TOPlist


Správná snídaně – základ zdravého jídelníčku

 

Jednou z nejdůležitějších zásad zdravého stravování je jeho pravidelnost. Snídani nikdy nevynechávejte! Snídaně by měla tvořit 20 % denní dávky energie, pro ženu se sedavým zaměstnáním tedy cca 1600 kJ, pro ženu, která chce redukovat hmotnost 1200 - 1400 kJ. Muži si mohou dopřát snídani o trochu energeticky vydatnější.

Nejen během snižování váhy je velkou chybou nesnídat. Po noci, kdy tělo odpočívá, možná opravdu nemáte hlad, ale nejíst pravidelně a nechávat mezi jídly dlouhou pauzu je pro hubnutí z mnoha důvodů nevýhodné. Tělo je po dlouhé noci připraveno přijmout energii, která slouží pro aktivitu celého dne.

Mnoho lidí s nadváhou nesnídá, protože se domnívá, že když vynechají toto jídlo, šetří kalorie a sníží celkový denní energetický příjem. Tito lidé si už ale neuvědomují, že hladový člověk sní při dalším jídle daleko větší porci, která mu bohatě vynahradí i jídlo vynechané.

Zda vás snídaně příjemně nasytí a bude pozitivním startem do nového dne, záleží především na jejím složení. Nevhodné je po ránu konzumovat těžké tučné pokrmy a potraviny s vysokým glykemickým indexem. Pokud si dáte třeba bílé pečivo s medem nebo džemem, může dojít k nárazovému vyloučení inzulinu, který je následován hypoglykemií a pocitem hladu. „Glykemická houpačka“ má za následek celodenní ujídání sladkostí s možnými pocity podrážděnosti.

Co by snídaně měla obsahovat?

  • Polysacharidy (zejména celozrnné pečivo nebo snídaňové cereálie s podílem celozrnné složky)
  • Bílkoviny (mléčné výrobky – jogurt, sýr, tvaroh, vejce, libová šunka)
  • Kvalitní tuky (kvalitní margaríny, občas máslo, ořechy)
  • Ovoce a zelenina
  • Tekutiny (neslazený čaj, káva, voda)

Zda zvolíte sladkou nebo slanou snídani, záleží především na vašich chuťových preferencích. Obě varianty se dají poskládat tak, aby vám dodaly všechny potřebné živiny. Jako slanou snídani můžete zvolit například celozrnné pečivo s libovou šunkou nebo méně tučným sýrem a zeleninou. Ke sladké snídani si můžete dát například polotučný jogurt s cereáliemi a ovocem. U snídaňových cereálií je však důležité vybrat ty správné. Cereálie často obsahují velké množství cukru a někdy i tuku a naopak vlákniny a dalších prospěšných látek jen zanedbatelné množství. Sledujte tedy složení a výživové hodnoty na obale.   

Tipem na vhodnou snídani jsou například cereálie Nestlé FITNESS® s polotučným bílým jogurtem, můžete je doplnit ještě ovocem nebo oříšky. Díky vylepšené receptuře nyní cereálie Nestlé FITNESS® Original obsahují o 30 % méně cukru, více celozrnné mouky a přitom si zachovaly svoji lahodnou chuť a stejný obsah vitaminů a minerálních látek. Cukr byl nahrazen především navýšením obsahu celozrnné složky a rýžové mouky.

Vylepšená receptura zaručuje stejně skvělou chuť jako předtím. K zachování chuti byl cukr totiž odebrán ze základní části cereálií a naopak zachován ve svrchní vrstvě, která se jako první dostane do kontaktu s našimi chuťovými pohárky. Konzument tedy ani nezaregistruje, že jí potravinu s nižším obsahem cukru, což je nejjednodušší způsob jak trvale a bez námahy vylepšit svůj jídelníček.

Cereálie Nestlé tak splňují celosvětový závazek zlepšovat výživové hodnoty svých výrobků, díky čemuž je správné snídání jednodušší, a to bez jakýchkoliv chuťových kompromisů.

Doufejme, že tento trend budou následovat i další výrobci!

TIP: Nové cereálie Nestlé FITNESS® budete mít možnost ochutnat také na Dni zdraví.

 

 

Hodnocení (32 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

06. 10. 2017 06:28

Minervistka

Nápadů na zdravé snídaně je dost, jen se dokopat k tomu si je nachystat a nesnídat ve spěchu :-)

11. 07. 2017 14:47

Yogii

Nějaký cukr ubyl, to je pravda, i když ale na 100 g to není o tolik. ale každá kostka dobrá, Otázkou je, jak se "cukr odebírá ze základní části cereálií", jestli to znamená, že se ho tam prostě tolik nedá, nebo jestli je to nějaký průmyslový technologický postup, který potravinu činí vzdálenější té původní z pole. Já poslední dobou snídám nejvíc müsli s nízkotučným kefírem, k tomu nějaké ovoce nebo semínka a oříšky.

11. 07. 2017 09:19

paniLiba

Já osobně dávám přednost bílkovinné snídani ( šunka, sýr, vajíčko, zelenina, chléb), ale marmelády a džemy vlastní výroby jsou taky mňam. Občas je taky snídám, abych si zpestřila jídelníček, a mažu je na grahamový rohlík nebo žitný chléb, s trošičkou poctivého másla.

10. 07. 2017 22:24

babicka Eva

Naučila jsem se snídat, většinou na slano, pokud na sladko, oblíbila jsem si Dobrou vlákninu.

10. 07. 2017 18:22

pejska

Vskutku obr změna :-) :-) :-)

31. 01. 2017 20:40

Slonik71

Zatím jsem na ně v obchodě nenarazila až ano určitě je koupim

22. 10. 2015 09:55

evinka49

Věřte-nevěřte , ale já za celý život cereálie nikdy neochutnala,tedy mimo vločkové kaše.To se musí napravit.Hned v neděli.Uvidím,jak to bude chutnat

11. 09. 2015 16:08

CarteroGS1

Já si nemyslím, že to je nepatrné, uvědomíte-li si, že jsou lidé, kteří ke snídani nic jiného nejí, protože v reklamách jí cereálie hubená vysportována holka, tak úspora už jen za týden je docela veliký počet kostek cukru. Navíce o dva ramy se zvětšila vláknina a zvýšily se i bílkoviny. A i kdyby to byla reklama, narozdíl od jiných výrobců aspoň tento mění své výrobky s trendem, který společnost vyžaduje. Já jsem za toto rád, i když to jíst třeba nebudu, rozhodně je ale ochutnám.

09. 09. 2015 10:15

aleachim

tak změna složení mě faaakt baví :D

08. 09. 2015 20:03

Evusja

No já vím, že se jedná o reklamu, ale změna složení je tak nepatrná, že se to snad ani nemusí řešit. :-((

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma