TOPlist


Ovoce má mnoho podob

 

 

Jak jste se již dozvěděli v článku k této výzvě, ovoce obsahuje spoustu pozitivních látek, zejména potřebnou vlákninu, vitamíny, minerální i jiné ochranné látky. V porovnání se zeleninou obsahuje větší množství cukru, a proto je sladké a máme ho tak rádi. :-) Neznamená to ale, že bychom měli mít v případě ovoce výčitky svědomí. Není vhodné to s ním nějak přehánět, ale určitě je lepší volbou než čokoláda, sušenka nebo zákusek.

Na rozdíl od sladkostí ovoce obsahuje i vlákninu, díky které se cukr z ovoce dostává do krve pomaleji než cukr ze sladkostí. Vláknina tedy působí v našem těle jako "retardér" a cukry uvolňuje do krevního oběhu pomalu a postupně. A jak již bylo řečeno, kromě vlákniny má ovoce i mnoho dalších benefitů.

A v jaké podobě lze do jídelníčku ovoce zařadit?

Ovoce můžeme do jídelníčku zařazovat nejen čerstvé, ale i v mnoha dalších podobách, z nichž některé jsou vhodnější, některé trochu méně... Pojďme si tedy shrnout a zhodnotit nejčastější ovocné "výrobky".

Mražené ovoce

Mražené ovoce skvělým způsobem dodá potřebné živiny v čase, kdy nemáte k dispozici čerstvé ovoce. Mražené ovoce je stejně výhodné, jak ovoce čerstvé, pokud jsou šetrným způsobem zamraženy kvalitní a hygienicky nezávadné plody.

Džusy a smoothie

100% džusy obsahují i určité množství pozitivních látek (vitaminy, minerální látky, antioxidanty), je však potřeba počítat s tím, že obsahují také poměrně dost cukru.

A naopak s vlákninou, která negativní účinky cukru kompenzuje, jsou na tom podstatně hůře než samotné ovoce.

Velkou nevýhodou je také fakt, že pro někoho není vůbec problém vypít klidně litr džusu, což už je opravdu "cukrová nálož".

Vhodnější je volit džusy i s dužinou, kde je obsažen i určitý podíl vlákniny. Ještě lepší volbou je v tomto ohledu smoothie, kde se mixuje celé ovoce a je v něm tedy obsažena i cenná vláknina. Čerstvému ovoci v kuse se ale také nevyrovná, mixováním se naruší struktura a díky tomu se zvyšuje glykemický index. Smoothie nám tedy vychýlí více hladinu cukru v krvi a tolik nás nezasytí. Pokud se do smoothie rozmixují i další ingredience, jako jsou třeba ořechy, vločky apod., jedná už se opravdu o plnohodnotnou svačinu či snídani a je nutné to i takto brát a do denního příjmu započítat. 

Když to shrneme, džus určitě můžeme občas do jídelníčku zařadit, ovšem jen v rozumném množství a je potřeba na něj pohlížet jako na zdroj energie a ne jím primárně doplňovat pitný režim. A samozřejmě si dejte pozor, zda se jedná opravdu o 100% ovocnou či zeleninou šťávu a ne jen nějakou limonádu, ochucenou vodu nebo jiný nápoj, u kterého nemusí být ovoce obsaženo v podstatě vůbec a jedná se opravdu jen o vodu s cukrem, barvivy a dalšími přísadami, které nám žádné benefity nepřináší.   

Ovocné pyré a kompoty

U těchto výrobků si hlídejte složení a zbystřete, pokud narazíte na přidaný cukr. Pokud zvolíte 100% ovocné pyré, je to v pořádku a můžete si ho na svačinku dopřát. Kompoty většinou vzhledem k nálevu obsahují vyšší množství cukru a je potřeba je tedy jíst opravdu s rozumem.

Sušené ovoce

Dříve byla konzumace sušeného ovoce naprosto přirozená. Dnes máme dostatek čerstvého ovoce i zeleniny po celý rok a tak si nemusíme sušit zásoby na zimu, ale i tak se může občas sušené ovoce hodit.

Výhodou sušeného ovoce je, mimo intenzivní sladkou chuť, vysoký obsah vlákniny i cenných látek a především jeho trvanlivost. Je proto praktické mít je u sebe jako zásobu, když na vás přijde mlsná nebo se ocitnete bez svačinky. Zde ale platí dvojnásob, že je třeba si pohlídat množství, 100 g sušené pochoutky obsahuje okolo 1000 kJ.

                                                90 g sušeného ovoce - 1 000 kJ                   

                                

                                                       400 g ovoce - 1 000 kJ

Pozor si dejte na proslazované ovoce, které je velmi bohatým zdrojem cukru.

Skvělé je lyofilizované ovoce, které je vyrobené pomocí speciální technologie tzv. sušení mrazem. Toto ovoce si zachovává objem, chuť i většinu cenných látek. Je velmi lehké, a proto ho může sníst na objem více než ovoce sušeného klasickým způsobem. 

Ovocné tyčinky

Velmi praktické, zejména na svačiny, na cesty, do kabelky, na výlety apod. jsou ovocné tyčinky.

Výhodou je velikost balení, pokud vám u klasického sušeného ovoce dělá problém nesníst celý sáček, jsou tyto tyčinky pro vás to pravé. Většinou mají kolem 20-30 g, což je na menší svačinku tak akorát. Další výhodou je to, že tyčinky obsahují většinou vícero druhů ovoce a vy tak poskytnete vašemu tělu širší paletu cenných látek.

Nemusíte se bát, že vše komerčně vyráběné je špatné, ale pravdou je, že je dobré číst si složení. Některé tyčinky obsahují velké množství cukru, sirupů, škrobu a o to méně ovoce. Jiné jsou ale naopak velmi kvalitní a v jejich složení žádný cukr navíc nenajdete. Opět je třeba výrobek otočit, nasadit brýle a prohlédnout si jeho složení.

Můžete vyzkoušet např. tyčinky značky Pharmind, jejichž základ je kvalitní ovoce zpracované šetrnými technologiemi. Jejich velikost je 30 g, což je cca 450 kJ. Tyčinka obsahuje okolo 3,6 g vlákniny a min. 85 % složení tvoří sušené ovoce.

Dětská verze tyčinek Frukvik je dokonce tvořena pouze ovocem a neobsahuje žádný přidaný cukr. Balení této tyčinky je 20 g a energetická hodnota 250 kJ.

O tyčinky Pharmind si můžete zasoutěžit i v našem kvízu o ceny!

Pokud tedy zrovna nemáte po ruce čerstvé ovoce nebo uvítáte trvanlivou variantu svačinky do kabelky, školní tašky nebo na výlety, jsou tyto tyčinky dobrou volbou.

A pamatujte, pokud vás honí mlsná, určitě je lepší trocha ovoce (v jakékoli podobě) než zákusek nebo tabulka čokolády...:-)

Hodnocení (21 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

15. 06. 2018 21:19

nevzdavatse

Ovoce mám moc ráda, i když se snažím to s ním nepřehánět a jednoznačně preferuji to čerstvé. V rámci "kodexu dobré hospodyně " :-) ovšem také suším i zamrazuju a nebráním se ani domácím džemům, ale i v jejich konzumaci ctím zásadu, že všeho s mírou.

15. 06. 2018 11:09

lenkavy

A shodou okolností jsem narazila teď na několik článků tvrdicich, že smootbie je ideální snídaně.....mezi recepty avokádo+jablko+2 kiwi+voda = tohle je díky avokádo docela vydařené, pak ale granátové jablko + 3 listy špenátu nebo hruška+jablko+2 lžíce rozinek....tak na tomhle bych teda do oběda nevydržela ani náhodou.....

15. 06. 2018 11:04

lenkavy

Sifaka:ano souhlas, a pokud člověk nemá možnosti svacit nebo se to nehodí, je popíjení rozmixovaného ovoce ideál. Samozřejmě pokud je tam tvaroh nebo pár ořechů, je to pak ještě lepší...:-)

15. 06. 2018 07:23

sifaka

Potvrzuji, ze mixovana strava nevydrží v žaludku tak dlouho jako ta rozkousana.Jedina výhoda konzumace z lahve oproti krabičce je ta, ze nepotřebuji k jídlu čisté ruce a zaměstnavatel toleruje
pití lépe než jídlo.Pauzy mezi jídly +/- 3 hodiny se v práci nedají dodrzet, to je jasné.

14. 06. 2018 08:11

lenkavy

Zdenalan: pokud je to hořká čokoláda a omocis v ní rožky, pak bych se tím vůbec netrápila....:-) Záleží opravdu na množství a 100 g horké čokolády obsahuje cca 3-5 kostek cukru oproti mléčné čokoládě, která má až 14 kostek cukru, čili je to zase jen o tom množství....:-)

13. 06. 2018 19:38

zdenalan

Děkuji martashi, karob jsem ještě nejedla ale podívám se a zkusím.

13. 06. 2018 11:06

martashi

Zdenalan: co takhle použít karob?
Já preferuji čerstvé ovoce, i když suším na zimu třešně, meruňky, jablíčka a mrazím rybízovou a jahodovou dřeň, někdy i meruňkovou. Vcelku mrazím švestky, meruňky,rybíz i jahody. Dřeně v zimě nastavuji banány a suším na placičky, na zování je to prima.

12. 06. 2018 15:55

dasa67

Nejraději mám čerstvé ovoce, ale občas si dám ovocno-zeleninové smoothie, sušené ovoce ani tyčinky prakticky nejím.

12. 06. 2018 04:42

Jirina55

Také preferuju čerstvé ovoce. Pokud chci změnu, je to pyré a tam hlídám cukr. Ale pro mne je zelenina zelenina

11. 06. 2018 22:35

bessi

Jím ovoce pouze v původní podobě, občas pyré bez cukru

11. 06. 2018 22:12

zdenalan

Nejraději mám ovoce čerstvé,přímo na stromech, co se nesní zavářím a suším i zamražuji. Dnes suším tři pláty, ty nastříhám na obdélníčky, sruluji a konečky namočim do čokolády a ořechů. Máte nápad na něco místo čokolády?

11. 06. 2018 21:36

Slonik71

Čerstvé ovoce je nej

11. 06. 2018 20:56

Masa55

Mne taky chutná nejvíce ovoce čerstvé.

11. 06. 2018 08:17

filipova

dávám přednost čerstvému ovoci a pak mraženému v zimě, je pravda, že v létě mám ovoce víc než v zimě

11. 06. 2018 06:09

ajanka

Poslední věta je moc hezká, občas ji praktikuji :-). Děkuji za typy na zdravé ovocné tyčinky. Občas kupuji a nosím v kabelce, nebo mám v práci v šuplíku, hodí se když mě náhodou přepadne hlad a nemám nic s sebou k jídlu...

11. 06. 2018 05:32

babicka Eva

Oblíbila jsem si jako doplněk snídaně nebo svačinu smoothie, dělám si i ovocné tyčinky a chci zkusit ovocné placky v sušičce.

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma