TOPlist
Sledujte nás:

Patero rad pro zdravé pečení

Zpět
 

 

Ve videu k této Výzvě jsme vám slíbili, že vám stačí pouze pár rad a kroků k tomu, aby vaše pečení bylo skutečně zdravější.

Tak tady jsou!

1. Používejte méně cukru

Třtinový, kokosový, med nebo agávový sirup? Cukr je stále jen cukr, ať už je bílý nebo hnědý, tekutý nebo sypký. Při pečení můžete s klidným srdcem používat i obyčejný řepný cukr, ale hlídejte to podstatné - jeho množství!

Snižte množství jakéhokoliv cukru, který používáte, na polovinu nebo třetinu než je uvedeno v receptuře.

Problematice cukru jsem se více věnovali zde a konkrétní tipy na snižování množství cukru najdete i v článku v Tipech pro vás.

2. S tuky šetřete a vybírejte kvalitní

Tuky mají ze všech živin nejvíce kalorií, a proto to s nimi také nepřehánějte. Kvalitní tuky však do jídelníčku určitě patří a vašim cílem nesmí být zredukovat jejich příjem až k nule!

Pro pečení se hodí nejlépe řepkový olej nebo kvalitní rostlinné tuky určené na pečení, vyzkoušet můžete i avokádo. Nezapomínejte ani na oříšky a semínka, skvělá jsou také ořechová másla.

Část tuku lze nahradit jogurtem, zakysanou smetanou nebo kefírem. Tímto způsobem se vám podaří snížit množství tuku, a tedy i množství energie ve výsledném pokrmu, aniž by to bylo tolik znát na chuti.

Problematice tuku jsme se více věnovali i v naší Výzvě Používám tuky správně.

3. Přidejte si bílkoviny

Bílkoviny vás zasytí a sníží glykemický index vašeho díla. Proto na ně nezapomínejte ani při pečení.

Přidejte do těsta nebo ke sladkému pokrmu třeba tvaroh, jogurt nebo čerstvý sýr. Při pečení by neměla chybět vejce a počítají se i rostlinné bílkoviny, které naleznete například v luštěninách.

Vše podstatné o bílkovinách si můžete připomenout zde.

4. Nezapomínejte na vlákninu

Vláknina má mnoho pozitivních účinků, jedním z nich je i zvýšení pocitu nasycení a snížení glykemického indexu (což platí zejména pro rozpustnou vlákninu).

Dávejte při pečení přednost celozrnným moukám a cereáliím, skvělé jsou ovesné a jiné vločky. Nezapomínejte na ovoce, zeleninu, oříšky či semínka a nebojte se experimentovat ani s luštěninami.

5. Nejdůležitější rada nakonec - nepřehánějte to s množstvím

I zdravá buchta je stále buchta a zdravé cukroví je stále cukroví, a proto si dejte pozor, abyste to s množstvím nepřehnali.

Nedokážete-li odolat, když je doma napečeno, pak...

  • připravujte sladké v menším množství, protože co nemáte pod nosem, to nesníte
  • pořiďte si na pečení menší nádobí - pekáček, menší dortovou nebo koláčovou formu
  • skvělé jsou muffiny, kterých můžete upéct tolik, kolik zrovna uznáte za vhodné
  • připravujte miniaturnější verze klasických sladkých dobrot, například sušenky, lívance, nebo třeba cukroví, to vše lze připravovat menší

8 ks malého cukroví = 40 g, 8 ks velkého cukroví = 120 g

Neradi improvizujete a potřebovali byste inspiraci a recepty na mlsání s nižším obsahem cukru a tuku?

Pak neváhejte a nakoukněte do našeho e-booku Mlsej zdravě se STOBem. Najdete v něm chytře zpracovanou teorii i s praktickými radami pro převedení do praxe a samozřejmě i inspiraci v podobě receptů na sladké i slané mlsání. A jak už to tak s námi bývá, opět vše řádně a poctivě propočítáno!

Hodnocení (30 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

27. 11. 2019 10:54
Je to tak. Pro mne je tvaroh při pečení surovina číslo 1
26. 11. 2019 17:47
Mám ráda pečivo ale raději moc nepeču a raději hned rozdám.
26. 11. 2019 08:39
Moc děkuji za připomenutí, zkusím letost péct menší cukroví....méně cukru už budu dávat automaticky.
25. 11. 2019 22:31
nepeču skoro vůbec, sladké mi nechutná
25. 11. 2019 19:43
Shrnutí rad se hodí vždycky. Já osobně běžně nepeču nic, jen domácí musli tyčinky - ovesné s ořechy a sušeným ovocem.
25. 11. 2019 19:11
díky za připomenutí, většinu z toho dělám a doma většinou chutná
25. 11. 2019 18:04
Vloni jsme vánoce zvládli tím, že ráno se vyndalo na talířek jen pár kousků cukroví a na krabice se jinak už nesáhlo. Letos už to bude rutina.
25. 11. 2019 12:39
Čím jsem starší tím menší kousky pečiva dělám a to se netýká jen vánočního pečiva, ale i koláčků, buchet a mufinek. Co se peče na plech krájím na "jednohubky" , tak si zobnu i já a protože jsem si určila "jen jeden kousek" ,tak pro chuť to stačí .
25. 11. 2019 07:34
já upeču letos na vánoce ořechové rohlíčky pro dceru a do práce a ty nesním jelikož nemůžu ořechy, jinak nepeču, stačí co zobnu u kamarádky a sestry. Jinak rady užitečné.
25. 11. 2019 05:05
I já se těmito radami řídím ale není na škodu si je připomenout
25. 11. 2019 04:57
Těmito radami se už dávno řídím, děkuji za zopakování :-)!
25. 11. 2019 01:28
Děkuji za rady, zvláště v této předvánoční době se to bude hodit.
22. 11. 2018 11:55
Snažím se všechny tyto rady uplatnovat...děkuji za připomenutí
21. 11. 2018 05:55
Moučníky už prakticky nepeču, raději si dám hořkou čokoládu, ale cukroví na Vánoce chybět nesmí, akorát ho budu péct tak jednu třetinu množství co předtím .
20. 11. 2018 20:50
Samé dobré rady, už pár let se jich snažím držet, ale opakování není nikdy na škodu :-)
20. 11. 2018 16:02
Tvaroh je mou oblíbenou přísahou při pečení, stejně jako strouhaná cuketa.
20. 11. 2018 08:24
Teorii znám, jen v praxi trochu pokulhávám...
19. 11. 2018 21:51
Peču, ale využívám triky s menším množstvím. Malá koláčová forma, drobné cukroví :-).
19. 11. 2018 16:33
Myslím si, že teorii o cukrech už mám fakt dost dobře zmáklou.....jen to ještě dodržovat....jinak moc děkuji za info a rady.
19. 11. 2018 16:25
Všechno se snažím dodržovat, ale ten bod 5) ten mi dává :-))) občas to dělám tak, že část napečeného dám do mrazáku. Cukroví dělám malinkaté, ale nějak mě to nezastaví, jen místo jednoho vanikového rohlíčku sním dva ;-)
19. 11. 2018 11:49
Děkuji za rady a doporučení sladkých receptů.I když nepeču,tak se na recepty podívám,třeba nakonec i něco upeču.
19. 11. 2018 10:03
Dobrá, budu tedy péct mini kousky z mini množství těsta. Ale něco upéct musím, bez toho by nebyly vánoce.
19. 11. 2018 08:13
Dobré rady a držím se jich už pár let :-)
19. 11. 2018 08:08
tím že téměř nepeču a nebudu dělat ani vánoční cukroví tak mi tyto rady nejsou k ničemu, ale jinak je to moc pěkný článek. Upeču max. dceři rohlíčky a u toho mi nehrozí že je ochutnám, protože jsem na ořechy alergická
19. 11. 2018 05:57
Bezva rady, snažím se jich držet.
19. 11. 2018 05:11
Tak těchto rad se držím :-).
19. 11. 2018 04:19
Super, vše je v množství a pevné vůli :-)) včera jsem zrovna pekla do práce dvoje řezy... A věřte nebo ne, vůbec nevím jak chutnají. Ne že bych si něco zakazovala, ale prostě nemám chuť. A když mě někdy přepadne chuť na sladké, tak si udělám zdravé muffiny bez cukru a tuků. Dekuji za nové inspirace
19. 11. 2018 03:38
Co jsem osaměla, nepeču - vloni jsem poprvé upekla 2 druhy vánočního cukroví - pracny a vanilkové rohlíčky a za pomoci několika návštěv a kolegyň v práci jsem je i zkonzumovala. Limit byl max. 5 kousků denně a letos hodlám zvolit stejný způsob vánočního pečení. Dortíky, které mi chutnají mají v zahradnictví Líbeznice a u Vocásků v Čelákovicích, tedy půl hodiny jízdy a to se mi taky nechce každý den. Tady jsem OK. I v práci nahrazujeme jeden díl mouky na knedlíky moukou cizrnovou a tak luštěniny servírujeme i ke svíčkové ( a zatím nám na to nikdo nepřišel)
19. 11. 2018 00:54
Drobnější pečivo peču již několik let, I dorty dělám jinak a menší. Zákusky dělám miniaturní.

Naši partneři