TOPlist
Sledujte nás:

Datum registrace: 25. 11. 2016

Jak si nahrát profilovou fotku?

TerezaBenickova

Sebekoučink

Zahájení: 08.06.2022
Ukončení: 06.07.2022
Cíl: Zhubnout

0 %
0 kg 2 kg

Již zhubnuto: 0 kg

Zaplacený cyklus je přístupný do 08.07.2022

Získané body

Tento měsíc: 48
Celkem: 1470
Zobrazit více

 

?

Jak sbírat body

Počítadlo pohybu

Můj pohyb
Chůze: 0 km
Kolo: 0 km
Cvičení: 0 h 0 min
 
Všichni uživatelé
Chůze: 128464.41 km
Kolo: 67157.32 km
Cvičení: 5319 h 36 min

Přátelé

Stob skupiny

 

?

Jak se připojit ke skupině

TerezaBenickova

Jak psát blog?

Výzva č. 46: Vařím i bez masa

17. 11. 2019

Rohlík se šunkou k snídani, maso s brambory či jinou přílohou k obědu, na svačinu opět nějaká ta šunka (v horším případě salám) s pečivem, a večer? Kousek masa se tam jistě najde, ať už to budou kousky kuřecího v salátu, nebo třeba kolečka uzeniny ke sledování televize (to se ale těm z vás, kdo jste s námi prošli Výzvou Nejím u televize jistě nestane).

Není toho masa… tak nějak už příliš? V takto postaveném jídelníčku jistě ano.

A nebudu pravděpodobně tak daleko od pravdy, když řeknu, že takto postavený jídelníček není v českém prostředí žádnou výjimkou. Češi se v konzumaci masa totiž drží na předních příčkách a bez nadsázky lze tedy říct, že jsme národ masožroutů.

Maso ovšem zdaleka není nutnou součástí každého denního chodu. Stejně tak platí, že bezmasá jídla nejsou jen záležitostí vegetariánů a veganů. Nebo by alespoň neměla být.

Ačkoliv maso má v našem jídelníčku své místo, jeho dlouhodobě nadbytečná konzumace s sebou může nést i zdravotní rizika.

O tom se však více dozvíte v článku, který jsme pro vás k této výzvě připravili. 

V tomto blogu jsme se vás ale spíše rozhodli přesvědčit, že bezmasá jídla mohou být nejenom úplně stejně chutná jako jídla „masová“, ale že mohou být i naprosto plnohodnotnými hlavními chody, na kterých si pochutná i zarytý masožravec.

Hlavní jídlo by mělo vždy obsahovat zdroj bílkovin, aby nás zasytilo. Tímto zdrojem bílkovin však nemusí být vždy jen maso. Vyzkoušet můžete tofu, šmakouna, vejce, tempeh, sýr (ten však vybírejte raději méně tučný) nebo třeba i tvaroh a nahradit jimi v receptu běžně používané maso.

Nechte se inspirovat některým z receptů, které jsme pro vás připravili jako důkaz, že bezmasé varianty obyčejně masových jídel, mohou chutnat jednoduše skvěle.

Zeleninový guláš s tofu

Recept zde

Hříbkové rizoto s olomouckými tvarůžky

Recept zde.

Pečené brambory se zeleninou a strouhaným tvarohem

Recept zde.

V jídelníčku rozhodně nezapomínejte ani na luštěniny, které nám cenné bílkoviny (a mnoho dalšího) také dodají.

Pečené fazole se zeleninou

Recept zde.

Kari s červenou čočkou

Recept zde

Květákové kari s cizrnou a hráškem

Recept zde

I obyčejně masový burger je možné připravit méně tradičně. A to i u vás doma!

Čočkový burger

Recept zde

A co další chuťovky, které se tradičně připravují z masa? S trochou fantazie se většinou dají připravit i v bezmasé variantě.

Například oblíbený tatarák nemusí být vždycky jen z masa.

Tataráček z čočky

Recept zde.

Lilkový tatarák

Recept zde.

Paštika bez masa? Ano jde to..

"Paštika" z pohanky a sušených rajčat

Recept zde.

Jak vidíte, v bezmasé kuchyni se fantazii meze nekladou a pod pojmem bezmasé jídlo se nemusí skrývat pouze smažák (ač tomu tak v řadě restaurací ještě stále je).

Trend alternativních stravovacích režimů, ke kterým se řadí například i veganství, nám přinesl jistě mnoho inspirace a rovněž i celou řadu nových „vege“ podniků, ve kterých si můžete skvěle pochutnat a zpestřit jejich návštěvou svůj jídelníček.

Problém ovšem nastává ve chvíli, kdy začneme označení „veganský“ (případně modernější „plant based stravování“) zaměňovat s pojmem zdravý, což se děje stále častěji.

Opět bychom tedy radili nějakou zlatou střední cestu. Zařazujte do svého jídelníčku i bezmasá jídla, zpestřete svůj jídelníček i jinými zdroji bílkovin, ale pokud máte maso rádi, nemusíte na něj zanevřít.

A jak to máte vy? Jste masožrouti, nebo pro vás tato Výzva nebude žádným problémem? :-)

Hodnocení (28 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

19. 11. 2019 18:32
díky za inspiraci, vařím i bez masa celkem často, maso zas tak pravidelně nemíváme, tak se některé recepty určitě hodí
19. 11. 2019 10:47
Dnes jsem vyzkoušela zeleninový guláš s tofu a je výborný -doporučuji. Nachystala jsem ho na oběd i manželovi a tak jsem zvědava na odezvu
19. 11. 2019 08:50
Já jsem masožrout, tady na Stobu jsem se naučila jíst luštěniny a ryby.Pro mne bezmasá jídla = sladká jídla. A s touto rovnicí stále bojuji.....takové buchtičky se šodo, žemlovky, nákypy....ach jo...
18. 11. 2019 21:40
Recepty jsou úžasné...škoda, že nevařím....
18. 11. 2019 20:17
Díky za recepty, některé určitě ráda vyzkouším.
18. 11. 2019 12:39
V dětství mě nutili do masa a já ho nemusela, a dnes když jsem si zvykla, mi ho lékaři omezují, mi občas chybí, Ale už jsem se srovnala s úskalím stravování bez masa a víc mi chybí třeba luštěniny, které mohu také jen omezeně.
18. 11. 2019 12:14
Maso mám ráda, ale dobře připravené vegetariánské jídlo od mého zetě si dám s chutí.
18. 11. 2019 07:07
Zajímavé recepty- vyzkouším, maso každý den nejím-hodně ve svém jídelníčku požívám tofu a tempech
18. 11. 2019 06:01
Zajímavé recepty, určitě stojí za vyzkoušení a změnu jídelníčku.
18. 11. 2019 05:06
Tato výzva pro mě nebude problém. Sice nám maso ráda, ale každý den ho jíst nepotřebuji.
18. 11. 2019 03:42
Děkuji za pěkný článek
Sama ve svém jídelníčku m masa velmi málo.
17. 11. 2019 22:33
Já maso jím, ale rozhodně ho nemusím mít každý den. Klidně si dám bezmasé jídlo a někdy ještě raději než masité a to poměrně často.
17. 11. 2019 20:31
bezmasá jídla vařím, ale náhražky masa a pod. mi nechutnají, takže bezmasá jídla ano ale brokolici, houby, květák, dýně, cukety atd. a luštěniny
17. 11. 2019 20:09
Sepsala jsem si seznam jídel, která jsme hodně dlouho neměli. Převládala mezi nimi ta bezmasá. Včera byla hrachová polévka, dnes kefírové palačinky s ovesnými vločkami. Hrách, který neskončil v polévce jsem dala naklíčit, bude pučálka s volským okem a v plánu jsou karbanátky z červené čočky s bramborovou kaší. Od kamarádky mám recept na skvělou špenátovou roládu ( špenátové je těsto, náplň tvarohová ) a k podzimu patří i bramborové placky, které jsme si udělali nedávno.
17. 11. 2019 17:40
Nejsem velký masožravec ale ráda si dám, už kvůli vyvážené stravě trochu masa, mám sice ráda sýr a tvaroh také to doháním luštěninou, ale všichni to nejedí.
04. 06. 2018 09:34
Ano, věřím, že se dá vypočítat jídelníček tak, aby člověk měl dostatečný příjem bílkovin i bez masa. Ale lze pak mít i vyvážený příjem sacharidů a tuků?
03. 06. 2018 14:04
Několik velmi zajímavých receptů, které bych chtěla vyzkoušet. Je to vítané zpestření.
02. 06. 2018 21:21
Mam rada bezmasá jidla jen jsou někdy náročnější na přípravu.Osobně mam rada pohanku,cizrnu a fazole se zelenimou.
01. 06. 2018 14:53
Děkujeme za recepty. Paštika z pohanky by mě vůbec nenapadla.
01. 06. 2018 10:39
MiaSu: souhlasíme, že maso do vyvážené stravy patří, Výzvou chceme naučit, že maso nemusí být na talíři každý den a že chutné recepty lze vytvořit i bezmasé. Vegetariány z vás určitě dělat nechceme....:-) Ale abych byla opravdu fér, musím napsat, že i vegetariánský jídelníček může být opravdu plnohodnotný, jen se musí vegetariáni trochu více zajímat o složení své stravy, aby jim nic nechybělo a naučili se správně potraviny kombinovat...:-) třeba hrách a kroupy - to není vůbec hloupý....:-) Jinými slovy např. musí kombinovat luštěniny s obilovinami, aby jim nechyběly žádné esenciální aminokyseliny.
01. 06. 2018 10:33
Výzva splněna, u nás navařena černá čočka s rýží a špenátem po indicku. Moc s emi líbí recept na květákové kari, takže určitě vyzkouším...:-) Kdo se ještě nepustil do výzvy, tak si myslím, že víkend je ideální. Navíc se odlehčené jídlo v horkých dnech docela hodí, co myslíte.....:-)
01. 06. 2018 09:41
Nemyslím si, že nejíst maso je pro mě ta správná cesta. Maso mám ráda a do vyvážené stravy podle mého patří.
31. 05. 2018 23:20
Já jsem bíložravec. Prosím neplést s býložravcem, bíložravec od slova bílkovina. Jenže já nevařím, tak takové klasické maso typu stejk nebo kus maa v omáčce mám relativně málokdy. A tak se živím rybími výrobky (uzené, marinované, v konzervě) - aspoň kousek ryby každý den, anglickou krkovičkou, sýry (snažím se mít ty méně tučné), polotučné mléko a kysané mléčné výrobky a občas nějaké to vejce.
šmakoun ani tofu mi není proti srsti, ale u nás ho běžně nemají a chodit pro něj někqam dál se mi nechce. Jím ráda a celkem často i luštěniny.
A zeleninu se snažím doplňovat, jak se dá, ale až na výjimky z ní hlavní chod nedělám.
31. 05. 2018 17:01
Přesně zlatá střední cesta, mám ráda jak masitá tak bezmasá jídla
31. 05. 2018 13:43
Ano, nejlepší jako ve všem je zlatá střední cesta. Já maso každý den nemusím, pak mi chybí v jídlokoučinku bílkoviny. Sýrem, tvarohem, jogurtem atd. to stejně nikdy nedohoním.
31. 05. 2018 12:42
Maso nemusím mít každý den. Miluju zeleninové saláty, jakékoliv. A tyhle recepty ráda vyzkouším.
30. 05. 2018 06:59
Bezmasá jídla vařím hlavně v létě, cukety, fazolky a jinou zeleninu, vejce, a když jsou, milujeme houby.
29. 05. 2018 23:13
Tak i když maso jím, tak taková bezmasá jídla, na které jsou zde uvedené recepty, tak ty mám moc ráda. Podobné dost často vařím.
29. 05. 2018 21:26
Dnes byla k snídani ovesná kaše s rozinkami a rebarborou, oběd a večeře sice maso + zelenina, ale zítra jsou v plánu zelené fazolky s vejcem :-).
28. 05. 2018 21:16
Masožrout vyloženě nejsem, nemusím ho každý den...proto děkuji z tipy na recepty
28. 05. 2018 20:39
Ale určitě něco zkusím. Jinak dělám sušené ovoce a jáhly, přidám pár oříšků, to má ráda dcera a vnučka, nebo hubník to má rád dcerky manžel, snažím se vyhovět všem, manžel má rád špenátové palačinky.
28. 05. 2018 20:27
Brambory na loupačku si mám s kým dát ale zdravou stravu si manžel nedá a tak dělám jídlo dvakrát. Když je zima tak ráda vařím ale když je krásně jsem raději venku.
28. 05. 2018 18:28
U nás najdete maso, luštěniny a ryby, tofu a jiné typy masových náhražek sním jen já manžel ani děti je nemusí. Takže bezmasá jídla se u nás sestávají z luštěnin , různých druhů zeleniny,hub a sem tam z ovocných knedlí, lívanců,palačinek s tvarohem.
28. 05. 2018 17:26
Ty jo,recepty mě mile překvapily,něco určitě vyzkouším
28. 05. 2018 15:27
Maso mám ráda,ale masožrout nejsem,Někdy si dám 3x v týdnu,někdy méně.
28. 05. 2018 12:27
Bohužel patří spíš mezi masoźravce, ale jím většinou bílé maso a ryby, a to max. 100g porci.Ale ráda se nechám inspirovat uvedenými alternativami
.
28. 05. 2018 11:49
Když mě tyhle "náhražky" nechutnají, myslím že se dají chutná jídla připravit z "normálních" potravin a nemusí být pokaždé maso
28. 05. 2018 11:30
Maso mám ráda, a většinou máme k obědu právě maso (včetně ryb). Ale ostatní denní jídla připravuji bezmasá. V létě k našim oblíbeným obědům patří nové brambory s tvarohem a cibulkou, já mám ráda i ovocné tvarohové knedlíky nebo palačinky s tvarohem a ovocem, ale sladký oběd zbytek rodiny nepovažuje za plnohodnotné jídlo. Luštěniny vařím málo, syn na ně má alergii. Tofu nebo šmakouna jsem zkoušela, ale nezaujaly mne - ale možná to bylo nevhodnou úpravou, jídla na fotografiích vypadají krásně, tak díky za inspiraci, některá jídla určitě vyzkouším :-)
28. 05. 2018 10:14
Díky za skvělou inspiraci. Maso nejím moc často a dříve jsem ho nejedla vůbec a jídla z tofu, sojového masa apod. nebo úplně bez masa, mi nedělají problém.
28. 05. 2018 09:37
Vypadá to velmi lákavě, všeobecně mi nevadí střídat masové a nemasové dny. Jak píše Masa55 níže - jen to umět správně připravit, v tom mám pořád velké mezery :-)
28. 05. 2018 09:04
No na obrázkách to vypadá fakt skvěle, ale mne by to musel někdo udělat.Kromě šmakouna a soji nic jiného nezařazuji do našeho jídelníčku.Něco jsem párkrát zkusila udělat, ale nechutnalo mi to.Jsem ráda, že zvládám 2 x týdně luštěniny a 2 x týdně ryby.

Kvíz o ceny

Soutěž o produkty Meggle byla ukončena. Gratulujeme vítězům: nevzdavatse kacka sonova
Výhru je nutné si vyzvednout na Dni Zdraví 23.10.2021 v Praze na Pankráci. Více info zde

Ankety

Jaké nové recepty byste chtěli na STOBklubu?

Naši partneři