TOPlist
Sledujte nás:

Co je to "junk food" a čím nám škodí

Zpět
 

 

Bc. Andrea Jakešová

Junk food je souhrnným označením pro potraviny, které se dají označit jako „nezdravé“ a do našeho jídelníčku nevhodné. Označujeme tak zpravidla potraviny, které i přes velké množství kalorií obsahují malé množství zdraví prospěšných živin, jsou tedy bohaté na tzv. prázdné kalorie. Bohaté mohou být na cukr, sůl, tuk, ale našemu tělu nepřinášejí nic prospěšného a do jídelníčku je proto nelze doporučit.

Někoho jistě napadne, že bychom termínem „junk food“ mohli označit jídlo ve fast foodech a je pravdou, že velká část nabídky fast foodů se mezi junk food řadí. Není to ovšem pravidlo. I v nabídce fast foodu můžeme občas nalézt saláty, obložené pečivo se zeleninou a další pokrmy, které lze do zdravého jídelníčku s čistým svědomím zařadit.

Co tedy mezi junk food řadíme?

Typickými zástupci jsou různé sladkosti, slazené nápoje, některé polotovary, hranolky, chipsy a další výrobky, které jsou často smažené, výrazně sladké či slané. Zvýšená konzumace těchto potravin může přispívat ke vzniku obezity, kardiovaskulárních onemocnění, rakoviny a dle některých výzkumů mají neblahý vliv i na naše psychické zdraví.

V čem nám junk food škodí?

Negativní účinky konzumace jmenovaných potravin se mírně liší podle jejich konkrétního složení. Ty potraviny, které obsahují vysoké množství soli, mohou přispívat k poškození funkce ledvin a zvyšovat riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění. V České republice je konzumace soli asi trojnásobně vyšší, než je maximální doporučený denní příjem (svůj jídelníček si můžete otestovat v programu Sebekoučink), a proto bychom se výrazně slaným potravinám měli určitě vyhýbat. V takovém jednom pytlíků chipsů můžeme zkonzumovat až 2 g soli. Na slanou chuť také vzniká návyk, proto nadměrná konzumace soli vede ke zvýšení tolerance na slané potraviny a následně k větší potřebě dosolovat.

Další problematickou složkou zmíněných potravin je bezpochyby tuk, který bývá obsažen ve vysokém množství. Tuk je označován jako nositel chuti, a to je také jeden z důvodů, proč nám často nezdravé potraviny tak moc chutnají. Tuk je v našem jídelníčku samozřejmě důležitý, ale důležité je i jeho složení. V různých slaných a sladkých dobrotách se bohužel často skrývá třeba palmový olej, který má kromě negativního dopadu na životní prostředí také nevhodné složení mastných kyselin.

Potraviny označené jako junk food obsahují zpravidla nadbytek nasycených mastných kyselin a nedostatek nenasycených, což je dalším z rizikových faktorů vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Obsahovat mohou i takzvané trans-mastné kyseliny, které vznikají při částečném ztužování tuků a prokazatelně škodí našemu zdraví.

Další položkou nutnou zmínit je samozřejmě cukr. Různé sušenky, dorty, koblihy, zmrzliny a slazené nápoje jsou plné jednoduchého cukru, kterému bychom se ve zdravém jídelníčku měli spíše vyhýbat. Zvýšená konzumace cukru opět přispívá k riziku obezity a dalších metabolických onemocnění. Potraviny bohaté na jednoduchý cukr mívají také vysoký glykemický index, což znamená, že cukr z těchto potravin se nám dostává velice rychle do krve. To v praxi znamená, že sice dodají energii, ale pouze na krátkou dobu. Dlouhodobě ještě zvyšují chutě na sladké a dostatečně nezasytí. Oblíbené jsou dnes například různě plněné donuty, ozdobené polevami a dalšími sladkými ozdobami. Kalorická hodnota jednoho donutu se může pohybovat mezi 1500 – 2000 kJ, což vydá za jednu pořádnou snídani. Našemu tělu přitom dodá jen vysoké množství cukru a tuku a na dlouhou dobu nezasytí. Stejné množství kalorií může mít třeba porce nezapečeného musli s jogurtem, ovocem a oříšky, nebo celozrnné obložené pečivo se šunkou a zeleninou. Obě dvě zmíněné varianty našemu tělu navíc dodají vlákninu, kvalitní bílkoviny a další vitamíny a minerální látky. Samostatnou kapitolou jsou pak sladké colové nápoje, které mimo cukru (nebo sladidel) osahují kyselinu fosforečnou, jejíž zvýšená konzumace nepřispívá ke zdraví našich kostí.

Další složkou některých nezdravých potravin, kterou je důležité zmínit, je bezpochyby akrylamid. Akrylamid je látka, která vzniká při tepelné úpravě (zejména smažení) u potravin obsahujících sacharidy a určité aminokyseliny. Akrylamid je prokazatelně rakovinotvorný a genotoxický a jeho nejvyšší obsah nalezneme právě ve smažených chipsech a hranolkách.

Kromě vysokého obsahu zmíněných živin, zejména tuků a cukrů, junk food neobsahuje téměř žádné cenné látky, pro které by je bylo možné do jídelníčku doporučit. Jsou chudé na důležité minerální látky, vitamíny a vlákninu. Dodávají ovšem vysoké množství kalorií. Jejich výrazná chuť je navíc snadno návyková a jejich nabídka bohužel vysoká.

Jak se junk foodu vyhnout?

Důležité je na stravu myslet a dopředu plánovat tak, abychom se vyhnuli situacím, ve kterých nás přepadne hlad a chutě a po ruce bude jen nějaký stánek se smaženými a sladkými pokrmy. Zvýšenou pozornost je třeba věnovat i večernímu uzobávání u televize, u které často sáhneme právě po různých slaných tyčinkách a lupínkách. Místo nich můžeme vyzkoušet například pokrájenou zeleninu s kouskem celozrnného pečiva a třeba tvarohovou pomazánkou.

Pozor ale na různé pasti, kterými se vás výrobci potravin snaží obelstít a nalákat na potraviny, které jsou propagovány jako zdravější alternativa „junk food“, jejich složení se od nich ale příliš neliší. Dobrým příkladem jsou třeba zeleninové chipsy, které ve většině případů obsahují téměř stejné množství soli a tuku, jako chipsy bramborové. Na 100 g chipsů (jak klasických, tak zeleninových) můžeme zkonzumovat až 2 400 kJ, což je kalorická hodnota celého hlavního jídla a k tomu 30 – 40 gramů tuku, což je zhruba půlka celkové denní dávky. Obsah soli činí asi 1 – 2 gramy. Pokud opravdu zatoužíte po některé z nezdravých pochoutek, zkuste promyslet, jak by je bylo možné připravit doma a zdravěji. Můžete si připravit třeba burger v celozrnné housce s přidanou zeleninou a lehkým dresingem místo majonézy, nebo hranolky pečené v troubě, jen lehce dosolené. Pochutnáte si a svému zdraví jedině prospějete. Inspiraci na domácí přípravu najdete v článku zde.

Hodnocení (38 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

01. 11. 2019 10:41
Tak o existenci akrylamidu a jeho škodlivosti jsem dosud neměla tušení.
28. 10. 2019 20:21
Spíš večer ujíždím na oříšcích nebo sušeném ovoci...
28. 10. 2019 17:31
Junk food není moje parketa
28. 10. 2019 15:14
Ta to mne opravdu nebere
28. 10. 2019 12:49
U nás se vaří a junk food mi nic neříká. I tak se ale spolu, ač zcela výjimečně :-), potkáme. Pak si ale nic nevyčítám a vím, že jde o nevýznamné vybočení :-).
28. 10. 2019 11:29
Zajímavý článek. Sama bych do junk food asi automaticky nezařadila třeba sušenky, ale evidentně sem taky patří. Právě sušenky (podle mne ve zdravější variantě) občas jím, ve fast food jím tak dvakrát ročně a tu chuť si užívám bez výčitek.
28. 10. 2019 09:04
Občasný úlet si myslím,že neublíží, když jinak jím zdravě a k tomu se snažím pohybovat.
28. 10. 2019 07:49
Myslím si že jím zdravě a občané vybočení nevadí
28. 10. 2019 06:52
Zajímavý článek. I já se těmto jídlům snažím vyhnout ale ne vždy.
28. 10. 2019 05:45
Děkuji za zopakování známého, naštěstí tyto potraviny mě neberou....
28. 10. 2019 03:46
Děkuji za přínosný článek.Naštěstí me zařízení tohoto typu nezajímají
28. 10. 2018 23:59
Děkuji za poučný článek
26. 10. 2018 18:39
Hezky zpracované, sice jsem chvíli přemyšlela, co junk food znamená, le je to tu dobře vysvětleno...takovým potravinám se vyhýbám, ale ne stopro...občas si něco sladkého apod. taky dám
25. 10. 2018 19:08
Tyto potraviny vůbec nejím, ale jako tmavovláska, si ráda dám něco malého a sladkého ke kávě.
24. 10. 2018 11:44
Tento název slyším poprvé, sladkosti si nedovedu odpustit, ale pokrmy z Mac Donaldu si nedávám.
23. 10. 2018 22:35
Termín "junk food" jsem neznala, já tomu odjakživa říkala "prázdné kalorie".
Je pravda, že dřív jsem na to moc nehleděla, i když jsem takovým jídlům a pochutinám ani nezřízeně neholdovala. Když jsem začala hubnout, nebyl pro mě problém je výrazně omezit.
23. 10. 2018 10:35
Milovala jsem smažené hranolky, ale díky osvětě na Stobu si je dávám opravdu jen vyjímečně.
23. 10. 2018 05:51
Snažím se takovýmto potravinám vyhýbat, dám si je výjimečně a slazené nápoje už nepiji vůbec.
22. 10. 2018 20:31
Snažím se těmto potravinám vyhýbat, ale sušenky, i když ty ,,zdravější ", mě dostávají.
22. 10. 2018 18:42
Já znám tenhle pojem z lekcí angličtiny, kde mu byla věnována jedna lekce, a tak jsem byla poučena :-).
22. 10. 2018 15:51
taky jsem junk food neznala. děkuji za poučení
22. 10. 2018 12:39
Vůbec jsem termín "junk food" neznala,děkuji za pěkný článek.Zeleninové chipsy(červená řepa s celerem)si kupuji často,domnívala jsem se,že ty mohu.
22. 10. 2018 08:33
Tak s tím problém vůbec nemám. nejím to. Občas doma udělám hranolky, ale v troubě nasucho.
22. 10. 2018 08:26
Tak tohle opravdu nejím
22. 10. 2018 07:40
tak tyhle jídla nemusím, vyjímečně chipsy někde na oslavě a občas dortík nebo zmrzku
22. 10. 2018 07:19
Tyto potraviny vůbec nejím už léta. Nemám s tím problém, protože mi ani nechutnají. Letos jsem měla jednou hranolky a to jen proto, že jsme byli s manželem na dovolené a k večeři bylo jen jedno jídlo.
22. 10. 2018 07:14
Tuhle stravu nejím, zeleninové chipsy si dělám sama a bez soli jen s kořením .
22. 10. 2018 05:43
Snažím se těmto potravinám vyhýbat, docela se mi to daří.
22. 10. 2018 05:34
Velmi přínosný článek, asi by si ho měli číst i ve školách a tak. Vždyť kolik dětí je dnes velmi obézní a jak je velmi lákají tyto potraviny. Občas bychom měli přemýšlet za ně. Já s tím problém nemám, ale pravdou je, že cola a věci nezdravé mi také chutnali
22. 10. 2018 05:07
Těmto potravinám se opravdu vyhýbám již spoustu let. Je velký výběr daleko zdravějších a chutnějších potravin.....
22. 10. 2018 05:06
Tak s tímhle problém nemám. Cestuju sice většinou na lehko a při svých výletech nenosím batoh jídla, protože ráda ochutnám, co kraj dal ale mám vždycky jako první pomoc termosku s bylinkovým čajem nebo okurkovou limonádou - to nejčastěji - a krabičku zeleniny a kousek celozrnného pečiva. A na ŠLÁPOTÁCH kolují krabičky v duchu stobácké filosofie a moučníky - skvělé - mrkvové šátečky (počátek v trezorovém provedení), buchty a ovoce a zelenina v provedení BIO.

Naši partneři