TOPlist


Fruktóza nebo glukóza?

 

Doc. Ing. Jiří Brát, Csc.

Je fruktóza vhodnější ke konzumaci než glukóza? To je otázka, se kterou se často setkáváme. Fruktóza (cukr ovocný) i glukóza (cukr hroznový) patří mezi monosacharidy. Cukr řepný nebo třtinový (sacharóza) je disacharid tvořený právě z glukózy a fruktózy. Molekula disacharidů je příliš velká na to, aby mohla procházet buněčnou stěnou a organismem byla následně využita. Nejdříve se musí v tenkém střevě rozštěpit na základní jednotky – monosacharidy a teprve potom může být vstřebána. Následný metabolismus glukózy a fruktózy se zásadně liší.

Glukóza představuje pro organismus hlavní zdroj energie. V momentě, kdy se glukóza dostane do krevního řečiště, hormon inzulín vysílá signál buňkám, aby glukózu vstřebaly a následně využily. Veškeré tkáně v organismu jsou schopny zpracovat glukózu jako zdroj energie. Část glukózy, která není bezprostředně využita, se ukládá ve formě glykogenu jako zásobní zdroj energie. Glykogen je polysacharid složený z molekul glukózy, je k dispozici ve svalech a játrech jako zdroj rychlé energie. Mezi hladinou glukózy v krvi, její přeměnou na energii a glykogenezí (tvorbou zásobního glykogenu) se utváří neustálá rovnováha. Jaterní glykogen udržuje stabilní hladinu krevního cukru zvláště při hladovění, svalový glykogen je okamžitě využitelný ke svalové práci jako bezprostřední zdroj energie. Určitý podíl glukózy, který není využit jako zdroj energie nebo zásobního glykogenu, při její konzumaci v nadbytku, se mění na tuky, které se následně ukládají do zásob a tím přispívají k rozvoji nadváhy a obezity.

Metabolismus fruktózy probíhá v játrech, je nezávislý na inzulinu. Proto byla fruktóza doporučována jako cukr vhodný pro diabetiky. Fruktóza má nízký glykemický index. Pokud bychom se drželi jen tohoto kritéria, měla by být fruktóza vhodnou složkou potravy pro diabetiky. Naši prapředci konzumovali fruktózu převážně v ovoci a k její vysoké konzumaci nedocházelo. Rovněž sacharóza v čisté formě nebyla našim prapředkům známá. Zvýšená spotřeba sacharózy a různých sirupů, kde je fruktóza rovněž přítomna (někdy i v převaze nad glukózou), vedla k výraznému zvýšení příjmu fruktózy a cukrů obecně. Fruktóza při nadměrném příjmu není využita jen jako zdroj energie. Dochází ke zvýšené syntéze mastných kyselin a tuků, což může mít negativní vliv na zdraví. Vznikají aterogenní lipoproteinové částice. Vyšší koncentrace mastných kyselin v krvi může vést k rozvoji inzulinové rezistence a ke vzniku diabetu 2. typu. Může docházet ke ztukovatění jater. Místo, aby fruktóza byla pro diabetiky prospěšná, může naopak její nadměrný příjem rizika rozvoje některých onemocnění i zvyšovat. Vyšší konzumace fruktózy bývá spojována i s rozvojem hypertenze. Fruktóza na rozdíl od glukózy nenavozuje pocit sytosti, což může vést ke zvýšené konzumaci potravin či nápojů obsahujících fruktózu, problematické jsou například nápoje s vyšším obsahem fruktózy.

Rozřešení otázky, který z cukrů je vhodnější ke konzumaci, spočívá však v jejich umírněné konzumaci. Pokud jsou dodržována doporučení pro příjem přidaných cukrů do 50 g, nepředstavují glukóza ani fruktóza žádná zdravotní rizika, problém nastává až při jejich nadměrném příjmu.

O tom, kde se jednoltivé sacharidy vyskytují, se dočtete v těchto článcích: 

http://www.stobklub.cz/clanek/kde-jednotlive-sacharidy-najdeme-/

http://www.stobklub.cz/clanek/prehled-sacharidu/

Hodnocení (54 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

29. 01. 2017 17:27

marikabak

Zajímavý článek. Jak už jsem psala u jiného článku. Všeho s mírou !!

29. 01. 2017 10:53

Vinobrani

A já si myslela jako ostatní,že fruktoza je v pohodě. To by možná vysvětlilo hmotnostost narozeného dítěte 4,350 kg,protožeč jsem ke konci těhotenstí konzumovala hodně jablek, tj. fruktozy.

29. 01. 2017 10:41

Peta79

Klasickým cukrem nesladím, kávu si osladím jedním náhradním sladidlem, černý čaj piju s medem a ovocný bez oslazení. Bohužel cukrů v jiných potravinách konzumuji více než bych chtěla. Bojuji s tím, ale občas marně.

28. 01. 2017 13:24

Niraska

Hezky srouzumitelné, spolu s dalšími odkazy užitečné.

28. 01. 2017 09:08

alkoholicka

hmmm prostě klasika jako u všeho - vše s mírou, nic se nemá přehánět

27. 01. 2017 19:33

IRENA73

Velmi zajímavé a poučné, děkuji za informace.

27. 01. 2017 12:28

Evusja

Bohužel stále dost lidí si myslí, že fruktóza je zdravá. Mají ji spojenou s ovocem, které je zdravé, tak přeci sušenky oslazené fruktózou jsou taky zdravé.

27. 01. 2017 11:19

madridacka

Děkuji za info. Stále je co se učit.

27. 01. 2017 09:44

anvav

Moc pěkně je to shrnuto i tady:
http://www.rozhlas.cz/dvojka/kupredudominulosti/_zprava/milan-calabek-fruktoza-jako-sladidlo-nici-nase-jatra-zpusobuje-obezitu-a-stoji-za-celou-radou-nemoci--1470328

27. 01. 2017 09:08

Kumpi

Moc zajímavé, děkuji za informace.

27. 01. 2017 09:07

Medvedice3

V každém je něco, co jsem neznala. Organizátorům dík za osvětu.

26. 01. 2017 23:18

koral

Opravdu zajímavé články. Také si je čtu vícekrát.

26. 01. 2017 20:53

1a234

Když už někdy sladím čaj,tak sladím medem.

26. 01. 2017 18:28

Mamum

Moc a moc díky za tento článek. Konečně mám definitivně jasno, co se monosacharidů a hlavně fruktozy týče. Největší riziko je potravinářský průmysl, glukozo-fruktozový sirup je téměř ve všech vyrobených "potravinách".

25. 01. 2017 20:55

Masa55

Opět jsem si to vytiskla, abych si to mohhla několikrát přečíst a dát si to do hlavy.

25. 01. 2017 20:13

ina49

Cukrem nesladím,když tak trošku medem nebo sladěnkou.

25. 01. 2017 11:06

sifaka

Hani, odkazy jsou opravdu lepší, konkrétně i pro opakované čtení.Články nejsou otravně dlouhé a dají se se zájmem přečíst.Máte to vymyšleno dobře.Chválím.

25. 01. 2017 09:48

tkoskubova

Téměř vůbec nesladím,ale velmi často si kupuji hroznový cukr v tabletách(doporučené množství na den jsou 3 tabletky).B ohužel,nevydržím to a jsem schopná sníst i 1-2 ruličky za večer.Omlouvám si to sama před sebou tím,že je v něm potřebná energie.

25. 01. 2017 09:13

Hanka Malkova

V těchto článcích se to dočtete:
http://www.stobklub.cz/clanek/prehled-sacharidu/
http://www.stobklub.cz/clanek/kde-jednotlive-sacharidy-najdeme-/
Nechceme se v článcích moc opakovat, ale přidám na závěr odkaz, aby to bylo pro všechny jasné...

25. 01. 2017 09:01

hajekrad

Velice srozumitelné, ale bohužel málo praktické. Dost mi chybí přehled, co jsou typické zdroje v naší potravě fruktózy (kromě zmiňovaného ovoceú) a glukózy. Můžete mne někdo na takový přehled odkázat.

25. 01. 2017 08:01

filipova

taky si musím články číst opakovaně, ale pěkně napsané

25. 01. 2017 06:37

babicka Eva

Souhlasím,napsala bych to stejně.

25. 01. 2017 00:39

sifaka

Tyto články si musím přečíst opakovaně.Opravdu se těším na závěrečný test, jestli budu mít v cukrech jasno.Co už vím teď je, že se na cukr v potravinách dívám jinak a to je určitě velký zisk pro moje zdraví.Děkuji.

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma