TOPlist
Sledujte nás:

Pitný režim v tropických dnech

Zpět
 

Autor článku: Věra Boháčová, DiS.

Léto je spojené i s tropickými teplotami, které znamenají větší zátěž pro náš organizmus. Jednou ze základních zásad, jak tyto dny přežít bez úhony, je dodržování pitného režimu.

Nejrizikovějšími skupinami jsou v létě stejně jako po celý rok děti a senioři. V letním období riziko dehydratace ještě zvyšuje sport, práce v horku nebo i prostá návštěva koupaliště v tropických dnech. Pokud zanedbáme pitný režim, nemusíme být ztracení turisté na poušti, a přesto se můžeme dostat do ohrožení života. V extrémních situacích se může potřeba tekutin na den zvýšit až o několik litrů. Důležité je přitom nejen jejich množství, ale i složení.

V horkých letních dnech, kdy tělo ztrácí s tekutinami i minerální látky (močí zejména draslík a potem sodík), je potřebuje doplnit stejně jako tekutiny. Běžnému zdravému člověku přísun těchto látek zajistí spolu s dostatečným pitným režimem pravidelná vyvážená strava. Vhodné je i doplnění v podobě minerálních vod. Slabě a středně mineralizované vody jsou vhodnou součástí každodenního pitného režimu, pokud se v létě více potíme, více sportujeme apod., měly by přijít na řadu i minerálky silně mineralizované.

Pro dospělého se uvádí doporučený příjem tekutin přibližně 35 ml/1 kg tělesné hmotnosti/1 den. Pokud se více potíme, sportujeme nebo pracujeme v horku, ztráty tekutin i potřeba jejich doplnění je vyšší. Pít je třeba během celého dne po menších dávkách a nikdy nečekat až na pocit žízně.

Jaké tekutiny volit?

Nejvhodnější je voda, minerálky (slabě či středně mineralizované pro běžný každodenní pitný režim, silně mineralizované např. při velkém horku či sportovních aktivitách k doplnění minerálních látek), čaje, přírodní ovocné šťávy uměle nepřislazované.

V horkých dnech zaženou žízeň mnohem lépe nápoje o teplotě kolem 16 °C než nápoje ledové, které mohou organizmu způsobit teplotní šok a žaludeční křeče (stejně jako nápoje přeslazené).

Čemu se vyhnout

V horkých dnech není vhodné pít (bez přísunu dalších tekutin) větší množství kávy a silného černého čaje.

Přímo nebezpečná může být konzumace alkoholu. Pivo i víno sice zdánlivě na chvíli osvěží, jenže alkohol působí v horku daleko rychleji než obvykle a přidá-li se k tomu ještě nedostatek tekutin v těle, může dojít ke stavům těžké opilosti už po menších dávkách (alkohol se velmi rychle dostává do mozku). Navíc alkohol odvádí z organizmu tekutiny a minerální látky. Pokud dostane vyprahlý organizmus místo vody alkohol, riziko potíží z nedostatku tekutin se znásobí. Když alkohol, tak raději po setmění a spolu s ním dostatek dalších nealkoholických (a nekalorických) tekutin.

>> Zajímá vás, kolik energie mají letní drinky? Přečtěte si článek zde. <<

 

Vyhnout bychom se měli také sladkým nápojům a pít raději méně sladké nebo nejlépe neslazené nápoje. Příliš sladké nápoje totiž zpomalují pohyb tekutiny z žaludku do tenkého střeva, kde se odehrává převážná část vstřebávání tekutin, a proto jsou tělu k dispozici až za delší dobu. Ve větším množství navíc neúměrně zvyšují příjem energie. Mírně slazené nápoje si můžeme dopřát bez výčitek svědomí při sportování a pohybu, zejména pokud zrovna nic nejíme a potřebujeme doplnit energii.


DOPORUČENÍ NA ZÁVĚR:

  • Nečekejte na žízeň, pijte průběžně po celý den.
  • Pokud zapomínáte pít, mějte láhev s vodou na viditelném místě, noste pití při sobě.
  • Nepřipravujte si jen sklenku nebo hrnek, ale rovnou konvičku s pitím.
  • Nepijte ledové nápoje, ideální teplota i letních nápojů je 16–18 ºC.
  • Přizpůsobte svým individuálním potřebám nejen množství, ale také složení letního pitného režimu.
  • Nepodceňujte rizika alkoholu.

Mějte jídelníček pod kontrolou i v létě

Náš program na zapisování jídelníčku Sebekoučink vám pomůže mít jídelníček pod kontrolou i v létě.

Kromě celodenního energetického příjmu za vás program ohlídá i denní příjem vlákniny, makroživin (bílkovin, tuků a sacharidů), příjem rizikových živin (cukru, soli a SAFA) a také to, zda jíte dostatečné množství zeleniny a pijete dostatek tekutin.

>> Vyzkoušejte program Sebekoučink na 3 dny ZDARMA. <<

Hodnocení (40 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

Naši partneři