TOPlist
Sledujte nás:

Strečink a jeho zásady

Zpět
 

Bc. Jitka Horáková

Strečink má být součástí každého cvičení a ze zdravotního a kondičního hlediska se zařazuje jak na začátek, tak na konec cvičení. Udržuje pružnost svalů a šlach, zlepšuje kloubní pohyblivost, působí preventivně proti kloubním a svalovým úrazům, před cvičením připraví svaly a šlachy na tělesnou zátěž, je důležitý pro dobrou tělesnou i duševní kondici. Začátečníci musí být opatrní a vnímat signály přetížení (větší svalovou bolest či svalový třes).

Druhy strečinku

Statický strečink – protažení pomalými pohyby s výdrží v krajní poloze. Tento druh strečinku rozvíjí flexibilitu a protahuje zvolený sval. Protažení se provádí v poloze, v níž cítíte mírný až velký tah (bez bolesti). Výdrž v této poloze je po dobu 15–30 vteřin.

Dynamický strečink – k protažení dochází při kontrolovaných různě rychlých tělesných pohybech. Zatěžuje větší počet svalů, postupně zvětšuje rozsah a rychlost pohybů. Výdrž v této poloze je 1–5 vteřin a postupně se zvyšuje intenzita a rozsah pohybu. 

Zásady strečinku

·         Před protažením svaly zahřát a prokrvit – ideální je krátká rozcvička (rozklusání, svižná chůze, krouživé pohyby pažemi aj.).

·         Protahovat pomalu, plynule, bez švihu do krajní polohy, až do pocitu tahu. Nesmíte pociťovat bolest, vydržte cca 10–15 vteřin a podle potřeby jednotlivé cviky opakujte vícekrát. Postupně zvyšujte počet opakování.

·         Každý cvik musí být účelný tak, aby protáhl zvolenou svalovou skupinu.

·         Výchozí poloha k protažení by měla být co nejméně náročná na aktivitu trupového svalstva, tzn. ideální pozice je v lehu, v sedu.

·         Nezadržujte dech a snažte se dýchat pravidelně s prodlouženým výdechem.

·         Cviky volte od jednoduchých po obtížné. Na počátku cvičení se může objevit lehká svalová bolest, ta by však měla po několika dnech pravidelného strečinku vymizet.

·         Větší svalové skupiny protahujte déle než skupiny malé.

·         Délka strečinku je individuální, postupně prodlužujte setrvání v krajní poloze a přidávejte počet opakování podle potřeby. Ideální doba věnovaná strečinku je kolem 10 minut na jednu cvičební jednotku.

Strečink může být vhodným řešením také při řadě pohybových potíží, při bolestech zad a páteře (není-li poškozen skelet úrazem). Několik minut strečinku denně stačí k tomu, aby se vaše bolesti zmírnily. Důležitá je však pravidelnost, trpělivost a správné provedení.

Hodnocení (60 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

03. 06. 2017 15:12
protažení je důležité a já to flákám, musím na tom zapracovat
28. 05. 2017 21:00
Užitečný článek, některé zásady jsem neznala.
21. 05. 2017 11:05
protažení je důležité
20. 05. 2017 05:35
Tak strečink bych měla provádět zrána, abych se lépe cítila, člověk se pak cítí takový pružnější a lehčí pocitově
19. 05. 2017 13:29
Cvičím powerjogu, tam je strečink i posilování "spojeno" :-)
18. 05. 2017 20:40
taky se musím polepšit
18. 05. 2017 11:09
Cvičím ráno jógu, tak se pěkně protahuji :-)))
17. 05. 2017 23:02
Úplně jsem zapomněla na to, jak je strečink důležitý
17. 05. 2017 16:17
Určitě to patří ke každému cvičení, je to důležité :-)
16. 05. 2017 21:59
Mám problém s ploténkama, tak protahování je u mě někdy i cvičení
16. 05. 2017 19:56
Strečink provádím před i po cvičení.
16. 05. 2017 19:39
Statický strečink probíhá každé ráno před půlhodinovým cvičením, nejdřív protáhnout pak cvičit.
16. 05. 2017 19:31
Každé ráno cvičím powerjógu, což považuji za skvělý strečink :-)
16. 05. 2017 14:35
tak střečink se snažím dělat po každém cvičení, jen někdy na začátku mám trošku problém, spíš jak to všechno stihnout atd. ale vím, že je to důležité, ale mám mezery hlavně co se týče protahování zad
15. 05. 2017 21:39
Pěkný článek. Na ty záda protahovat, se chystám. Záda už nyní bolí.
15. 05. 2017 20:06
Zadny strecink (protoze jsem prece mlada, ze jooo) me stal loni natrzeny lytkovy sval.... Takze protahujte, protahujte, ja uz taky protahuju :)
15. 05. 2017 19:39
Užitečný článek, některé zásady jsem neznala.
15. 05. 2017 19:08
Strečink po cvičení jsem se už naučila používat, před cvičením zatím ne, jen zahřátí a jdu na věc :-). Musím se polepšit a naučit se protahovat i před....
15. 05. 2017 13:50
Cvičení pilates i na fitbalech začínáme a končíme strčinkem.
15. 05. 2017 13:36
Polepším se
15. 05. 2017 13:22
Strečink mi pomáhá také udržovat pružnost svalů.
15. 05. 2017 12:52
Strečink je jediné cvičení, které zvládám bez problémů
15. 05. 2017 12:01
Musím otevřeně říci "mám zde rezervy".
15. 05. 2017 10:58
Strecing se snažím dodržovat
15. 05. 2017 08:27
Snažím se strečink dodržovat. Bez něho se člověk může zranit raz dva.
15. 05. 2017 08:25
Do pravidelného cvičení na fitballech chodím pěšky svižnou chůzí cca 20 minut. Teď už to budu brát jako samozřejmou součást rozcvičení - strečink před cvičením. :-)
15. 05. 2017 08:14
Kasždé fitko jsem končila protažením těla, ale když chodím NW, tak se přiznám že to nedělám......
15. 05. 2017 07:53
Strečink dělám, ale často to bohužel skončí tak, že to už je to jediné cvičení, které udělám.
15. 05. 2017 07:38
též zapomínám na střečink, dík za připomenutí
15. 05. 2017 07:24
Na strečink zapomínám.
15. 05. 2017 07:22
Strečink budu muset zařadit.

Naši partneři