolené či pivo ke grilování. I tyto nápoje k létu patří, je však potřeba mít na paměti, že nám dodají i poměrně dost energie. Proto to s nimi nepřehánějte a využijte letního počasí k výletům a dalším sportovním aktivitám, které vám pomohou trochu vyšší energetický příjem vykompenzovat.

Doporučujeme také vše poctivě zapisovat do programu Sebekoučink, díky kterému budete mít o svém celodenním energetickém příjmu přehled, a vyhnete se nepříjemnému překvapení, až si po létě stoupnete na váhu. :-)

A pokud Sebekoučinku fandíte a netrpělivě tak čekáte i na jeho mobilní aplikaci, podpořit její vývoj můžete na tomto odkaze.

Hodnocení (50 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

30. 08. 2017 16:18
Děkuji za prehled
29. 08. 2017 19:39
Děkuji za skvělé srovnání
29. 08. 2017 12:27
zajímavé srovnání, alkohol moc nemusím, ale je fakt, že si někdy dám, škoda, že je to tak doslazované
28. 08. 2017 20:54
Pbyrtusova: Co se energie týče, tam myslím barva vína rli moc nehraje. Ta závisí hlavně na "sladkosti" a "suchosti". Protože sladká vína jsou v podstatě s přidaným cukrem.
Barva vína asi bude mítvliv na množství stopových látek. Někde jsem četla, že červené víno by mělo obsahovat více zdraví prospěšných látek než bílé.
28. 08. 2017 19:44
Je rozdíl mezi červeným a bílým (suchým) vínem?
28. 08. 2017 11:23
Je to tak, nepijící či málo pijící vždycky u té "druhé skupiny" vyvolávají poznámky typu tak si dej, pro jednou se nic nestane, přece se nebudeš pořád tak hlídat atd. Ale to je stejné i s jídlem, vždycky nějaké omezení vyvolá vlnu poznámek - ty nic nejíš, jen si dej, ten dortík ti nic neudělá atp.
28. 08. 2017 09:57
Alkohol, tak to je téma po sladkostech snad nejžhavější, které na redukčních kurzech STOB probíráme a často se nad tématem omezování alkoholu ve společnosti a při zjištění energetických hodnot nasmějeme. Dobrá rada nad zlato a každý si zde hledá tu svou správnou míru...:-) Abych trochu přispěla z našich zkušeností, jedna klientka přišla do kurzu zděšená, že si jen tak popila s kamarádkou 2 litry vína a kolik to má jako kJ. Další podezřívali, že je určitě těhotná, když nepije, no a další klientka se dozvěděla, že už s ní není vůbec sranda, co nepije jako dřív. Tak přeji, ať najdete tu správnou míru....:-)
28. 08. 2017 01:31
Tento článek mi bohužel způsobil opravdovou depresi.:-( Nejsem notorička ale v létě si koktejly dám a ráda.V zimě portské.Musím popřemýšlet co s tím.Vzhledem k tomu, že jsem skoro celý rok v hubnoucím režimu-připadám si jako, osoba neplnoletá.A to se mi nelíbí:-(
27. 08. 2017 22:09
Víno i pivo mi chutná, Musím s tím počítat.
27. 08. 2017 18:12
Občas si dám skleničku vína, jinak alkohol moc nemusím. Ale na jedné dovolené podávali každý večer výbornou pinacoladu, u moře to mi chutnala a i když jsem hodně plavala a vybírala lehká jídla, za týden byly 2kg nahoře. Tak pozor na ni.
27. 08. 2017 16:53
mám ráda pivko a vínko takže se musím hlídat
26. 08. 2017 21:15
Alkohol nepiju vubec, obcas si dam nealko pivo, tak me tesi, ze na tom neni tak spatne...
26. 08. 2017 12:42
tak to mě potěšilo, nealkoholické pivo je na tom poměrně dobře, preferuji ho před sladkými limonádami, občas si dám suché víno, sladká vína nemusím
26. 08. 2017 10:59
Jako u všeho platí přísloví o Mírovi. :-)
26. 08. 2017 00:25
Když jsem měla přísný hubnoucí režim, tak jsem si na pivo musela nechat zajít chuť, respektive jsem ty kalorie raději vrazila do pořádného jídla. Ale párkrát jsem pivo vzala jako zdroj sacharidů (bez přídavných tuků), já jich měla obvykle méně,než bylo žádoucí. To jsem si dávala nealko. Teď si už troufnu i na svého oblíbeného černého Kozla (jednou týdně v hospodě).
25. 08. 2017 20:10
Občas si dám sklenku bílého vína, ale pokud jsem na nějakém náročném výšlapu tak si dám malé pivo.
25. 08. 2017 14:45
Pěkný článek, díky za informace :-)
25. 08. 2017 14:44
mám ráda míchané nápoje, vína mi stačí sklenička
25. 08. 2017 14:41
Naštěstí alkoholu moc neholduji, ale občasný míchaný nápoj mi chutná. Je dobré vědět, kolik jsem si kalorií dopřála, abych to nepřeháněla.
25. 08. 2017 13:32
tohle by si měl přečíst přítel, aby viděl, že kombinace zdravé stravy a piva opravdu k redukci váhy nepovede...
25. 08. 2017 13:09
Kápli jste hřebíkem na hlavičku, to je důvod, proč vždycky musím hubnout v létě po dovolené
25. 08. 2017 11:01
Tak tohle skutečně platí. Prázdninové grilování a dovolené s all inclusive mají podstatně horší vliv na linii nežli vánoce, které naštěstí trvají oproti létu jen týden.
25. 08. 2017 11:01
Tak tohle skutečně platí. Prázdninové grilování a dovolené s all inclusive mají podstatně horší vliv na linii nežli vánoce, které naštěstí trvají oproti létu jen týden.
25. 08. 2017 10:44
Pěkný článek a pěkný obrázek na lepší zapamatování.
25. 08. 2017 10:43
Decku piva na zapití oběda si dám, lépe se mi tráví, občasného panáčka slivovice na "roztažení cév", občasný vinný střik doplní mou alkoholovou historii, vždycky se snažím ,aby se energie vešla do semaforků. :o))
25. 08. 2017 10:08
Díky za přehlednost
25. 08. 2017 09:50
Občas si dám skleničku vína, vždycky jsem si říkala, jak je ten alkohol hrozně energetický. Taky ale kila z alkoholu nebyla :-).
25. 08. 2017 09:13
Zajímavý článek. Naštěstí alkohol vůbec nepiji. Kila navíc tedy nebudou jeho konzumací.
25. 08. 2017 09:07
Po obědě si pivko dám :)
25. 08. 2017 08:21
občas si dám vinný střik
25. 08. 2017 08:12
Z alkoholu moje přebytečná kila rozhodně nebudou. Piji jen občas na oslavě, zábavě a podobně, pokud tedy zrovna nejsem za řidiče.
25. 08. 2017 08:04
Nyní už alkohol nepiji, dříve samodřejmě ano a to jako občasný konzument, koukám, co jsem do sebe naládovala kalorií
25. 08. 2017 08:04
Nyní už alkohol nepiji, dříve samodřejmě ano a to jako občasný konzument, koukám, co jsem do sebe naládovala kalorií
25. 08. 2017 07:21
Perfektní článek, děkuji za ucelený přehled.
25. 08. 2017 07:17
A tvrdý alkohol na mém menu není skoro žádný:).Jen opravdu velmi málo a vyjímečně.
25. 08. 2017 07:15
U vína i piva dodržuji:dobrého po málu:).Děkuji za poučný článek.
25. 08. 2017 07:15
Jsem ráda, že mi konečně někdo objasnil, jak je to s alkoholem :)
25. 08. 2017 07:11
rád se napiju i něčeho "špatného"

Naši partneři