TOPlist
Sledujte nás:

Mléko vs. rostlinné nápoje

Zpět
 

Čím dál častěji se v našich končinách střetávají dva odlišné názory na konzumaci mléka. Jedni na něj nedají dopustit, druzí ho zatracují a preferují raději sójový, pohankový nebo jiný rostlinný nápoj. Co je tedy pro náš organismus výživnější? Fakta jsou následující. 

Mléko a mléčné výrobky jsou důležitou součástí stravy. Pokud není důvod, není přínosné je z jídelníčku vyřazovat. Jednak bychom tak výrazně snížili pestrost jídelníčku, současně bychom se ochudili o kvalitní bílkoviny a řadu důležitých vitaminů a minerálních látek.

V mléce se nachází především vysoký obsah dobře vstřebatelného vápníku, který je v optimálním poměru s fosforem, což je důležité pro zdraví kostí a zubů. Dále je mléko zdrojem vitaminu D, A, vitaminů skupiny B, včetně kyseliny listové.

Nevýhodou u mléka a mléčných výrobků je převaha nasycených mastných kyselin a přítomnost cholesterolu. Pro snížení těchto faktorů je vhodné upřednostňovat polotučné mléko a mléčné výrobky, tím snížíme obsah nasycených mastných kyselin i cholesterolu ve stravě.

Jedním z důvodů nahrazování mléka může být alergie na bílkovinu kravského mléka, která je nejčastější potravinovou alergií v dětském věku. Ve většině případů ale s přibývajícím věkem vymizí. Ovšem vhodným řešením nebývá podávání sójových nápojů, jelikož sója patří mezi osm potravin s nejvyšším alergenním potenciálem.

Nespornou výhodou rostlinných náhrad mléka je to, že jsou vhodné pro vegany a vegetariány, zpravidla jsou bezlepková, a zejména pak bezlaktózová. Neobsahují cholesterol a mívají i nižší podíl tuku. Bývají dobře stravitelné a mnohé z nich přinášejí i nutriční profit.

Příkladem jsou nápoje z pohanky, které obsahují rutin, jenž je důležitý pro zdraví cév. Ovesné nápoje jsou zase zdrojem beta glukanů, které mají vliv na snížení hladiny cholesterolu.

Ne všechny rostlinné nápoje jsou však svým složením vhodné, riziko zpravidla představují instantní nápoje. Na prvním místě ve výčtu surovin je často glukózo-fruktózový sirup, mnohé obsahují částečně ztužené tuky – jsou tedy i zdrojem rizikových trans nenasycených mastných kyselin.

Rostlinné náhrady mléka mívají v porovnání s mlékem nižší obsah bílkovin, a pokud nejsou fortifikovány o vitaminy a minerální látky, jsou relativně chudé i po této stránce. Rostlinné alternativy mléka jsou vhodným zpestřením stravy, ovšem za předpokladu, že zůstanou v jídelníčku zastoupeny i mléčné výrobky. 

Hodnocení (45 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

28. 09. 2017 18:32
nemá zkušenost
28. 09. 2017 10:05
Na mléko nedám dopustit, ale rozhodně se nebráním alternativám, škoda jen vysoké ceny
26. 09. 2017 19:55
V práci mám sójového Zajíce, protože se nekazí, při 2 kávách denně jsem mléko neustále vylévala, a to je škoda.
25. 09. 2017 10:56
občas použiji, zejména rostlinnou smetanu, ve jménu pestrosti
24. 09. 2017 22:26
Nepoužívám je.
24. 09. 2017 22:25
Ještě jsem rostlinná mléka doma nezkoušela, ale mám to v plánu.
24. 09. 2017 11:18
Občas si dávám sójové a používam na vaření a do kávy
23. 09. 2017 20:30
Funkci rostlinných mlek nechápu, když nemůžu mléko, napiji se vody nebo čaje, mléko mi roky nechybí a nic dobrého na rostlinných nahrazkach nevidím, zbytečné kalorie, další látky mohu načerpat jídlem.
23. 09. 2017 09:13
Domácí rostlinná mléka občas dělám, chutná mi mandlové, kokosové a makové.
22. 09. 2017 19:56
Obcas zkusim sojove ale neni tak dobre
22. 09. 2017 16:51
Rostlinné mléka nepoužívám, dřív jsem zkoušela sójovou smetanu na vaření, teď občas koupím sójovou majonézu.
22. 09. 2017 14:25
Také mi sojové mléko nechutná,zkoušela jsem smetanu do kávy,to se dalo snést.
22. 09. 2017 07:44
Zkoušela jsem sojové, ale není to ono. :-)
22. 09. 2017 04:00
Jednou jsem vyzkoušela, ale mléko je mléko
21. 09. 2017 23:15
Pokud jde o mě, není nad klasické mléko. Rostlinné alternativy jsem zkoušela, ale nedá se to srovnávat.
21. 09. 2017 15:53
rostlinné náhražky mléka nepoužívám
21. 09. 2017 15:12
Mléko mám ráda a také si občas dám i rostlinné mléko.
21. 09. 2017 15:03
Nikdy jsem rostlinné mléko ani žádný jiný výrobek nezkoušela a ani mě to neláká.
21. 09. 2017 14:57
kupované rostlinné nápoje neznám, ale jednou jsem si dělala makové mléko doma a to bych vám teda nepřála :-D
21. 09. 2017 14:51
Raděj kravské a kozí než rostlinné, to je můj názor.
21. 09. 2017 13:08
Taky jsem konzervativní, zůstanu u polotucneho kravského mleka
21. 09. 2017 12:37
Jsem zastáncem názoru, že mléko je zdravé, rostlinné ani sójové nápoje nekupuji.
21. 09. 2017 10:39
rostlinné nápoje jsem ještě neochutnala, zdají se mi poněkud drahé
21. 09. 2017 10:07
Rostlinná pro zpestření, pokud k jejich běžné konzumaci není nějaký důvod. Pohankové jsem nikdy nepila, ani nevím, že existuje. Ale mají mandlové. Zajímalo by mne, jaké to má předností.
21. 09. 2017 09:16
Radeji mam kravské
21. 09. 2017 09:11
Tak tohle se snažím synovi vysvětlit už dva roky
21. 09. 2017 09:05
Ještě jsem rostlinám mléka nezkoušela, mám ráda kravské, a jiné mě neláká ....
21. 09. 2017 09:04
Upřednostňuji mléko kravské polotučné.
21. 09. 2017 08:57
To zase potvrzuje pravidlo, že strava má být pestrá. Alergii na mléko nemám a proto mi rostlinné náhražky připadají zbytečné i poměrně drahé. Občas pro zpestření jídelníčku, proč ne.
21. 09. 2017 08:30
Rostlinná mléka mají pachuť, která mi vadí, a proto je nepiju. Naštěstí nemám alergii na kravské mléko, toho si dopřávám dost.
21. 09. 2017 08:18
dávám přednost kravskému mléku
21. 09. 2017 08:09
Přesně tak, a pokud to člověk někde přežene vyjímečně, tak je třeba zase někde stejně ubrat tak či tak
21. 09. 2017 07:15
Jako vždy, všeho s mírou a rozumem.

Naši partneři