TOPlist


Proč nám uzobávání během dne škodí?

 

 

Bc. Andrea Jakešová

Jedním z faktorů, které nám mohou komplikovat hubnutí či jen snahu o udržení zdravé hmotnosti je bezesporu takzvané uzobávání. S uzobáváním má jistě zkušenost mnoho z vás a je možné, že ho nepovažujete za závažný problém, kterému je třeba věnovat zvýšenou pozornost. Zdání ovšem může klamat a vaše časté svačinky a ochutnávání nejrůznějších pokrmů mimo hlavní jídla může být jedním z viníků, proč se vám stále nedaří dosáhnout vytoužených cílů.

Jako uzobávání označujeme časté jedení mezi hlavními jídly (snídaně, oběd, večeře) nebo dokonce vynechání hlavních jídel, které jsou následně zcela nahrazeny větším množstvím svačinek. Pro uzobávání je typické, že ho můžeme provozovat téměř automaticky, neplánovaně a často se opakuje. V extrémních případech můžeme takové jídelní chování považovat až za jistou formu poruch příjmu potravy.

Uzobávání nás zejména ohrožuje rizikem přibírání a vzniku nadváhy a obezity. Tím, že nad svačinkami příliš neuvažujeme a neplánujeme je, můžeme přijmout dokonce mnohonásobně více energie než potřebujeme, a to téměř bez povšimnutí. Takovou typickou svačinkou, kterou konzumujeme zcela bez povšimnutí jsou například různé smažené brambůrky, tyčinky a další slané pochoutky, které jsou nejčastěji konzumovány třeba u televize. Při sledování oblíbeného pořadu v nás může zmizet celý sáček a ač nás to ani příliš nezasytí, přijmeme tak vysoké množství energie a soli. Jistě mi ale dáte za pravdu, že pokud si otevřete večer u televize balíček chipsů, nenahradíte tím večeři (což by samozřejmě také nebylo vhodné), ale dáte si ho tak nějak navíc. Velice problémové jsou také různé oříšky, zejména pražené a solené, kterých můžeme nevědomky zkonzumovat opravdu vysoké množství. A věděli jste, že takový menší balíček oříšků nám může kaloricky vydat za celý oběd? S výčtem potravin, které nejčastěji uzobáváme během dne, bychom mohli dlouho pokračovat.

Pokud se to tedy pokusíme shrnout, můžeme říct, že se většinou jedná o potraviny, které mají vysokou kalorickou hodnotu, přitom příliš nezasytí ani nedodají důležité živiny. Mohou to být i různé sladké potraviny – sušenky, čokoláda a další. Zejména blížící se období Vánoc k takovému uzobávání přináší množství příležitostí. Na stole vánočka, plné mísy cukroví, perníčky a čokolády na stromku, to vše si přímo říká o to, abychom v průběhu dne uzobávali. Později není divu, když po Vánocích stoupneme na váhu a zjistíme, že jsme zase přibrali. Viníkem zřejmě nebude jeden večer s bramborovým salátem a smaženým kaprem, ale spíše množství kalorií, které jsme zkonzumovali třeba jen proto „abychom ta vosí hnízda ještě jednou ochutnali”.

Uzobávání není pravidelné jedení

Někdo by jistě mohl namítnout, že pravidelné jedení je zdravé a při hubnutí doporučované, musíme ale rozlišit mezi pravidelným jedením a neustálým uzobáváním. Pravidelným jídlem myslíme 3 hlavní jídla v pravidelných rozestupech, která zajistí dostatek všech živin a udrží nás syté. Dle naší aktivity a životního rytmu je pak možné přidat také nějakou tu zdravou svačinu.

Nad výběrem jídla bychom ale měli uvažovat a nekonzumovat nic bezmyšlenkovitě. Energetický příjem a příjem jednotlivých živin díky tomu udržíme v normě. Při bezmyšlenkovitém uzobávání však konzumujeme potraviny převážně nevhodné a ve větším množství a pokud uzobáváme potraviny celý den, nedáme ani odpočinout svému trávení.

Taková konzumace stravy nevede žádným způsobem ke zrychlení našeho metabolismu, ale spíše se udržujeme v neustálém pocitu nenasycení. Pocit neustálého hladu a chutě na další svačinku také mohou souviset s rozkolísanou hladinou cukru, která nám v tomto případě hrozí více. Při příjmu potravy se uvolňuje inzulin, což je hormon, který zajišťuje přestup glukózy do buněk a tím reguluje hladinu krevního cukru. Inzulin je také důležitý pro správný metabolismus cukrů i tuků. Sekrece inzulinu má však několik fází, a pokud neustálým uždibováním podporujeme jeho nepřetržitou sekreci, nevyužijeme tak fázi jeho poklesu, při které dochází k efektivnímu využíváním tukových zásob.

Existují také studie, které se zabývají vztahem mezi příliš častou sekrecí inzulinu a rizikem vzniku inzulinorezistence, což je stav, při kterém náš organismus sníží k inzulinu citlivost. V důsledku toho nedokážeme efektivně pracovat s přijatým cukrem a může pomalu vznikat cukrovka 2. typu. Některé studie také potvrzují, že právě pro pacienty s diabetem 2. typu je vhodnější konzumovat méně jídel za den a příliš často nesvačit.

Pokud konzumujete potraviny prakticky neustále, neumožníte tedy svému tělu efektivně pracovat s přijatou energií. Naše tělo potřebuje určitý čas, aby přijatý pokrm v klidu strávil a efektivně přijatou energii využil. Proto dejte svému režimu řád a nenechte se snadno svést k nevědomému uzobávání!

 

Hodnocení (23 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

20. 12. 2018 09:53

ahojda

Pravda pravdoucí. O uzobávání na návštěvách a při oslavách nemluvě. Hlavně přes zimu se musím tedy hodně "hlídat".

20. 12. 2018 05:46

dasa67

Je to úplná pravda, naštěstí s tím problém nemám, uzobávat jsem se odnaučila, dělám to jen velmi výjimečně, za což jsem moc ráda a chipsy ani tyčinky raději nekupuji, jen pro návštěvy.

19. 12. 2018 15:54

bejbinka

někdy se to daří vydržet, jindy zas né....

19. 12. 2018 12:03

LuckaN78

díky za připomenutí, hlavně těd o vánocích...tak uvidíme, jak se to bude letos dařit...

18. 12. 2018 21:53

Masa55

Jo jo o vánocích je toho doma mnohem víc a i když to nemám na očích, tak mne to láká. Ale poslední dny už mi po sladkém pálí žáha a tak to nijak nepřeháním.....tělo mne varuje....

18. 12. 2018 21:35

bessi

Díky za článek, teorii znám, teď ještě zmáknout praxi

17. 12. 2018 19:27

Niraska

Díky za přínosný článek. Teorii mám zmáknutou, praxi doladím :-)

17. 12. 2018 19:00

martashi

Jirina55: osol okořeň odhadem a nech ochutnávat kolegyně a pak ochutnej ve finální fázi ty.

17. 12. 2018 18:51

nevzdavatse

U mne je to o stresu, jak má "navrch", hledám, co bych si dala. Ale pracuji s tím a lepší se to :-).

17. 12. 2018 17:37

ekavkova

Třikrát denně jím odjakživa, ale hlavně odpoledne potřebuji naplánovat vhodnou svačinu, abych nezačala jíst nevhodné a rychle dosažitelné pokrmy.

17. 12. 2018 17:37

ekavkova

Třikrát denně jím odjakživa, ale hlavně odpoledne potřebuji naplánovat vhodnou svačinu, abych nezačala jíst nevhodné a rychle dosažitelné pokrmy.

17. 12. 2018 14:52

tkoskubova

Děkuji za pěkně zpracovaný článek.V hlavě to vše mám,ale ruce nedokáží vždy hlavu poslechnout.

17. 12. 2018 12:53

madridacka

Teorie by mi šla. Praxe je horší:-)

17. 12. 2018 07:08

ajanka

Děkuji za informace.

17. 12. 2018 05:17

babicka Eva

Budu se snažit neuzobávat a dodržovat vyvážený jídelníček.

17. 12. 2018 04:20

Jirina55

Obklopena potravinami jsem si zavedla v práci berličku: Když chystám dětem ovoce na svačinu, první kousek krájím pro sebe na malé kousky. Jen ještě potřebuju dořešit dochucování jídle, které je v podstatě klasickým uzobáváním. Prostě. chce to víc myslet

17. 12. 2018 03:35

Hanakomo

Díky Stobu sem se naučila jist pravidelně. A tak nemám potřebu jist mezi. Pokud vím, že občas jedu někam, kde to moc nechápou. Jedu v době kolem jídla, abych si mohla něco vzít a neposlouchala zbytečně věty. :-)))

17. 12. 2018 00:17

martashi

Je pravda,že při vyváženém jídelníčku ani není chuť uzobávat. Ale určitě je to problém pokud to má člověk zažité. Já jsem se tohoto zlozvyku snad už zbavila.Ale stejně si to hlídám.

17. 12. 2018 00:08

nevzdavatse

Budu nad tím přemýšlet, když budu mít nutkání po "něčem malém" sáhnout. Děkuji za pravdivé shrnutí,

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma