TOPlist
Sledujte nás:

Stanovte si svůj pohybový SMARTER cíl

Zpět
 

Bc. Kristýna Rissová

„Zítra ráno vstanu a zacvičím si.“ Kolik z nás si tuto větu říká večer co večer při nařizování budíku na 5:30 a kolik z nás pak skutečně vstane z vyhřáté postele do tmy a zimy? Proč nejsme schopni uskutečňovat své plány a plnit své sny? Jednou z příčin jsou bezesporu naše rezervy ve formulování svých cílů. Předsevzetí jsou často příliš obecná a my nejsme zvyklí je vymezit něčím konkrétním, měřitelným. Když se naše sny nakonec uskuteční, my to leckdy ani nezaregistrujeme. Management projektového řízení nám nabízí jednoduchou ale překvapivě účinnou mnemotechnickou pomůcku SMARTER cílů (v překladu „chytřejší“ cíle), podle níž vytváříme taková předsevzetí, která se nerozplynou hned následujícího ráno, co nám v 5:30 zazvoní budík.

1.       Konkrétní (Specific)

„Začnu cvičit.“ Je sice obdivuhodné předsevzetí, ale jedná se spíše o cestu k cíli nežli o cíl samotný. „Proč chcete začít cvičit?“ Důvodů je mnoho. Chcete zhubnout 10 kg nebo se jen cítit lépe ve svém těle? Je pravděpodobné, že až si ujasníte svůj cíl, změní se i cesta k němu a místo cvičení se možná zapíšete s partnerem do kurzů společenského tance nebo vyhledáte výživového poradce. Pak zní konkrétní cíl jasně: "Každé pondělí budu chodit do tanečních." nebo "Zítra si domluvím konzultaci u výživového poradce".

Pokud to přece jenom zůstane u cvičení, stanovte si i tak jasný konkrétní cíl: "Každé úterý a čtvrtek budu chodit na Pilates.", "Každý druhý den si půjdu ráno zaběhat." apod.

2.       Měřitelný (Measurable)

„Jak poznám, že jsem svého cíle dosáhl/a?“ To je velmi užitečná otázka, na kterou bychom si měli při formulování svého SMARTER cíle odpovědět. Nespokojte se s odpověďmi typu: „To přeci poznám.“ nebo „To se pak budu cítit jinak.“. Nejlépe cílů dosahujeme, pokud nám zpětnou vazbu poskytují jasně pozorovatelné ukazatele. Například váha bude ukazovat o 3 kg méně, vejdete se do své staré sukně, tři patra vyjdete bez zadýchání, nebo v zimě ujedete na běžkách Jizerskou padesátku.

3.       Dosažitelný (Achievable)

„Je v mých silách cíle dosáhnout? Nenastavili jsme si laťku příliš vysoko?“ Vstát o hodinu dříve se večer může zdát jako lehký úkol, avšak ráno je to nadlidský výkon. Zkuste začít spíše od jednoduše splnitelných drobných úkolů. Místo cvičení v 5:30, ke kterému jste se nikdy neodhodlala, přestaňte používat v práci výtah, místo kávy s dortíkem navrhněte kamarádce procházku. Metoda „malých, ale jistých krůčků“ nás učí, že i velké změny začínají těmi drobnými.

4.       Realistický (Realistic)

Na tomto místě bychom se měli zamyslet, jak silná je naše motivace k pohybu. Chceme se začít hýbat, protože nás do toho nutí okolí nebo protože sami chceme zhubnout? Realistický, nebo taky reálný cíl je takový, který jsme přijali za svůj a má tak pro nás vysokou prioritu. Tím se i zvyšuje šance, že ho skutečně dosáhneme a neodradí nás první selhání.

5.       Časově omezený (Time-bound)

„V květnu příštího roku uběhnu půlmaratón“. To je cíl, který je jasně časově ohraničený. V květnu příštího roku budu s jistotou vědět, zda jsem svého cíle dosáhl/a či nikoli. Na rozdíl  od předsevzetí „Začnu běhat“ , kde časový údaj chybí a tedy i bod, kdy mohu zhodnotit, zda se mi cíle podařilo dosáhnout.

6.       Energetizující (Energising)

Mnohé z nás pohyb nabíjí a přináší příjemné pocity, avšak pro jiné je spíše nepříjemnou povinností, ke které se nutí. V takovém případě je dobré spojovat pohybovou aktivitu s něčím příjemným. Příkladů, jak se motivovat, je mnoho a pro každého je odměnou něco jiného. Jako příklady nám poslouží pěší výlet s partou kamarádů, s nimiž si užijete mnoho zábavy, plavání zakončené saunou nebo spinning kinem. Nejvýhodnější pro plnění dlouhodobého cíle je najít si pohybovou aktivitu, do níž se nebudete muset nutit, ale která se stane milou součástí vašeho života.

7.       Zaznamenatelný (Recorded)

Zvláště u dlouhodobých cílů je dobré pravidelně kontrolovat, zda se nám daří je naplňovat. Rekapitulace, jak se mi daří hýbat, může proběhnout například v týdenních intervalech v neděli večer, kdy při pohledu do diáře zhodnotím, co se povedlo, co funguje a co je naopak potřeba upravit. Zároveň přitom naplánuji pohybové aktivity na příští týden.

Tak jak bude vypadat ten váš SMARTER cíl?

Hodnocení (55 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

22. 05. 2017 06:25
Můj SMARTER cíl je nosit zase velikost 40/42. Momentálně nosím 46/48
19. 05. 2017 21:12
Můj SMARTER cíl je ujít každý den nejméně 10.000 kroků a spíš více.
Používám na měření náramek.
19. 05. 2017 03:50
já mám pocit, že si jdu za svým cílem, začala jsem pravidelně cvičit - pravidelné jídlo závisí hodně na práci, takže v "perných týdnech" jím až večer a při stresu nezapomenu na čokoládu. A pak jeden takový týden, a jsem zase úplně na začátku :( ach jo, kdybych nějak dokázala se umět ohlídat :(
12. 05. 2017 14:30
Můj cíl je zpevnit postavu a hlavně můj lepší pocit. Jdu si za svým cílem, ale stále je na čem pracovat
12. 05. 2017 14:30
Můj cíl je zpevnit postavu a hlavně můj lepší pocit. Jdu si za svým cílem, ale stále je na čem pracovat
11. 05. 2017 15:08
Já už mám "Smarter" nastavený desetměsíců a výsledky jsou konečně vidět a zítra si jedu pro odměnu. Takže další SMARTER budu muset naplánovat....
10. 05. 2017 21:42
Moc hezky sepsané :-) Teorii zvládám perfektně, praxe občas drhne. Hloupé je, když všechno krásně naplánuji a něco mi do toho vleze. Ale bojuju :-)
10. 05. 2017 20:57
Kondice, snížit váhu a cítit se lip
09. 05. 2017 23:55
Tak muj SMERTER cil zatim je udelat 50% na viteze v LOS a 25% na viteze v IPSC (pricemz dosahnout aspon 75% bodu a zaroven nebyt vic jak 3x pomalejsi) do konce kalendarniho roku. Ten prvni cil mi prijde dosazitelnejsi. (Zacinam z pozice 42%, resp. 14%)
09. 05. 2017 22:08
tak zatím tedy nevím nevím, těžko se rozhoupávám...
09. 05. 2017 19:27
tak,musím se zamyslet a srovnat si to,jak to mám!
09. 05. 2017 15:42
Slonik71 - můj vypadá stejně
09. 05. 2017 13:31
Můj smarter cíl zvýšit kondici a zlepšit zdravotní stav
09. 05. 2017 12:47
Na úpravě figury makám intenzivně už rok a zatím se mi daří. Je pravdou, že SMARTER jsem neznala, ale k výsledkům jsem se dopracovala podobným způsobem.
09. 05. 2017 11:41
moc zajímavý článek, budu se muset zamyslet nad tím svým a snad mně to více motivuje, nebo spíš pomůže vydržet; ocenila bych nějaký článek, jak bojovat se slabou vůlí :-D
09. 05. 2017 08:52
Dřív jsem si dávala moc vysoké cíle a pak byla zklamaná, když jsem jih nedosáhla. Teď si dávám menší a mám velkou radost, když jih dosáhnu. Motivuje mě to do další práce a hubnutí. :-)
09. 05. 2017 08:11
Tak toto mi asi nejde. To, co by mi mnohdy mělo být odměnou (př.kino, chvilka volna apod.), je pro mne spíš stresem, protože na cvičení neumí najít čas a když bych měla hledat čas ještě na tu odměnu, tak je to další stres, že nestíhám. Nechci, aby to znělo jako výmluvy, možná, že to i jsou, ale často je to tak, že si zacvičím a celou dobu u toho myslím na to, co nestíhám, takže příjemný pocit veškerý žádný. No nic - možná je to dnes pod vlivem mé špatné nálady, protože od ledna hubnu a zatím jsem jen přibrala, nebo spíš - co zhubnu, hned přiberu. :-(((
08. 05. 2017 19:57
Díky za vysvětlení.Pro mně příliš složité, nebo možná rafinované?:-)..Já jsem extremista v obou směrech, tzn.buď jsem ve sportovním režimu nebo v hibernaci.Bohužel počasí venku stále svědčí spíše ve prospěch hibernace.Pro mně by to chtělo trochu víc slunce :-(
08. 05. 2017 19:05
Cvičím ráda a chodím cvičit, cíl jsem si dala volnější kalhoty a to už mám, tak můj smarter je jasný, udržet si to
08. 05. 2017 19:02
Můj smarter cíl mám nastavený od poloviny prosince, výsledky mám už viditelné a stále dál na něm pracují ;-)
08. 05. 2017 18:34
Můj Smarter je měřitelný, cvičení 3x týdně přináší výsledky.
08. 05. 2017 15:15
Musím vše promyslet.
08. 05. 2017 11:49
Můj smarter ? Udržet se alespoň v takovém stavu, jako jsem teď. A není to vůbec malý cíl.
08. 05. 2017 11:24
Můj SMARTER cíl je být fit až ( skoro) do smrti.
08. 05. 2017 11:08
Prostě a jistě - pohyb je elixír života a hlavně mozku, jen je třeba ho zařadit na přednější místo v žebříčku hodnot, ve vyšším věku vůbec - prostě pohyb = práce a ještě sami sobě děláme užitečnou věc ohledně zdraví
08. 05. 2017 10:20
tohle je námět na zamyšlení
08. 05. 2017 10:15
Takže mám konkrétní, a abych poznala, co to se mnou dělá, tak i měřitelný. Motivaci,abych se unesla, takže i relevantní,časově omezený a průběžný :-))
08. 05. 2017 10:03
Dala jsem si za cíl každé ráno cvičit alespoň pozdrav slunci, odpoledne jít na procházku se psem a v sobotu a v neděli kolo a to se mi zatím daří.
08. 05. 2017 09:43
Když jsem si to přečetla , tak já používám dva a to měřitelný a průběžně hodnocený.
08. 05. 2017 09:20
Tak svůj SMARTER cíl musím promyslet, ale pěkně sepsané

Naši partneři