TOPlist


Co vše se podílí na denním energetickém výdeji?

 

Autor: STOB CZ s.r.o.

Jak už jsme si řekli, pohybová aktivita pomáhá udržovat rovnováhu mezi energetickým příjmem a výdejem. Jak velkou část ale pohyb tvoří z celkového množství energie, kterou za den vydáme? 

Na denním energetickém výdeji se podílí tři hlavní složky: bazální metabolismus, aktivní pohyb a energie vydaná na zpracovávání potravy (tzv. termický účinek stravy).

 

Nejvíce energie tělo vydává prostřednictvím bazálního metabolismu, což je množství energie, které je potřebné pro základní životní pochody v organismu ve spánku, za normální teploty, za úplného tělesného i duševního klidu. Tato hodnota tvoří u běžného člověka cca 60 - 70 % celkového denního výdeje. Za 24 hodin je to v průměru přes 7 000 kJ u mužů a 6 300 kJ u žen.

Bazální metabolismus, tedy množství energetické spotřeby je ale značně individuální a je ovlivněno tělesnou strukturou, výškou, věkem, pohlavím a dalšími faktory. Pro výpočet se používají různé rovnice, váš odhad bazálního metabolismu si můžete zjistit například zde (záložka BMR). O něco přesnější je výpočet, který navíc zohledňuje i složení vašeho těla, tato čísla vám většinou řeknou různé přístroje, které měří podíl tukové a svalové tkáně, jako je např. InBody, Bodystat, Tanita apod., stále se však jedná jen o určitý odhad na základě výpočtu z rovnice. Přesnější metoda je měření tzv. nepřímou kalorimetrií, které lze absolvovat na specializovaných pracovištích.  

Energetické požadavky se zvyšují během dětství, dospívání, těhotenství a doby kojení. S rostoucím věkem se potřeba energie nutná k udržení fungování těla snižuje, což často lidé nerespektují a pak tloustnou.

Bazální metabolismus je nižší u žen než u mužů. Je to způsobeno tím, že tuková tkáň, jejíž podíl je v ženském těle vyšší, má nižší energetickou spotřebu než tkáň svalová. Zároveň tedy platí, že čím více svalů v našem těle je, tím vyšší je i bazální metabolismus a vydáváme trvale více energie.  

Další základní složkou energetického výdeje je energie potřebná na zpracování potravin, tzv. termický účinek stravy, který tvoří zhruba 5 - 10 % z celkového výdeje. Nejvíce energie se vydá na trávení bílkovin, méně na trávení sacharidů a úplně nejméně na trávení tuků.

Kolik další energie vydáte, to záleží jen na vás, na vaší činnosti během dne, na vašem aktivním pohybu. Množství vydané energie při různých činnostech se budeme věnovat v dalším samostatném článku. 

Ke zvýšení energetického výdeje přispívá nejenom pohyb sám, ale i fakt, že ještě několik hodin po cvičení vydáváte více energiePři pohybu ale zdaleka nejde jen o energetický výdej, ale pohyb má i řadu pozitivních efektů na naše zdraví, jak již jistě víte z předchozích článků.

        

 

Nezapomeňte, čím více svalů, tím vyšší bazální metabolismus! Tak s chutí do cvičení!

 

Hodnocení (61 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

03. 06. 2017 15:05

filipova

chodím ráda, teď jsem si na to koupila nové drahé boty zn.Salomon tak snad bude chůze konečně pohodlná bez puchýřů

22. 05. 2017 18:46

hgrem

Moc zajímavý článek, neřekla bych, že BM je tak vysoký.

18. 05. 2017 22:05

Hanuja

Takže co nejvíce chodit, chodit a chodit.

10. 05. 2017 20:29

LuckaN78

Tak jsem se zase něco zajímavého dozvěděla

10. 05. 2017 20:11

ina49

Zajímavý článek.Díky.

10. 05. 2017 19:44

Pbyrtusova

BM je základ :-)

10. 05. 2017 18:31

Slonik71

Výborný a poučný článek

10. 05. 2017 05:18

JARI59

Jsem bílkovinný typ, takže potřebuji i tak přidat bílkoviny a ve vyšším věku by to člověk měl udělat sám a také přidat pohyb - hlavně chůzi

09. 05. 2017 22:11

poradna

myslela jsem, že bazál je mnohem nižší procento výdeje...to je šok

09. 05. 2017 21:48

Alfino

Díky za další dobrý článek:o)

09. 05. 2017 19:04

dylen

zase moc zajímavý článek

09. 05. 2017 16:10

dolevina

U bílkovin musím přidat

09. 05. 2017 12:26

DanaR

Tak musíme zamakat na vybudování svalové hmoty, abychom si mohli dopřát občas nějaký ten prohřešek ve stravě.

09. 05. 2017 12:09

holecl

Velmi zajímavý a poučný článek. Moc děkuij.

09. 05. 2017 11:36

cailin.grian

no já musím říct, že výpočet tady na stobu v rámci sebekoučinku bylo velmi dobré, pak jsem ho měla změření na váze, která měří i rozvržení tuků atd. a bylo to víceméně stejné

09. 05. 2017 10:47

babicka Eva

Jsou to zajímavé informace. Zkusím odhad svého bazálního metabolismu.

09. 05. 2017 10:47

bessi

Opět skvělý článek, díky.

09. 05. 2017 09:50

ajanka

Děkuji za souhrnné informace :-).

09. 05. 2017 08:36

Masa55

Jo, jo, bílkovin mám stále málo !!!!

09. 05. 2017 08:32

Fila Byla

Aneb - jak zvýšit bazální metabolismus :-)

09. 05. 2017 08:31

Masa55

Že tělo vydává nejvice energie na trávení bílkovin, tak to jsem nevěděla, já myslela, že to jsou tuky. Díky za info.

09. 05. 2017 08:26

Kumpi

O víkendu jsem letos poprvé provětrala kolo. Bylo to super a těším se na prázdniny, až bude víc času a budeme dělat větší vyjížďky. :-)

09. 05. 2017 07:48

filipova

tak hurá do cvičení ať je víc svalů, ale malinko mě zrazuje tento týden zdraví

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma