TOPlist
Sledujte nás:

Omega 3 ve formě doplňků stravy

Zpět
 

 

Bc. Andrea Jakešová

Omega 3 mastné kyseliny jsou důležitou složkou naší stravy, jelikož významně přispívají ke zdraví našeho srdce, mozku a v neposlední řadě našeho imunitního systému. Nejdůležitějšími omega 3 kyselinami jsou kyselina eikosapentaenová (EPA) a dokosahexaenová (DHA), které jsou pro naše tělo nezbytné. Mezi omega 3 kyseliny se řadí také kyselina alfa-linolenová (ALA), u ní ale nejsou potvrzené stejné kardioprotektivní účinky. V našem těle se umí částečně přeměňovat na kyselinu EPA, ovšem pouze v omezené míře (max. do 10 %). Nejlepším zdrojem EPA a DHA jsou bez pochyby ryby a mořské plody, které bychom měli konzumovat alespoň dvakrát týdně. Z jakých dalších potravin je možné omega 3 získat, jste se dozvěděli v tomto článku.

Kromě ryb jsou to například některé rostlinné oleje. Rostlinné oleje ale obsahují převážně kyselinu ALA, proto se konzumaci ryb nedokážou plně vyrovnat. A co potom dělat v případě, že ani lněné semínko, vlašské ořechy, řasy či řepkový olej nemá ve vašem jídelníčku své pevné místo?

V lékárnách jsou k dostání nejrůznější doplňky s omega 3, od tobolek až po klasický rybí olej. Jejich cena je vysoká, a proto si každý jistě položí otázku, zda jsou vhodným doplňkem stravy a přináší stejné benefity jako konzumace ryb? A vstřebávají se omega 3 z potravinových doplňků stejně jako ze stravy?

Na tyto otázky se ptá i mnoho vědců a odborníků z oblasti výživy. Každý rok vznikají nové a nové studie zabývající se jejich suplementací a výsledky nejsou vždy jednoznačné. Je pravděpodobné, že suplementace omega 3 nemá jasný efekt u osob, které už nějakou srdeční příhodu prodělali. To může být veřejností špatně interpretováno tak, že suplementace nemá smysl. Většina studií se však stále shoduje na tom, že suplementace má význam v prevenci kardiovaskulárních onemocnění a omega 3 přispívají našemu zdraví i v podobě doplňků.

Pokud ryby z jakéhokoli důvodu nejíte a rádi byste tedy podpořili své zdraví, je jistě na místě si nějaký přípravek s omega 3 zakoupit. Sledujte ale složení, ve kterém by se měla objevit jak kyselina EPA, tak DHA. Zkontrolujte si také jejich obsah a podle toho upravte dávkování, minimální množství těchto účinných látek za jeden den by mělo činit 250 mg.

Některé přípravky mohou navíc obsahovat vitamíny napomáhající jejich vstřebávání. Důležitá je i forma, ve které jsou omega 3 v přípravku obsaženy.

Polynenasycené mastné kyseliny jsou náchylné ke žluknutí, proto sledujte dobu spotřeby doplňku a skladujte ho na chladném místě.

Vyrovnají se doplňky konzumaci ryb?

Doplňky s omega 3 se stoprocentně konzumaci ryb nevyrovnají. Ryby obsahují i velké množství dalších zdraví prospěšných látek, vitamínů, minerálních látek a bílkovin. Pokud na ryby či mořské plody nejste alergičtí, jen vám příliš nechutnají, pokuste se nejdříve ozkoušet více druhů a způsobů přípravy a uvidíte, zda vám alespoň v nějaké podobě nezachutnají. Pokud ne, nezbývá než sáhnout po kvalitním doplňku.


Vylaďte si jídelníček v programu Sebekoučink

Program Sebekoučink vám pomůže se sestavením nutričně vyváženého jídelníčku, který vám bude zároveň i chutnat.

Kromě celodenního energetického příjmu za vás program ohlídá i denní příjem vlákniny, makroživin (bílkovin, tuků a sacharidů), příjem rizikových živin (cukru, soli a SAFA) a také to, zda jíte dostatečné množství zeleniny a pijete dostatek tekutin.

>> Vyzkoušejte program Sebekoučink na 3 dny ZDARMA. <<

Hodnocení (42 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

30. 10. 2017 14:27
na doplňky s omega3 jsem už alergická - jednu dobu mi volali skoro denně z nějaké firmy a vnucovali balení zdarma, když jsem slušně odmítla, vyjela na mne paní něco v to smyslu: "Je to pro vaše zdraví, to vám je jedno, že si ho ničíte!?!" Rázem bylo po slušnosti
29. 10. 2017 20:44
Doplňky jsem užívala, ale nedokázala jsem zjistit kvalitu....na papír se toho totiž vejde....a všichni zaručují špičkovou kvalitu....
28. 10. 2017 20:17
taky radši rybu,ale kdo je vůbec nejí,tak je dobře,že omega 3 je
28. 10. 2017 09:36
Radeji rybu,ale doplnky jsou dobré kdyz to jinak nejde.
28. 10. 2017 06:47
díky za článek. tyto doplňky stravy zatím nevyužívám.
28. 10. 2017 02:13
Raději alespoň nějakou formu rybích výrobků
28. 10. 2017 00:00
Rybí výrobky upřednostńuji, než výživové doplňky.
27. 10. 2017 20:50
díky za článek
27. 10. 2017 20:36
Ryby jím pravidelně, takže doplňky stravy nemusím.
27. 10. 2017 17:26
Dávám přednost rybám.
27. 10. 2017 16:30
Doplňky užívám jen když jsem nemocná, jinak na ně zpravidla zapomínám :-)
27. 10. 2017 15:58
Z chemických preparátů v podstatě jen hořčík s céčkem a éčkem, jinak vše v přírodních surovinách.
27. 10. 2017 14:20
spíše než doplňkům stravy dávám přednost přírodním zdrojům :-)
27. 10. 2017 13:16
Ta rybička na úvodním obrázku je rozkošná :-)
27. 10. 2017 13:16
Já z potravinv tom horším případě,oýh doplňků občas beru jen magnesium, když cítím náběh na křeče (nebo když už vypuknou), občas nějaké y otrubyjako doplnění vlákniny a sem tam nějaké šumivé céčko nebo multivit, když si vzpomenu, že bych měla něco vypít a nemám čas si uvařit čaj (nebo je v létě na čaj moc vedro) nebo jsem nějaká nachcípaná.
27. 10. 2017 13:12
Ryby mám v jídelníčku 2x až 3x týdně tak si Omega 3 nekupuji
27. 10. 2017 12:28
Omega 3 si kupuji, ačkoli ryby jím také.
27. 10. 2017 10:31
V přirozeném stavu jsou tyto látky nakombinovány s dalšími vitamíny, minerály a látkami, které jejich funkci a účinek povzbuzují a doplňují. To u tablet moc nejde a tak mohou být účinky trochu jiné. Ale lepší než nic, i když většinou je to složitější než si jen něco vzít a bude vše vyrovnané a v pořádku.
27. 10. 2017 10:27
Já na prášky ani doplňky moc nejsem. maximálně tak vitamín C se zinkem, když na mne něco leze :-).
27. 10. 2017 10:20
Ryby máme rádi a jíme je docela často a přesto užíváme s manželem Omega 3 Forte / EPA, DHA a vitamín E / .
27. 10. 2017 09:33
Ano , taky o tom uvažuji, ale ještě se pokouším najít pro mne rybí variantu, kterou bych dala.
27. 10. 2017 09:20
Budu si muset nějaký doplněk koupit, protože s rybami jsem opravdu naštíru
27. 10. 2017 08:07
Užívám Omega-3 forte mnoho let.
27. 10. 2017 07:49
taky nějaký doplněk mám musím ho zase začít brát
27. 10. 2017 07:46
Ryby mám moc ráda, takže žádné doplňky na omega kys. nepoužívám.
Dcera kdysi brala jako malá na doporučení lékařky, ale zda to mělo účinek netuším. To člověk moc nepozná. :-(
27. 10. 2017 07:43
Jíme jídla z ryb 1 - 2x týdně
27. 10. 2017 07:12
Omega 3 doplněk užívám již delší dobu. Snad mi prospívá. Jak to poznat nevím.

Naši partneři